(11.00 hodin)

 

Poslanec Jiří Slavík: Ano, nyní přistoupíme k hlasování o zákonu jako celku.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Já tedy přednesu návrh usnesení: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 156/2000 Sb., o ověřování střelných zbraní a střeliva, ve znění pozdějších předpisů, podle sněmovního tisku 300, ve znění schváleném Poslaneckou sněmovnou."

Zahajuji hlasování. Kdo je pro tento návrh? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

Hlasování číslo 231, bylo přihlášeno 149 poslanců a poslankyň, pro 149, proti 0, takže konstatuji, že s návrhem zákona byl vysloven souhlas.

 

(Zpravodaj poslanec Slavík: Děkuji.). Děkuji za spolupráci panu ministrovi i panu zpravodaji a ukončuji tímto projednávání tohoto bodu.

 

Přistoupíme k dalšímu bodu našeho programu. Je jím bod číslo

 

15.
Vládní návrh zákona o řízeních souvisejících s hlubinným úložištěm
radioaktivního odpadu
/sněmovní tisk 367/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede pan ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela. Já ho nyní požádám, aby se ujal slova. Prosím.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, dovolte mi, abych v krátkosti představil vládní návrh zákona o řízeních souvisejících s hlubinným úložištěm radioaktivního odpadu. Na úvod bych rád uvedl, že si já i vláda uvědomujeme vysokou citlivost této problematiky, zejména vůči dotčeným obcím, jejich vedení v čele se starosty a veřejnosti z potenciálních lokalit. Považuji za symbolické i to, že hnutí Starostové a nezávislí mě nominovalo do této vlády s úkolem pokusit se o narovnání vztahů v této souvislosti. Já vím, že v minulosti probíhala komunikace ne vždy ideálním způsobem. Troufám si tvrdit, že spousta mých předchůdců si nad tímto tématem lámala hlavu, jak pokročit dál a najít shodu.

Minulost nezměníme, některé příkopy jsou vykopány, ale umíme se z ní poučit. Pokud příkopy nejde zasypat, nabídl jsem dotčeným obcím na konci loňského roku aspoň vybudovat u těchto příkopů mosty. Prioritou je tedy nejen nalezení nejvíce bezpečného řešení pro likvidaci vysokoaktivního odpadu, to znamená hlubinné úložiště v té nejvhodnější lokalitě, ale i to, aby všichni dotčení měli právo uplatnit svůj hlas, aby všechny relevantní argumenty byly pečlivě zváženy a aby protichůdné zájmy a hodnoty byly dotčeny. Jedině tak při plnění společného úkolu můžeme obstát.

Návrh zákona v první fázi zpracovala pracovní skupina složená z Ministerstva průmyslu a obchodu, Správy úložišť radioaktivních odpadů, Státního úřadu pro jadernou bezpečnost a Ministerstva životního prostředí. Poslanecké sněmovně je návrh zákona předkládán Ministerstvem průmyslu obchodu, pod jehož gesci spadá zabezpečení činností v oblasti nakládání s radioaktivními odpady, které realizuje skrze zřízenou organizační složku státu SÚRAO podle atomového zákona. Politický a společenský konsenzus na přijetí zvláštní právní úpravy je zdokumentován jak plány legislativních činností předchozích vlád, tak i z našeho programového prohlášení vlády, nebo je předmětem debat na úrovni zástupců Parlamentu či dotčených krajů.

Cílem předkládaného návrhu zákona je naplnění ustanovení § 108 odst. 4 atomového zákona, který předpokládá existenci zvláštního zákona upravujícího respektování zájmů obcí a jejich občanů v určitých procesech souvisejících s vyhledáváním lokality pro ukládání radioaktivního odpadu v podzemních prostorech, jakož i při samotném povolování provozu hlubinného úložiště. To však neznamená, že by postupy směřující ke zprovoznění hlubinného úložiště nevycházely ze zákonů již nyní. Východisky znění návrhu zákona jsou věcné záměry z roku 2020, respektive neschválený věcný záměr z roku 2017, judikát Nejvyššího správního soudu a stávající právní úprava, která jednotlivá řízení směřující k výběru finální lokality, její územní ochrany a provozování jaderného zařízení již obecně popisuje. Návrh zákona pak zavádí speciální postupy, chcete-li odchylky, pro případ úložiště podle zákona o geologických pracích, horním zákoně a atomovém zákoně.

Mezi speciální postupy stojí za zmínku právní úprava konání ústních jednání přímo v dotčených obcích po předem stanovené lhůtě nebo založení účastenství dotčené obce v řízení o stanovení chráněného území. Návrh dále stanovuje proces výběru umístění úložiště včetně práva obcí vyjádřit své stanovisko, které se stane jedním z podkladů pro jednání vlády. Zásadním posílením legitimity výběru finální a záložní lokality úložiště vládou je podmíněný souhlas obou komor Parlamentu. V neposlední řadě bych pak vypíchl posílení transparentnosti a informovanosti dotčené veřejnosti zřízením pracovní skupiny zapojením obou komor Parlamentu. Do výběru lokality se návrh inspiruje z kulturně a geograficky blízkých zemí, jako je Německo či Francie.

Přetrvávající požadavek obcí na absolutní právo veta o výběru lokality pro hlubinné úložiště po vzoru skandinávských zemí je v podmínkách České republiky nerealizovatelný a žádná jiná stavba, navíc taková veřejného zájmu, vysoké míry důležitostí, jak o ní hovoří Nejvyšší správní soud, toto právo nemá. Vedle zájmu obcí jsou zájmy občanů respektovány právě zapojením obcí v duchu zastupitelské demokracie. Tam, kde to odpovídá povaze procesu, umožňuje návrh i přímé zapojení občanů. Samotné respektování zájmu obcí a jejich občanů v procesu povolování provozování úložiště je už principiálně zajištěno prostřednictvím procesu EIA či novou či připravovanou právní úpravou, jako je například nový stavební zákon. Předložený návrh posiluje transparentnost celého procesu výběru lokality pro umístění a výstavbu hlubinného (úložiště) radioaktivního odpadu, jak ostatně předpokládá i čl. 10 směrnice Rady 2011/70/Euratom ze dne 19. července 2011, kterým se stanoví rámec společenství pro odpovědné a bezpečné nakládání s vyhořelým palivem a radioaktivním odpadem. Vzhledem k tomu, že čl. 10 směrnice je do českého právního řádu již plně transponován, je návrh zákona již plně nad rámec tohoto článku.

Vážené kolegyně a kolegové, k přijetí této úpravy se naposledy jednohlasně vyjádřil kontrolní výbor Sněmovny na konci loňského roku, mimo jiné v souvislosti s vyjádřenou podporou rozvoje jaderné energetiky v České republice a v rámci plnění podmínek takzvané taxonomie. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP