(11.00 hodin)
(pokračuje Martin Kolovratník)

Takže určitě ty cesty jsou, na tom se shodneme, že bychom mohli nějaké řešení hledat, pomoci. Ale prosím - ne, já nechci být ironický, teď kde to... jestli to bylo psáno na ministerstvu nebo tady u pana poslance - ale prosím, nepouštějme se teď do takového dobrodružství. A zatím já jsem chválil, že pan ministr je takový konzervativní v té celkové přípravě toho zákona, tak držme tu konzervativnost v té filozofii jako celku, odmítněme teď ty pozměňovací návrhy a veřejně si tady slibme, že v září na tom začneme pracovat. Děkuju.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Faktické poznámky byly vyčerpány, tak můžeme jít opět do rozpravy. A já bych poprosil pana poslance Kučeru, který se prohodil a dohodl se, že si vymění vystoupení s panem poslancem Tesaříkem.

 

Poslanec Michal Kučera: Dobrý den, dámy a pánové. Děkuji za slovo, pane předsedající. Dovolte mi, aby se krátce vyjádřil k této novele zákona a k části pozměňovacích návrhů.

Já jsem velmi rád, že Ministerstvo financí v této novele skutečně zachovalo takovou tu vyrovnanost a to, že ta novela je skutečně potřebná. To si myslím, že je velmi dobré, velmi správné a že dokázalo zejména Ministerstvo dopravy odolat takovým těm populistickým tlakům, které většinou jsou při přípravě tohoto zákona, jsou běžné, většinou je to snaha o takovou tu nepřiměřenou restrikci, po které je vždy voláno. Pokud se neobjeví v těle zákona, tak pak je často implementována pomocí pozměňovacích návrhů. To znamená zpřísnit, omezit, zvýšit pokuty a podobně. To je samozřejmě věc, o které se už tady dnes mnohokrát bavilo. A já skutečně se přikláním k tomu, že zejména člověk by měl být odpovědný sám za své chování, což se týká některých pozměňovacích návrhů, které se tady objevily. Já velmi oceňuji, že - protože k této novele jsme už diskutovali mnohokrát vlastně v těch předchozích dvou čteních, tak jenom bych připomenul, že je velmi významné a velmi správné, že se tato novela týká taky mladých řidičů, to znamená, ty řeknu řidičáky na zkoušku, případně řízení s mentorem a podobně, to znamená, že se věnujete skupině mladých.

Já bych se tady možná jenom krátce vyjádřil k některým pozměňovacím návrhům i vlastně pohledem našeho poslaneckého klubu TOP 09, které pozměňovací návrhy podpoříme a nepodpoříme. Ono to možná už vyplynulo z toho mého úvodu.

Nepodpoříme takové pozměňovací návrhy, které zavádějí nepřiměřenou restrikci. Myslím si, že to je cesta, která nevede k vyšší bezpečnosti silničního provozu, naopak jenom zvyšuje restrikce, omezení státu, kterých už dnes máme dost.

Nepodpoříme taky - v médiích se to nazývá anticyklistické zákony paní poslankyně Ožanové. Tak ty samozřejmě nepodpoříme taky. Už jsme udělali jeden krok v těch minulých novelách. Můžeme diskutovat o tom, jestli to jednotlivé nastavení je správné, či není, ale rozhodně ne touto cestou, to znamená cestou pozměňovacích návrhů. Přikláním se k tomu, že pokud někdo nosí cyklistickou přilbu, a věřím, že ji nosí všichni zodpovědní cyklisti, tak ji nosí, protože jsou zodpovědní, ne proto, že jim to nařizuje zákon. Stejně tak jako dnes drtivá většina lyžařů nosí cyklistickou (?) přilbu, dneska lyžaře s čepicí už téměř neuvidíte, ačkoliv by to někdo někomu nařizoval. Tedy aspoň ne v České republice. Takže tam ty postoje jsou jasné.

Já bych možná ještě k té debatě o kamionech. Ta debata o kamionech je poměrně složitá, není jednoduchá, a skutečně ta záležitost není černá a bílá. To znamená, někdo chce kamiony na silnici, a někdo chce, někdo je nechce. Ta nákladní doprava, respektive debata nad řidiči nákladní dopravy je velmi složitá. Ta práce není jednoduchá. A skutečně, pokud chceme mít zboží, které bude na našich onlinech objednávané zboží nebo v hypermarketech, chceme mít včas a just in time a in time a podobně, tak skutečně ty kamiony nějakým způsobem jezdit musí. Je na státu, aby tu dopravu a respektive ta pravidla nastavil tak, aby kamiony mohly jezdit plynule a na druhou stranu aby neomezovaly výrazně dopravu, respektive aby dokonce nebyly hrozbou, co se týká silničního provozu.

Jednotlivé pozměňovací návrhy, nebo ten pozměňovací návrh, který se týká úpravy jízdy kamionů, si zaslouží větší pozornost. Ta záležitost by měla být řešena trochu šířeji, to znamená společně ještě s dalšími opatřeními, která zlepší a povedou k větší plynulosti jízdy kamionů na dálnicích. Tady už jsem tuším minule o tom hovořil, jedná se zejména o to dynamické řízení dopravy, telematiku, to znamená řízení jednotlivých pruhů na dálnici, kdy se bude omezovat rychlost, respektive svádět se do jednoho pruhu, případně dokonce i zastavovat jednotlivé pruhy na základě hustoty silničního provozu, respektive třeba počasí, anebo nějaké mimořádné situace, tak jak to je běžné u našich sousedů, například v Rakousku. Tohle je opatření, které by mělo jít ruku v ruce právě s tím rozvolněním některých podmínek, kterými se umožní třeba jízda kamionů, v tom případě se týká dojetí na místo a podobně.

Já se přikláním k tomu, a už to tady zmiňoval některý z mých předřečníků, že by tato novela se mohla objevit i v nějaké brzké době jako novela, která se bude přímo zaměřovat právě na nákladní kamionovou dopravu a právě by se na tuto problematiku podívala trošku podrobněji. Takže já se k tomu přikláním. A pokud taková iniciativa vznikne, tak se i rád do toho zapojím, protože ji považuji za správnou.

Potom už jenom na závěr krátce zmíním ony dneska tady mnohokrát diskutované autobusy. Já ten pohled považuju za správný, umožnit řídit i mladším řidičům autobusy. Pokud se chceme bavit o nastavení některých limitů a voláme po tom, že mladí řidiči nejsou schopni nebo nemají ty dovednosti k tomu, aby řídili autobusy nebo tento typ dopravy, tak v tom případě bychom se ruku v ruce měli podívat i na tu horní věkovou hranici, protože ta horní věková hranice by taky zasluhovala v tom případě revizi. Takže tady si myslím, že tenhle pozměňovací návrh si podporu zaslouží, i když chápu, že to rozložení v Poslanecké sněmovně tomu nemusí být úplně nakloněné.

Celkově tuto novelu silničního zákona hodnotím jako velmi povedenou a děkuju ministru financí, že k ní takto přistoupil. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou poznámkou se přihlásil pan poslanec Brázdil a poté pan poslanec Kott.

 

Poslanec Milan Brázdil: Děkuji za slovo. Tak teď jsme se dozvěděli, že TOP 09 prostřednictvím kolegy Kučery říká, že nepodpoří anticyklistické pozměňující návrhy kolegyně Ožanové. Říká, že je prostě potřeba, aby každý měl svou osobní zodpovědnost. Ale je potřeba taky, aby ti zodpovědní tu helmu si vzali. Tak víte co? Tak uděláme takový - mám na to pár minut, vteřinek.

Lidi, berte si ty helmy! Fakt to není nic náročného, stojí to pár korun. Helma vám zachrání život v případě pádu na hlavu. Dokonce nejenom helmu, vezměte si i rukavice. Až spadnete, dáte před sebe rukavice, nemáte je odřené. Berte si všechny možné dneska dostupné pomůcky, ochranné pomůcky, které vám pomůžou k tomu, aby až spadnete nebo i nějakým jiným způsobem prostě z toho kola se dostanete na zem, aby vám to pomohlo. Je to prý na vaší zodpovědnosti. Tak nedělají to média, nedělají to různé skupiny lidí. Vy mladí, vy byste mohli poslouchat. Na skateboardu si vezmete spoustu ochranných pomůcek a tam jezdíte malou rychlostí, ale na kolo jako byste nechtěli, zapomněli. A prý to tam nesmíme dát, protože to je vaše osobní zodpovědnost.

Zatímco že nejsou odpočívky, za to můžou předchozí vlády, řekl pan kolega Bláha. A proto uděláme výjimku pro vás. Vy chcete přece, kamioňáci, večer být s rodinou, jít na pivko, grilovat a máte kousek domů. To už není vaše osobní zodpovědnost. Tam se můžeme domluvit, my vám tu výjimku uděláme. Až tak my si tady žijeme.

Ještě jednou: Vy všichni, kteří sedáte na kolo, na koloběžku, pamatujte, že zítra je taky den a chcete na tomto světě zůstat a chcete být zdraví a chcete dělat radost sobě a i své rodině, že budete v pohodě. A v tom vám pomůže pár drobností. Tak jako na lyže když si vezmete helmu - (Předsedající: Čas, pane poslanče.) Tak to jsem chtěl říct. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP