(16.40 hodin)
(pokračuje Martin Kupka)

Aby podle toho třeba mohl podniknout příslušné kroky, museli bychom také ošetřit, jakým způsobem by případně bylo možné se zeptat dopředu před uzavřením smlouvy kupní a zaplacením té částky, zda vozidlo v registru, který ale v tomto případě má opravdu jenom evidenční roli, je vedeno, či nikoliv. Pak by možná bylo efektivnější - umíme zrcadlit tu informaci, ale tvrdím, že by bylo efektivnější - pak zpřístupnit ten celkový registr, celkovou evidenci exekucí tak, aby kontrolu mohl provést dopředu každý zájemce a zkontrolovat na základě jednoduchého dotazu, zda vozidlo, které si chce pořídit, je předmětem rozhodnutí o exekuci, či není.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Čas! Děkuji. A doplňující dotaz či reakce pana poslance?

 

Poslanec Patrik Nacher: Já bych chtěl velmi poděkovat panu ministrovi dopravy. Souhlasím s tím, že to není tak jednoduché jako u katastru nemovitostí. Na druhou stranu každý z nás máme zkušenosti, když třeba se snažíte hledat třeba nájemníka do svého bytu, jdete do registru exekucí, jestli byste nepronajali byt někomu, kdo je v exekuci. Nicméně je pravda, že z toho nemusíte vždycky poznat, že jaké všechny movité věci dotyčný má exekuovány. To znamená, že já vítám iniciativu, aby byla, jestli můžu poprosit, co nejrychleji - to znamená Ministerstvo dopravy, Ministerstvo spravedlnosti, Exekutorská komora, protože já bych tam měl hned další podnět, a to jest usnadnění zaměstnavatelů práci se zaměstnanci, na které jsou vedeny exekuce, takže ono těch věcí, které by se daly řešit, je víc.

Děkuju a těším se na tu schůzku, aby byla co nejdřív (Předsedající: Čas!), protože to pomůže mnoha lidem. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: A reakce pana ministra?

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Chci jenom potvrdit, že opravdu zorganizujeme tu schůzku v co nejkratším čase. Cíl je společný, zajistit, aby prostě třeba nedostatečnou informovaností netrpěli ti, kteří si pořizují vozidlo, a nemají možnost se dostat k těm finálním informacím.

Doplním ještě, že to opravdu tak jednoduché není, protože v případě exekucí je okolnost závazku vůči majetku vedena nikoliv jenom samotným rozhodnutím, ale doručením rozhodnutí, což je zároveň věc, která z hlediska záznamu registru vozidel také nebude tak snadná. Nicméně cíl je najít nějaké řešení, které by bylo cenově dostupné, které by bylo efektivní a které by bylo možné v dohodě Ministerstva dopravy a Ministerstva spravedlnosti zajistit s tím, že vnímám, že i vaše zkušenosti v této oblasti by mohly být cenné pro nalezení nějakého efektivního praktického řešení.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně a s další interpelací vystoupí paní poslankyně Helena Válková, připraví se paní poslankyně Karla Maříková, prosím.

 

Poslankyně Helena Válková: Děkuji, paní místopředsedkyně. Bohužel tady pan ministr spravedlnosti není přítomen, takže mně nezbývá než jenom informovat takto na mikrofon o situaci, kterou určitě nikdo z nás, včetně jeho, nepovažuje za optimální. V minulém roce došlo k novelizaci - která už je samozřejmě účinná, je to zhruba rok - zákona o obětech trestných činů č. 45 z roku 2013. Bude mimochodem slavit teď deset let od přijetí v roce 2013. Je to velmi dobrý, i z hlediska evropských standardů srovnatelný, a v něčem dokonce zákon, který předstihuje takový ten průměr, takže Česká republika se nemá za co stydět. Nicméně ta novela - řekněme že nedopatřením - zhoršila přístup obětí, dětských obětí sexuálních útoků, k poskytování peněžité pomoci jak k překlenutí zhoršené sociální situace, tak k určitému příspěvku na odškodnění způsobené nemajetkové újmy.

V současné době probíhají různá jednání, ale ona se protahují. Já tuto problematiku dlouhodobě sleduji už kvůli tomu, že jsem spoluautorka toho zákona, byť lví podíl na tom má samozřejmě hlavně Petra Vitoušová z Bílého kruhu bezpečí, a my se znepokojením sledujeme, že ministerstvo přešlapuje na místě. Dva odbory, legislativní a odbor odškodňování, očividně zřetelně zastávají různé názory, a to nepomáhá dětským obětem, aby se opět dostaly díky novelizaci anebo alespoň výkladu té nové právní úpravy (Předsedající: Čas.) v jejich prospěch, k té žádoucí finanční pomoci. (Předsedající: Děkuju, musím.) Proto se jenom táži pana ministra Blažka - já se nemůžu dotázat, paní místopředsedkyně, ještě jednou.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Já vím, ale já se omlouvám, já opravdu musím.

 

Poslankyně Helena Válková: Dobře. Proto se jenom táži, jestli v této situaci něco připravuje konkrétního, jinak podám sama poslanecký návrh.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Prostě takto to je pro všechny, pro všechny ty dvě minuty, prosím o zohlednění. A ještě upozorním, že odpověď přijde samozřejmě standardně písemně.

Co se týče další vystupující, je jí paní poslankyně Karla Maříková, následně se připraví pan poslanec Zdeněk Kettner. Prosím, paní poslankyně, ujměte se slova.

 

Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, paní místopředsedkyně. Vážený pane ministře, během vašeho působení na Ministerstvu vnitra došlo k rapidnímu nárůstu kriminality. Podle oficiální policejní statistiky bylo v roce 2022 na území České republiky registrováno 181 991 trestných činů. Oproti roku 2021 došlo k nárůstu o 28 758 skutků, což je v procentuálním vyjádření o 18,8 % více. Z celkové kriminality narostla násilná kriminalita. I v této oblasti evidujeme nárůst konkrétně o 10,2 %, tedy konkrétně nárůst o 13 180 skutků.

Národní ekonomická rada vlády připravila návrh na snížení schodku veřejných rozpočtů. Návrh Národní ekonomické rady vlády obsahuje šestnáct opatření na zvýšení rozpočtových příjmů a dvanáct opatření na omezení výdajů. Na příjmové straně rozpočtu NERV navrhuje například redukci počtu policistů. Vy jste to odmítal, ale nyní se dočítám, že Policie musí šetřit. Platy udrží, ale budou propouštět. Služebny zatím neruší. Snižování počtu policistů může znamenat další nárůst kriminality, ale také zánik některých oddělení. V době, kdy je v naší zemi neprověřených několik set tisíc Ukrajinců a mohou přibývat i nelegální migranti z třetích zemí, je snižování počtu policistů hazard s bezpečností našich občanů. Mě by zajímalo, pane ministře, kolik policistů se propustí, nebo jiných pracovníků? Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času a nyní vystoupí pan vicepremiér a ministr vnitra Vít Rakušan. Prosím, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju, paní místopředsedkyně. Já bych byl rád, abychom poctivě pracovali s daty. Tak já bych - a už jsem to tady říkal včera, ale chápu, že v té diskusi toho padlo hodně a že se nedalo stihnout všechno, já jsem určitě také všechno nestihl z vašich argumentů a vy jste určitě nestihli všechno z argumentů mých.

Ještě jednou zdůrazňuji, že kriminalita se v loňském roce nedostala na předcovidová čísla. Kdo se kriminalitou a jejím řekněme průběhem zabývá odborně, ve všech zemích po celém světě prostě poklesla kriminalita výrazně v době covidových opatření už jenom z toho důvodu, že covidová opatření chtě nechtě platila pro úplně všechny vrstvy společnosti, a to i pro ty, které se dopouští nějaké závadové činnosti. Na celém světě nám poklesla kriminalita, podívejte se na jakékoliv statistiky jakékoliv země. Která kriminalita začala stoupat v covidové době a ten trend pokračuje i nyní, je kyberkriminalita, protože se lidé pohybovali mnohem více v online světě. Mělo to bohužel velmi negativní důsledky třeba na typ kriminality, jako je sexuální obtěžování dětí na internetu. To je doslova epidemie a to je něco, čemu se i Česká republika bude muset umět účinně bránit, protože tato kriminalita stoupala.

Ale teď si porovnávejme přece - a objektivně - rok 2019, kdy byla normální situace, pak několik let pandemie, myslím si, že je v tom logika, pak se vrátil život k normálu a ten život k normálu se chtě nechtě vrátil prostě i tím, že ta kriminální činnost se na ulice bez těch všech opatření, která jsme zažívali, prostě vrátila, a porovnávejme seriózně, porovnávejme rok 2019 a 2022. Stále je hodnota kriminality v roce 2022 nižší v celkových číslech, než byla v roce 2019. To je přece poctivá práce s daty. Buď chceme dělat politiku a někoho mermomocí za něco napálit, napadnout, ukázat, dokázat, anebo chceme občanům téhle země dávat relevantní data, a tohle je relevantní statistické srovnání. Rok 2020, 2021 se nepočítá. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP