(18.30 hodin)
(pokračuje Václav Král)

Myslím, že když už musí být nějaké regulace a nějaké investiční pobídky, dotace a podobně, že by mělo být všem měřeno stejným metrem. Prostě není možné se tady smířit s tím, že například v zemědělství, ke kterému mám blízko, od velkých producentů budeme požadovat skutečně drakonické investice a aby zajistili různé hygienické normy a podobně, což je samozřejmě v pořádku, na druhou stranu ale se zdá, že by jaksi malí a střední podnikatelé chtěli nějaké výjimky a chtěli, aby to, co chceme po velkých investorech, jsme nechtěli po těch malých. To je prostě věc, které já nerozumím, a můžeme to například vidět dnes při dovozech zemědělských produktů z Ukrajiny, kdy okolní státy jako Polsko, Slovensko, Bulharsko, Rumunsko zastavily dovoz obilí a dalších zemědělských produktů z Ukrajiny, Česká republika to neudělala a přesvědčujeme se tady, že ty produkty jsou v pořádku - no, samozřejmě že nejsou v pořádku, i kdyby byly řekněme kvalitativně, jako že mám velkou pochybnost, kompatibilní s těmi našimi, tak je prostě nesporné, že byly vyráběny, sklízeny, případně zpracovávány...

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane poslanče, já vás přeruším a poprosím, aby byl v sále klid. Počkáme, než se kolegyně a kolegové utiší... Můžete pokračovat.

 

Poslanec Václav Král: Děkuji. Takže buď na evropský trh budeme pouštět výrobky, které splňují veškerá kritéria a přísná kritéria - a je to tak dobře, například v potravinářství - anebo budeme najednou prosazovat nějaké výjimky. A tam by mě zajímalo, jestli podobný dvojí metr budeme uplatňovat i při těch investičních pobídkách, jinými slovy, jestli velké mezinárodní koncerny - a já proti nim nic nemám, pokud tady budou řádně zdaňovat svoje výnosy a nevyvádět dividendy do zahraničí - jestli budou mít stejnou příležitost, jak získat investiční pobídky, jako ti malí nebo střední podnikatelé. Takže potom můžeme s klidným svědomím, pokud budou tyto podmínky splněny, veřejné zdroje tímto směrem pustit a motivovat tak podnikatele, aby vytvářeli nějaký multiplikační efekt a přinesli svůj kapitál, inovace a pracovní místa do našeho prostředí, byť nezaměstnanost v České republice je jedna z nejnižších... (Poslankyně Schillerová mimo mikrofon: Nejnižší.) ... nebo nejnižší, ano, děkuji. Nás na Vysoké škole ekonomické učili, že přirozená nezaměstnanost, jestli se nepletu, je někde kolem 3,5 %, 4 %, což znamená, přirozená nezaměstnanost je ta situace, kdy ti lidé prostě nemohou pracovat, jako fakticky prostě nemohou, ne že nechtějí, to je rozdíl. Takže my jsme dnes pod mírou přirozené nezaměstnanosti.

Tak já už budu končit, takže opět bych horoval za to, aby bylo všem měřeno stejným metrem a všichni měli stejnou příležitost, jak prosperovat a spolupracovat na budování lepšího světa. Takže já vám děkuji za pozornost a doufám, že pokud podpoříme tuto novelu, že se nám skutečně podaří akcelerovat pozitivní změny do našich životů a do budoucnosti českých podniků, protože to, co se zdálo v devadesátých letech a po roce 2000, že se podnikalo tak jako trochu samo, tak všichni, mám pocit, že mi dáte za pravdu, že doba se mění a že skutečně legislativní smršť, která jde z Evropy - už se omlouvám, už jsem to tady říkal jednou - je enormní a enormně zatěžuje podnikatele. A já bych si přál, abychom, když se tady budeme bavit o dalším směřování veřejných zdrojů, podnikatele zatěžovali administrativně co nejméně a abychom jim dali prostor k podnikání.

Já vám děkuji, a pokud pan ministr alespoň na část těch věcí teď odpoví - a já vnímám, že by to mělo zaznít v prvním čtení, ale už jsme si zvykli svým způsobem na to, že ty argumenty potom padají i dodatečně - tak mně to určitě vadit nebude. A byl bych rád, aby i dnešní novela, ta podoba finální, přispěla ke stabilitě podnikatelského prostředí, protože jinak my soukromý kapitál do budoucna neprobudíme a připravíme se tak o zajímavé multiplikační efekty. A nechci už teď zdržovat, ale kdybych se podíval na příklady z energetiky, tak myslím, že je to naprosto evidentní. Vidíme to například při výstavbě jaderných bloků, kdy - a já tomu rozumím - management společnosti ČEZ například nechce rozhodnout o těch investicích, pokud nebude mít participaci státu, protože prostě nemohou připustit to, aby na ně dopadla neblahá skutečnost nestability podnikatelského prostředí.

Takže byl bych rád, abychom i touto novelou tomu šli naproti a skutečně se zasadili o stabilizaci podnikatelského prostředí. Já se omlouvám za zdržení, ale považoval jsem za důležité to zasadit do nějakého kontextu. Díky. (Výrazný potlesk poslanců ANO a ODS.)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Já vám přeju hezký podvečer, my jsme se vystřídali v řízení schůze. Nacházíme se v obecné rozpravě novely zákona o investičních pobídkách a další přihlášený je pan poslanec Staněk. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Staněk: (Poslankyně Schillerová mimo mikrofon: Hezký večer.) Hezký večer, slyším z pléna, hezký večer, dámy a pánové, kolegyně, kolegové. (Uvolněná atmosféra v sále.) Pane místopředsedo, děkuji za udělení slova. Vážený pane ministře, já bych chtěl taky vystoupit na podporu tohoto zákona, protože si myslím, že je to téma, které je žádoucí a které pro společnost, která je mimořádně globální a na investicích samozřejmě stojí, velmi důležité. Bylo by obtížné vystupovat po mých předřečnících, panu kolegovi Burešovi, panu kolegovi Haasovi, panu kolegovi Munzarovi, panu kolegovi Královi, protože samozřejmě už skoro všechno zaznělo, ale je logické, že úplně všechno zaznít nemohlo, takže je asi dobré některé věci připomenout a zvážit i společenskou debatu, která se teď otvírá. A je logické, že při prvním čtení je asi důležité zhodnotit právě výhodu a nevýhodu předkládané legislativy.

Já jsem vlastně už v úvodu řekl, že ten zákon považuji za dobrý a že je dobré jeho přijetí, protože si myslím, že investiční pobídky, byť se na ně můžeme dívat z různých úhlů všelijak, protože samozřejmě kritikové asi vyhodnotí, že je to něco, co by jako nástroj mohlo být třeba nesprávně vnímáno a taky by to mohlo pokřivovat trh, tak za sebe musím říct, že investiční pobídky vnímám jako přínosné a jako žádoucí. A teď nebudeme hovořit o tom, jestli se jedná o pobídky do znevýhodněných regionů, nebo zvýhodněných regionů, teď o tom nechci polemizovat, protože samozřejmě o tom, co je zvýhodněný, případně co je jinak označený region, je velmi obtížné hodnotit. (Hluk v sále.) A já...

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane poslanče, moc se omlouvám, že vám do toho skáču, ale musím vás přerušit, abychom zjednali klid v sále, téměř jsem vám nerozuměl už v tom hluku. Poprosím kolegyně a kolegy, aby se zklidnili. Můžete pokračovat, pane poslanče.

 

Poslanec Pavel Staněk: Děkuji, pane místopředsedo. Je tedy nasnadě se na to dívat optikou všech regionů, to znamená, jsme tady poslanci za svoje regiony a bylo by asi nefér se na to dívat optikou znevýhodněných nebo jinak označených regionů.

Jak jsem říkal, považuji investiční pobídky za důležitý nástroj podpory podnikání a vůbec vytvoření prostředí pro to, aby se tu mohly vytvářet materiální hodnoty, aby se vytvořily i pracovní příležitosti, pracovní místa, a považuji to taky za důležité i z pohledu globálního investování, protože pokud vytvoříme prostředí pro investiční pobídky, tak kapitál, který by se třeba odlil někam jinam do jiných zemí nebo do jiných regionů, soustředíme na konkrétní místa, která třeba potřebujeme a která bychom chtěli podpořit. Takže za mě je to zejména právě, jak jsem říkal, v globálním světě poměrně dobrý stimul, který určitě bude důležitý pro přilákání investorů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP