(16.10 hodin)
(pokračuje Karel Rais)

Domnívám se z těch důvodů, co jsem uvedl, že je nutné se věnovat rozpočtu v kapitole 333 Ministerstva školství, a to jednak čerpání, a zejména potom otázce platové. Navrhuji proto uvedený bod zařadit jako první bod po pevně zařazených bodech. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní vystoupí pan poslanec Radek Koten a poté tedy pan poslanec Zdeněk Kettner.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo, paní předsedající. Dobrý den, dámy a pánové, já bych rád zařadil na program dnešní schůze jako první bod bod s názvem Kontrola kontaminovaného ukrajinského obilí dovezeného do České republiky a potažmo výrobků z něj. Nyní dovolte, abych tento návrh krátce odůvodnil.

Já jsem tady minulý týden interpeloval jak pana premiéra nepřítomného, tak pana přítomného ministra Nekulu a dá se říci, že výsledky kontrol, které tady pan ministr prezentoval, byly takové jaksi neprůkazné, protože pokud budeme vycházet z množství obilí, které například na Slovensku bylo nalezeno a označeno jako kontaminované, tak tam bylo celkem 1 500 000 kilogramů tohoto obilí nalezeno a otestováno, a nyní tedy, když si představíme, že zhruba podobné množství, eventuálně možná větší množství bylo dovezené do České republiky, tak ten počet kontrol, které by mohly odhalit kontaminované obilí, je na můj vkus poněkud malé, protože pan ministr tady říkal něco o 24 nebo 25 kontrolách, což si myslím, že na celou Českou republiku je opravdu málo. Myslím si, že odpovědnost za občany České republiky, zda zde tedy konzumují nezávadné potraviny, anebo naopak závadné potraviny, je poměrně vysoká. A mě by zajímalo, kdo tady z vás kolegů třeba ráno vstává, dává si nějaké to pečivo, namaže si ho máslem, medem a podobně, a je přesvědčen o tom, že to pečivo je nezávadné, nebo když mažete ráno svačinu dětem do školy, tak zda tedy o tom takto přemýšlíte. Protože když si vezmete, kolik mouky se namele z takového množství obilí, tak bude to 1,5 milionu nebo 3 miliony kilogramových pytlíků s obilím, které jsou různě po hypermarketech, a v té dnešní době už nikdo není schopný ani dohledat původ té mouky, protože záměrně ty řetězce to na obalech označují celkem zmatečně, protože na Slovensku, pokud to bylo namleto na Slovensku, tak dobře, tak tam výrobce Slovensko, že jo, ale z jakého obilí to bylo namleto, to už z toho pytlíku nezjistí. Takže myslím si, že o tomto bychom se tady měli pobavit, protože nebezpečí, že tady konzumujeme závadné obilí, a samozřejmě i ty výrobky z něj a že se nám dostává do našeho potravinového řetězce, protože my ani nevíme, jestli toto obilí nebo tato pšenice je využívána v zemědělství, v našem českém zemědělství jako krmné, a potom by se nám to samozřejmě dostalo i následně do toho dalšího potravinového řetězce, jak tedy do těch různých chovů slepic, bylo by to ve vejcích, bylo by to v kuřecím, bylo by to v podstatě úplně všude. A ten laxní přístup a ten počet kontrol mi skutečně připadá velmi, velmi malý. Takže myslím si, že na tomto plénu poslanci by se k tomu měli mít možnost vyjádřit, měli by se tedy i zeptat kompetentního pana ministra, který by zde tedy měl na to být. A právě proto si myslím, že by bylo dobré to zařadit jako první bod, protože jíme tady každý den pečivo. Všichni, jak tady jsme, tak chodíme na nějakou tu snídani, popřípadě na večeři si to dáváme k tlačence a podobně, a i občané, kteří denně konzumují a dělají svačiny pro své děti do školy, by měli mít skutečně jistotu, že nejedí kontaminované obilí zakázanými pesticidy, které mají obrovské zdravotní důsledky.

Takže děkuji a prosím tedy o zařazení tohoto bodu jako první bod dnešní schůze. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče. Nyní vystoupí pan poslanec Zdeněk Kettner a připraví se paní poslankyně Berenika Peštová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji za slovo, paní předsedající. Rád bych navrhl bod s názvem Navýšení přímé pedagogické činnosti. Vláda ve svém programovém prohlášení jako jednu z priorit měla školství. Zase to byl výstřel naslepo nebo klamání zákazníka, nevím, jak to nazvat. Poslední dobou veškeré návrhy, které padají, které probleskují, to jsou opravdu za mě takové výstřely naslepo, a když se nad těmi nápady zamýšlím, pokud by to byly reformy, které by měly za cíl zvýšit kvalitu naší výuky, nebudu mít problém zvednout pro to ruku a podpořit to. Bohužel všechno, co poslední dobou zazní, má cíl pouze jediný: ušetřit peníze za každou cenu. My si ale musíme uvědomit, že šetříme na našich dětech, a tím pádem šetříme na budoucnosti našeho státu a pro mě je to něco naprosto nepřijatelného. Nejdříve tady jsme měli slib 130 % garance, nakonec pouze pro učitele. Víme, že to tak úplně nebude. A teď poslední, proč mám vlastně tento bod, poslední, co problesklo ve zprávách, je navýšení přímé pedagogické činnosti. Ono to zní na první pohled jako bez problému. V současné době pedagog má 22 hodin přímé vyučovací činnosti týdně a mělo by se to navýšit možná až na 27. My si musíme ale uvědomit, že to je čistě jenom čas, který stráví za katedrou. Pokud chceme učitele, který svoji profesi bere smrtelně vážně, tak se musí připravovat. To znamená, já jako fyzikář strávím velký čas na to, abych připravil pomůcky, aby všechno fungovalo tak, jak má. Pokud navýšíme přímou vyučovací činnost, výsledek bude jediný. Cílem má být ušetřit až nějakých, jestli si pamatuji dobře, kolem 20 miliard korun. Jak ale ušetříme? Jedině tak, že navýšíme přímou vyučovací činnost určité skupiny učitelů, a tím pádem budeme moct určitou skupinu učitelů propustit a ušetříme na jejich platech. To znamená, těm učitelům zůstane plat, pouze se jim navýší přímá vyučovací činnost, budou učit více, a proto těch učitelů bude potřeba méně. Možná mi někdo vysvětlí, že je to jinak. Takhle já se svými ekonomickými znalostmi, které nejsou na vysokoškolské úrovni samozřejmě, takhle jsem si to spočítal.

Druhá věc. Pokud se koukneme - pořád se ohlížíme na Západ jako náš velký vzor - na západ od nás jsou pedagogové bráni jako vysoce kvalifikovaní pracovníci a s těmi se neplýtvá, s jejich energií a s jejich silou. Když si vezmete českého učitele, český učitel je taková děvečka pro všechno. Český učitel dělá dozor na chodbách, ve školní jídelně, takhle bych mohl pokračovat. Když se koukneme na západ, na ty nejvyspělejší státy, tam pedagog skutečně učí a na všechny zbytné věci, které může klidně dělat i středoškolák, jsou asistenti a učitel skutečně pouze vyučuje. Pokud by tak tomu bylo i u nás, potom si dokážu představit navýšení přímé pedagogické činnosti na 27 hodin. Pokud po těch učitelích ale budeme chtít vykonávání toho, co je typické pro české končiny, tak se ti učitelé z toho prostě zblázní. Běžný učitel, který má odučeno několik školních let, už měsíc před prázdninami je totálně psychicky vyčerpaný. Pokud vy na ně naložíte ještě dalších 5 hodin navíc, tak vám garantuji, že nedostatek psychologů se ještě více projeví, protože velké procento pedagogického sboru prostě bude před prázdninami kolabovat. Prosím vás, mluvím z praxe. Nemám nic vycucaného z prstu, je to na základě zkušeností z 25 let. Já jsem se v tom pedagogickém sboru pohyboval a vím, jak to funguje.

Takže já bych rád, ještě jednou zopakuji, jako první bod dnešního jednání Navýšení přímé pedagogické činnosti, tak abychom se o tom pobavili, jestli skutečně tato Poslanecká sněmovna má zájem na tom, aby naše školství vzkvétalo, nebo nám jde čistě jenom o kupecké počty a ušetřit za každou cenu i v oblastech, kde se to prostě nehodí. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP