(15.50 hodin)
(pokračuje Věra Kovářová)

Pan poslanec Farhan navrhuje zařadit nový bod Nekompetentnost ministra zdravotnictví Válka při zajišťování léku. Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 111, přihlášeno 175 poslanců a poslankyň, pro 79, proti 85. Návrh byl zamítnut.

 

Pan poslanec Metnar navrhuje nový bod s názvem Opakovaná prohlášení na téma válka mezi Ruskem a NATO.

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 112, přihlášeno 175 poslanců a poslankyň, pro 77, proti 86. Návrh byl zamítnut.

 

Pan poslanec Novák navrhuje nový bod s názvem Selhání ministra zdravotnictví Válka a okamžité řešení nedostatku léčiv.

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 113, přihlášeno 175 poslanců a poslankyň, pro 77, proti 87. Návrh byl zamítnut.

 

Pan poslanec Nacher navrhuje nový bod s názvem Informace ministra školství o kapacitě na středních školách.

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 114, přihlášeno 175 poslanců a poslankyň, pro 79, proti 48. Návrh byl zamítnut.

 

Pan předseda Benda navrhuje, aby bod číslo 83, sněmovní tisk 276, což je ústavní zákon na změnu ústavy, aby byl předřazen, zařazen po bodu 71, respektive pokud pevně zařazen. Je to takhle v pořádku, pane předsedo? Ano.

Zahajuji hlasování a táži se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 115, přihlášeno 175, pro 117, proti 15. Návrh byl přijat.

 

Vypořádali jsme se tedy se všemi návrhy na úpravu programu.

Mám zde jedno sdělení: pan ministr Baxa se omlouval od 15.30, ale je přítomen, takže posouvá svoji omluvu až od 16 hodin. Přečtu ještě další omluvu: omlouvá se pan poslanec Havránek od 17 hodin z pracovních důvodů.

 

Nyní bychom přistoupili k bodu číslo

 

1.
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 134/2016 Sb.,
o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 249/8/ - vrácený Senátem

Senát vrátil návrh zákona s pozměňovacími návrhy, jeho usnesení bylo doručeno jako sněmovní tisk 249/9. Informace k pozměňovacím návrhům vám byly rozdány do vaší pošty.

Vítám zde mezi námi...

Ano, pane poslanče, k hlasování? Prosím.

 

Poslanec Petr Fifka: Omlouvám se, už se nějakou dobu hlásím. V hlasování 108 mám uvedeno "pro" a zdržoval jsem se, jenom pro stenozáznam. Nezpochybňuji hlasování. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji, bude zaznamenáno pro stenozáznam, hlasování tedy nezpochybňujete.

Vítám zde mezi námi pana senátora Josefa Bazalu. Je to tak, ano? Ostatní senátoři, kteří jsou ve variantách, nejsou přítomni.

Prosím, aby se za navrhovatele k usnesení Senátu a k předloženým pozměňovacím návrhům vyjádřil místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, páni poslanci, vážený pane senátore, návrh novely zákona o zadávání veřejných zakázek, který byl 23. března Poslaneckou sněmovnou schválen a následně postoupen Senátu, nebyl Senátem schválen ve verzi, které bylo postoupeno z Poslanecké sněmovny, ale byl Poslanecké sněmovně vrácen k dalšímu projednání ve znění pozměňovacích návrhů přijatých dne 10 května na plénu Senátu. Návrh novelizace je reakcí na odůvodněné stanovisko Evropské komise v nedostatečné transpozici některých pravidel stanovených...

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Pane ministře, já se velice omlouvám, že vás přerušuji... (Ministr Bartoš: Ano, je tady poněkud hluk.) Ano, také jsem si všimla. Takže kolegové, kolegyně, prosím, abyste své hovory přesunuli do předsálí, aby pan ministr mohl pokračovat v důstojném prostředí.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Tak já se jenom vrátím k té předchozí větě. Novela, která přichází, je reakcí na odůvodněné stanovisko Evropské komise k nedostatečné transpozici některých pravidel stanovených v zadávacích směrnicích, především s ohledem na probíhající řízení o infringementu je tedy potřebné, aby novela nabyla účinnosti co možná nejdříve. Novela je obecně považována za potřebnou a odbornou veřejností v oblasti zadávání veřejných zakázek je očekávána a podporována. S ohledem na skutečnost, že samotný obsah novely byl Poslaneckou sněmovnou už důkladně projednán, dokonce jsme se vraceli v jeho projednávání zpátky do druhého čtení z třetího čtení, které bylo následně opakováno, já se zaměřím ve svém úvodním slově právě na pozměňovací návrhy, které byly diskutovány a posléze také přijaty Senátem.

Asi první věc, a my jsme ji diskutovali i v projednávání zákona ve Sněmovně, leč do materie ze Sněmovny se nepropsala, je navrhované zvýšení limitů pro veřejné zakázky malého rozsahu, a to z dosavadních 2 milionů korun bez DPH u dodávek služeb a z 6 milionů korun u stavebních prací na nové hladiny nebo nové limity, to jest 3 a 9 milionů. Já jsem měl možnost i na těch odborných různých skupinách tuto věc diskutovat, vystupoval jsem i v Senátu, a vnímám i ten fakt, že vlivem inflace a celkového zdražování je třeba podívat se na to, jakým způsobem jsou nastaveny tyto limity, ale myslím si, a ostatně takto jsem vystupoval i v rámci Senátu, že udělat pouze tento krok v rámci novely není krok žádoucí.

Já jsem ty argumenty opakoval a zdůrazňuji v této novele, já jsem ty argumenty opakoval i na plénu Senátu, kdy bych si měl vybrat nějaký jeden z argumentů, například pokud bychom tyto limity čistě takto zvedli, skutečně se jedná v rámci o jedny z nejvyšších limitů pro zakázky malého rozsahu, skutečně na rekordní úrovni. Ale to není pouze ten jediný argument. My jsme se bavili o historii, nastavení limitů, jak byly stanoveny původně, ty limity, a já jsem v té debatě argumentoval i analýzou z předchozího roku, které jako Ministerstvo pro místní rozvoj pravidelně předkládáme, a to je celkový objem investic, které jsou realizovány přes zakázky malého rozsahu a podlimitní zakázky, kde to je něco přes 500 miliard, a i tím navýšením, bez nějaké zároveň navýšení třeba kontroly či transparentnosti, bychom mířili i podle našich propočtů k zhruba 700 miliardám korun, které buď by byly tímto způsobem investovány. Já vás mohu ubezpečit, a ostatně tak jsem jednal i s koaličními partnery, ale i se zástupci opozice, že se tím tématem zabýváme i třeba z oblasti toho, jaké výhrady tímto směrem mají protikorupční organizace.

Nastavení limitů je systémová záležitost. Podle mne by měla předcházet, část těch dat už máme v rámci loňské zprávy, analýzy, ale třeba i toho, jakým způsobem jsou zveřejňovány potřebné údaje na jednotlivých místech municipalit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP