(18.20 hodin)
(pokračuje Václav Král)

Pobídky mohou zahrnovat různé daňové úlevy, dotace, snížení byrokracie, ale i jiné podpůrné mechanismy. Jejich cílem může být snížit investiční rizika a zvýšit atraktivitu podnikatelského prostředí. To možná na první pohled vypadá banálně, nicméně s legislativní smrští různých nařízení a směrnic, která se na nás valí z Evropské unie, na jednu stranu bychom chtěli navyšovat atraktivitu investičního prostředí a na druhou stranu prostě podnikatelské prostředí destabilizujeme. Tak myslím, že bychom měli mluvit všichni jedním dechem a najít jakýsi balanc mezi tím, jestli tedy chceme podporovat investice, anebo na druhou stranu naopak podnikatele od investic zrazovat.

Nepochybně se tímto způsobem vytváří stimuly pro investory, aby přinesli svůj kapitál a svůj know-how do našich společností a podporovali tak jejich rozvoj. Jak se nám to daří nebo dařilo do této chvíle, nechám na vašem posouzení. Nicméně musíme si uvědomit faktickou stránku a rozměr dotačních titulů a investičních pobídek, kdy víme řekněme z ekonomických teorií, ale já myslím, že i praxe, že investiční pobídky demotivují lidi od inovací, od práce a prostě deformují trh. To je věc, která je snad - doufám, že všem nebo většině z vás, omlouvám se za to, nemyslím to nějak osobně - zřejmá a nejsem si jist, jestli tou novelou jdeme správným směrem.

Pokud přilákáme kapitál a know-how od soukromých investorů, můžeme očekávat rozvoj těch společností. To jsou ty výhody, to jsou výhody na posílení konkurenceschopnosti podnikatelského sektoru. Tím, že nabízíme atraktivní pobídky pro investory, můžeme přilákat již zmíněné zahraniční investice a zapojit se tak do globálního ekonomického dění. Tato konkurenceschopnost nás pak motivuje samozřejmě k dalším inovacím a zvyšuje naše schopnosti přizpůsobit se rychle se měnícím podmínkám, které se však nemění přirozeně, ale jak jsem již zmínil, jsou akcelerovány svým způsobem uměle a na základě politických rozhodnutí, v našem případě Evropské unie, a obávám se, že v blízké budoucnosti i jakýmsi možná trochu geopolitickým přetlačováním mezi Evropou a Amerikou. To jsou příležitosti, které tady máme.

A poslední, neméně důležitou výhodou, kterou bych tady rád zmínil, je to, že investiční pobídky lze využít i ke zlepšení životního prostředí, dopadů činnosti podniků, podnikatelů na životní prostředí. Bavíme se tedy o tom často i v rámci činnosti výboru pro životní prostředí nebo evropských záležitostí - skutečně příliv norem, které se týkají Green Dealu, a chce se mi říct skoro německé Energiewende, je katastrofální. A my tedy na jednu stranu, když po podnikatelích chceme, aby se chovali v uvozovkách ekologicky nebo víc ekologicky, aby dodržovali různá ESG kritéria, možná chce se mi říct i standardy, které se týkají kybernetické bezpečnosti, tak zase investiční pobídky můžeme napnout tímto směrem a motivovat tak zaměstnance.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Omlouvám se, pane poslanče, že vám vstupuji do vašeho projevu, ale požádám kolegy a kolegyně o ztišení, protože hluk v sále je poměrně enormní. Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Václav Král: Děkuji, pane předsedající. Všem se omlouvám za to, že tady možná říkám to, co je všeobecně známo, a že to podávám nezáživnou formou. Nicméně ta novela prostě je podstatná pro budoucí směřování České republiky a veřejných prostředků, takže si dovolím tedy shrnout zásadní výhody a nevýhody investičních pobídek.

Tou poslední, kterou jsem tady zmínil, je to, že mohou sloužit ke zlepšení právě životního prostředí. A já bych tady rád slyšel, jestli Česká republika půjde tím směrem. Pak bychom tady svým způsobem zase popřeli to, co tady zaznělo v rámci projednání konsolidačního balíčku, kdy na jednu stranu říkáme, že budeme oklešťovat národní finance, které půjdou tímto směrem, a na druhou stranu tedy čerpáme evropské dotace, které právě taky můžeme využít na podporu zlepšování životního prostředí a dopadů činností podniků na celosvětové klima. Je zvláštní, že nám jde tato podpora například v sektorech - nebo jde: že tato pravidla jsou uplatňována například v sektorech energetiky, zemědělství, ale například v situaci hospodaření s vodou v krajině a podobně se zdá - nebo aspoň mně osobně, omlouvám se - že tento sektor je taková Popelka a že o vodě a o přínosu vody v krajině a vůbec pro život v České republice se o tom málo mluví. Ale nechci zdržovat, omlouvám se.

Ty investice mohou vést k rozvoji ekologicky šetrných technologií a snížení emisí, respektive k efektivnějšímu využívání zdrojů. Investoři se samozřejmě mohou angažovat v udržitelných projektech, přispívají tak k ochraně naší planety a zanechávají pozitivní odkaz pro budoucí generace. To bych řekl, že jsou základní principy ESG kritérií, která jsem tady zmiňoval. A já bych tady rád slyšel to, jestli napneme síly i tímto směrem a právě prostřednictvím investičních pobídek motivujeme soukromý sektor, anebo i koneckonců státní organizace, aby fungovaly dle ESG kritérií. Na to se tady možná trochu zapomíná, že pokud tedy evropská legislativa a národní legislativa zavádí tyto ESG principy do naší legislativní praxe, pak by i státní podniky, tady pan ministr dopravy s tím určitě má zkušenosti, prostě byly lídry v tom, aby i státní organizace byly výkladní skříní v uplatňování ESG kritérií, to znamená jakési udržitelnosti a snižování dopadů činnosti podniků na životní prostředí.

Investiční pobídky jsou tedy prostředkem, které nám umožňují posunout naši společnost kupředu. (Reakce v plénu. Obrovský hluk v sále. Poslanci Juchelka a Nacher si stěžují, že neslyší.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: V tom případě opět požádám, kolegyně a kolegové, o ztišení, aby v levé části sálu dobře rozuměli, co říká pan poslanec. Prosím, kolegové napravo, požádám o ztišení. Kolegové z ODS, požádám vás o ztišení, aby bylo dobře rozumět, co říká pan poslanec. Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Václav Král: Už to vezmu tedy krátce. Investiční pobídky jsou prostředkem, který nám umožňuje posunout společnost dopředu, a jsou to nástroje, které motivují investory, aby přinášeli svůj kapitál, inovace a vytvářeli nová pracovní místa do našeho prostředí, ať už se jedná o malé podnikatele, inovativní start-upy nebo mezinárodní korporace. Investiční pobídky jim poskytují příležitost prosperovat a spolupracovat na budování lepšího světa. To je zajímavý moment, protože na jednu stranu my říkáme, že podporujeme velké mezinárodní koncerny, a na druhou stranu zase říkáme, že je to špatně a že bychom se spíš měli zaměřit na malé podnikatele a střední podnikatele. Vidím tady jistou nekonzistentnost v prohlášení vlády. Ale zase opět bych nerad, aby to vyznělo, že se v uvozovkách strefuji pouze do vlády současné. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP