(11.40 hodin)
(pokračuje Marek Výborný)

Ještě jednou děkuji za to, že to dnes v prvním čtení projednáme. Avizuji dopředu i vám, kolegové poslanci, že bude možné se zúčastnit k tomuto tématu pracovního kulatého stolu 19. dubna tady na půdě Sněmovny. Dostanete všichni pozvánku, kde bude možné podrobněji než tady na plénu to téma probrat i s členy podvýboru pro problematiku exekucí a insolvencí.

Abychom stihli vládou deklarovanou účinnost 1. července, tak si tady dovoluji dát návrh podle § 91 odst. 2 jednacího řádu, pane předsedající, abychom, až budeme uzavírat projednání v prvním čtení, odhlasovali zkrácení lhůty pro projednání ve výborech mezi prvním a druhým čtením o 35 dnů. Děkuju pěkně.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Píšu si návrh na zkrácení lhůty o 35 dnů.

A vzhledem k tomu, že přednostní právo už nikdo další nevyužil, v tuto chvíli prosím pana poslance Nachera.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, dámy a pánové, já bych nejprve stručně popsal vlastně, o co tady jde i v souvislosti s následujícím tiskem číslo 384, který na to navazuje, a pak bych si dovolil tady dát tři podněty, kterými bychom to mohli ještě vylepšit.

Za prvé bych chtěl jasně objasnit, že to není milostivé léto III, to už tady říkal kolega Výborný, aby to náhodou někoho nevylekalo, že jsme řekli, že budeme mít jenom milostivé léto I a II, aby to nevypadalo, že to zkoušíme donekonečna, tak bych to pracovně nazval milostivý podzim, ať to trochu odlišíme, protože předtím se to týkalo exekucí a vymáhání v momentě, kdy to řešili soudní soukromí exekutoři. Teď se to týká případů, kdy to vymáhá Česká správa sociálního zabezpečení nebo finanční úřady. Jsou to úplně odlišné případy. Je to potřeba pro občany a pro dlužníky jasně ozřejmit. Tohle to se netýká exekucí, které vymáhají soudní exekutoři, takže to není milostivé léto III, ale klidně to nazývejme milostivý podzim, ať to odlišíme.

Já jsem rád, že současná vláda navazuje na to, co se zahájilo za předchozí vlády, to jest kultivace prostředí exekucí a insolvencí, kde jsme rukou nerozdílnou koalice - opozice přijali některé návrhy, které mají doběh - tady zmíním třeba pozměňovací návrh na automatické zastavování, rušení marných bagatelních exekucí - a které čistí to prostředí. Tenhle milostivý podzim vlastně v tomhle pokračuje a je pravda, že my jsme ho slíbili, aby to bylo fér, aby to bylo spravedlivé.

Já bych tam podtrhl tři věci, které vycházejí ze zkušeností z milostivého léta I a které to vylepšují, a obohatil bych to o další tři.

Ta první je, že se prodlužuje ta doba. My jsme měli milostivé léto na tři měsíce, milostivý podzim je na pět měsíců, jak bylo řečeno, od 1. července do 30. listopadu. Druhá změna je, že předtím se to týkalo fyzických osob, teď se to týká fyzických i právnických osob. Nebudu tady opakovat ty počty, statistiky. Třetí, a to je zásadní změna, dámy a pánové, jsou splátky, to předtím umožněno nebylo. To znamená, že v této chvíli v momentě, kdy ten dluh, ta jistina je vyšší, je možnost to rozdělit na splátky.

Tady od toho bych se odpíchl a už bych měl jeden takový vylepšující návrh, abychom řešení těch splátek sjednotili u těch dvou tisků, které jdou po sobě, to znamená, to, co řeší Česká správa sociálního zabezpečení, a to, co pak budeme řešit u pana ministra financí, mimořádné odpuštění daňových dluhů. Protože zatímco tady je to řešeno vlastně tím dělením do 5 000, od 5 000 do 50 000, od 50 000 výš, to znamená, do 5 000 je to jedna splátka, od 5 000 do 50 000 12 splátek, to znamená, trvá to rok, od 50 000 víc, vyšší jistina, je to 60 splátek, to znamená, pět let - tak v následujícím tisku je to rozděleno na čtyři splátky, kde jsou pevně jasně daná data v tom zákoně. Já bych si dovolil navrhnout, a tady to říkám dopředu, abychom to sjednotili, aby to pro ty lidi nebylo zmatečné. Notabene, ti lidé jsou zvyklí, a to je zkušenost - doufám, že mi to kolega Výborný potvrdí z milostivého léta I - fungovat na měsíční bázi, to znamená, tam ty čtyři splátky kvartálně, troufám si říct, že pro tenhle druh lidí není úplně vhodný. Takže to je první nějaká změna, kterou já iniciuji, a budu rád, když se o tom budeme bavit na tom kulatém stolu. To znamená, sjednocení splátek.

Druhá změna, a to se týká jak tohoto případu, tak i tisku následujícího, je § 6, to se právě týká těch splátek, kde máte v § 6 písm. b, že se to netýká případů, pokud ke dni podání tohoto oznámení není dlužné pojistné vymáháno exekucí podle daňového řádu. Tady jsem totiž zapomněl říct, a oni to neřekli ani kolegové přede mnou, že tady v tomhle případě milostivého podzimu se to týká vymáhání pohledávek v různé fázi vymáhání, že se to netýká jenom čistě exekucí. Ale v momentě, kdy ten člověk to bude chtít rozdělit do splátek, už nesmí mít exekuci. To mi přijde trošičku protismyslné, tak bych rád otevřel na tohle téma odbornou debatu, abychom skutečně ten milostivý podzim opravdu naplnili reálným obsahem, aby naopak z toho nevypadli lidi, kteří už na sobě mají tu exekuci, ale jistina je vysoká a potřebují to rozdělit do splátek, a podle toho písm. b) jim to není umožněno.

Třetí, řekněme rozšiřující podnět je, jestli by to nešlo rozšířit o zdravotní pojišťovny. I tam jsme v minulém milostivém létu I i II naráželi na to, že celá řada lidí nemohla projít tím milostivým létem, protože to prostě zdravotní pojišťovny si řešily samy, neřešily to přes soudního exekutora, takže ti lidé z toho vypadli. Takže mně by se docela líbilo, kdyby právě tohle rozšíření spadlo právě pod tisk 377, který se týká odpuštění penále z pojistného na sociální zabezpečení, a rozšířil bych to i o zdravotní pojištění.

V podobném duchu, trochu stručněji, jsem přihlášen i v následujícím tisku, ale už tam do detailů nebudu popisovat tyhle tři podněty a změny, protože v zásadě tyhle dva tisky jdou spolu rukou nerozdílnou, schvalujeme je za sebou, mají společný základ. Jedno se zjednodušeně týká sociálního pojištění, druhé se týká daní, a proto já říkám, že v možnostech, kde to jde, bychom měli sjednotit, už jenom pro komunikaci navenek a pro srozumitelný, jak se říká, message do společnosti

Zase doufám, že kolega Výborný potvrdí, že u tohoto je hrozně důležité to komunikovat navenek, protože když to nebude srozumitelné, jednoduché komunikačně navenek, ti lidé se prostě do toho nepřihlásí a tu možnost nevyužijí.

Já vám děkuji za pozornost a budu se těšit na spolupráci v těchto užitečných změnách a normách. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a další řádně přihlášenou je paní poslankyně Lenka Dražilová. Máte slovo.

 

Poslankyně Lenka Dražilová: Děkuji za slovo. Tak já už opravdu velice krátce. Byla jsem pověřena sdělením stanoviska za klub ANO. Jak zde už bylo řečeno, návrh zákona usiluje o vytvoření nástroje, který bude motivovat dlužníky pojistného na sociální zabezpečení k mimořádné úhradě dlužného pojistného. Já zde už nebudu opakovat ty částky, měla jsem je připravené, ale už zazněly dvakrát, tak nebudu opakovat potřetí. Očekává se tedy významné jednorázové snížení objemu dluhu. Bude odpuštěno jak penále, tak exekuční náklady a souhlasím s tím, že navrhované odpuštění skutečně znamená srozumitelný, relativně jednoduchý nástroj ve vztahu k dlužníkům. Vlastně se jedná o jakousi určitou formu amnestie.

Co zde možná nezaznělo, nevím, je důležité sdělit, že se jedná opravdu o jednorázové opatření, aby bylo zabráněno možným nežádoucím spekulacím, tedy aby nebylo možné do budoucna kalkulovat s opětovným využitím tohoto mimořádného opatření. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP