(11.30 hodin)
(pokračuje Marian Jurečka)

Tady navrhujeme u tohoto zákona, proto jsem dnes plédoval pro to a za to, abychom to projednali, a nedošlo k nějakému zpoždění, aby účinnost zákona naběhla opravdu od 1. července tohoto roku, aby se tento institut mohl spustit v letošním roce.

Pozitivní dopady návrhu zákona si myslím, že jsou zřejmé. Odpuštění penále exekučních nákladů je určitou a poměrně značnou motivací pro to, aby bylo doplaceno dlužné pojistné na sociálním zabezpečení, které, jak jsem už tady zmiňoval, dělá u fyzických i právnických osob 56,7 miliardy korun.

Můžeme tady hovořit i o určitých negativních dopadech, to je objem odpuštěných penále a exekučních nákladů, které by potenciálně mohly být příjmem do státního rozpočtu, avšak musíme si říct na rovinu, že s ohledem na dobu, po kterou se tady tyto nesplacené závazky kumulují, je spíše předpoklad, že by naprostá většina z těchto částek do státního rozpočtu nikdy nedoputovala, a jenom bychom je navyšovali a pro ty lidi bychom často vytvářeli situaci, kdy nám stále zůstávají v šedé zóně a je třeba pro ně komplikované se vrátit do normálního fungování.

Reálné dopady úplně přesně kvantifikovat nelze, je těžké odhadovat, kolik lidí nebo kolik firem tohoto institutu dokáže využít, nicméně závěrem si myslím, že opravdu toto je výrazný krok v novodobé historii České republiky za třicet let, kdy se tady tyto závazky a nesplácené závazky kumulovaly v moment, kdy opravdu výjimečně, zcela výjimečně je umožněno i za Českou správu sociálního zabezpečení dokázat splatit jednorázově základní původní dlužné částky a mít odpuštěno penále a exekuční náklady. Je samozřejmě na těch lidech či na firmách, jak toho využijí, ale je to opravdu výjimečná příležitost.

A já tady oceňuji i věcnou debatu, kterou nad tímto tématem vedeme poslední měsíce nebo možná i více jak poslední rok i se zástupci a s kolegy z opozice, protože si myslím, že to je náš společný zájem, abychom tady tuto příležitost lidem i firmám v České republice dali. Děkuji za pozornost a děkuji za podporu tohoto návrhu.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosil bych pana zpravodaje. Nejdřív pan zpravodaj, poté bylo jedno přednostní a poté pan předseda. Takže poprosím pana zpravodaje Michaela Rataje. Máte slovo.

 

Poslanec Michael Rataj: Děkuji, pane předsedající, za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, byl jsem pověřen, abych vás seznámil se sněmovním tiskem číslo 377. Jsem rád, že jsme se konečně na čtvrté schůzi k tomuto bodu dobrali.

Jedná se tedy o vládní návrh zákona o mimořádném odpuštění penále z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a exekučních nákladů. Jak už řekl můj předřečník, pan ministr, stručně zopakuji některé nejdůležitější záležitosti týkající se tohoto návrhu zákona.

Za prvé, je předkládán v návaznosti na projekt milostivé léto, který byl realizován ve dvou vlnách v roce 2021 a 2022. Spočívá tedy v odpuštění některých příslušenství v případě dluhů vůči veřejnoprávním subjektům vymáhaných soudními exekutory, pokud tedy došlo k uhrazení jistiny.

Cílem nové právní úpravy je vytvoření smysluplného nástroje pro zvýšení motivace dlužníků sociálního zabezpečení k mimořádné úhradě dlužného pojistného na sociální zabezpečení, a tedy k vytvoření příležitosti pro jednorázové snížení objemu dluhů jednotlivých subjektů. Dlužníci, zjednodušeně řečeno, zaplatí samotný dluh a stát jim odpustí penále a exekuční náklady. Jak už řekl pan ministr, podle údajů České správy sociálního zabezpečení se oddlužení může týkat až 715 000 fyzických osob, přičemž jejich celkový dluh na pojistném činil až 20,7 miliardy korun. Prominuté penále by teoreticky činilo až 10,5 miliardy. Dále může jít až o 262 000 právnických osob, u nichž celkový dluh na pojistném dělal 36 miliard a prominuté penále teoreticky až 7,5 miliardy.

Předpokládá se, že návrh zákona bude mít pozitivní dopad na podnikatelské prostředí České republiky. Navržené řešení bude motivovat dlužníky ke splnění jejich nejdůležitějších povinností v oblasti sociálního zabezpečení, tedy k úhradě pojistného na sociální zabezpečení, a v konečném efektu potom povede k narovnání jejich vztahu ke státu na poli správy sociálního zabezpečení. Lze předpokládat, že navržené řešení povede k pozitivnímu rozpočtovému efektu v podobě zvýšené úhrady jistin, a to i za cenu, jak již bylo řečeno, negativního rozpočtového efektu ve vztahu k příslušenství. Za pozitivum ovšem lze považovat také předpokládané snížení administrativní náročnosti a nákladů spojených se správou nedoplatku.

Tolik stručné shrnutí návrhu zákona, jehož předpokládaný termín nabytí účinnosti je 1. července 2023, přičemž samotná akce bude probíhat v období červenec až listopad tohoto roku. Doporučuji, aby návrh zákona byl postoupen k projednání výboru pro sociální politiku. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Mám zde dvě přednostní, v pořadí byl nejdříve pan poslanec Rozvoral a poté pan předseda Výborný, nicméně já předtím tímto otevírám obecnou rozpravu. A máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Radek Rozvoral: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, dovolte mi krátce vystoupit se stanoviskem klubu SPD k tomuto tisku. Hnutí SPD podporuje návrh na mimořádné odpuštění penále z pojistného na sociálního zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti, kdy tento návrh navazuje na projekt milostivé léto, což je důležitý program pomoci obětem nemravného systému soukromých exekucí, a SPD za práva těchto obětí vždy bojovalo.

Zdůrazňuji také, že odpuštění mnohdy astronomického penále a exekučních nákladů se týká osob, které již část dluhu, respektive celou jeho jistinu, uhradily, a že jde tedy o nápravu likvidačních dopadů exekucí na občany. Uznáváme pravidlo, že dluhy se platit mají, což bezezbytku platí u dluhů na daních a povinných pojistných odvodech, ale příslušenství dluhu nesmí občana existenčně zlikvidovat a postavit ho mimo systém na dlouhá léta. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Dalším s přednostním právem byl přihlášený pan předseda Výborný. Máte slovo.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážený pane ministře, vládo, kolegyně, kolegové, pan ministr tady velmi podrobně popsal, o co jde. Já vítám to, že filozoficky ten návrh skutečně navazuje na princip milostivého léta, které jsme u soudních exekucí realizovali v roce 2021, 2022, a to ruku v ruce ve spolupráci tehdy koalice - opozice. Už tehdy - a znovu zdůrazňuji ten princip toho milostivého léta, je postaven na základním axiomu - dluh se musí zaplatit do poslední koruny, do posledního haléře. To je ta jistina. A bude to platit jak tady u sociálního pojištění, bude to platit u daní, bude to platit u poplatku obcí, měst, bude to platit u vězeňských justičních poplatků, prostě je povinností dlužníka zaplatit dluh. To, co mu je jednorázově - proto je to mimořádný instrument, nic, co by mělo platit do budoucna, ale teď jednorázově - je mu odpuštěno to penále, úroky z prodlení, případně náklady na vymáhání.

Ten, kdo to nese na svých bedrech u sociálního pojištění, je samozřejmě stát. Je to tedy ono milosrdenství nebo onen přístup vstřícný ze strany státu. Myslím, že takto to má být. A když jsme projednávali s kolegou Patrikem Nacherem tady téma milostivého léta, tak jsme opakovaně říkali: Ano, my tady vlastně máme jako zákonodárci dluh, protože většina nebo veškeré daňové nedoplatky jsou vymáhány takzvanými daňovými exekucemi, nedoplatky na sociálním pojištění jsou vymáhány přes takzvané správní exekuce a těch se samozřejmě to první milostivé léto netýkalo. Čili jenom pro veřejnost, my tady neopakujeme potřetí milostivé léto, to jsme jasně deklarovali, že se nestane, neotevíráme kapitolu téma soudních exekucí, bavíme se v tomto případě u tohoto tisku skutečně o nedoplatcích na sociálním pojištění. To jenom na vysvětlenou.

Děkuji vládě, děkuji Ministerstvu práce a sociálních věcí a děkuji také vedení České správy sociálního zabezpečení s panem ředitelem Boháčkem, který také je gestorem tohoto tisku, jak je to připraveno. Chci říci, že jsme se poučili, takže i na základě poučení ze soudních exekucí jsme například prodloužili tu dobu, bude od 1. července do 30. listopadu to rozhodné období, a dokonce tady u sociálního pojištění, aby to dávalo smysl, se to týká jak fyzických, tak i právnických osob, to je potřeba také zdůraznit, se stejným principem, ale abychom umožnili co nejširší využití milostivého léta správních exekucí, kde tedy mimochodem bude se to týkat až 715 000 fyzických osob a 262 000 právnických osob. Čili vidíme, že to nejsou malá čísla, kterým tuto možnost nabízíme, tak bude umožněno ty splátky rozložit do splátkového kalendáře: u dluhu pod 50 000 na 12 měsíců, u dluhů, které přesahují 50 000 korun, až - jestli se nepletu - do 60 měsíců. To všechno jsou kroky, které reagují na zkušenosti z předchozího milostivého léta. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP