(15.10 hodin)
(pokračuje Roman Kubíček)

Ti starostové na nějakou demografickou křivku reagovali, nicméně, jak asi víte, stavební řízení a podobné věci se jim velmi protáhly, a vzhledem k určité krizi, která tady byla, došlo k navýšení cen stavebních prací. Když to řeknu tak nějak na příkladě, tak škola, která stála 150 milionů, je dneska za 240 milionů.

Já jsem interpeloval i vašeho před-, jak bych to řekl, předministra a ten nějakým způsobem říkal, že se bude snažit nalézt nějaké prostředky tak, aby pomohly starostům k rozšíření určitých dotačních programů tak, aby došlo k navýšení základních kapacit škol. Ten problém se pak dostává i do té roviny, že někteří starostové dostávají nabídky ze škol vzdálených třeba 80 kilometrů od té obce. Tak bych se vás chtěl zeptat, jestli s tímto počítáte, jestli jste si tohoto problému vědom a zda ho budete řešit. Děkuji za odpověď.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji pěkně. Nyní vystoupí pan ministr školství Mikuláš Bek, prosím.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Vážená paní místopředsedkyně, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, děkuji za tu otázku. Situace je skutečně vážná. Myslím, že jsme v posledních měsících svědky opravdu velmi obtížné situace, pokud jde o kapacity jak středních škol, tak základních škol, zejména ve velkých městech a kolem nich. Přitom ty dvě věci spolu nemají úplně společného jmenovatele.

U středních škol je spíš problém mezi nesouladem nabídky a poptávky, kdy celková kapacita škol je dostatečná v zásadě ve všech regionech České republiky. V případě základních a mateřských škol je situace očividně horší. Já myslím, že všichni dobře víme, že v zásadě současný stav vzhledem k tomu, jak dlouho se budují ty školy, má kořeny v celé poslední dekádě a prostě souvisí s mírou aktivity či neaktivity celé řady aktérů jak na straně zřizovatelů, tak na straně státu. Prostě tak to je.

Já se od svého nástupu snažím pro ten problém najít nějaké řešení, které osobně samozřejmě v současné poměrně složité rozpočtové situaci vidím ve využívání evropských prostředků, mimo jiné z té zvažované půjčky od Evropské unie, kde bychom byli s to zřizovatelům nabídnout mix dotací a dlouhodobých výhodných úvěrů. Obávám se, že doba čistě dotační se chýlí ke konci a i vzhledem k budoucímu nastavení evropských fondů nás čeká poměrně brzy přechod na větší využívání finančních nástrojů. Z tohoto důvodu také vláda zvažuje kapitálové navýšení Národní rozvojové banky, která by v celém systému měla hrát významnou roli jako instituce, která v jiných zemích plní vlastně tuhle funkci podpory veřejného sektoru.

Myslím si, že tady opravdu je situace vážná, zejména tam, kde musí rodiče vozit prvňáčky desítky kilometrů. Já vím, že se to děje nejenom kolem Prahy, ale také kolem Brna. Věřte mi, že tomu věnuji velkou pozornost, ale je jasné, že současný stav veřejných financí zároveň úplně neusnadňuje, když budu upřímný, rychlé řešení problému, protože chybějící prostředky jsou poměrně masivní.

Ministerstvo školství provádělo analýzu potřeby těch kapacit v souvislosti s vývojem demografie a migračních trendů a já se obávám, že Česká republika bude muset v následujících letech vynakládat desítky miliard na dobudování školní infrastruktury, zejména v oblastech, kde došlo v důsledku migrace k posunům ještě vůči demografii, která samozřejmě v tuto chvíli už spíš zatěžuje střední školy. Ale migrační trendy kolem velkých měst už indikují budoucí obtížnou situaci také kolem některých dalších krajských měst.

Takže věřte mi, že tomu věnuji maximální pozornost. Doufám, že naše jednání s Evropskou komisí bude úspěšné. Dnes proběhlo další kolo vyjednávání na pracovní úrovni a zatím ta kapitola, která by byla určena na podporu infrastruktury školství, nachází porozumění na straně Evropské komise. Samozřejmě je otázkou, jak se nám podaří nastavit mix dotací a dlouhodobých úvěrů tak, aby to bylo z pohledu zřizovatelů únosné, a samozřejmě velká debata bude o podmínkách splatnosti úvěrů.

Česká republika by si v tomhle případě půjčovala s poměrně výhodným evropským úrokem. V prvních deseti letech by splácela jenom úroky a pak dalších dvacet let po 5 % jistinu. Ale samozřejmě, je to dluh, zvyšuje to dysbalanci veřejných financí. Ale myslím si, že nám nezbývá než tu situaci prostě začít rychle řešit všemi možnými prostředky, včetně národních a evropských.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a vnímám zájem o doplňující otázku, prosím.

 

Poslanec Roman Kubíček: To bude velmi stručné. Já jsem jednal se starosty, kteří na tuto situaci byly připraveni. To nejsou starostové, které by neměli obecní peníze. Tam došlo k nesouladu vývoje cen na trhu stavebních prací, kde oni se dostali do situace, že ta obec jim to neumožňuje.

Druhá věc, já to vnímám velmi palčivě. My víme, že dálkové dojíždění ubírá vlastně žákům čas ke studiu, a my potřebujeme, aby ti žáci byli kvalitní, aby přinášeli přidanou hodnotu na trhu práce. Tak si myslím, že to je opravdu záležitost, na kterou se je třeba podívat a podpořit je možná i nějakou výzvou, kterou můžete těm starostům vy osobně vyslat. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Pan ministr má zájem ještě zareagovat, prosím.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Mikuláš Bek: Jen velmi krátce. Jsem si vědom toho, že k řešení toho problému je potřeba lepší spolupráce státu a zřizovatelů. Já jenom potřebuji mít jasnější horizont využití evropských prostředků, abych mohl starostům skutečně nabídnout řešení věci, a ne jenom slibovat. Takže udělám to, jakmile budu mít trochu jasněji v té věci.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Než přistoupíme k další interpelaci, načtu omluvu pana ministra Mariana Jurečky, který se od 15.06 hodin omlouvá z pracovních důvodů.

Nyní je prostor pro pana poslance Huberta Langa, prosím.

 

Poslanec Hubert Lang: Děkuji, paní místopředsedkyně. Vážím si toho, že pan ministr je zde přítomný na moji interpelaci. Pane ministře, od 1. července dochází v souvislosti s vámi schváleným lex Ukrajina k výrazné změně a týká se rozdělení ukrajinských běženců nebo migrantů na nezranitelné a zranitelné osoby. Zranitelné osoby jsou tedy děti do 18 let, studenti do 26 let, osoby pečující o děti do 6 let, těhotné ženy, osoby starší 65 let, osoby se zdravotním postižením anebo případně osoby pečující o osoby se zdravotním postižením. Tam se nic nemění z hlediska jejich ubytování a poskytování dávek ze strany státu. To znamená, jestliže jsou někde ubytování, budou ubytováni dále.

Já bych se chtěl zde zaměřit na osoby takzvaně nezranitelné, které pobývaly v takzvaném nouzovém ubytování. To jsou lidé, kteří již překročili délku ochrany 150 dnů, nyní nespadají do skupiny zranitelných osob a stát jim přestane od července proplácet nouzové ubytování. Mám tady materiál Ministerstva práce a sociálních věcí, který hovoří, že to může být velkým problémem, a pravděpodobně to bude problémem.

Vyčísluje se, že těchto osob takzvaně nezranitelných by mohlo být mezi 30 až 50 tisíci. Vzhledem k nedostatku bytových kapacit, kdy tito lidé vlastně ve své podstatě tím, že přijdou o svoje dávky, se mohou stát takovými jakoby vnitřními migranty po České republice, pakliže tedy nezvolí tu variantu, že by odjeli zpět na Ukrajinu, což by bylo zvláštní, protože do té doby, dokud měli dávky, pobývali na území České republiky, a náhle, když o to přijdou, což jsou vesměs muži, tak odjedou.

Ptám se: Je Ministerstvo vnitra připraveno na to, že může docházet k této vnitřní migraci? Ti lidé i podle neziskových organizací budou migrovat do velkých měst, můžou tam být nějaké přetlaky. To znamená, může to být opět někde na těch nádražích a podobné věci.

Já jsem z Plzeňského kraje a podle počtu obyvatel na naše statutární město, kde jsme třetí nejzatíženější příjmové místo, tak na 169 688 obyvatel máme 4,75 % Ukrajinců, to znamená, na teritoriu města Plzně je 34 309 osob.

Dám ještě potom doplňující otázku. Děkuji za odpověď.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Nyní bude prostor pro reakci pana ministra vnitra a prvního místopředsedy vlády Víta Rakušana. Prosím, ujměte se slova.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji za slovo, vážená paní místopředsedkyně. Vážený pane poslanče, kolegyně, kolegové, jenom krátké shrnutí. Lex Ukrajina V - a to prosím není alibismus, jenom konstatování faktů - z dílny MPSV, kde zařazení do evidence zranitelných osob posuzuje v téhle chvíli už také ne Ministerstvo vnitra, ale Ministerstvo práce a sociálních věcí podle kritérií, která tady asi opakovat nebudu, možná jsem je ještě u vás neslyšel, možná jsem jenom špatně poslouchal - osoby pečující o osoby se zdravotním postižením, osoby se zdravotním postižením a podobně. (Poslanec Lang oponuje, že o nich mluvil.) Je to možné, to se teď opravdu nehádám.

Co se týká obecného přístupu, tak i tady v Poslanecké sněmovně napříč politickým spektrem - teď se nebavím o opozici a koalici - byla poptávka po tom, aby se zpřísnila pravidla pro Ukrajince pro vyplácení dávek. Byly tady legitimní poznámky o tom, že se má zavést registr vozidel. Dokonce opozice říkala, že jsme ho zavedli příliš pozdě, že to příliš trvalo. A byly tady - a to jsem si vyhledával dokonce jako přípravu na vaši interpelaci, je to ve stenozáznamech mnohých kolegů z vašeho hnutí i z SPD - výzvy k tomu, aby Ukrajinci už nepobírali tak vysoké dávky, a pokud chtějí někde bydlet, ať si ubytování jako takové platí sami a už nejsou po překročení těch 150 krizových dnů odkázáni na pomoc státu. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP