(10.50 hodin)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji za dodržení přesně časového limitu. Další přihlášený je pan poslanec Koten, poté pan poslanec Martin Kukla, pan ministr Kupka a pan poslanec Lochman.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji za slovo. Mě to trošičku zvedlo ze židle z jednoho prostého důvodu. Nebo ono těch důvodů je více, ale budu reagovat tedy na to snížení věkové hranice pro možnost řídit autobus, který tedy vozí lidi.

Dá se říci, že skupina A, nebo A1, A2 a tak dále, to jsou ty motorky a je to od malých motocyklů s malým výkonem, nízkým, od 15 let, potom s vyšším výkonem od 16 let, poté od 18 let a ty nejsilnější motocykly mohou řídit lidé až od 24 let. Když to porovnám s tím, že tedy na té motorce jede většinou ten řidič jenom sám, a když se tedy podívám do nějaké statistiky a zjistím, kolik těch lidí je mrtvých z toho důvodu, že tedy ještě nejsou vyzrálí na to, aby řídili tak silný stroj, tak v tomto porovnání potom na mě působí jako sci-fi, že řidič v 18 letech by měl psychicky na to, aby mohl řídit autobus, který je nepoměrně větší, a hlavně jaksi veze lidi. Neveze kamení na stavbu, neveze nic takového. A přitom třeba u nákladních automobilů, tam je také věková hranice 21 let pro skupinu C. Takže u toho autobusu mi to opravdu nedává smysl a tam bych s tou věkovou hranicí tedy dolů opravdu nešel, protože jenom při tom porovnání s těmi motocykly už to je přímo tristní.

Co se týká jízdy kamionů, tak já nevím, většina z vás asi jezdí po dálnici D1 nebo D10, D11 a po ostatních dálnicích, a ta situace, kdy jedete dejme tomu 130 v levém pruhu a vlítne vám tam kamion s tím, že v podstatě současně vyhodí blinkr, ta je také celkem běžná. (Předsedající: Čas.) Tam bych to také nedoporučil.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan poslanec Kukla.

 

Poslanec Martin Kukla: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dobré dopoledne, dámy a pánové. Musím také zareagovat, prostřednictvím pana předsedajícího, na kolegu a jeho pozměňovací návrhy. Když se podíváme na ten zákon, nebo na tu novelu, tak ta novela navazuje na práci našeho bývalého ministra dopravy Karla Havlíčka. Já jsem za to rád, že pan ministr Kupka, prostřednictvím pana předsedajícího, navázal na tu práci.

A hlavním cílem toho předloženého návrhu je zvýšení bezpečnosti silničního provozu a zefektivnění procesu postihu při porušení pravidel. Když se podíváme na ty dva pozměňovací návrhy, které říkají, že umožníme řidičům od 18 let řídit autobus, tak si právě nemyslím, že ten návrh zajistí zvýšení bezpečnosti. To samé i ten druhý pozměňovací návrh, který říká, abychom právě v době, kdy se vracejí lidé z chalup, z dovolených a ten silniční provoz houstne, abychom tam pustili kamiony. Říkáte, že to jsou řádově stovky kamionů, ale on i jeden kamion, který jede po silnici třeba první třídy a nedá se předjet, tak udělá velkou neplechu. Tolik ode mě a děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan ministr Kupka.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Jenom velmi stručná, věcná poznámka k míře rizik u začínajících řidičů. Jsme si vědomi toho, že statistika ukazuje, že až 11 % nehod způsobí viníci, právě začínající řidiči se zkušeností do dvou let, a přitom tato skupina představuje 3 %. Chci ale zároveň zdůraznit, že z hlediska profesionálních řidičů je to riziko zcela mizivé. Tady srovnáváme odlišné přístupy, odlišnou skupinu. V případě profesionálních řidičů jsou to lidé, kteří jsou vychováváni právě k zátěži ať už v nákladních vozidlech, nebo v autobusech. Pokud například navštěvují dopravní střední školy, tak je jejich profesní přípravě věnována opravdu bedlivá pozornost. To, kde nás nejvíce ohrožují právě začínající řidiči, jsou typicky discopříběhy, neodpovědné chování, ale to se naprosto neslučuje s tou kategorií profesionálních řidičů, kde prokazatelně je to riziko velmi malé. To jsou naopak řidiči, kteří se napříč těmi věkovými skupinami chovají v provozu odpovědně. A pokud můžeme sledovat statistiky, tak větší riziko představují naopak v tomto případě řidiči v té co do počtu nejbohatší věkové skupině od 45 do 60. let.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan zpravodaj Lochman a poté opět s faktickou pan Kolovratník.

 

Poslanec Ondřej Lochman: Děkuji. Pokusím se také krátce. Kolega podal několik pozměňovacích návrhů, já s většinou souhlasím. U těch dvou jsme společnou řeč nenašli, ale diskutovali jsme to velmi dlouze.

Co se týká kamionů, já osobně mám za to, že ty diskuse - a velmi, protože jsem z města, kde se vyráběly kamiony, já jsem z Mnichova Hradiště, kde se vyráběly liazky, a velmi vnímám to řemeslo kamioňáků a velmi vnímám, jak složité je. Nicméně pokud je chceme nechat v neděli doma, tak potom bychom v neděli neměli mít tu výjimku. Je tam mnoho argumentů, proč si myslím, že to nyní není správné východisko, nicméně souhlasím s tím, že bychom měli diskutovat dál s dopravci i s asociací. Já jsem se... pan Kolovratník, prostřednictvím pana předsedajícího, zde mluvil o tom, abychom svolali podvýbor, diskutovali toto dále. Já už jsem mluvil se zástupci Česmadu, rádi se k tomu setkáme. Nicméně touto cestou to nevidím nyní jako vhodné. Chápu, že ta výjimka by třeba v sobotu mohla pomoct těm řidičům, nicméně například v neděli ne. Myslím si, že tento návrh by se měl dotáhnout, případně ho zcela upravit. Tady jsem společnou řeč nenašli.

Co se týká řidičů autobusů od 18 let, souhlasím s tím, že nyní je opravdu problém s počtem řidičů v autobusech. Myslím, že bychom to měli řešit... že jsou různé způsoby, jak to můžete vyřešit. Souhlasím s tím, že se můžeme bavit, jestli má dojít k nějakému snižování té hranice, nicméně my v danou chvíli máme na trolejbus věk 21 let, na vlak 20, na tramvaj 21. Autobusy bychom zmírnili na 18. Mně to přijde nesystematické, proto tento návrh nepodporuji. Současně je to samozřejmě otázka citlivosti té bezpečnosti, ale znovu je to věc, kterou můžeme prodiskutovat s kolegy na podvýboru pro dopravu. Pojďme se o tom bavit. (Předsedající: Čas.) V tuto chvíli ani jeden z těchto návrhů nemá moji podporu.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Pan poslanec Kolovratník, zatím poslední faktická.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Já rychle k té D18. Reakce na pana ministra, a věcná, nijak neútočná. To je přesně to, co jsem řekl v tom svém předchozím vystoupení. Pojďme se prosím, znovu to tady řeknu nahlas, domluvit na ten podvýbor pro dopravu s panem předsedou Lochmanem. Tohle si odpracujme a vydiskutujme, že to bude shoda nás poslanců napříč spektrem, může to být druhá návazná malá novela toho zákona, ale takhle prostě to není domyšlené. Když jsem se na to díval, když jsem o tom přemýšlel, tak si říkám, zeptám se lidí z praxe, z branže. Tak jsem oslovil zase jinou skupinu, Sdružení dopravních podniků, ne tedy ty dopravce krajské, ale ty městské dopravní podniky v České republice. A oni říkali jasně, my do toho poolu, do toho zásobníku řidičů potřebujeme, je jich prostě málo, ale my bychom takhle mladého kluka - byť platí, co říkal pan ministr, ze střední školy, už se tomu věnuje - a tak dále - my bychom ho prostě do toho autobusu, kde jsou za ním lidi, nepustili.

Tak co třeba se bavit - berte to, prosím, pracovně - o takzvaném C18, tedy nějakým způsobem jim ulevit nebo pustit je za kamiony nebo nákladní vozidla? Tím se vám vlastně uvolní nebo rozmělní to množství lidí, kteří za ten volant v těch dopravních podnicích sedají. Může být i jiná cesta. Jiný další názor od zástupců autoškol. Co to třeba provázat s tou takzvanou, já se omlouvám se, že tady budu střílet tolik zkratek, ale sedmnáctkou? Říct si, kdo projde už od 17, budeme o tom mluvit ještě za chvíli, s tím mentorem bude řídit delší dobu, tak mu třeba dát tuhle šanci, a tím i zatraktivnit vlastně tu L17.***




Přihlásit/registrovat se do ISP