(18.10 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)
A pár dalších zajímavých čísel. Náš automobilový průmysl každoročně produkuje více než 20 % z celkového objemu průmyslové výroby. Přímo zaměstnává více než 130 000 lidí a další desítky tisíc lidí pak v navazujících oborech, v celé takzvané oblasti automotive, a při plném využití své kapacity vyprodukuje zhruba 1,5 milionu osobních automobilů za rok. To vše je nejen normou Euro 7, ale i již prakticky odsouhlaseným zákazem prodeje aut se spalovacími motory po roce 2035 v existenčním ohrožení. A dovolte, abych zde řekl, že právě k zákazu prodeje aut se spalovacími motory došlo za předsednictví České republiky a za zvednutí ruky naší vlády pro zákaz prodeje od roku 2035. Za plné podpory a souhlasu vlády Petra Fialy její zástupci na jednání Rady Evropské unie tento zákaz vždy odsouhlasili. Samozřejmě to znamená obrovské budoucí zdražení automobilů a drastické snížení jejich dostupnosti pro občany, což bude mít důsledky nejen ekonomické a sociální, ale i společenské, jelikož to přinese značný propad kvality života většiny obyvatelstva a s lehkou nadsázkou řečeno návrat někam před druhou světovou válku. Paradoxní je, že dle mnoha odborníků jsou i možné přínosy normy Euro 7 na snižování emisí spíše sporné. Česká vláda nyní vystupuje vůči této normě lehce kriticky, a pokud budu citovat zde přítomného ministra Kupku, ten říká: "Budeme apelovat na nezbytnou úpravu této normy, což je něco jiného než říci, budeme dělat vše pro definitivní zablokování a nepřijetí této normy." Teď zde pan ministr Kupka mluvil, že budou prosazovat odklad. Odklad - samozřejmě je to lepší, než aby platila hned, ale o čtyři roky, to znamená, že za čtyři roky potom řekneme těm zeleným ideologům, a teď máte tu vaši zelenou a můžeme to zrušit?
Evropa je kontinent, kde se vyrábí nejvíc aut na světě... nebo průmysl - to možná není pravda, ale automobilový průmysl je tady dominantním průmyslem v Evropě. Tady se dělají perfektní spalovací motory s normou Euro 6. A Evropa, pokud toto pustí, tak se připravíme o strašnou část zaměstnanosti, velkou část průmyslu, prostě je to ekonomická a industrializační sebevražda v Evropě a já vůbec nechápu, jak pro to někdo může vůbec zvednout ruku, jak se o tom dá diskutovat. A hlavně, ještě si dobře pamatujeme, jak Petr Fiala a ODS před posledními volbami do Sněmovny opakovaně tvrdili, že nikdy nebudou hlasovat pro rozšíření systému prodeje emisních povolenek i na domácnosti ani pro zmíněný zákaz prodeje aut se spalovacími motory. A dnes už, pane ministře, víme, že to byla lež jako věž a že učinili pravý opak. To nás naplňuje oprávněnými obavami.
Norma Euro 7 má snížit zplodiny oxidu dusíku a pevných částic vypouštěných do ovzduší. Má sladit limity pro benzinová a naftová auta, přičemž tato vozidla jí budou muset vyhovovat dvakrát déle než dosavadním standardům, a kromě výfuků se bude vztahovat nově i na brzdy a pneumatiky. To je velmi zajímavá věc. Vozy mají mít nově navíc čidla, která umožní emise kdykoliv zkontrolovat. To je prostě Orwell v praxi. Velký bratr tě sleduje, jestli náhodou nevypouštíš více emisí, než ti povolila Evropská komise. Podle zástupců automobilek tato šílená opatření nové vozy prodraží o desítky tisíc korun. Například menší modely Škody Auto, jako jsou Scala, Kamiq nebo Felicia, se podle ředitele vnějších vztahů Škody Michala Kadery dostanou na cenovou úroveň, za kterou budou pro zákazníky neprodejné. Z trhu by tak prakticky zmizely vozy s cenovkou pod půl milionu korun, což nevyhnutelně povede k delšímu využívání ojetých aut a ke stárnutí vozového parku.
A dodejme, že norma Euro 7 má začít platit už za dva roky, přičemž automobilky by dle vlastních vyjádření na zavedení technických požadavků normy do výroby potřebovaly minimálně čtyři roky. To je to, o čem mluvil pan ministr Kupka. Návrh normy podle našeho Sdružení automobilového průmyslu neposkytuje fakticky žádný čas na vývoj a adaptaci, což způsobí velké výpadky ve výrobě a bude to vyžadovat masivní investice, které ovšem budou využitelné jen pro velice krátké časové období do roku 2035, od kdy chce Evropská unie spalovací motory zakázat úplně. Čili tlakem na normu Euro 7 Evropská unie významně omezí automobilkám dostupné zdroje pro vývoj a výrobu zcela bezemisních vozidel. Je to naprostý Kocourkov a ukázka toho, kam vede byrokratický diktát Bruselu, zcela odtržený od reality života, od ekonomických zákonitostí a od přirozeného řádu věcí. V tomto ohledu už skoro překonává RVHP v jejích nejhorších dobách.
Jenom chci říct, že ta zelená ideologie zvaná Green Deal se vůbec nedívá na to, jak ty státy dopadnou, jak hospodaří, a když se něco nepovede, tak oni říkají: To je dobře, protože my už nechceme ten starý svět. Všechno ať zmizí, a jestliže něco nefunguje, tak to je dobře, protože oni potřebují zelenou revoluci, aby měli ten svůj lepší, krásnější, čistější, zelenější svět. "Norma bude mít negativní dopad na občany, neboť povede k zásadnímu omezení nabídky dostupných menších vozidel a k nárůstu nákladů na osobní silniční dopravu, potažmo na mobilitu celkově," uvedl výkonný ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Pecl. Přínos normy pro životní prostředí je podle něj přitom zanedbatelný, protože při neexistenci systémové podpory obnovy zastarávajícího vozového parku bude podíl emisí z provozu vozidel splňující normy starší než Euro 7 dlouhodobě výrazně převyšovat emise z vozidel na trh nově přicházejících. Zajímavé, až trochu bizarní je i to, že norma Euro 7 se již nevztahuje pouze na vozidla se spalovacím motorem, ale že některé z jejich předpisů budou muset splňovat i elektromobily, a to jak osobní, tak nákladní.
Dámy a pánové, přijetí tohoto návrhu v předložené podobě by mělo doslova fatální dopady na zaměstnanost, a to jak u finálních výrobců automobilů, tak i v celém dodavatelském řetězci automotive, a to je to úplně poslední, co nyní v době enormní inflace a propadu životní úrovně širokých vrstev obyvatelstva potřebujeme. Koneckonců inflace začala u energií a zvyšováním cen energií a ty se začaly zvyšovat díky právě zelenému šílenství, kterému se říká Green Deal. Škoda Auto jednoznačně upozorňuje, že pokud bude návrh přijat, dojde k uzavření řady výrobních závodů nejenom v České republice, ale i v dalších zemích, například v Maďarsku či Polsku, což zasáhne celou střední Evropu.
Ještě k tomu údajnému přínosu normy Euro 7: podle generálního ředitele výrobce autobusů Iveco Czech Republic Davida Kříže by tato norma omezila dopad na emise o 2 % u nákladních vozů a o 0 % v případě autobusů. To je opravdu geniální, to se nám určitě vyplatí. Norma nás naopak zatíží obrovskými finančními náklady, to jsou ty zelené miliardy, o kterých mluvíme tady pořád, které budou zatěžovat nejenom Českou republiku, ale všechny země Evropské unie. Zelené miliardy, které bychom mohli ušetřit a dát důchodcům a které teď musíme vydávat na úplně nesmyslné věci a bojem s nesmyslným CO2. Pak je tu i právní a legislativní rovina, navrhovaná znění ustanovení normy Euro 7 jsou extrémně vágní a neurčitá. Z jejich znění nelze jednoznačně dovodit, jaká bude právní úprava v prováděcích aktech obsažená, co do obsahu a rozsahu požadavků kladených na jejich adresáty, popřípadě na členské státy, což vyvolá pouze následné dohady, spory a sankční řízení. Není absolutně v silách adresátů této normy, tedy členských států Evropské unie, a hlavně výrobců automobilů, se včas na její plnění připravit. ***