(10.50 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)
O to více jsem nechápala, jak je možné, že se prezentuje vláda tím, že v lednu řekne, že zapomněli certifikovat zhruba 54 miliard. To prostě nejsou drobné. Kdyby to bylo 1,5 milionu, tak se tady o tom vůbec nebudeme bavit, ale to jsou velká čísla. Já jsem si schválně vytáhla stav čerpání 2014 až 2020 - a všechny tyto dokumenty jsou na stránkách Ministerstva pro místní rozvoj, protože musím říci, že jestli nám něco dobře funguje v České republice, je to právě Národní orgán pro koordinaci, který skutečně, padni, komu padni, prostě to je jeho role, popisuje ten stav věcí.
Já jsem si vytáhla stav čerpání, poslední dostupný, což je k 28. únoru 2023, čekám na březnová čerpání, ale včera jsem se dívala na stránky a ještě to tam nebylo. Tam je potřeba říci, že máme ve vyúčtovaných žádostech o platbu - teď za celou Českou republiku za období 2014 až 2020 - v takzvaných souhrnných žádostech o platbu zhruba 548,7 miliardy korun, ale požádáno do Evropské komise jenom 533. To znamená rozdíl 15,4 miliardy. Je potřeba skutečně tyto věci řešit, apelovat na ty řídící orgány a chápu, že pan ministr má problém i s příjemci, že nedávají žádosti o platbu - je potřeba nastavit průběžné financování. Rozumím tomu, že to je složité, ale je potřeba se tomu věnovat. A já jenom, pro vaši představu, srovnám to s obdobím (12/2021), kdy jsme my předávali řízení operačních programů nové vládě. Paní ministryně financí byla v plusu - v plusu! - 1 miliardy, protože samozřejmě požádala i o zálohové platby a tak dále, takže my jsme vám to předali s +1 miliardou. A když se na to podívám jenom z pohledu kohezní politiky, vůbec teď nemluvím o Národním plánu obnovy, tak jenom k 28. 2. 2023 je -15,4 miliardy, což považuji za velmi alarmující.
Velmi ráda bych se ještě krátce, protože mám připraveno usnesení, zastavila i u programového období 2021 až 2027, které už nám začalo, že - máme rok 2023, tak rok 2021 už opravdu je trošku historie - a tam tedy to zděšení bylo ještě daleko větší. My máme k dispozici na základě dohody o partnerství na období 2021 až 2027 503,1 miliardy korun. Pod právními akty neboli pod smlouvami máme 4 %, zhruba 20 miliard korun. A víte, kolik máme proplaceno příjemcům? 1,1 % - 5,5 miliardy. A kolik byste tak řekli, že máme požádáno do Evropské komise? No, nula, prostě nic.
Takže já bych opravdu ráda apelovala na to, za prvé, aby pan ministr skutečně našel nějaké řešení pro ty základní školy, protože já bych vám velmi ráda tady připomněla, když jste tady kritizovali - a musím říct, že oprávněně - tu klikačku, prostě to je určitá daň za transparentnost, ale my jsme prostě ty peníze sehnali. Tak jenom abyste si udělali představu. Pan ministr tady teď podpořil opravdu velmi malé množství peněz, to znamená zhruba 2 miliardy, ale žádostí je za zhruba 6,5 miliardy, to znamená, je opravdu mnoho příjemců, a teď si uvědomte, že obce mají velmi omezené rozpočty, natož školy. Nachystaly ty projektové žádosti, stálo to strašných peněz, a my bychom se měli snažit, stejně jako jsme to udělali my v předcházejících výzvách, najít zdroje pro dofinancování základních škol. A jde to, jenom je potřeba určitá osobní odvaha, debata s ministrem financí o přezávazkování. Jenom abyste viděli, jak to bylo tedy za nás. My jsme navýšili alokaci u výzvy číslo 46 z 550 milionů na 1,7 miliardy, alokaci u výzvy 47 z 1,2 miliardy na 5,3 miliardy, u výzvy 92, což byly základní školy pro uhelné regiony, jsme z alokace 265 milionů navýšili na 804 milionů, a v rámci výzvy 98, což byly nemocnice v rámci React-EU, což jsme tady kritizovali, ty klikačky, jsme ze 7,9 miliard navýšili na 18,6. To znamená, byly dofinancovány všechny projekty, u kterých podali správně žádosti - samozřejmě pokud tam nebyly žádné chyby, prostě všechny úspěšné žádosti. A to znovu opakuji, díky odvaze, kterou jsme měly s paní ministryní financí Schillerovou a přezávazkovaly jsme ten program. A vidíte, že není čeho se bát. My jsme přezávazkovaly skutečně přes 13 miliard a vidíte, že IROP má problémy s tím, to vůbec dočerpat. Takže není potřeba se bát, protože samozřejmě přirozeně některé projekty odpadávají a tak dále.
Mám samozřejmě určitou výhodu oproti panu ministrovi, že jsem u těch fondů strašně dlouho a dokážu si představit některé cykly, nechci úplně být strašně kritická. Na druhou stranu je potřeba, aby nějakým způsobem vůči Poslanecké sněmovně za prvé došlo k nějakému informování o tom, co se tedy bude dít, jak to bude fungovat, jak zajistíme to zrychlené čerpání, a proto si dovoluji navrhnout usnesení, které by měla Poslanecká sněmovna přijmout, a věřte mi, že to není nijak politicky motivované a tak dále, ale navrhuji usnesení, že "Poslanecká sněmovna Parlamentu apeluje na vládu České republiky, aby zefektivnila a zrychlila čerpání evropských fondů pro rozvoj České republiky, a za druhé ukládá ministrovi pro místní rozvoj přijmout taková opatření pro čerpání evropských fondů, která zajistí rovný přístup ke všem žadatelům a spravedlivý proces řízení o poskytnutí dotace". Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní poslankyně. Než bych dal hlasovat o návrhu usnesení, bych vás požádal, abyste ho znovu přečetla, aby poslankyně a poslanci, co nejsou v sále, věděli, o čem hlasují, protože jsem si to nestihl plně zaznamenat.
A nyní pan ministr s jeho reakcí. Jenom pro pořádek upozorňuji, že v 11 hodin budu muset písemné interpelace přerušit, protože budeme projednávat řádně zařazené body. Prosím, pane ministře.
Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji za slovo. Škoda že budeme muset odpověď na tu interpelaci rozdělit, protože není možné reagovat za ty čtyři minuty na všechno.
Mně přišlo trochu paradoxní, ještě než se budu, prostřednictvím pana předsedajícího, obracet na paní poslankyni, že interpelace se týká jednoho velmi konkrétního programu, a to programu, který skutečně spravuje Ministerstvo místního rozvoje v IROPu, na modernizaci učeben, nikoliv investičního programu na výstavbu školských zařízení v České republice, ale následně podstatná část reakce na prvotní interpelaci se týkala věcí úplně jiných - a já dám za pravdu paní bývalé ministryni Dostálové, že tomu rozumí, a proto kolem toho umí velmi šikovně bruslit a nasvěcovat ty věci i z různých pohledů, které samozřejmě v řadě případů nejsou úplně správně popsány.
Takže já nevím, jestli teď mám odpovídat na tu interpelaci, nebo reagovat od konce na otázky IROPu, a to ať starého, který když končí, skutečně se s ním dělá spousta šikovných věcí, neboť víte, jaké projekty máte připraveny, na které se nedostalo, co je v jakém stadiu, nebo toho IROPu nového, v kterém už jsme vypsali na požadavek regionu 55 výzev tak, aby ty peníze i v době krize byly rychle uvolněny. Z logiky věci u toho období se řeší dočerpání.
My jsme v jednání s Evropskou komisí prosadili v našem předsednictví balíček FAST-CARE a těch 32 miliard, projektů, které byly ohrožené, jsme stáhli na těch 5, a já věřím, že do konce roku, kdy končí ta možnost, to skutečně zprocesujeme. Já bych úplně neporovnával ty momenty, kdy se ze státního rozpočtu vesele mohlo dosypávat, a já jsem za (to), dohradit ty věci třeba i ze státního rozpočtu, kdy nebyl covid, nebyla válka a neměli jsme takový schodek, který jsme ale skutečně zdědili, a pereme se s ním jako vláda.
Ještě k tomu nedočerpání. V jistém momentě do programu IROPu vletěl React-EU, 28 miliard, který samozřejmě ten předchozí IROP, který byl za to minulé období, nafoukl, a musí se tedy toto odbourat a dopracovat. Pak jsou tam různé otázky realokací a podobně. Jenom znovu se vrátím - a poslední obecná věc k tomu: programy IROP, kohezní fondy, jsou na vyrovnávání regionálních disparit. Nejsou to ve své podstatě, byť přes ně jde signifikantní objem peněz z evropských dotací do regionů, nejsou to nosné programy ani na záchrany kulturních památek a jejich renovace, to je gesce Ministerstva kultury, ani na výstavbu silnic, to je gesce Ministerstva dopravy, či na budování školské infrastruktury, což je primárně v gesci Ministerstva školství. ***