(13.20 hodin)
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji moc za slovo. No, já bych se také velmi ráda vyjádřila k pozměňovacímu návrhu pod číslem 1913 pana poslance Smetany, který vlastně dává do tohoto návrhu takzvaný prováděcí nebo delegovaný akt Evropské komise a doplňuje právě ten zahřívaný tabák s příchutěmi. Já samozřejmě nebudu se tady vůbec věnovat tématu zahřívaný tabák s příchutěmi, ale varuji před tím, abychom takovýmto způsobem implementovali evropská nařízení, bez jakéhokoliv legislativního procesu, bez mezirezortního připomínkového řízení. To je velmi nebezpečný precedent. Ten delegovaný akt má vlastně nabýt účinnosti až někdy v červenci letošního roku. Máme čas na to, aby se to řádně projednalo v legislativním procesu, můžeme tady zkrátit lhůty, můžeme samozřejmě všechny tyto věci udělat, abychom tu lhůtu července 2023 stihli, ale abychom tady bez jakéhokoliv připomínkového řízení dávali vlastně okamžitě implementační dokumenty z Evropské komise, to se nám může jednou vymstít. Jednou to uděláme a podruhé se každý bude odvolávat na to, že už to tady jednou takto ve Sněmovně proběhlo.
Já bych chtěla tedy moc požádat o to, abychom tento pozměňovací návrh dnes neschválili, abychom se tomu řádně věnovali v legislativním procesu. Pojďme se zavázat k tomu, že zkrátíme lhůty, na všechno jsme připraveni, ale neotvírejme tady takovouto Pandořinu skříňku, že budeme implementační dokumenty Evropské komise schvalovat pomocí pozměňovacích návrhů. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, s faktickou poznámkou je připravena paní poslankyně Věra Adámková.
Poslankyně Věra Adámková: Děkuji za slovo, pane místopředsedo, dámy a pánové, dovolte mi jenom kratičkou glosu k právě projednávanému. Jistě chápete, že samozřejmě budu podporovat, abychom co nejvíce ztížili všechny věci, které jsou nezdravé, to znamená tedy i ten zahřívaný tabák, protože z hlediska biologie je to tlení. Ale musím říci, že ten proces opravdu není šťastný. Takže tady se trošku ve mně samozřejmě teď tluče ten preventista, lékař, s tím, co bychom měli správně dodržovat, a to je ten proces. A já se domnívám, že takhle bychom mohli někdy v řekněme určitém spěchu nebo kvapu neprojednání prostě bohužel na sebe ušít bič. Čili naprosto souhlasím - ano, je to špatně, i zahřívaný tabák je špatně, ale proces je špatně, takže tím je to trošku složitější. Pravděpodobně by bylo vhodnější komunikovat toto i více s výborem pro zdravotnictví, byť chápu všechny problémy, které k tomu jsou, ale tady opravdu ten proces šťastný není, byť naprosto máte pravdu: Ano, zahřívaný tabák je také zdraví škodlivý. Ale proces prostě nebyl dodržen. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou se nikdo další nehlásí, proto prosím dalšího z přihlášených a to je pan poslanec Petr Fifka. (Poslanec Fifka už vystoupil.) Už jste byl, pardon, já se omlouvám, tady není vymazáno, my jsme se jenom vyměnili. A další je pan poslanec Julius Špičák.
Poslanec Julius Špičák: Vážený pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, jedná se, jak vidíme, o legislativní normu, která není zcela jednoduchá, a je zde řada problémů. Nicméně shrnul bych, že hlavním cílem tohoto návrhu je transpozice evropských směrnic. Cílem je mimo jiné zvýšení bezpečnosti dodávek pitné vody.
Je zde doprovodná novela o vodovodech a kanalizacích, která upravuje pravidla přístupu k infrastruktuře a způsob poskytování informací odběratelům. Ta novela se zásadně týká dvou oblastí. První je transpozice evropské směrnice o jakosti vody. Cílem je zvýšení bezpečnosti dodávek vody. Aktuální systém kontroly je už velmi starý, pochází z roku 1998, a je zaměřen na kontrolu kvality vody na kohoutku u spotřebitele. Aktuálně takový systém není dostatečný, protože když je zjištěna nevyhovující kvalita, není možné nějak dále odběratele chránit. Nově přijatá směrnice o jakosti vody z roku 2020 rozšiřuje úpravu o nové ukazatele na základě nového výzkumu v oblasti chemických látek, jejich účinků na lidské zdraví, laboratorní metody a tak dále. Druhá část zrušuje zmocňovací ustanovení zákona o ochraně veřejného zdraví a jeho provádění o vyhlášku o hygienických požadavcích na hračky a výrobky pro děti do věku do tří let, takže tyto předpisy se ruší z důvodu duplicity.
A nyní bych se ještě věnoval pozměňovacím návrhům. Významný pozměňovací návrh je pozměňovací návrh Martiny Ochodnické s návrhem na zrušení potravinářských průkazů, což samozřejmě dává smysl, protože realita je taková, že tyto potravinářské průkazy se v podstatě vydávají i jednou za celý život, a samozřejmě zdravotní stav každého z nás se dynamicky mění, takže to, co umožňuje v podstatě nějakým způsobem pracovat s potravinami na základě toho potravinářského průkazu v jednu dobu, vůbec nemusí vyhovovat už s velmi krátkým odstupem, takže v podstatě návrh na zrušení této nadměrné byrokracie je naprosto namístě.
Dále je zde pozměňovací návrh kolegyně Michaely Šebelové, kde se navrhuje, aby osoby provozující prioritní prostory z hlediska přítomnosti ukazatele olova v pitné vodě, což jsou například školy, zdravotnická zařízení, místa, kde se provozují dětské skupiny, stravovací služby, sociální služby, neměly povinnost doplňovat provozní řád o část posouzení a řízení rizik vnitřního vodovodu a přípojky v případě, že riziko přítomnosti olova v těchto zařízeních je nízké, takže není třeba v podstatě přijímat žádná další nápravná opatření. Takže považuji opět tento návrh za smysluplný.
Pak je tady pozměňovací návrh, který se týká nových recyklačních technologií, což je věc velmi významná, a který opět transponuje nařízení Evropské unie. Navrhuje se rozšíření pravomoci krajských hygienických stanic o posuzování nových recyklačních technologií produkujících materiály a předměty z recyklovaných plastů. Cílem je zabezpečit vysokou úroveň ochrany lidského zdraví při zvyšování recyklovaného obsahu v potravinových obalech. V podstatě týká se to velmi důležité oblasti. Všichni, tedy i nezdravotníci, jistě zaznamenali v médiích to, že prostředí a naše tělo se v podstatě stává infiltrátem, jsme infiltrováni mikroplasty. Je to do budoucna zásadní zdravotní problém a toto je jedna z legislativních možností, jak v podstatě tento problém omezit.
A konečně je tady další návrh kolegyně Šebelové, který zakotvuje povinnost krajských hygienických stanic informovat o zahájení řízení o žádosti o povolení zdroje nadlimitního hluku nebo vibrací dotčené obecní úřady, které se budou hlásit o výjimku, řízení o výjimku hlukových limitů.
Takže v zásadě doporučuji, abychom tyto normy schválili, a děkuji vám za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já také děkuji. Mám tu faktickou poznámku pana poslance Maška. Pane poslanče, vaše dvě minuty. Prosím.
Poslanec Jiří Mašek: Děkuji. Vážená paní, předsedající, kolegyně, kolegové, já bych tady měl dvě poznámky, jednak ke kolegovi Špičákovi, k těm potravinářským průkazům. Tam skutečně je to o tom, že pokud ten průkaz je vystaven praktickým lékařem v uvozovkách celoživotně, tak to samozřejmě smysl ztrácí. Já bych chtěl poukázat na to, že to je administrativní akt, ke kterému se musí ten pacient dostavit k lékaři, nevystavuje se na dálku. Není to zatěžující zase tolik pro to zájemce o ten průkaz, potvrzení stojí u většiny praktických lékařů stokorunu. A jenom bych tady chtěl říct, že má určitý preventivní význam, protože někdy je to vynucený kontakt s lékařem, a ten lékař zjistí, že ten pacient nebyl na prevenci, a dá se to na to navázat, takže úplné odsuzování potravinářských průkazů bych tady neviděl jako úplně správné, například před těmi dětskými tábory nebo před nástupem na brigády do potravinářství. Aktuální stav ten lékař posoudí a nepošle tam člověka, který je třeba v průběhu rozvinuté respirační infekce a podobně. Takže to je jenom jedna poznámka. ***