(11.50 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní s přednostním právem pan předseda Michálek. Prosím, pane předsedo.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo, vážený pane místopředsedo. Já to považuji za velmi dobrou zprávu, že Poslanecká sněmovna dnes patrně ve třetím čtení schválí zákon o whistleblowingu, protože to je jeden z klíčových protikorupčních zákonů, který se bohužel v minulém volebním období podařit neprosadilo. Čili konečně tak začneme chránit lidi, kteří zachrání životy, zdraví nebo peníze tím, že upozorní na korupci nebo jiné nekalé praktiky. Já si myslím, že ti, kteří mají odvahu, si zaslouží uznání a podporu. Už takhle, že se a priori nálepkují nějakým nevhodným způsobem, podle mě vůči nim není úplně fér a není to úplně dobře ani pro prosperitu naší společnosti.

My jako Piráti jsme protikorupční strana, jsme v tom dlouhodobě konzistentní. Proto určitě lidé, kteří se rozhodnou zachovat správně a upozornit na takovéto závažné nekalé jednání - nemluvíme o nějakých udáních nebo zástupných věcech, drobnostech - ti, kteří upozorní skutečně na závažné jednání a zachrání tím životy, zdraví a veřejné peníze, by si měli zasloužit ochranu.

Co je ale důležité říci předem a otevřeně, že tato zbraň proti korupci nebude fungovat, pokud bude stát trvat na odhalení identity všech oznamovatelů. Bude tam výrazné snížení účinnosti tohoto zákona. Je potřeba na to upozornit. My se snažíme to řešit pozměňovacím návrhem, který jsem předložil spolu s kolegy ze STAN a z TOP 09. Náš pozměňovací návrh pod písmenem D říká, že úřady, státní firmy, dopravní podniky a další podobné společnosti veřejného sektoru by měly umožnit podání oznámení i anonymně přes aplikaci, kde dostane oznamovatel odpověď, to znamená, dojde tam k vytvoření anonymního oznamovacího kanálu. Pokud ten oznamovatel uvidí, že ten úřad skutečně řeší to oznámení a je potřeba jeho další součinnost, tak se ukazuje, že ve velké části těch případů oznamovatel jde s kůží na trh, poskytne další údaje tak, aby došlo k rozkrytí celé té záležitosti.

Těch oznámení jsou v praxi jednotky ročně na každé instituci, ale tím, že by se zavedla možnost anonymních oznamovacích kanálů nebo že by zůstala zachována na ministerstvech, jak to dneska platí podle nařízení vlády, které schválila tuším vláda Babiše a Sobotky - a tímto zákonem se to navrhuje zrušit - tak tím by se výrazně zvýšila důvěra v celý ten oznamovací systém. Mimo jiné připomínám, že v Česku by funkční ochrana whistleblowerů ušetřila nějakých 10 miliard korun podle odhadů, které má Evropská komise.

Ochrana oznamovatelů skutečně není český vynález. Ty anonymní oznamovací kanály nebo obecně oznamovací kanály jsou už mezinárodní protikorupční standard. Existuje na to speciální ISO norma, která popisuje, jak si má každá organizace nastavit vnitřní postupy tak, aby maximálně snížila riziko korupce. Je tam mimo jiné i ta možnost oznámit bez odhalení své identity.

Pro důvěru zaměstnanců v řádné prošetření kauz je důležité, aby úřady ze zákona měly povinnost všechna oznámení prošetřovat včetně těch anonymních, a ne aby prostě anonymy házely do koše, i když obsahují závažná upozornění, protože pokud to takhle uděláme, akorát odvalujeme břemeno na orgány činné v trestním řízení, které se anonymy zabývat musí, a ty mají samozřejmě mnohem vzácnější kapacity, aby tyto záležitosti vyřizovaly.

Většina oznámení, která vedou k odhalení korupce, jsou dneska anonymní, je to něco málo přes 50 %. Takže skutečně pokud chceme, aby ten zákon byl účinný, je potřeba zohlednit i takováto oznámení. Ti lidé to dělají, protože se zkrátka bojí ohrožení své osoby, že může vůči nim dojít k nějaké represi, může to narušit vztahy v kolektivu, může to vést k šikaně a tak dále, takže je to podle mě pochopitelné.

Stačí si vzpomenout na celou řadu korupčních kauz, které byly odhaleny a rozkryty, jako například ROP Severozápad. Na základě oznámení tam šlo o miliardy peněz daňových poplatníků a i tam byla některá ta oznámení podána anonymně. Myslím si, že je důležité si to připomenout. Pokud anonymní cesta nebude, klesne účinnost rozkrývání korupce asi na polovinu, jak jsem říkal, a bohužel některé formy skryté korupce budou pokračovat.

Proto jsem navrhl, aby se úřady a veřejné instituce musely ze zákona zabývat všemi oznámeními. Já ve své roli předsedy dozorčí rady Státního zemědělského intervenčního fondu jsem dostal už několik takových podnětů. Určitě to není tak, že bych byl zahlcen desítkami věcí, které by se tam nakupily, ale musím říct, že jsem dostal několik podnětů, jak anonymních, tak neanonymních, a drtivá většina z nich byly podněty, které jsou důvodné, které se předávají k dalšímu prošetření a které končí tím, že jsou vyvozeny konkrétní závěry vůči tomu, že v některých případech třeba došlo k vyhýbání se pravidlům, která jsou pro rozdělování pozemků za účelem pravidla 30 ha, za účelem příjmu, dotace, povinných mezí a podobně.

Takže nemluvím o těch hromadných zprávách, kterých dostáváme od občanů každý z nás mnoho a mnoho, zejména pokud projednáváme nějaké společensky palčivé téma. Mluvím o oznámeních, která jsou skutečně specifikovaná k prošetření a která obsahují konkrétní skutečnosti. Chápu a rozumím tomu, že u soukromých firem je to jiné, že tam je logické, že zaměstnavatel by měl mít zájem na ochraně svého majetku a je jeho zodpovědností, jak si to nastaví v rámci své firmy a jestli se nechá připravovat o peníze, nebo ne, ale v rámci toho, za co jsme zodpovědní my všichni, co je naším společným majetkem, ať už je to majetek občanů, ať už je to majetek v různých státních firmách, majetek spravovaný úřady a tak dále, tak tam se domnívám, že ten přístup by měl být nastaven přísně.

Paradoxní je, že to byla právě vláda Andreje Babiše, která předložila ještě daleko přísnější zákon o oznamovatelích, který požadoval, aby se povinně prošetřovala anonymní oznámení nejenom u veřejných institucí, ale dokonce i v soukromých firmách, takže v tom návrhu, který předložila vláda Andreje Babiše, se šlo ještě daleko dále, než je ten náš pozměňovací návrh pod písmenem D, který se týká jenom veřejných institucí.

Jenom připomenu, že hnutí ANO v knize svého předsedy O čem sním, když zrovna spím, dokonce předpokládá, že by oznamovatel korupce měl dostat finanční pomoc. To je v knize Andreje Babiše O čem sním. Není to opět nic, co by bylo zcela neobvyklého. Je to systém, který funguje v Americe, kde oznamovatel, který skutečně upozorní na korupci, tak má nárok na 30 % z peněz, které se prokazatelně ušetřily, a tito oznamovatelé si přijdou na docela dobré částky, pokud upozorní na opravdu rozsáhlé podvody. Současný český koncept je mírnější. My nepočítáme s žádnou formou odměny pro oznamovatele, aby bylo skutečně všem jasné, že to oznámení, pokud je důvodné, je motivováno čestnými úmysly toho člověka, nikoliv finanční odměnou. Ale současně chceme, aby ten zákon fungoval v praxi.

Podle návrhu, jak to předložil pan ministr Blažek, je tam skutečně obsažena jedna problematická část, že ministerstva by neměla povinnost prošetřovat anonymní oznámení, což je vlastně horší stav, než je dneska. Součástí toho návrhu je i zrušení toho nařízení, které to upravuje, jak už tady zaznělo z úst předřečníků. Já zde opravdu nerozumím tomu, proč se navrhuje zrušit možnost anonymních oznámení, protože v praxi s tím není žádný problém, s anonymními oznámeními u prošetřovatelů ústředních správních úřadů není žádný problém. Těch oznámení jsou jednotky na každý úřad a není to věc, která by se měla rušit. Daleko větší problém v praxi je, že máme stále malou důvěru v to, že budou korupční kauzy a podezření skutečně rozkryty a že máme velmi malou úspěšnost v rozkrývání korupčních kauz. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP