(10.40 hodin)
(pokračuje Stanislav Blaha)

Předkládaný pozměňovací návrh navrhuje snížit hranici věku, do které je možné získat řidičské oprávnění skupiny D1, D1+E nebo D nebo D+E nad 18 let s tím, že od 18 let bude možné uvedená vozidla řídit jen v případě, že je řidič profesně způsobilý a absolvoval vstupní školení v rozšířeném rozsahu, to znamená 280 hodin, a to pouze půjde-li o vozidlo linkové osobní dopravy a trasa linky nepřevýší 50 kilometrů. Ostatním zůstávají stávající pravidla zachována.

Obavy z ohrožení bezpečnosti provozu, které jsem za poslední týden zaznamenal v hojném počtu, proto nejsou namístě. Za prvé výuka a výcvik, budou skutečně intenzivní a důkladné a konkrétně se jedná o období dvakrát delší než u starších řidičů. Za druhé řidiči budou jezdit nízkou průměrnou rychlostí, protože na trasách do 50 kilometrů se budou vesměs pohybovat v obcích. Tím klesá riziko dopravních nehod způsobené vysokou rychlostí. Klesá ale i tím, že řidič prochází profesionálním tréninkem, který tato rizika razantně snižuje. Nelze proto namítat, že řidič bude nebezpečný, protože mu je jen 18 let. Je to profesionál s profesionálním výcvikem.

Nehody profesionálních řidičů jsou statisticky daleko nižší než nehody běžných řidičů. Ze statistik poskytnutých Ministerstvem dopravy vyplývá, že řidiči autobusů mají pouze marginální podíl na zavinění závažných dopravních nehod, zhruba se jedná o 1 %. To platí i u nejmladší kategorie řidičů autobusů, tedy u jedenadvacetiletých. Mladší řidiči tudíž nebourají výrazně častěji než jejich starší kolegové. Lze očekávat, že tomu tak bude i při posunutí věkové hranice pro řízení autobusů na krátkých linkách na 18 let. Pokud se mladý řidič rozhodne pro kariéru řidiče a výcvik podstoupí, lze očekávat, že chápe zodpovědnost, která je s takovýmto zaměstnáním spojena. Kromě toho zaměstnavatel ve svém vlastním zájmu neposadí za volant autobusu nikoho, kdo by jen náznakem mohl znamenat riziko pro cestující, které bude přepravovat.

Dalším zjednodušením je, že bude jezdit po známé trase, kde je možné projet za dohledu instruktora, který jednak nováčka ohodnotí, jednak mu ukáže potenciálně problematická místa. Řidič se může u těchto linek věnovat plně řízení, protože většina cestujících a u MHD dokonce všichni se odbavují sami a neodvádějí pozornost řidiče. Mnoho autobusů MHD má navíc již dnes technologie, které mu při jízdě asistují a umožňují mu bezpečnější cestu, než kdyby řídil osobní automobil.

Řízení autobusů u linek do 50 kilometrů umožňuje legislativa Evropské unie a osvědčila se v několika zemích. Dobrou zkušenost s mladými řidiči autobusů hlásí Dánsko, Švédsko, Irsko nebo Německo. Věřím, že i Česká republika by z této změny profitovala a zároveň by tato změna prospěla k vyšší atraktivitě profese, kterou nutně potřebujeme pro zajištění spojení v regionech, zkvalitnění městské hromadné dopravy a k ulevení dopravě ve městech po celém Česku.

Závěrem bych rád dodal, že pracovní výkon profesionálních řidičů u nás regulují velmi striktní legislativní normy. Nedostatek řidičů působí, že dnes je naprosto běžné, že řidič autobusu nastupuje do práce ráno před šestou hodinou a končí večer kolem desáté hodiny. Sice má v průběhu dne částečné volno, ale to v době, kdy ostatní členové rodiny jsou v normální práci a ve škole. Tento nepříznivý režim odrazuje řidiče od práce a bývá důvodem odchodu i přesto, že celkový finanční příjem řidičů je u některých dopravců už velmi zajímavý. Stávající systém odrazuje i samozřejmě ženy řidičky, ale pochopitelně demotivující je také pro muže.

V tuto chvíli vám chci poděkovat za pozornost. Jsem si vědom reality a celkem očekávám, že ani jeden z těchto blíže komentovaných pozměňovacích návrhů dnes nezíská podporu Sněmovny. Toto je můj poslední pokus učinit něco pro to, abyste se před hlasováním zkusili zamyslet nad racionalitou těchto opatření. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou poznámkou je přihlášena paní poslankyně Ožanová. Připraví se pan poslanec Kolovratník.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane předsedající, jenom k panu poslanci Blahovi. Já s ním soucítím, to jsme dva, kteří se domnívají, že naše pozměňovací návrhy neprojdou.

K důvodové zprávě. Ráda bych komentovala jednu věc a to je řízení autobusu od 18 let. A budu to komentovat zajímavě, přečtu jeden odstavec důvodové zprávy k zákonu z obecné části a týká se to zhodnocení platného právního stavu včetně zhodnocení současného stavu ve vztahu k zákazu diskriminace ve vztahu k rovnosti mužů a žen. Tak zní ten název odstavce, tak celé kapitolky. Cituji: Speciální pozornost by měla být věnována nejrizikovější skupině účastníků silničního provozu, kterou jsou podle statistik dopravních nehod mladí a začínající řidiči. Tito řidiči jsou rizikovou skupinou zejména z důvodu nedostatku řidičských zkušeností, přičemž faktorem, který vede k tomu, že jsou častými viníky závažných dopravních nehod, je skutečnost, že často přeceňují své schopnosti, nechovají se dostatečně zodpovědně a nedokážou odhadnout rizika plynoucí ze silničního provozu a adekvátně na ně reagovat.

Děkuji Ministerstvu dopravy a překvapivě s nimi plně souhlasím, s tímto odstavcem z důvodové zprávy. Děkuju, pane ministře. A to je důvod, proč nemohu podpořit návrh pana poslance Blahy u řízení opravdu autobusu od 18 let. Opravdu je to riziková skupina řidičů. Ministerstvo dopravy má výjimečně pravdu.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Další z přihlášených je pan poslanec Kolovratník.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Jenom rychle povím k těm kamionům, když jsem poslouchal argumentaci pana kolegy Blahy. My jsme to probírali u nás na klubu, sešli jsme se také se zástupci Česmadu. A souhlasím s tím, že nedostatek řidičů v České republice je velký, že dopravní firmy trápí a že to je potřeba nějak řešit. Ale prosím, opravdu ne touhle cestou a ne cestou poslaneckého pozměňovacího návrhu. My jsme i takovou odpověď dali zástupcům sdružení, tedy Česmadu, že tohle určitě zkusíme odpracovat. A chci požádat pana předsedu dopravního podvýboru Lochmana, abychom se domluvili prostě na září, abychom si sedli tady ve Sněmovně, ať na podvýbor, nebo nějaký seminář uspořádáme, vezmeme tam Česmad, zástupce Ministerstva dopravy i Svazu měst a obcí a podíváme se, najdeme prostě cesty řešení, jak těm dopravcům pomoci. A táhne se to jak červená linka - infrastruktura, odpočívky a tak dále. To už jsme řešili v minulém volebním období a ta situace se pomalu zlepšuje. Ale souhlasím s tím, že ne rychle, že bychom jakoby zrychlit měli. Ale prosím, ne touto cestou.

A ono je to i reminiscence z médií. Když se novináři pana poslance Blahy ptali, kde má nějakou analýzu, nějaká čísla, tak on říkal, že žádnou nemá, že spolupracuje s Ministerstvem dopravy. Teď tady mluvil o nižších stovkách kamionů. A já tedy, přátelé, pro mě to je takový lex kamion, bych tohle nazval. Zkuste si představit to dopravní peklo, kdyby to tedy bylo ne letos, ale za rok v létě, až vyjede Německo na prázdniny, až se ty dálnice nejen tady v našem prostoru, ale i v okolí zahustí, a když zůstaneme tedy u nás, a najednou vy do toho pustíte nižší stovky kamionů, jak je ten pozměňovák napsaný, tak já se obávám, že jsou to potenciální taková skrytá zadní vrátka, že to může být mnohem víc než nižší stovky kamionů.

A trocha ironie na závěr poznámky. Pánové, nehrajte na nás prosím divadlo, že to psal pan poslanec a že tady má nějaké argumenty. Když se podívám do digitální stopy toho dokumentu, tak autorem je pan magistr Marek Šoustal z Ministerstva dopravy. Bylo to napsáno na Ministerstvu dopravy, ten pozměňovák. Tak to aspoň, pane poslanče a pane ministře, přiznejte. Děkuji. (Potlesk z lavic ANO.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP