(14.50 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)

Já jsem říkala, doložte tu analýzu, dobu nejen prodloužení věku odchodu do důchodu, kterých profesí a jaký to má vliv na dobu dožití. Není to tak jednoduché. Ta doba dožití se víceméně sbírá nějakým dotazníkovým způsobem. Je to velmi složité, ale je to proto naprosto zásadní. Proto naše vláda rozhodla nakonec tak, jak rozhodla, protože ta řádná analýza nebyla tehdy rezortem Ministerstva práce a sociálních věcí dodána. Já se ptám. Vy ji máte?

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Jako další vystoupí pan poslanec Aleš Juchelka, potom Robert Králíček, Marian Jurečka a další, prosím.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Děkuji moc. Já budu opět jednoduše reagovat fakty na to, co tady řekl můj ctěný kolega pan Horák, vaším prostřednictvím. Ano, skutečně máme v tuto chvíli minus 70 nebo 80 miliard korun, co se týká těch důchodů. Jinak ale pozor. Ten průběžný důchodový systém tak, jak ho známe, je vyrovnaný, ano, vyrovnaný. To, co do něj přiteče, to z něj taktéž odteče. Například za vlády Andreje Babiše v roce 2018 a 2019 byl dokonce v přebytku. V roce 2020 díky covidu měl deficit, ale očekávalo se, že po otevření ekonomiky se znovu nastartuje výběr pojistného, poněvadž firmy začnou fungovat a tak dále. Ale pozor, ejhle, přišla inflace.

To, co se v tuto chvíli samozřejmě děje, že vláda tu inflaci neřeší, tím pádem musela podle zákona vyplatit takzvané mimořádné valorizace a to je ten schodek 70 miliard korun, který by měl jít samozřejmě na vrub státnímu rozpočtu. Ale ne díky tomu průběžnému důchodovému systému, který, jak říkám, je vyrovnaný. V roce 2018 a 2019 za vlády Andreje Babiše byl dokonce v přebytku.

Co se týče samotného financování. To se vždycky děje u toho, jakým způsobem budou výdaje na důchody vzhledem k hrubému domácímu produktu, k HDP. Takže my vydáváme jako Česko zhruba 8,5 až 8,8 % HDP na důchody i po těch mimořádných valorizacích. Rakousko například 13 %, Itálie necelých 16 %, Německo 10,2 % a průměr v Evropské unii je 12 %. To jsou fakta z OECD. Můžu samozřejmě předložit další a další. Takže já bych byl rád, kdybychom se samozřejmě bavili na té odborné úrovni. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Jako další Robert Králíček, poté pan ministr Marian Jurečka, Igor Hendrych a další. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážený pane předsedající, pane ministře, kolegyně, kolegové, mně to nedá nezareagovat na konzistentnost pana ministra Jurečky a následně i na pana kolegu Horáka, prostřednictvím pana předsedajícího. Trošku se cítím v obklíčení KDU-ČSL ze všech stran. Nicméně chtěl bych zareagovat jenom na pana Jurečku. On nás tady zesměšňuje těmi výroky paní předsedkyně Schillerové a pana Babiše a mluví o jakési konzistentnosti.

Nicméně má paměť sahá i do minulého volebního období, kdy on jako lídr jedné z opozičních stran říkal, kolik máme dávat na kompenzace covidu, jak mají byt vysoké, co mají pokrýt, koho mají pokrýt, aby to následně kritizoval už z pozice koaličního poslance nebo už z pozice ministra, že to bylo hodně a že naše bývalá vláda zadlužila tuto zemi a tak dále. Myslím, že těch případů nekonzistentnosti, konkrétně pana Mariana Jurečky, bychom našli mnoho.

Reakce na kolegu Horáka, prostřednictvím pana předsedajícího. I vlastně výrok pana Jurečky, který si pamatuji za doby covidu, kdy, když byl vyzván tehdejší vládou, aby KDU dalo konkrétní návrhy toho, jak by vláda v době kompenzací měla vystupovat, tak on říkal, že jejich expertní tým, nebo KDU-ČSL, má nějaké konkrétní návrhy, nicméně nenahradí to zázemí toho ministerstva a dalších věcí. Vy po nás teď chcete, abychom z opozice bez toho backgroundu, který kritizoval i pan Jurečka, vám dovedli alternativu vašeho návrhu důchodové reformy. Já si myslím, že je to čirý nesmysl.

Druhá věc, ta poslední, snad to stihnu. Pokud se na tom opravdu nedohodneme, tak je to vaše nezodpovědnost, že za dva roky se to bude zase měnit.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Pro pořádek, máte-li čisté svědomí, není třeba se čeho bát, pane poslanče. Nyní pan ministr Marian Jurečka, následuje pan poslanec Igor Hendrych, prosím.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Já bych fakt chtěl tady zásadně nesouhlasit s tím, že vás tady někdo zesměšňuje. To fakt nedělám a nemám to ve zvyku. Já jsem pouze citoval přesně výroky, které tady zaznívaly. Jestli ty výroky v tom čase, jak se změnil ten váš názorový pohled, jsou směšné, tak to už je potom vaše věc nebo věc vašeho pana předsedy nebo těch, kteří to za vás řekli.

Já si dovolím tady jenom citovat. Je to z knihy, kterou osobně napsal váš pan předseda Andrej Babiš a píše o důchodech: "V kolika půjdeme do důchodu? Celé to spočítáme tak, aby si člověk užil penze asi čtvrtinu svého života." Což je v podstatě totéž, co navrhujeme v tom návrhu, který přijde tady v první polovině příštího roku. Dále budu citovat: "Důchodová reforma je pro nás stěžejní, to určitě chceme." Dále cituji: "Stát může lidem garantovat solidní důchod, který zajistí živobytí, ale ne důchod královský. O ten se musí každý zdravý člověk postarat sám." Dále cituji: "Já nevím, co je důchodová reforma, já vím, že budeme zvyšovat důchody."

Tak šly výroky vašeho pana předsedy v čase, jenom se změnilo to, že tehdy byl v koalici a pak následně byl v opozici. My po vás nechceme tady - obracím se na kolegu Zajíčka - abyste teď něco vytvořili. My se jenom odkazujeme na to, že váš pan předseda, který tu teď není, říká, že tu důchodovou reformu má hotovou. Tak stačí přece vzít tu hotovou důchodovou reformu a říct - my jsme navrhovali tyhle a tyhle parametry. Některé, klidně můžete říct, zestárly v čase. Pojďme se o tom bavit, že je změníme a můžeme se o tom bavit.

Ale mně prostě chybí to, aby se tady položil na stůl návrh. Když někdo osm let drží ty resorty, tak asi po roce a tři čtvrtě nebo po roce a půl je schopen říct - přece ten návrh ještě někde mám nebo to hnutí ho má. Já bych to nikdy nepoužil, kdyby to tady nezaznělo u tohoto řečnického pultu, kdyby Andrej Babiš neřekl, že už to má a že to hnedka představí.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Jako další pan poslanec Igor Hendrych, poté pan poslanec Jiří Mašek a další, prosím.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážení členové vlády, vážené dámy, vážení pánové, jsem rád, že tady pan ministr Jurečka s námi je a že komunikuje, takže bude, doufám, reagovat i na mě. Nezaznělo tady, myslím si, jedno podstatné. Proč tyhlety parametrické úpravy řešíme dnes a ne v té takzvané velké důchodové reformě - i když my na to máme trošku jiný název - až za toho půl roku? Proč to řešíme už teď s jakýmsi předstihem? Říkám to tak trošku jako řečnickou otázku a pokusím se na ni odpovědět. No, protože se snažíme ušetřit na současných důchodcích co nejrychleji, abychom to stihli, aby nenaběhl zákonný nárok na mimořádnou valorizaci v září. To je moje odpověď, ale třeba pan ministr mi poskytne nějakou jinou.

Je to trošku zarážející, protože my se teď honem snažíme současné potenciální starobní i předčasné důchodce značně znevýhodnit a před rokem jsme je k tomu prostřednictvím jednoho nejmenovaného ředitele odboru na Ministerstvu práce a sociálních věcí vybízeli 18. 10. v pořadu České televize. Běžte co nejdříve, může vám to udělat až tisíc korun navíc. Tak zněl výrok toho nejmenovaného ředitele. Teď prostě děláme takovéhle krkolomné věci, které si nikdo desítky let zpět nedovolil udělat, aby takhle skokově najednou posunul nárok na starobní důchod. I předčasný důchod je starobním důchodem. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Jako další je pan poslanec Jiří Mašek, Robert Králíček, Patrik Nacher a další, prosím.

 

Poslanec Jiří Mašek: Vážený pane předsedající, dovolte, abych vaším prostřednictvím zareagoval na kolegu Horáka, který nás vyzval na exkurzi do západních demokracií, že tam jsou na tom podstatně lépe. Takže zase bych použil několik čísel a to čísel, kolik západní demokracie typu Německa - tam je to 10,2 % - z HDP vydávají na důchody. V Itálii je to dokonce 16 %, ale i v sousedním Polsku je to 10,6 %.

Já bych to připodobnil k tomu, jak to vypadá ve zdravotnictví. Do zdravotnictví jsme ještě v roce 2018 dávali 7,7 % HDP. Je to shodou okolností stejná částka, jako vydáváme na důchody. Nebylo by tedy zajímavější, když v té Evropě, na kterou se koukáme, je norma i v tom zdravotnictví 10 % HDP, se směrovat tímhle způsobem? Protože my se v řadě věcí odlišujeme. Když jdeme potom do jednotlivých parametrů, tak si tady budeme vyčítat, v čem se od koho lišíme, ale to HDP by měl být jednotící prvek. A jestliže Evropa je na 10 % HDP a více na zdravotnictví v průměru, na 10 % a více na výdajích na důchody, tak to by měla být pro nás ta meta. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP