(17.50 hodin)

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážený pane předsedající. Vážení páni ministři, kolegyně, kolegové, nebudu opakovat, co jsem četla v prvním čtení, co jsem měla připraveno. Nyní se jenom krátce vyjádřím k návrhu zákona. Jak uváděl zástupce předkladatele, jedná se především o implementaci. Součástí návrhu zákona je i nějaké zapracování dílčích poznatků z aplikační praxe.

Jenom mírně rozvedu pozměňovací návrhy, které schválil hospodářský výbor, takže tím svým vystoupením doplním pana zpravodaje. Jak již pan zpravodaj říkal, zabýval se tím hospodářský výbor 16. března letošního roku, kdy doporučil přijmout dva pozměňovací návrhy, které z velké části nesouvisí s implementací. Jedná se o návrh poslance Jana Bauera a druhý návrh poslanců Evy Decroix a Marka Bendy.

Nejprve k pozměňovacímu návrhu poslance Jana Bauera. Návrh dopřesňuje odkazy na předpisy Evropské unie a zpřesňuje okruh deliktního jednání postižitelného trestem zákazu plnění. V navržené úpravě se výslovně pracuje i s kategorií plnění v podobě veřejných služeb v přepravě cestujících, jelikož předmětné plnění nepředstavuje zadání veřejné zakázky ve smyslu zákona o zadávání veřejných zakázek.

Navržená úprava směřuje také k tomu, aby trest v podobě zákazu plnění reálně postihoval širší množinu plnění, než jsou hrazena prostřednictvím veřejných rozpočtů, avšak obsahuje výjimku reflektující situace, při nichž je dán důležitý veřejný zájem na tom, aby se uložený zákaz plnění neuplatnil. Velmi logickým se jeví rozšíření zákazu výkonu jiné placené funkce či jakékoliv jiné výdělečné činnosti s výjimkou správy vlastního majetku a činnosti vědecké, pedagogické, literární, publicistické a umělecké, stanovené nyní pouze pro předsedu, nově také pro místopředsedy. Návrh je veden snahou o posílení nezávislosti nejen předsedy, ale také místopředsedů úřadů.

Nyní k pozměňovacímu návrhu poslanců Evy Decroix a Marka Bendy. Doplňuje se výčet vyloučených částí z nahlížení do spisu o záznamy telekomunikačního provozu, údaje o telekomunikačním provozu a záznamy pořízené při sledování osob a věci. Nově navrhovaná úprava umožňuje úřadu využít pro účely dokazování ve věci šetření těch nejvýznamnějších protisoutěžních jednání záznamy, to znamená záznamy telekomunikačního provozu, údaje o telekomunikačním provozu a záznamy pořízené při sledování osob a věcí, které již byly opatřené orgánem činným v trestním řízení. K původnímu přechodnému ustanovení se doplňuje pravidlo o možnostech použití opatřených záznamů tak, že v řízeních zahájených po nabytí účinnosti tohoto zákona lze použít záznamy, které byly opatřeny v trestním řízení až v době po nabytí účinnosti tohoto zákona.

Vážené dámy, vážení pánové, podporuji nejen předložený návrh zákona, ale také tyto pozměňovací návrhy, které schválil hospodářský výbor. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Také vám děkuji, paní poslankyně. Ptám se, zda se někdo další hlásíte do obecné rozpravy? Nikoho takového nevidím. Končím obecnou rozpravu.

Ptám se, zda si chtějí vzít pan ministr nebo pan zpravodaj závěrečné slovo? (Ne. Ne.) Není tomu tak.

Zahajuji podrobnou rozpravu. I v tomto případě připomínám, že pozměňovací a jiné návrhy v podrobné rozpravě musí být odůvodněny. Hlásí se pan ministr, prosím.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Jak už říkal pan předseda hospodářského výboru, žádné další pozměňovací návrhy nepadly. Na těch, které byly projednány a byly přijaty hospodářským výborem, panuje všeobecná shoda, takže mi dovolte, abych v souladu s § 94a odst. 4 navrhl, aby se garanční výbor tímto návrhem zákona po druhém čtení již nezabýval, protože už se tím zabýval před druhým čtením a žádný nový pozměňovací návrh nepadl. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, o tomto návrhu dám potom hlasovat.

Táži se, zda se někdo další hlásí do podrobné rozpravy? Nikoho nevidím, v tom případě končím podrobnou rozpravu.

Chci se zeptat pana ministra, zda si chce vzít závěrečné slovo? Pane ministře, chcete závěrečné slovo, nebo pan zpravodaj? (Ne. Ne.) Není tomu tak, dobře.

Nejdřív vás všechny odhlásím, registruji vaši žádost o odhlášení. Požádám vás, abyste se opět přihlásili svými kartami.

 

Vzhledem k tomu, že v průběhu podrobné rozpravy padl návrh podle § 94a odst. 4 jednacího řádu, aby se garanční výbor návrhem zákona již nezabýval, tak o něm dám hlasovat.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 30, přihlášeno je 119 poslankyň a poslanců, pro návrh 119, proti nikdo. S tímto návrhem byl vysloven souhlas.

 

Končím druhé čtení tohoto návrhu.

Otevírám další bod a tím je

 

138.
Návrh na působení sil a prostředků rezortu Ministerstva obrany
za účelem podpory vyšetřování, které provádí Mezinárodní trestní soud
v souvislosti s ruskou agresí proti Ukrajině, a výcviku a poradenství v Nigeru
/sněmovní tisk 402/ - prvé čtení

Předložený návrh postupně uvedou ministryně obrany Jana Černochová a ministr zahraničních věcí Jan Lipavský. Prosím paní ministryni, aby se ujala slova.

 

Ministryně obrany ČR Jana Černochová: Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, hezký večer vám všem. Předkládám vám společně s ministrem zahraničních věcí - který předpokládám, že nevystoupí, protože jestli jsem dobře slyšela, tak byl omluvený - k projednání a ke schválení návrh na působení sil a prostředků rezortu Ministerstva obrany za účelem podpory vyšetřování, které provádí Mezinárodní trestní soud v souvislosti s ruskou agresí proti Ukrajině a výcviku a poradenství v Nigeru, který schválila vláda dne 8. března 2023 usnesením číslo 174.

Probíhající konflikt na Ukrajině je provázen zjevnými zločiny, jak tedy těmi válečnými, tak zločiny proti lidskosti. Určitě je v zájmu všech, teoreticky i včetně zástupců Ruské federace, aby tyto zločiny nezůstaly nevyřešeny a aby usvědčení pachatelé byli potrestáni. Na základě podnětu více než čtyřiceti smluvních stran Římského statutu včetně České republiky se Mezinárodní trestní soud, takzvaný ICC, v Haagu od března 2022 zabývá vyšetřováním výše uvedených zločinů. Česká republika, podobně jako řada jiných zemí, reaguje na výzvu ICC k poskytnutí dodatečných zdrojů a personálu v souvislosti s tímto vyšetřováním. Proto navrhujeme ke schválení působení sil a prostředků rezortu Ministerstva obrany přidělených k Mezinárodnímu trestnímu soudu za účelem podpory vyšetřování údajných zločinů podle mezinárodního práva spáchaných v souvislosti s ruskou agresí vůči Ukrajině mimo území České republiky v celkovém počtu do 15 osob, a to na dobu ode dne schválení Parlamentem České republiky do 31. prosince 2024. Úkol bude plněn v několika čtyř- a šestitýdenních cyklech. Předpokládá se působení v Nizozemsku, kde ICC sídlí, i na Ukrajině, kde ICC vyšetřování provádí. O konkrétním místě působení rozhoduje ICC.

Druhá část návrhu se týká působení v Nigeru i přesto, že Česká republika v minulém roce ukončila účast jak v úkolovém uskupení Takuba, tak i ve výcvikové misi EUTM. Sahel zůstává pro Českou republiku i nadále oblastí zájmu, minimálně z bezpečnostního hlediska. Snad se shodneme všichni, že i právě mise, jako je tato, pomáhá odvrátit další migrační toky mířící do Evropy. Země Sahelu podporuje Evropská unie, ale i jednotlivé západní země, například Spojené státy americké, Kanada, Itálie, Francie, Belgie nebo Německo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP