(16.00 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)

Ono je těžké diskutovat s někým, kdo vychází z nějakých dojmů, pocitů, a potom je tady náraz na ta pevná fakta, co v tom textu je. A ještě jednou opakuju - vybrat si typ solidarity. Relokace odmítáme, povinné nejsou. Finanční příspěvek. Za třetí alternativní solidární opatření. Pokud tvrdíte, že jste ten text četli, tak čtěte i ustanovení c), nejenom a), b), a ještě u toho a) nejsou povinné relokace, jsou tam jenom relokace. A právě to povinné, a to je ten rozdíl pro názornost mezi rokem 2015 a nyní, tam chybí.

Pokusil jsem se do toho dát maximum didaktického umu, abych vysvětlil ty rozdíly, které tady jsou. A teď si pojďme ještě jednou říci, na čem je ta dohoda založena. Žádné povinné relokace uprchlíků, solidarita postavená na svobodném rozhodnutí členských států, jakým způsobem chtějí solidaritu projevit. A ta solidarita je sprosté slovo? Je to opravdu problém jenom těch hraničních států, které chrání vnější hranici Schengenu? S panem Orbánem dlouhodobě solidaritu projevujete, že chudáci Maďaři chrání srbsko-maďarské hranice. Jsou to chudáci, proto jim tam pomáhají naši policisté. Pomáháme jim s tím. A to, že na ty jižní státy ten nápor prostě je a že je normální se solidárně podívat na to, že jestli chceme udržet Schengen a prostor bez hranic, no tak ta solidarita tady přece musí existovat. My jsme se jako Česká republika jenom dlouhodobě hádali za to, že solidarita neznamená povinné relokační kvóty. Že solidarita znamená i jiné metody, a to v tomhle paktu, dlouhodobě projednávaném, kompromisním, je.

A vy také děláte, že ten pakt by měl platit od zítra. Ten pakt neplatí a nejsou tam mnohokrát ani detaily. A zase, pokud tvrdíte, že rozumíte evropskému vyjednávání, a opravdu mu rozumíte a znáte i ty procesy, a nejenom že o tom mluvíte, tak víte, že tenhle materiál jako postoj Rady jde v téhle chvíli ještě na schválení Evropským parlamentem a tam se budou konkretizovat jednotlivé dílčí detailní záležitosti. Tohle je obecná pozice Rady, s kterou Rada ministrů přichází po letech do vyjednávání s Evropským parlamentem.

Další opatření. Proč ho nezmiňujete? Četli jste to, nebo ne, těch 150 stránek? Proč nezmiňujete, že je tam opatření, které pomáhá lépe chránit vnější hranici? Že tam jsou lepší návratové mechanismy, než byly? Že je tam lepší návrat lidí a zpřísnění hraničního managementu a hraničních procedur na vnější hranici EU, registrace lidí? Proč jste nezmínili, že dohoda dokonce omezuje? To by se vám mohlo líbit. Ona omezuje čerpání materiálních benefitů žadateli o azyl, které se přesunou do jiného členského státu. Naopak omezení benefitů v těch dalších zemích, kromě zemí původu jako takové. Aby se právě zabraňovalo jejich chuti mířit tím jedním směrem, kam stejně všichni míří, to znamená Německo, možná případně Rakousko. A když už se zmiňujeme o tom Rakousku, které jste tady také citovali, hardleiner současné migrační politiky pro, protože to dává logiku. Protože to dává logiku, co je schváleno.

Tak vy si vyberete dvě země - Maďaři jsou proti všemu, Poláci k tomu měli nějaký důvod, který jsme během dne vyvrátili, a oni stejně nezměnili názor. Tak se mě neptejte proč, já to nevím. Říkám, asi ty volby.

Co dohoda znamená pro Českou republiku. Je to dlouhodobá snaha o konzistentní postoj České republiky v oblasti migrační politiky odmítající povinné relokační kvóty. Jedna z mála věcí, kde se shodneme s ANO a SPD i v zahraničněpolitických tématech. Za další. Pomoc České republice jakožto jedné ze zemí, která v rámci EU patří k nejvíce zasaženým migrací. No, my nevíme přece, co se stane, a neptejte se mě na to, co se stane po dočasné ochraně. Ta je zatím aktivována do konce března příštího roku a bude se určitě na evropské úrovni jednat, jestli budeme prodlužovat dočasnou ochranu, anebo ti lidé přejdou do nějakého klasického mechanismu azylového práva.

Já nebudu reagovat na pana Okamuru, jestli slíbil někdo, že se někdo vrátí, nevrátí. Já vám řeknu na rovinu a zcela upřímně, a není potřeba to tajit, z těch 343 000 lidí, co na našem území jsou, se určitě všichni na Ukrajinu nevrátí. Určitě ne. Vždycky, když ten konflikt trvá déle jak rok, tak minimálně, to je zkušenost ze všech migračních krizí, tak minimálně třetina těch lidí má zájem zůstat na území. Ale to už bude naše rozhodnutí. Protože ti lidé se překlopí do klasických azylových procedur, a pokud se do nich překlopí a budou to žadatelé o azyl, tak se samozřejmě počítají do těch, kteří se ucházejí o azyl, a naopak se může stát, že Česká republika bude těžit z toho solidárního příspěvku, protože ten počet lidí na našem území tomu bude odpovídat. Vy toho migranta představujete, a žadatele o azyl, jako plazícího se Syřana na zlínském kopci blízko naší hranice se Slovenskem. To není jediný typ migrace a není to ani jiný typ žadatelů o azyl v České republice.

Mimochodem, jak tady strašíte těmito migranty, víte, kolik z nich si zažádalo vůbec o azyl v České republice? Asi sedm, pokud se nepletu. Ti ostatní chtěli do Německa a chtěli do Rakouska. A na tom se úplně nic nemění.

Další věc - a budu pokračovat dále. Na základě této dohody máme výjimku, zmínil jsem, pro Česko, Polsko, Pobaltí, a do budoucna můžeme být naopak příjemci těchto kompenzací jako takových. A teď říkáte, že je něco divného na solidaritě. Já se toho slova neštítím a myslím si, že na solidaritě je založená Evropská unie dlouhodobě. To, že jsme čerpali finanční prostředky na stavby dálnic, opravy škol, opravy infrastruktury, ano, to byla evropská finanční solidarita dlouhodobá s Českou republikou. Mnohé soukromé bohaté firmy z této evropské solidarity dlouhodobě také uměly těžit. To je evropská solidarita, jak byla nadefinována. A že evropská solidarita v nějaké volitelné formě funguje i v oblasti migrace, je přece něco zcela samozřejmého.

A pár poznámek ještě k panu kolegovi Okamurovi, ale opravdu jenom pár. Tak za prvé... (Poslanec Okamura hovoří s předsedající Kovářovou.) Já počkám, jestli mě bude poslouchat pan předseda Okamura, on zatím poslouchá paní Kovářovou. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane předsedo, pane ministře, poprosím případně i mým prostřednictvím. (Ministr Rakušan: Já jsem chtěl komentovat něco. Děkuju.) Klid v sále zajistím. Prosím, pokračujte.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju moc. Pan Okamura dává pozor, tak pár poznámek.

Já opravdu na Ministerstvu vnitra nepíšu zprávu o extremismu. Opravdu ne. A nebudu do toho zasahovat. Pokud někdo je extremista, no tak ať tam je. A může být členem parlamentní strany. Pokud není extremista, ať v té zprávě není. To je prostě nějaké objektivní kritérium, které k té zprávě vychází.

A k té vaší kriminalitě, kterou jste uvedl. Stál jste tady v roce 2019 před covidem a řval jste na tehdejší vládu, prostřednictvím pana předsedajícího, jestli je to s kriminalitou špatné, protože ta loňská čísla, o kterých mluvíte, nedosáhla předcovidové úrovně roku 2019. A to, že v covidu kriminalita klesla, a to, že za loňský rok stoupla kriminalita ve všech sousedních zemích, kromě Slovenska, abych nelhal, více než v České republice, v Německu, v Polsku, v Rakousku, a ten nárůst u nás o 19 %, to je jediné, na čem se shodneme, byl v těchto čtyřech zemích druhý nejnižší vedle Slovenska a nedostali jsme se na předcovidovou úroveň. Nedostali jsme se ani na úroveň roku 2019. A zpomalení růstu kriminality za první čtvrtletí letošního roku je znatelné i ve srovnání s rokem 2022, to znamená s rokem loňským. Uvádějme fakta. 2019 byla vyšší kriminalita, než 2022.

Jenom poznámka ze statistik, s kterými tady hrajete nějaké vaše hry, které mají působit a strašit. A já bych byl moc rád, kdybychom přestali lidi strašit. Kdybychom jim začali říkat fakta a abychom tady nedělali situaci, že už v tak těžké společenské situaci, plné příkopů, budeme strašit, protože nám to přinese politické zisky, protože se na tom vyhrávaly prezidentské volby, protože se na tom vyhrávaly minulé parlamentní volby. No, je to tak. Slyšeli jsme tady Andreje Babiše, jako by to bylo před několika lety, tehdy byl možná o něco energičtější. Ale témata zůstávají stále stejná.

Solidarita jako taková není nic špatného. Jestli se jí bojíte, naše vláda se solidarity rozhodně nebojí. Děkuju za pozornost. (Potlesk koaličních poslanců.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, přeji vám pěkné odpoledne, vystřídali jsme se v řízení schůze. Pro pořádek uvádím, že jsme stále ještě před otevřením všeobecné rozpravy, a z toho důvodu avizuji, že jsem vaše faktické poznámky musel odmazat, protože nejsme ve všeobecné rozpravě.

Ještě před jejím otevřením se hlásí pan předseda Andrej Babiš. (Hlas z pléna.) Pane předsedo, ještě poprosím o chvíli strpení. Já vaši přihlášku eviduji, každopádně byla mi předána, že jste s přednostním právem do otevřené obecné rozpravy. Skutečně mám to zde tak, jak ta přihláška je. To znamená, jestliže se chcete přihlásit před otevřením obecné rozpravy, mohu vám dát slovo, ale po předsedovi Andreji Babišovi, který se hlásil před vámi. Prosím, pane předsedo, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP