(11.20 hodin)
(pokračuje Pavel Blažek)

Za druhé se bavíme celkově o trestním zákoníku, o jeho celkové revizi, nechceme vytrhávat jednotlivé trestné činy, protože trestní zákon jako takový si zaslouží revizi, a to celkovou.

A v podstatě další důvod, ten tady řeknu také, spočívá v tom, že na jedné straně neustále poslouchám pravdivý názor, že jsme se Slovenskem jeden ze států, který má nejvíc vězňů na počet obyvatel, to znamená, máme nejvíc lidí ve věznicích, to znamená, trestáme nemoderně, a na straně druhé druhá tendence, když je nějaký problém, zvýšíme sazby a zavřeme lidí ještě víc. To je ten důvod, který bych nazval, že je velmi opatrný z naší strany.

A to je asi všechno. A takhle bych mluvil asi i o jiných trestných činech, než je tento. To je všechno. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Vaše poznámka vyvolala další dvě faktické. Pan poslanec Mašek.

 

Poslanec Jiří Mašek: Vážené kolegyně a kolegové, právě teď jsme slyšeli uvedení, proč to neudělat, proč do toho nejít, od pana ministra spravedlnosti, ale my skutečně teď máme unikátní možnost zvýšením sazeb ne nabourat náš trestní řád, ale řešit aktuální situaci, která potřebuje řešení, čili řešit tu migraci. Otázka přepracování trestního řádu jistě není na měsíc, není možná ani na rok, je to dlouhodobá záležitost. My potřebujeme rychlou reakci, která bude účinná, protože jde o odstrašující účinek. Nejde o další přeplnění věznic, pane ministře, to oba dobře víme. Převaděčů není velký počet, ale je potřeba, aby pokud možno nebyli žádní, a my tomu svým hlasováním dneska můžeme přispět.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Mezitím se zrušila jedna faktická, takže se táži, jestli ještě někdo má zájem vystoupit? Nikoliv. Tím tedy rozpravu končím.

Táži se, jestli má pan vicepremiér zájem o závěrečné slovo? Ano.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji, pane místopředsedo. Už jenom velmi krátce. Děkuji za proběhlou diskusi ve všech třech čteních při projednávání návrhu tohoto zákona. Jenom několik málo poznámek.

Ten zákon jako komplex je ze 70 % shodný s tím, co nám tady zanechala už předchozí vláda. My jsme ho naopak doplnili o 30 % toho, co vyžaduje současná aktuální situace, a trvám si na tom, že i potom, co tady bylo řečeno, je zcela jasné, že pokud změníme skutkovou podstatu trestného činu jako takového, tím zvyšujeme tresty za převaděčství. Ten skutek je popsán přesněji, pregnantněji, umožňuje stíhání a umožňuje i to, že soudy k tomu budou přistupovat s větším uplatněním rozpětí sazby, než to bylo v současnosti. V současné době se rozhodnutí soudu většinou držela spíše na nižší spodní hranici. Při upřesnění skutkové podstaty je tady větší možnost uplatňovat i ty vyšší trestné sazby, o kterých jsem hovořil.

Co se zdravotního pojištění týče pro děti, jenom jedna poznámka k tomu: to je návrh Ministerstva zdravotnictví, který pouze říká, že ten, kdo tady má udělen dlouhodobý pobyt - nebavíme se o azylantech, bavíme se o dlouhodobém pobytu, to jsou lidé, kteří tady pracují, studují a jejichž děti tady zcela legálně, zcela legálně, na území České republiky vyrůstají, zcela legálně mnohokrát, protože je tady chceme, jsou tady na základě nějakého pracovního povolení, které jim bylo uděleno - tak že budou ve veřejném zdravotním pojištění s tím, že to jejich rodiče budou platit. Ministerstvo zdravotnictví naopak říká, že potenciální příspěvek do systému je 50 až 100 milionů. Nevytvářejme tady, prosím, nějaký dojem toho, že se pouštíme do nějaké zdravotnické turistiky a podobně. Naopak, my tady dáváme věcem systém.

A pokud je tady nějaký případný rozpor s projednáváním senátního tisku, o kterém bylo hovořeno, je už teď Ministerstvem zdravotnictví avizováno, že to jednoduše bude vyřešeno vypuštěním jednoho ustanovení z toho senátního tisku. Takže neříkejme prosím, že tady vytváříme nějaký problém, který do budoucna nebudeme umět žádným způsobem vyřešit.

Poslední slovo k tomuto zákonu - jedná se jednoznačně o krok vpřed v azylovém právu, ne pouze o implementace evropských směrnic, ale o řadu věcí, které naopak umožní, abychom i bezpečnostní situaci České republiky měli více pod kontrolou. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pane zpravodaji, máte zájem vystoupit? Nikoliv.

V tom případě můžeme přikročit k hlasování o pozměňovacích návrzích. Já jsem zagongoval a prosím v tuto chvíli zpravodaje garančního výboru, aby nás seznámil s procedurou a poté aby tedy přednášel jednotlivé pozměňovací návrhy a vždy nám před hlasováním k nim sdělil stanovisko. Děkuji.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuji za slovo. Jako první bod hlasovací procedury máme návrhy úprav podle § 95 odst. 2 jednacího řádu, které byly předneseny ve třetím čtení, jednak paní poslankyní Ochodnickou, což byly dva návrhy na změnu účinnosti, a pak dva návrhy legislativně technických úprav, které jsem načetl já. O těchto dohromady čtyřech návrzích budeme tedy v rámci bodu jedna hlasovací procedury hlasovat odděleně a já vždy nejdříve řeknu, o čem hlasujeme.

Návrh na zamítnutí zákona nebyl podán, budeme tedy pokračovat hlasováním o pozměňovacích návrzích tak, jak jsem předestřel v úvodu, tedy nejdříve o pozměňovacích návrzích A1 a A2, které jsou obsaženy v usnesení výboru pro bezpečnost číslo 89 ze dne 16. března 2023, které bylo rozesláno jako sněmovní tisk číslo 387/1. Posléze budeme hlasovat o pozměňovacích návrzích pana poslance Kotena, tedy o pozměňovacím návrhu B1, dále B2 a B3 - o těch dvou společně jedním hlasováním - a o pozměňovacím návrhu B4. Dále budeme hlasovat o pozměňovacím návrhu C paní poslankyně Štefanové a posledním pozměňovacím návrhem, o kterém budeme hlasovat, bude pozměňovací návrh D paní poslankyně Mračkové Vildumetzové. Posledním hlasováním pak bude hlasování o návrhu zákona jako celku.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano. Děkuji, můžeme se tedy pustit do hlasování. Začneme těmi čtyřmi návrhy.

Slyším žádost o odhlášení. Prosím, abyste se přihlásili.

Tak, pane zpravodaji, můžeme se do toho pustit.

 

Poslanec Petr Letocha: Děkuji. Prvním návrhem na změnu účinnosti je ten, že se navrhuje v ustanovení dosavadní části dvanácté o účinnosti zavést dělenou účinnost změn uvedených v části čtvrté a páté, což je změna zákona o veřejném zdravotním pojištění a změna zákona o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, a to od 1. ledna 2024. Tento návrh se uplatní pouze v případě nepřijetí pozměňovacího návrhu paní kolegyně Štefanové, která v pozměňovacím návrhu pod písmenem C navrhuje vypuštění části čtvrté a páté. Prosím o hlasování.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Stanovisko? Tam je jasné. Pan ministr? (Souhlasné.) Ano. Děkuji. Můžeme zahájit hlasování.

Zahajuji. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 96, přihlášeno 170, pro bylo 169, proti nikdo. Výsledek: přijato. Můžeme pokračovat.

 

Poslanec Petr Letocha: Druhým návrhem na změnu účinnosti je ten, že se navrhuje v ustanovení dosavadní části dvanácté o účinnosti zavést dělenou účinnost změny čl. 3, bodu 76, které spočívá v úpravě znění § 48 zákona č. 326/1999 Sb., a to od 1. ledna 2024.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Stanovisko pana ministra? (Souhlas.)

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 97, přihlášeno 170, pro bylo 170, nikdo proti. Přijato. Můžeme pokračovat.

 

Poslanec Petr Letocha: Dalším návrhem, v pořadí třetím, je návrh legislativně technické úpravy spočívající v tom, že v čl. 1, bodě 168 se slova "a ve větě druhé části za středníkem se číslo 3 nahrazuje číslem 2" zrušují. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP