(12.20 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)

Já chci jenom připomenout, že máme v programu zařazený obdobný návrh zákona poslankyně Kláry Dostálové a Aleny Schillerové, sněmovní tisk 355, který však proti tomuto vládnímu návrhu postrádá vlastní přechodná ustanovení a rovněž zde nejsou promítnuty změny přijaté v návaznosti na mezirezortní připomínkové řízení provedené v případě vládního návrhu zákona. To byl ten hlavní důvod, proč jsme ten problém pojali vlastním návrhem zákona, že bychom stejně museli ten původní návrh, ten poslanecký, úplně přepsat. Není v tom žádný souboj o prestiž, o to, kdo to podá jako první. Věřím, že na tom panuje shoda a že takhle společně můžeme napravit opravdu neočekávaný postup Nejvyššího správního soudu.

Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji, pane ministře.

Zpravodajkou byla určena pro prvé čtení paní poslankyně Marie Pošarová, ale protože paní poslankyně je omluvená, mám informaci, že zpravodajem je navržen pan Ladislav Okleštěk jako předseda výboru, nicméně v prvém čtení o změně zpravodaje musíme hlasovat, takže zagonguji, aby přišli kolegové z předsálí. Budeme hlasovat o změně zpravodaje pro prvé čtení.

Mezitím opět načtu omluvy: omlouvá se pan Krejza Karel z celého jednacího dne ze zdravotních důvodů a pan Tomio Okamura od 12.30 do 13.30 z pracovních důvodů.

 

Pro příchozí kolegy do sálu - hlasujeme o změně zpravodaje pro prvé čtení. Ještě chviličku prosím o strpení. Hlasujeme o změně zpravodaje pro prvé čtení a navržen je pan Ladislav Okleštěk.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 40, přihlášeno 164 poslankyň a poslanců, pro 121, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

Já tedy prosím pana zpravodaje Ladislava Oklešťka, aby se ujal slova jako zpravodaj pro prvé čtení. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Ladislav Okleštěk: Děkuji, paní předsedající. Já se ujmu záskoku za kolegyni Pošarovou a přečtu její zpravodajskou zprávu, aby o to nebyla ochuzena, když už se s tím tolik napracovala.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, sněmovní tisk číslo 401 představuje návrh zákona, kterým se mění zákon č. 251/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb. o podpoře regionálního rozvoje, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony.

Jedná se o vládní návrh, který byl rozeslán poslancům jakožto sněmovní tisk číslo 401 dne 7. 3. 2023. Tento tisk obsahuje i návrh na projednání novely tak, aby s ní Sněmovna mohla vyslovit souhlas již v prvém čtení dle § 90 odst. 2 zákona č. 90/1995 Sb., což je zákon o jednacím řádu Poslanecké sněmovny.

Jedná se principiálně o shodný návrh poslankyň Kláry Dostálové a Aleny Schillerové, který byl rozeslán poslancům jakožto sněmovní tisk číslo 355 dne 15. 12. 2022.

Vláda zaslala své stanovisko, které bylo obratem rozesláno poslancům 13. 1. 2023, které ke sněmovnímu tisku 355 bylo neutrální. Z tohoto stanoviska vyjímám, tedy cituji: "Vláda shledává předložený návrh zákona racionálním, neboť přispívá k naplnění jedné ze základních zásad vedení správního řízení, a to dosažení jeho rychlosti a hospodárnosti, nicméně upozorňuje, že zvolené řešení, kdy jsou novelizována přechodná ustanovení k novele zákona o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, obsažená v již platném a účinném zákoně č. 255/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje a další související zákony, je řešením z legislativně technického hlediska nestandardním a problematickým, protože může narušit právní jistotu adresátů příslušné právní normy a vzbudit pochybnost o jejím výkladu tím, že zasahuje do již účinné a používané úpravy zajišťující kontinuitu právního prostředí při přechodu z dosavadní na novou právní úpravu. Vláda v této souvislosti připomíná, že právě z výše uvedeného důvodu by do úpravy přechodných ustanovení po nabytí jejich účinnosti nemělo být zasahováno, výjimečně pak lze měnit úpravu obsaženou v platných, ale dosud neúčinných přechodných ustanoveních. Podle názoru vlády je třeba upozornit na to, že navržená právní úprava neřeší postup v případech, kdy je přechodné ustanovení, nyní doplňované předloženým návrhem, v praxi již aplikováno a ve věci odvodu za porušení rozpočtové kázně před soudem již jedná orgán Finanční správy České republiky, neboť pro takový případ jednoznačně nestanoví, který orgán bude po nabytí účinnosti navrhované právní úpravy v již zahájeném řízení před soudem orgánem pasivně legitimovaným, a zároveň neřeší ani otázku, jak by soud přistoupil za situace, kdy by po účinnosti navržené změny měl být pasivně legitimován jiný orgán a další vedení takového soudního řízení." To je konec citace.

Nyní se dostávám zpět ke sněmovnímu tisku 401. Organizační výbor projednání návrhu zákona doporučuje 8. 3. 2023 usnesením číslo 137. Určil zpravodajkou paní Marii Pošarovou, po změně, kterou jsme provedli nyní, Ladislava Oklešťka, a navrhl výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako garanční.

K obsahu návrhu samotného, sněmovní tisk... Paní předsedající... (Řečník se obrací k předsedající kvůli hluku v sále.)

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Ano, vnímám to. Kolegyně, kolegové, prosím o ztišení. Děkuji. Prosím.

 

Poslanec Ladislav Okleštěk: Je to náš společný cíl schválit tento návrh. K obsahu návrhu samotného: sněmovní tisk 401 koriguje vytýkané záležitosti sněmovního tisku 355, jak tady zmínil můj předřečník, takže přece jenom zmiňuji. Cílem návrhu zákona je zajistit, aby byla zachována působnost Ministerstva financí i v případném navazujícím soudním řízení o žalobě proti rozhodnutí Ministerstva financí a dále kontinuita rozhodování Ministerstva financí v případech, kdy je toto rozhodnutí soudem zrušeno a vráceno k dalšímu řízení. S ohledem na to, že v úvahu nepřichází žádné jiné mechanismy zjednání nápravy, například podání ústavní stížnosti, navrhuje se do klíčového přechodného ustanovení explicitně vložit, že pokud je proti výše uvedenému rozhodnutí Ministerstva financí podána žaloba, je žalovaným Ministerstvo financí, a to i v případném navazujícím řízení o kasační stížnosti. Stejně tak se do předmětného přechodného ustanovení navrhuje vložit, že pokud soud rozhodnutí Ministerstva financí zruší a vrátí jej k dalšímu řízení, dokončí toto řízení Ministerstvo financí.

Přestože se jedná z legislativně technického hlediska o nestandardní řešení, nejedná se o řešení vyloučené, neboť legislativní pravidla vlády stanoví, že se přechodná ustanovení novelizují zpravidla, a proto v určitých případech novelizována být mohou.

V neposlední řadě je v předmětném přechodném ustanovení specifikována pravomoc úřední osoby stojící v čele Ministerstva financí nařídit přezkoumání rozhodnutí Ministerstva financí na základě návrhu již ustanovené komise a pravomoc Ministerstva financí provést jako přezkoumání rozhodnutí jako správce daně, který ve věci rozhodl v posledním stupni. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP