(17.10 hodin)

 

Poslanec Hubert Lang: Děkuju, paní předsedající. Netušil jsem, že na mě vyjdou takhle čtyři za sebou, nerozumím systému losování, protože už asi potřetí jsem úplně na konci, takže kdybych si sázel euromiliony, tak je ze mě boháč a nemusím sedět tady ve Sněmovně.

Já, pane ministře, mám na vás dotaz, který se vám samozřejmě asi nebude líbit, a týká se mužů v České republice s vízem dočasně ochrany. Já jsem poslanec za Plzeňský kraj. Jsme třetí nejvíce zasaženou oblastí v České republice, přijali jsme největší množství ukrajinských běženců do Plzně a okolí. Jenom pro vaši ilustraci: statutární město Plzeň má 160 688 obyvatel, z toho, když jsem to spočítal, podle statistik OAMPu v současně době u nás pobývá 34 309 Ukrajinců, což je 4,94 % populace Plzně, Plzeň-sever, Plzeň-jih, Plzeň-město. Mám tady přesné statistiky a celkem těch mužů, kteří začínají být pomaličku problémoví, máme v Plzeňském kraji 15 553 na přechodné pobyty, na trvalé pobyty, kteří tady byli i dříve, když Ukrajina ještě byla klasickou třetí zemí. Než vypukla válka, tak jsme v celém Plzeňském kraji měli 4 324 mužů, nyní jich tady máme víc jak 15 000. Prosím vás, zcela jistě nejsou všichni invalidé, zcela jistě všichni nejsou muži, kteří mají tři a více dětí.

Vůbec nerozumím tomu, jak jste tady posledně říkal, že když oni už, jak se vyvážou, jak si zabojují někde na frontě, tak jsou potom propuštění a potom přijíždí k nám se jakoby zrekreovat. Na 150 dnů dostanou humanitární dávky. Já tomu úplně nevěřím, vycvičený, vyškolený voják - prostě armáda si ho tam nechá. Všichni víme, že dneska klasický muž nemůže mezi 18. a 60. rokem překročit legálně ukrajinsko-slovenskou, ukrajinsko-polskou hranici, to šlo v počátku, kdy byl velký zmatek. Dneska nám všichni chodí bokem, dávají za to 500 dolarů převaděčům a náhle se objeví na území České republiky.

Nerozumím opravdu tomu, proč jsou víza dočasné ochrany udělována někde na KACPU i v dnešní době mužům, kteří jsou mezi věkem 18 a 60 let, když tady vlastně legálně oni vůbec být nemůžou. (Předsedající: Čas, pane poslanče.) To je můj dotaz. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Požádám tedy pana ministra. Prosím, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuju. Tady má přípravu pan kolega (Na řečnickém pultu.), já mu to takhle posunu kousíček. Děkuju. On tady ještě dlouho bude, já tomu rozumím, že jste si to tady připravil. (S úsměvem.)

Je to situace, že mám mnoho interpelací dneska, mnoho za sebou, a ještě mě paní kolegyně před chvilkou dohnala k tomu, že jsem zahanbeně schoval svoji elektronickou cigaretu do kapsy. Ale pojďme teď věcně.

Já jsem se připravil, pane kolego, na vaši interpelaci taky statisticky. Takže nejdřív statistika v Plzeňském kraji k 25. 6. je zaevidováno 7 524 mužů s udělenou dočasnou ochranou v rozmezí mezi 18 a 64 lety. Celkový počet osob s dočasnou ochranou ve vašem kraji k tomuto datu je 28 250 osob. A vy se mě ptáte na něco, co maximálně můžeme otevřít jako diskusi pro futura na evropské úrovni, ale jinak se mě ptáte na něco, co je prostě dáno přece pravidly toho, jakým způsobem a komu je poskytována dočasná ochrana.

A tady mně dovolte říci, že pro ty, co přicestují po 24. 2. 2022, tedy po začátku války, mají nárok na dočasnou ochranu, není v evropské legislativě dočasné ochrany žádná výjimka na muže. Jediné, co my můžeme dělat a jakou my máme možnost, a to je prostě pravidlo, které platí všude v EU, nejenom v České republice, je prokazovat, pokud tady tito muži už byli před 24. 2., mají stará víza a podobně. Tito lidé, muži, kteří tady byli před 24. 2., nemají nárok na dočasnou ochranu, nedostávají zde tedy nic, to znamená, žádnou dávkovou politiku vyplývající z institutu dočasné ochrany. A pokud tady byli předtím, my je nemůžeme poslat, byť jim skončilo vízum v době válečného stavu, zpět na Ukrajinu. Tedy lidé, kteří tady byli před 24. 2. 2022 na stará víza, dostávají takzvané strpění, to vy znáte dobře, protože jste z oboru, a takových strpění je v České republice vydáno kolem 8 000. Ale my nemáme, skutečně nemáme jako Česká republika žádný legální instrument k tomu, abychom neposkytovali dočasnou ochranu komukoliv, kdo přijde z Ukrajiny po 24. 2. Jedinou možnost, kterou máme, a teď chci, abychom se dobře pochopili, je vyjednávat na evropské úrovni, zda nějakým způsobem pro budoucí období, protože už to přece jenom budou dva roky po začátku války, až bude končit ta prodloužená dočasná ochrana, ten instrument nastavit, předefinovat jinak. Ale my teď vycházíme z platných pravidel, která tady jsou. My jiné možnosti nemáme.

Vy sám jste z oboru, prosím, řekněte mi tedy, aniž bych měl právo se vás na cokoliv během interpelací ptát, je to pouze a jen na vaší ochotě, zda mně odpovíte, nebo neodpovíte, ale řekněte mi tedy, jaký legální instrument na to, neudělit komukoliv, kdo přijde do České republiky z Ukrajiny po 24. 2., má Česká republika? My samozřejmě na těch krajských asistenčních centrech se pokoušíme v rámci možností, které máme, za součinnosti s cizineckou policií a podobně, prověřovat, jestli ten člověk neměl na území České republiky pobyt ještě před začátkem války, anebo prověřujeme v jednotném registračním systému, zda ten člověk nebyl registrovaný v jiné zemi. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Je zájem o doplňující otázku? Je tomu tak. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Hubert Lang: Děkuju. Tady se, pane ministře, prostě neshodneme. I když je lex Ukrajina, tak já jsem tady řekl, že pakliže to bylo po tom 24. únoru, kdy byl zmatek, kdy jsme prostě nebyli připraveni na ty migrační tlaky, měli jsme celou migrační politiku postavenou na 30 000 osob za rok a přišlo sem půl milionu lidí do České republiky, kdy jsme byli velice solidární, v tom počátku ano. Přijímal, kdo měl ruce a nohy, vznikaly KACPU a za to je i poděkování jednak municipalitám, i vládě a všem ostatním. Ale já dneska tvrdím, že na Ukrajině je branná povinnost mezi 18. a 60. rokem věku. Ukrajinská pohraniční stráž nepustí oficiálně přes hraniční přechod žádného muže, to znamená, ten muž přechází vnější hranici schengenského prostoru nelegálně. Jestliže někdo přechází vnější hranici schengenského prostoru nelegálně, nemůže být příjemcem ani lex Ukrajina, prosím vás, a to se zjišťuje, protože se zjišťuje, jestli má nějaká přechodová razítka a podobně. Jsou tam ty výjimky, jak jsem říkal, muži invalidé, muži, kteří mají víc jak tři děti a podobně, jsou to nějaké prostě humanitární důvody. Takto to je, pane ministře, věřte mi.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji a pan ministr má zájem o odpověď. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Mám. Ale pane poslanče, já bych vám rád věřil, ale prostě tady se neshodneme ve výkladu. Pojďme si tedy o tom popovídat - a rád tak učiním - za přítomnosti právníků legislativců, kteří vám vysvětlí institut dočasné ochrany. Pojďte se v rámci toho s vaším bývalým kolegou panem Majerem nebo s kýmkoliv jiným z cizinecké policie o tomto pobavit, že my nemáme možnost, pokud někdo prokazatelně přichází z Ukrajiny na KACPU, mu neudělit dočasnou ochranu. Ten člověk prostě je pod institutem dočasné ochrany, dokud tento institut nebude pozměněn, což může být pozměněn rozhodnutím, nevím, Komise? Rady ministrů? Ale ten instrument je definován v evropské legislativě, je definován od roku 2001. A pojďme se tedy bavit o tom - a to je legitimní diskuse - pane poslanče, ještě prosím vydržte chvilku s pozorností (Poslanec Lang odcházel směrem od řečnického pultu.), pojďme se bavit, jestli prodlužovat a za jakých okolností prodlužovat dočasnou ochranu, pokud válečný konflikt na Ukrajině ještě bude. Tahle debata se vede jak na evropské úrovni, tak ji pojďme vést tady. To je úplně normální a dobrá diskuse, jestli to překlopit do nějakého jiného režimu, který by nám umožňoval více. Ale věřte vy mně, dočasná ochrana nám to neumožňuje. Co bychom s tím člověkem udělali? Nedali jsme mu nic? Dali jsme mu strpění? Poslali bychom ho do země, kde je válka? Na základě jakého právního titulu? Já jsem nějakého pocitu, ten pocit můžeme mít stejný, můžeme si říkat: Je to dezertér, nemá tady co dělat. (Poslanec Lang by odpověděl, ale ukazuje, že už nemůže.) Já vám odpovím i v další interpelaci. Budeme dělat, že jsme si toho nevšimli. Možností máte hodně, ještě jich máte asi osm. (S úsměvem.) Řekněte mi ten právní titul, prosím.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Tak ale pánové, čas pro tuto interpelaci vypršel, a já samozřejmě otevírám prostor pro tu další interpelaci, kterou má pan poslanec Lang opět na pana ministra Rakušana. Prosím.

 

Poslanec Hubert Lang: Děkuji. Já prostě, protože se nedostaneme do běžné diskuse, a říkal jste, že jste nám tady milostivě schválili diskusi na pár hodin, ještě musel být upravený obsah, aby to vůbec prošlo, abychom se nedostali vůbec do toho faktického střetu, protože jsme se tady mohli klidně hádat půl dne, já bych to byl schopný s vámi absolvovat, i co bych dělal s těmi Ukrajinci, kteří se tady objeví nelegálně, protože na to existuje v rámci cizineckého zákona instrument, který se nazývá zákaz pobytu.

Ale pane ministře, další interpelace se týká hraniční kontroly mezi Českou republikou a Slovenskou republikou. Začíná to probublávat opět z policejních sborů, že pro vaše zvýšení možná i PR - berte to trošku v uvozovkách - že s tím, jak stoupá opět migrační krize, tak že se připravuje - a útvary už se na to mají pomalu připravovat - znovuzavedení kontrol mezi Českou republikou a Slovenskou republikou. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP