(16.30 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)
A hlavně vidíte jednu konkrétní věc, pane poslanče. Jako ministr vnitra - a to mi tu legitimitu dává - jsem nikdy do žádného vyšetření nezasahoval. Viděl jste někdy nějaký článek, poznatek, jakoukoliv informaci o tom, že by tady bylo něco netransparentního, co bych z pozice ministra vnitra dělal vůči vyšetřování? Pokud ano, řekněte to, řekněte to tady na mikrofon a já po vás budu chtít jakýkoliv důkaz. Naopak se stávalo obvykle v historii této země, že ministr, který byl na daném ministerstvu, v době jeho ministrování naopak zcela rovně a otevřeně docházelo k vyšetřování politika z jeho vlastního hnutí. Tak často se to v minulosti nestávalo. Naopak, policie pracuje transparentně.
Pokud nejsme populární v této těžké době, ve které jsme, to se vládám stává. My doufáme, že budeme v dalších letech na trajektorii růstu. Je to taková trochu podivuhodná otázka ptát se, co říkáte tomu, že jste, nejste populární. Já si myslím, že od toho je v demokratické zemi takový dobrý institut, který potom tu popularitu změří, a ten institut se jmenuje volby. Vy jste politik, já jsem politik, pojďme se utkat ve volbách, pojďme naši popularitu změřit ve volbách a pojďme se potom dostat k nějaké interpelaci, která má nějaký racionální základ. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Je zájem o doplňující otázku pana poslance, prosím.
Poslanec Hubert Lang: Děkuji. Já jsem tedy rád, že jsem byl - k vašemu svátku dneska vám přeji všechno nejlepší - že jste si mě přidělil sobě k svátku, ale chtěl bych říci tedy odlehčení už v této věci, kdy nejsem samozřejmě spokojen s tím, jak jste mi to zdůvodnil. Vy jste byl nedávno v Chorvatsku, kde jste obdržel Řád knížete Trpimira, jistě záslužné ocenění, jež toto slovní spojení evokuje, ale nechci se dotknout Chorvatů.
Stav, který panuje v naší zemi, co se zde nyní děje a proč se zde také utkáváme, proč jsem měl i tuto interpelaci, jednu z těch pěti dnešních, určitá míra trpění či spíše utrpení, co nyní zažíváme, je i díky spoluvládě STAN pod vedením prvního vicepremiéra této pětislepené vlády, pana Víta Rakušana. Tento řád tedy byl udělen správné osobě, ale domnívám se, že byl udělen ve špatném státě. Tím, že máte dnes ten svátek, já navrhuji, že bychom zavedli v České republice Řád utrpení prvního stupně a jako první nositel byste měl být vy, pane ministře. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za dodržení času. Vnímám, že je zájem o reakci, prosím.
Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Ano, krátká reakce, když jsme se pustili do toho humoru, který tedy musíme číst z papíru - takový připravený vtip, ale docela vyšel. Tak jenom poznámka k tomu. Trpimir byl chorvatský kníže. Je to jedno z nejvyšších chorvatských státních vyznamenání, které mi bylo propůjčeno za to, že Chorvatsko za našeho předsednictví v Radě Evropské unie vstoupilo do schengenského prostoru, o což se Česká republika významně zasloužila. Tuto agendu nikdo za posledních jedenáct let za žádného předsednictví neotevřel, Chorvatsko na to dlouhodobě čekalo. Já si toho velmi vážím, protože my jsme tady přinesli velký benefit českým občanům. Víme, že chorvatské moře považujeme bezmála za moře své. Oni teď bez toho, aby museli čekat na slovinsko-chorvatských hranicích, v pohodě projedou a užijí si jistě letní dovolenou. Dobře, takže to byl jeden z výsledků toho evropského předsednictví, výsledků této vlády, který určitě i českým občanům přinese nějaký benefit. Pokud si toho Chorvaté váží jako naši blízcí přátelé, já bych rozhodně jejich státní vyznamenání nějak nezesměšňoval. Třeba jednou taky nějaké dostanete.
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Opět děkuji za dodržení času. Přistoupíme k další interpelaci. Interpelujícím bude pan poslanec Patrik Nacher, posléze se připraví paní poslankyně Helena Válková. Prosím, máte slovo.
Poslanec Patrik Nacher: Děkuji, paní místopředsedkyně. Dámy a pánové, jsem mile překvapen, že tady je pan ministr. Já to neberu jako interpelaci, spíš to beru v tomto případě jako osvětu. O co jde? Jde vlastně o uvádění nebo neuvádění toho, jestli auto je v exekuci nebo je exekuováno v registru silničních vozidel. Já jsem pana ministra interpeloval, my jsme to nějakým způsobem řešili i ve spolupráci s Ministerstvem spravedlnosti. Pak se tady objevil další případ, kdy už došlo dokonce k řetězení, že někdo koupil auto, které bylo v exekuci, už od někoho, kdo to sám koupil předtím. To znamená, že se to takhle řetězilo a v zásadě tím, že se to neřeší, pak dojde k tomu, že to je o tom, kdo má toho Černého Petra, respektive kdo je ten poctivý, kdo to nahlásí, tak ten přijde o auto, ale peníze nedostane zpátky.
Jednu interpelaci jsem měl a dostal písemnou odpověď, protože pan ministr tady nebyl. Já jsem se jenom chtěl zeptat, protože to chci posunout ve spolupráci tady s panem ministrem. V té písemné interpelaci je uvedeno, že z výše uvedeného - je tam nějaký popis - vyplývá, že registr silničních vozidel není nejvhodnějším a ani vhodným prostředkem pro zobrazování příznaků v exekuci. Závěr: Ministerstvo dopravy doporučuje vytvořit jednotnou centrální evidenci vykonávaných exekucí mimo registr silničních vozidel. Tady je ta písemná odpověď.
Já s tím v zásadě relativně souhlasím, tudíž bych se chtěl zeptat pana ministra, co mám udělat nebo co uděláme společně s Ministerstvem spravedlnosti a jaký tlak vytvořit, abychom s tím nějakým způsobem pohnuli, protože jak říkám, mně se pravidelně ozývají lidé, kterým se to stalo. Ono jich nemusí být tisíce, můžou to být stovky, možná desítky, ale jde o desítky tisíc korun, o které oni přijdou. Jde vlastně tady o to, že v době digitalizace nám to přijde - a mně to přijde - celkem jako jednoduchá věc. Děkuji. (Předsedající: Čas.)
Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní s reakcí pan ministr dopravy Martin Kupka, prosím.
Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážená paní předsedající, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, především přímá odpověď na tu otázku. Rád bych inicioval společné setkání vaše, Ministerstva spravedlnosti a Ministerstva dopravy s tím, že ho uspořádáme v dohledné době a požádáme o účast i Exekutorskou komoru, která v tom hraje významnou roli. Zkusím přesto ozřejmit, v čem je zakopaný pes a proč Ministerstvo dopravy v tomto směru nedává vyhýbavou odpověď, jenom vysvětluje, že náš registr vozidel se třeba i ve svých konstitutivních účincích zásadně liší od katastru nemovitostí. Základní parametr odlišnosti spočívá v tom, že v případě katastru nemovitostí ta věc má příslušného vlastníka právě v okamžiku, kdy je jeho vlastnictví do katastru, do toho registru, vloženo, zatímco v případě registru vozidel jde jen o nástroj evidence a nepřísluší tomu, kdo je evidenčním orgánem, zkoumat, jakým způsobem následně jsou upravena práva k předmětu toho zápisu či té evidence.
My v tomto směru říkáme poctivě, že je nezbytně nutné dát dohromady pro to, abychom to dokázali řešit a zobrazit tu exekuci v našem registru, zrcadlit ji, tak k tomu ale potřebujeme jednotný registr exekucí, protože v tuto chvíli část exekucí je vedena v zpoplatněném registru exekutorském, tedy evidenci exekucí, kterou vede Exekutorská komora, a další exekuce pak jsou vedeny pod registry soudů či pod finančními úřady. Nemáme tím pádem jednotný zdroj informací, který bychom mohli pro ten registr vozidel využít. Hrozilo by pak, že na údaj, který bychom třeba odrazili jenom na základě údajů z centrální evidence exekucí, nebudeme schopni garantovat ani úplnost a pravdivost té informace en bloc tak, aby zachytila případně i problémy spojené s exekucí danou jiným titulem, jiným rozhodnutím.
V tomto směru tedy vidíme opravdu jako jediný možný zdroj budoucí a to je ta jednotná evidence exekucí, která by v tomto ohledu umožnila odrazit právě informaci úplnou, a počítat s tím dále, že pokud bude takhle zrcadlena v našem registru vozidel, stejně bude mít spíše informativní charakter. Zdůrazním proč - protože my nemáme nástroj, jakým způsobem evidenční orgán, což je nejčastěji obec s rozšířenou působností, by i ten zápis mohla ovlivnit jinak než prostou informací. Pokud by ten, kdo ve lhůtě 10 dnů po uzavření kupní smlouvy i nadále trval na tom, že se to vozidlo zapíše do jeho vlastnictví, bude učiněn patřičný zápis v evidenci, v registru vozidel, tak tomu ten evidenční orgán nemá ani jak zabránit. On to musí provést, pokud bude mít k dispozici doklad o tom, že to vozidlo opravdu ve prospěch toho vlastníka bylo pořízeno. To je jedna svízel, se kterou si právně neumíme poradit, protože tam je samozřejmě určující úkon vedený podle občanského zákoníku. Nicméně vnímám jako užitečné, aby ta informace byla dostupná a aby se k ní ten budoucí vlastník mohl dostat, byť bude mít víceméně informativní charakter. ***