(0.00 hodin)
(pokračuje Lubomír Brož)

Musím říct, že přestože jsem sám na plénu několikrát mluvil o potřebě komplexní důchodové reformy, tak tenhle návrh se za ni opravdu považovat nedá. To tady také již mnohokrát padalo a souhlasím se svými kolegy a předřečníky. A nelze ani v tomto návrhu, ani v konsolidačním balíčku o ní mluvit. To je také důležité říci.

Změnami, které vláda nyní předkládá ve sněmovním tisku 458, bude v budoucnu docházet k tomu, že růst důchodů se bude zpomalovat. Dojde k poklesu růstu důchodů ve vztahu k průměrné mzdě, kdy garantovaný důchod má představovat 20 % průměrné mzdy. Životní úroveň důchodců bude tedy od okamžiku, kdy do důchodu nastoupí, už jen setrvale klesat a klesat. Každý dramaticky pocítí propad příjmů po nástupu do důchodu, když již nyní máme náhradový poměr jeden z nejnižších v Evropě. Náhradový poměr je vlastně poměr mediánu státního důchodu vůči mediánu mezd zaměstnanců. V roce 2019 činil tento poměr 51 %. V okamžiku odchodu do důchodu poklesne velmi citelně novému důchodci životní úroveň, která se mu ale bude nadále ještě snižovat, protože valorizace důchodů nebudou již reflektovat reálný růst mezd z poloviny, tak jako tomu bylo třeba v roce 2019, ale pouze z jedné třetiny. Ve valorizaci penzí již nebude zohledňován plošný růst cen, ale pouze inflace týkající se typických životních nákladů domácností důchodců. Jako by důchodci měli nakupovat jenom věci, jenom zboží typicky důchodcovské. Tohle opět bude nadále rozevírat nůžky. Bylo to tady mnohokrát dneska řečeno a myslím si, že je potřeba neustále to připomínat. Rozevírání nůžek mezi pracujícími lidmi v produktivním věku a důchodci, kterým stát bude vyplácet stále méně a méně prostředků. Přitom sociální pojištění a jiné odvody budou ti samí lidé platit celý život vyšší a vyšší, než jak tomu bylo u generace jejich předchůdců.

V čem tedy spočívá tahle reforma? Reforma nespočívá v ničem. Reforma, ta opravdová reforma, by měla nově nastavit další pilíře důchodového systému, formy spoření, jejich zvýhodnění tak, abychom více reflektovali finance, které si mohou lidé před nástupem do důchodu a před odchodem do penze sami vydělat a naspořit. Ale s tím prostě vláda nepočítá. Vláda jen snižuje důchody a zvyšuje věk odchodu do důchodu. Zkracuje dobu pro čerpání předčasného důchodu a očekává (očekávané?) valorizace a současně zvyšuje daně a odvody na sociální pojištění. Mimořádné valorizace, tak jak jsou nastaveny ve stávající právní úpravě, se prakticky ruší. Při vysoké inflaci se podle nového mechanismu, který předkládá Ministerstvo práce a sociální věcí, zvýší v příslušném roce důchod jen minimálně. Opravdu velmi minimálně. To povede nepochybně k dalšímu chudnutí důchodců a rozevírání nůžek ve společnosti. Řada seniorů, kteří budou platit větší a větší odvody na sociální pojištění, bude dostávat mnohem menší důchod ve vztahu k reálným mzdám než jejich předchůdci, které oni ze svého příjmu celý život podporovali. Byly to přitom právě řádné a mimořádné valorizace zohledňující plošnou inflaci a růst mezd, jež měly zajistit, že reálná hodnota důchodů nebude v čase klesat. O to bohužel přijdeme. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, přeji pěkný pátek. A jako další je přihlášen do rozpravy pan poslanec Igor Hendrych a připraví se pan poslanec Radek Vondráček. Prosím.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážení členové vlády, vážené dámy, vážení pánové mnoho tady bylo dneska už řečeno, myslím si, že vše podstatné tady už několikrát padlo, a proto jsem se rozhodl, že se tady zaměřím na některé dílčí oblasti, které tady byly sice už také nastíněny, ale ne možná do takového detailu, jak by si to ta problematika konkrétní zasloužila. A věřím, že na konci mého projevu mě bude poslouchat i pan ministr práce, protože tak jak si přál na začátku, nebo v jednom ze svých projevů, že bude chtít anebo bude rád, když někdo přijde s nějakým konstruktivním návrhem ve vztahu k avizované důchodové reformě, tak že si ten návrh rád vyslechne. A že nemá rád projevy od Šumavy k Tatrám a tak dál. Takže uvidíme.

O co mi jde v mém příspěvku? Třicet procent současných důchodců v České republice jsou lidé, kteří svého času odcházeli do starobního důchodu takzvaně předčasně. To není malé číslo a je to trend, který tady máme už mnoho a mnoho let. Troufnu si říct, už více než možná 10 let se nám tenhle ten poměr zvyšuje a vůbec to nemá v podstatě jakoby žádnou vazbu na současný stav, kdy se nám loni zhouplo to číslo na 120 000. Aspoň takhle to mám z médií, z vyjádření ředitele České správy sociálního zabezpečení pana Boháčka, že loni požádalo 120 000 lidí o důchod. Celkově z toho byly významnou měrou zastoupeny ty předčasné důchody, což je samozřejmě obrovské číslo. Bylo to způsobeno právě vysokou inflací a také možností vlastně si ten důchod zlepšit oproti tomu, kdyby odcházely řekněme v letošním roce ročníky 59 a v podstatě navázaly vlastně na ten předčasný důchod všechny valorizace v minulém roce, a tak dál. A v podstatě kvůli tomu tady víceméně jsme.

Nechci tady úplně rozebírat to, o čem jsem se s panem ministrem přel na výboru pro sociální politiku nedávno, a klidně to spolu ještě rozebereme, kdy tvrdil, že ministerstvo v žádném případě ten odchod do předčasných důchodů v loňském roce nepropagovalo. Já jsem měl na to jiný názor. Zároveň jsem mu řekl, že jsem nikdy netvrdil, že jsem to byl já, který jeho konkrétně z toho v uvozovkách nařkl, že to byl on, ale dohledal jsem si příslušný dokument k tomu, což byly Události na ČT24, a klidně si to můžeme na příštím výboru pro sociální politiku, pokud na něj přijdete, pustit. A tam vám v podstatě dokážu, že váš podřízený, jeden váš ředitel, kterého jsem rovněž jmenoval, tehdy v podstatě tuhletu věc skutečně propagoval. A ukážu vám na konkrétním případě, kdy a kde. Ale tohle jsem nechtěl... Bylo to 18. 10. mimochodem, můžete si to pustit a připravit se na to, až se o tom budeme bavit případně.

O tom jsem mluvit primárně ale nechtěl. Já jsem chtěl, nebo chci se vrátit zpátky k tomu, proč mluvím o tom vysokém počtu těch lidí, kteří už jsou dlouhá léta v podstatě dobrovolně na předčasných důchodech, nebo odešli do předčasného důchodu. Už to tady zmiňovaly mé kolegyně, paní poslankyně Adámková, paní poslankyně Hanzlíková, prostřednictvím pana předsedajícího, že ten problém odchodu do předčasných důchodů je poměrně složitý. Ti lidé velice často do těch důchodů odcházejí proto, že jim zdravotní důvody v podstatě zapovídají, aby mohli pracovat déle. A pokud budeme zvyšovat - a teď se dostávám trošku mimo rámec toho dnešního tisku, ale vy jste sám hovořil o tom, že vám nebude vadit, když se budeme bavit i o návrzích, které jste avizoval, že budou projednány v brzké době v rámci té vaší takzvané důchodové reformy. Tak existují tvrdá data de facto, nebo někteří tvrdí, že jsou to měkká data, já si myslím, že jsou to data relevantní od lékařů, odborníků geriatrů, kteří tvrdí, že lidé zhruba těsně 60. roku věku už nejsou příliš zdraví a jejich schopnost naplno pracovat a vyrovnat se mladší generaci je poměrně slabá, nebo respektive slábne. A my v podstatě máme tady jakousi ambici současný věk odchodu do důchodu, jak je konstruován - letos se odchází v 64 letech, v roce 2031 v 65 a v rámci těch vašich avizovaných reforem se má odcházet až v 68. roce. Možná se to ještě do té doby změní, možná si to ještě rozmyslíte. A já se ptám, jestli je to v pořádku? My ještě dnes nemáme zkušenost ani s tím, když odcházejí lidé v 64 letech, jak na tom pracovním trhu zrovna tyhlety ročníky v závěru své pracovní kariéry, jak fungují. Do jaké míry jsou schopny konkurence s mladšími ročníky. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP