(23.40 hodin)
(pokračuje Jana Hanzlíková)

Jako velký problém projednávaného tisku vnímám změny právě v odchodu do předčasného důchodu. Nebudu tady opakovat všechny ty změny, jenom chci zdůraznit, že je to několik změn. A k tomu musím říct, že souhlasím s úpravami, které narovnají to, že již nebude docházet k situacím, kdy jsou předčasné důchody výhodnější než řádný důchod, jako se to stalo v roce 2022. Nemohu však souhlasit s tím, že souhrn těchto změn je tak negativní, že představuje téměř znemožnění odejít do předčasného důchodu pro velkou skupinu lidí.

Opět se dostávám k tomu, že je nutné u této problematiky velmi citlivě vnímat sociální dopady. Zde vidím řadu problémů. Jeden z nich je snížení doby, kdy je možné odejít do předčasného důchodu, na tři roky. Toto omezení považuji opravdu za nespravedlivé a naprosto nedostatečně zohledňující individuální okolnosti a potřeby lidí v předdůchodovém věku. Každý člověk má odlišné zdravotní, osobní a rodinné okolnosti. To by mělo být bráno v úvahu při rozhodování o změnách podmínek předčasného důchodu. Navrhovaná změna je z tohoto pohledu příliš přísná. Je třeba si uvědomit, že každý člověk může být postižen nečekanými událostmi, které ho přinutí opustit pracovní prostředí dříve, než by si přál. A nemůžeme zavírat oči před tím, že pro takové rozhodnutí mají tito lidé závažné důvody.

Podle studie Výzkumného ústavu práce a sociálních věcí ovlivňuje rozhodnutí o předčasném odchodu do starobního důchodu několik faktorů. Těmi nejzásadnějšími je zhoršený zdravotní stav, únava, ztráta pracovního místa nebo delší nezaměstnanost v předdůchodovém věku bez vyhlídky na získání nového pracovního místa, popřípadě problémy se zvládáním pracovních nároků. Často se stává, že starší lidé už nezvládají plnit takový objem práce, jak si představuje zaměstnavatel, protože s věkem a s případnými zdravotními obtížemi výkonnost klesá, někdy jsou za to v práci i penalizováni. Z hlediska dnešního stavu při nízké nezaměstnanosti a přebytku volných pracovních míst se může zdát, že v tomto směru nemají starší lidé problémy. Ale praxe ukazuje něco jiného. Přestože společnost vnímá, že pracovní fáze života se prodlužuje, přesto se stále starší lidé setkávají s mnoha předsudky a stále nám také chybí nabídka zkrácených úvazků, dostatečného počtu zkrácených úvazků, sdílených a jiných flexibilních úvazků, které přece jenom starším lidem pomáhají zůstávat na trhu práce delší dobu.

Změny v předčasných důchodech kritizují také odbory. Například místopředseda Českomoravské konfederace se k tomu vyjádřil takto: Zvlášť tíživá bude tato změna pro pojištěnce, kterým prostě životní situace neumožňuje ze zdravotních důvodů či pro situaci na trhu práce v jejich regionu pracovat až do dosažení důchodového věku. U nich dojde k většímu snížení starobního důchodu, popřípadě jim nárok na dřívější odchod do důchodu nevznikne vůbec. Mnohým z nich nezbude než žádat o sociální dávky. Úsporu v oblasti důchodového pojištění tak vyrovnají vyšší výdaje na dávky za cenu ústrků, nárůstu administrativy a pocitu nespravedlnosti na straně postižených pojištěnců, zejména těch, kteří po celý svůj aktivní život odváděli pojistné na sociální zabezpečení.

Jsem přesvědčena, že ve správném důchodovém systému mají být zachovány přístupné podmínky pro možnost individuální volby člověka, zvlášť v případech náročných životních situací spojených s nemocí nebo s jiným hendikepem. Bohužel některé změny, které jsou v projednávaném tisku, mají tak negativní dopad, že budou v podstatě odchod do předčasného důchodu pro některé skupiny lidí znemožňovat. Jak už jsem říkala, jedná se zde o souběh penalizací. Už nyní se setkáváme s tím, že trvale až o tisíce korun nižší předčasný důchod než ten řádný mnohým seniorům způsobuje ekonomické problémy. A to se nyní ještě zhorší. V současné době trpí příjmovou chudobou i senioři, kteří odešli na důchod v řádném termínu, a také invalidní důchodci. Většinu výdajů dávají na nezbytné statky, jako jsou nájem, jídlo, energie a léky. A je třeba myslet na to, že na důchodový systém je plně odkázaných více než 85 % lidí starších 65 let.

V souvislosti s touto problematikou považuji za velkou chybu, že k úpravě parametrů u předčasných důchodů spojených s mimořádnými valorizacemi vláda nepřistoupila v době, kdy již bylo jasné, že inflace se dostane k tak vysokým číslům. Mohlo se předejít situaci, která nastala v roce 2022, kdy se odchod do předčasného důchodu stal díky mimořádným valorizacím v důsledku vysoké inflace výhodnější než odchod do řádného důchodu v roce 2023 - na což samo MPSV upozornilo -, což ještě zvýšilo počet lidí, kteří o předčasný důchod zažádali.

Takže když to shrnu, předložený souhrn změn v oblasti předčasných důchodů znamená velmi těžké a nespravedlivé zhoršení. Velká část lidí bude prakticky vyřazena z možností mít předčasný důchod.

Co se týká změn v řádných a mimořádných valorizacích, tak k tomu jenom řeknu, že stále musíme myslet na to, že senioři patří mezi nejohroženější skupiny lidí. Většina z nich je odkázaná jen na starobní důchod a vysoká inflace, vysoké ceny potravin i služeb je výrazně ohrožují. Životní úroveň tak u starších lidí často znatelně klesá a to se významným způsobem negativně odráží na kvalitě a důstojnosti jejich života. Nemůžeme s předloženými změnami souhlasit, protože budou znamenat, že se postupně bude podíl důchodců v příjmové chudobě ještě zvyšovat. Tolik vše, děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní se připravuje pan poslanec Mašek, který následně vystoupí, a následuje pan poslanec Brož. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Mašek: Děkuji. Vážená paní předsedkyně, vážení páni ministři, kolegyně a kolegové, já jsem byl velice zvědav na to, jak vypadá důchodová reforma. Takže jsem se s tím materiálem snažil seznámit a zjistil jsem, že se jedná o pouhopouhé parametrické změny, o nic jiného než o parametrické změny. Takže ten slib, že to bude důchodová reforma - to by znamenalo samozřejmě zohlednit i příjmovou stránku a naplňování důchodového účtu a samozřejmě racionalizaci výplaty těch důchodů, jejich výpočtů a podobně -, tak se zúžil na změny několika parametrů. A ty změny parametrů jsou zcela jasně motivovány získáním rychlých peněz, protože peníze této vládě docházejí, docházejí zdroje. Setkáváme se s tím dennodenně. A tady je ta nejjednodušší možnost, jak na ně sáhnout, a to je přes důchody.

Vám se už podařilo - a my to rozporujeme, že šlo o nelegální cestu - snížit zákonnou valorizaci důchodů o 1 000 korun v průměru u jednoho důchodce. Chlubíte se, že přesto přidáváme 700 korun. Přišel oslavný dopis a ten dopis vysvětluje, že vlastně všechno řešíte komplexně, že myslíte na budoucí generace a že vlastně přidáváte a že to je vlastně skvělé. Ten dopis tady komentoval můj ctěný kolega pan Juchelka, takže já se tím víc zabývat nebudu. V tom dopise zazněly některé nepravdy, například o tom, že se to výpočtu důchodů příliš nedotkne, a zamlčela se tam třeba ta otázka zohlednění pouze jedné třetiny růstu reálné mzdy při případné valorizaci. Takže těch problémů je tam víc.

Já bych si teď dovolil se věnovat jednotlivým paragrafům tak, jak jsem si to nastudoval, a měl bych k nim některé poznámky. Tak například v § 31 se snižuje možnost dřívějšího odchodu do důchodu z pěti let dříve před řádným termínem na tři roky. Já si teď, pane ministře, vybavuji náš možná spor tady v Poslanecké sněmovně, kdy jsme řešili a nakonec polovičatě vyřešili předčasné důchody záchranářů bez sankcí. A my jsme je měli v minulosti načtené na pět let, vy jste trval na třech letech, ale nepřiznal jste tehdy, že už to máte namyšlené a že na ty tři roky to stáhnete plošně. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP