(18.20 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)
Mimochodem, Škoda Auto již nedávno odepsala miliardovou investici do zrušeného vývoje modelů Fabia Combi a do budoucna jsou ohroženy i další modely domácích automobilek. Pokud se výrobcům aut kvůli technické nerealizovatelnosti v důsledku šílených ekologických norem Evropské unie nevyplatí investovat do vývoje nových motorů a vozidel, segment malých a cenově dostupných automobilů zcela zanikne, takže si kupte kolo. Redukce kategorie malých vozů v ceně do půl milionu korun by znamenala, že se pro širokou skupinu obyvatel stane koupě vozu naprosto nedostupnou a automobil bude luxusním zbožím pro takzvaných horních deset tisíc. Potom si ještě budete moct zajít ke starostovi obce, kde se napíšete do pořadníku, když si budete chtít zajet nakoupit do města.
Probuďme se a nezdržujme se kosmetickými úpravami normy Euro 7, jak navrhuje naše vláda a pan ministr Kupka. Tato norma si zaslouží jedině pohřbít hluboko pod zem. V opačném případě totiž pohřbíme náš automobilový průmysl, naši prosperitu a životní úroveň. Můžeme se stát největším výrobcem golfových elektrických vozíků na světě nehledě na to, že tato norma a další obdobná nařízení Evropské unie, navázaná na klimatickou zelenou ideologii a Green Deal, jsou jedním z hlavních zdrojů dnešní vysoké inflace, narůstajícího rozpočtového deficitu a státního dluhu.
Zastavme to, to není dobrá cesta pro Českou republiku a bohužel nás může za několik let přivést až ke státnímu bankrotu. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: S dalším přednostním právem vystoupí pan poslanec Richard Brabec.
Poslanec Richard Brabec: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, vážený pane ministře, já hned na začátku zareaguji na několik nepravd, které tady zazněly. Budu reagovat na pana Tomia Okamuru, který tady hovořil o tom, že snad hnutí ANO - myslím, že hovořil o Ditě Charanzové - podpořilo nějaké věci, které se týkaly zákazu spalovacích motorů. Tady chci říct, že když se podíváte na hlasování Evropského parlamentu, poslankyně a poslanci ANO byli proti zákazu spalovacích motorů v roce 2035 a Dita Charanzová byla omluvena z toho jednání, to znamená, to není pravda.
Pak bych rád zareagoval na pana ministra Kupku - jsem rád, že tady je a lze reagovat. Pane ministře, vy jste mluvil hezky, ale řekl jste celou řadu nepravd. Buď nevíte, o čem mluvíte, z hlediska Green Dealu, nebo to víte a neříkáte pravdu. Tak za prvé, Green Deal opravdu ve chvíli, kdy se o něm hovořilo před těmi několika lety - a v tom s vámi souhlasím, ale to byla taky jediná věc - měl být řekněme obecný záměr, že Evropa jako celek, Evropská unie bude směřovat k uhlíkové neutralitě v roce 2050, jako celek, zdůrazňuji. Je to vaše vláda, Fialova vláda, která si dala do programového prohlášení cíl, že Česká republika bude směřovat k uhlíkové neutralitě v roce 2050. My jsme to tam nikdy neměli v programovém prohlášení Babišovy vlády, takže vy jste v tomhle zelenější podstatně. Já nevím, jestli jste to tam přečetl, ale bylo to tam. Já už jsem se na to ptal, když jsme hovořili o programovém prohlášení vlády, jak to vlastně Fialova vláda myslí, protože jsou taky země, které mají k uhlíkové neutralitě podstatně blíže, i geograficky, jako třeba severské země, a jsou tady země průmyslové, a v tom se určitě shodneme, jako Česká republika, která, když jsem byl ministrem životního prostředí, jsme si dělali nějaké první odhady a tenkrát jsme skončili na tom, že i kdybychom směřovali k 80 % úspory k roku 2050, tak je to nesmírně ambiciózní scénář pro Českou republiku, který bude spojen s několika biliony, tisíci miliard investic, a proto také za naší vlády nikdy Česká republika se nepřihlásila k uhlíkové neutralitě v roce 2050. To je důležité, Evropa jako celek, a to je podobné s těmi 55 %, o kterých jste hovořil, protože byla to naše vláda, byl to premiér Babiš a troufám si říct, že jsem k tomu přispěl i já, kteří jsme tenkrát vyjednali, že těch 55 % úspor emisí do roku 2030 nebude individuální cíl každé členské země, ale že to bude cíl Evropy, protože skutečně jsou země, které pravděpodobně dosáhnou cíle možná 70 % úspory emisí do roku 2030 oproti srovnávací základně v roce 1990, popřípadě 2005, a budou to země jako Česká republika, které s těmi 55 % mohou mít velké problémy právě z toho důvodu, že jsme jedna z nejprůmyslovějších zemí Evropy. To znamená, za nás můžu říct, že Babišova vláda by nikdy neprohlasovala zákaz spalovacích motorů v roce 2035. Hovořili jsme o tom tenkrát už za naší vlády, odmítali jsme to.
Tak a teď k normě Euro 7, tam ale si myslím, že jsme zajedno. Já mám občas pocit, že Evropská komise musí mít čínské poradce, protože co znamená norma Euro 7? Opravdu znamená likvidaci menších vozů nejen v automobilce Škoda Auto, ale i v dalších automobilkách, protože je to opravdu věcně nesmysl. A i ta časová osa, to znamená 2025, je úplně nesmyslná, protože jenom příprava těch automobilek, to, že neexistují prováděcí předpisy, že vůbec nikdo neví, jak se to bude měřit, jak se to bude vyhodnocovat, to prostě znamená, že ten, kdo to navrhl, a to byla Evropská komise, je úplně mimo mísu a tlačí ještě navíc. To je ta hrozná kombinace, kdy to nikdy nedopadne dobře. A tady já chci říct, že je to úplně nepochopitelné, a tady bych řekl, že česká vláda se nechala opít rohlíkem v tomto případě v rámci předsednictví - a uznal to i Saša Vondra, který říká: Franz Timmermans nás podrazil, protože skutečně pan místopředseda Evropské komise Franz Timmermans, otec Green Dealu, sliboval, ale nebyl určitě sám, že pokud dojde ke schválení zákazu spalovacích motorů v roce 2035, a znovu říkám, jsem přesvědčen, že to je chybné rozhodnutí - mimochodem, ta syntetická paliva, a to pan ministr Kupka ví určitě dobře, dneska v přepočtu by litr toho syntetického paliva přišel asi na 250 korun. Samozřejmě předpokládáme, že věda a výzkum to nějak posunou dopředu, ale stejně si myslím, že to není dobře a že ve finále to skončí tak, že evropské silnice včetně českých budou zavaleny čínskými elektromobily a my budeme mít obrovský problém s konkurenceschopností, a tedy i zaměstnaností.
Ale když se ještě prostě vrátím k té otázce Euro sedmičky, tak tam celkem jasně padlo, že ta Euro sedmička buď vůbec nespatří světlo světa, anebo bude výrazně mírnější. Nestalo se tak. Byl to opravdu podraz z pohledu Evropské komise a nevím, jestli tam byly nějaké dohody, které byly mezi třeba i českým předsednictvím a Evropskou komisí, ale já bych tohleto opravdu bral i jako podraz v tu chvíli na české předsednictví. Rád bych věděl, co bylo domluveno, protože to, co se nakonec objevilo, bylo naprosto v rozporu a je naprosto v rozporu s tím, co bylo slibováno. Já jsem dokonce hovořil s Franzem Timmermansem osobně tenkrát v Ostravě, ve vlaku do Ostravy, kdy jsme tam jeli, a on to také řekl, říká: Ano, my to chceme přehodnotit, protože víme, že na těch pár let by to v podstatě nemělo význam. Ne, opět to nesplnili a to, co bylo navrženo, je nejenom úplně nerealistické časově i věcně, je to opravdu krok, který by směřoval k likvidaci evropského automobilového průmyslu, protože dělat něco na pár let, investovat do toho těžké miliardy, a já jako bývalý ministr životního prostředí si snad mohu dovolit říct, že je to nesmysl i z pohledu environmentálního, protože, a to už tady padlo od mých předřečníků, čím si myslíte - já si myslím, že na tom se všichni shodneme, ale nevím, co si myslí Evropská komise - čím si asi myslí, že Češi budou jezdit ve chvíli, kdy si nebudou moct dovolit kupovat ta relativně levnější, říkám relativně levnější, menší auta, protože náš vozový park je starý téměř šestnáct let v průměru, což je pátý nejstarší vozový park v Evropské unii, a mimochodem, teď poslední roky stoupá to stárnutí ještě rychleji než dřív? No, budou jezdit těmi svými starými auty, která samozřejmě mají vysoké emise, která mají emisní normy Euro 2, 3, 4, 5, popřípadě 6. A pan ministr Kupka ví, a já jsem o to hodně usiloval, že daleko větším problémem České republiky je, jak řekněme se postavit obrovskému zlořádu, který se v České republice nazývá vymontování a různé kuchání filtru pevných částic, protože tady jsou stovky tisíc aut, která jezdí bez filtru pevných částic a chrlí doslova karcinogenní koktejl různých látek. Já jsem začal tenkrát aktivity, tlačili jsme i na Ministerstvo dopravy, na Policii České republiky, aby se s tím začalo dělat, a začalo se s tím něco dělat. A tenhle ten krok je daleko podstatnější než teď tady trénovat nesmyslně automobilky, aby na několik let zaváděly opatření včetně opatření, která se budou týkat elektromobilů, investovaly do toho další stovky miliard nebo desítky miliard euro bez jasného výsledku. ***