(12.40 hodin)
(pokračuje Jan Bartošek)

Ptám se, zda jsou návrhy na přikázání jinému výboru nebo jiným výborům k projednání, protože organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Prosím, paní poslankyně Válková, váš návrh.

 

Poslankyně Helena Válková: Děkuji. Já si myslím, že je tam problematika občanskoprávní a že bychom měli rozhodně se tím zabývat, alespoň řekněme krátce, v ústavně-právním výboru, a navrhuji tedy ještě projednání v ústavně-právním výboru. Právě to souhlasné prohlášení otcovství je myslím otázka, která by se ještě měla diskutovat. Jsem sice pro tu úpravu, ale chtělo by to ještě probrat v ústavně-právním výboru. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, váš návrh jsem si zapsal.

Ptám se, zda jsou ještě návrhy na přikázání dalšímu výboru nebo výborům? Nevidím, v tom případě dám hlasovat.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s přikázáním projednání tohoto tisku ústavně-právnímu výboru, ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je pro? Kdo je proti?

Je to hlasování s pořadovým číslem 136, přihlášeno je 168 poslankyň a poslanců, pro návrh 70, proti 1. S tímto návrhem jsme nevyslovili souhlas.

 

Žádné další jiné návrhy nezazněly. V tom případě vám děkuji a končím projednávání tohoto tisku.

Přečtu omluvy: od 12 do 13 hodin z pracovních důvodů se omlouvá pan poslanec Ondřej Benešík a od 12 do 13.45 z pracovních důvodů se omlouvá pan ministr Martin Kupka.

 

Otevírám další návrh zákona a tím je

 

21.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 279/2003 Sb.,
o výkonu zajištění majetku a věcí v trestním řízení
a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 430/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr... Já to zde mám uvedeno tak, že to bylo přerušeno jako pevně zařazený bod, každopádně i tak se ptám, zda pan ministr chce uvést tento tisk na začátku, nebo ne, nebo se vrátíme rovnou do rozpravy? Prosím, máte slovo.

 

Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Vážený pane předsedající, já už jsem ho uváděl, takže si myslím, že na to můžeme rozpravou navázat.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dobře, děkuji za toto vyjádření. Já se tedy ptám, zda chce ještě někdo v obecné rozpravě vystoupit? Jestliže se nikdo nehlásí, končím obecnou rozpravu.

Ptám se, zda pan ministr nebo pan zpravodaj chtějí závěrečné slovo? Není tomu tak.

Nyní se tedy budeme zabývat přikázáním výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu. Ptám se, zda někdo navrhuje jiný garanční výbor, než je ústavněprávní? Nevidím žádnou přihlášku.

 

Přistoupíme tedy k hlasování.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu výboru? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 137, přihlášeno je 168 poslankyň a poslanců, pro návrh 115, proti nikdo.

Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání ústavně-právnímu výboru jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento tisk dalším výborům, a tak se ptám, zda máte někdo návrh na projednání tohoto tisku v nějakém dalším výboru nebo v jiných výborech? Žádný takový návrh nevidím. Vzhledem k tomu, že jsme projednali všechny návrhy, končím projednávání tohoto tisku a děkuji vám.

 

Otevírám další bod dnešního jednání a tím je

 

23.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 374/2015 Sb.,
o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu,
ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 435/ - prvé čtení

Vidím, že z pověření vlády předložený tisk uvede pan ministr Šalomoun, a já vás prosím, pane ministře, abyste se ujal slova.

 

Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, je to v podstatě taková krátká bankovní technikálie. Návrh zákona implementuje nařízení Evropské unie upravující obezřetnostní přístup ke globálním systémově významným institucím a metody nepřímého upisování nástrojů způsobilých pro splnění minimálního požadavku na kapitál a způsobilé závazky. Jelikož nařízení mění i směrnici Evropské unie o ozdravných postupech a řešení krize úvěrových institucí, tak zvané BRRD, je nezbytné ji implementovat i do českého právního řádu.

Novela je technického charakteru, která upravuje výpočet minimálního požadavku na kapitál a způsobilé závazky pro globální systémově významné skupiny. Novela nebude mít přímý dopad na český bankovní sektor. Nicméně vás žádám o podporu návrhu tohoto zákona.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, pane ministře, a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, poslanec Michal Kohajda. Prosím, pane zpravodaji.

 

Poslanec Michael Kohajda: Vážený pane předsedající, vážená paní ministryně, dámy ministryně, vážení pánové ministři, vážené kolegyně, vážení kolegové, předstupuji zde se zpravodajskou zprávou ke sněmovnímu tisku 435, vládní návrh novely zákona o ozdravných postupech. Vláda předložila návrh tohoto zákona Sněmovně 27. dubna 2023. Byl nám rozeslán jako tisk 435/0 téhož dne a jen chci upozornit, že lhůta pro implementaci tohoto předpisu je do 15. listopadu 2023.

Návrhem zákona se novelizuje zákon o ozdravných postupech a řešení krize na finančním trhu. Předmětem úpravy je pak konkrétně úprava zejména odstavců 1 až 3 v § 132b tohoto zákona. Tímto návrhem zákona se implementují některá pravidla zakotvená v nařízení Evropského parlamentu a Rady, pokud jde o obezřetnostní přístup ke globálním, systémově významným institucím se strategií řešení krize ve více subjektech a metody nepřímého upisování nástrojů způsobilých pro splnění minimálního požadavku na kapitál a způsobilé závazky.

Cílem této úpravy je zajistit harmonizaci řešení selhání bank, spořitelních a úvěrních družstev a obchodníků s cennými papíry, kdy se rozlišuje výpočet minimálního požadavku na kapitál a způsobilé závazky, takzvaný MREL, i na zohlednění osob ve skupině se sídlem mimo Evropskou unii, které by byly určeny jako osoby podléhající řešení krize, pokud by byly usazeny v Evropské unii, ale nejsou.

Jenom na dovysvětlení - skupina podléhající řešení krize se skládá vždy z jedné osoby podléhající řešení krize a jejích dceřiných společností, které však samy nejsou osobami podléhajícími řešení krize. V celé bankovní skupině pak může být jedna nebo i několik osob podléhajících řešení krize, a to v závislosti na zvolené skupinové strategii řešení krize. Některé z těchto osob pak mohou mít sídlo mimo Evropskou unii, přičemž právě takovouto situaci by novelizované znění zákona o ozdravných postupech mělo řešit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, pane zpravodaji, a otevírám obecnou rozpravu, do které vidím jednu přihlášku s přednostním právem pana zpravodaje. Poté je přihlášen pan poslanec Jan Síla a pan poslanec Jan Volný. Prosím.

 

Poslanec Michael Kohajda: Děkuji, pane předsedající. Vzhledem k tomu, že implementační lhůta je v listopadu tohoto roku, navrhuji zkrátit lhůtu k projednání ve výborech na 24 dnů.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, váš návrh jsem si poznamenal. Nyní tedy poslanec Jan Síla a připraví se pan poslanec Jan Volný. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Síla: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, dámy a pánové, vládo, dovolte, abych vyjádřil taky stanovisko SPD k této předloze. Jde totiž o návrh zákona, který má řešit krizi na finančním trhu. Důvodem navrhované úpravy je povinnost implementace některých pravidel zavedených nařízením Evropského parlamentu a Rady Evropské unie ze dne 19. října 2022, kterým se mění nařízení Evropské unie k obezřetnostnímu přístupu ke globálním systémově významným institucím se strategií řešení krize ve více subjektech, metody nepřímého upisování nástrojů způsobilých pro splnění minimálního požadavku na kapitál a způsobilé závazky do českého právního řádu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP