(23.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a poprosím paní poslankyni Ožanovou o její příspěvek. Děkuji.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážený pane předsedající. Vážený pane ministře, kolegyně, kolegové, děkuji všem, kteří vydrželi a jsou zde přítomni v sále v tuto hodinu.

723, co to je? Počet stran návrhu zákona. Musím říct, že to opravdu vyžaduje diskusi, takže nedivme se, že je trošku dlouhá, nicméně já se vyjádřím pouze ke třem okruhům. Ovšem když jsem to pročítala, chtěla jsem se vyjádřit k více, ale zůstanu pouze u tří okruhů.

Mám to rozděleno na ty kapitolky. Nejprve kapitola s názvem příspěvek vlády k šedé ekonomice - hotovost nade vše. Rozhodla jsem se vrátit v čase do 25. listopadu. loňského roku. Tehdy jsem se vyjadřovala ve třetím čtení k tisku 177 týkajícímu se zrušení evidence tržeb. Já si dovolím citovat část svého tehdejšího vystoupení i s ohledem na to, co čtu v tisku, co se týká placení v hotovosti a podobně. Takže cituji z listopadu loňského roku: "Jedním z důvodů, proč drobní prodejci a restaurace v malých obcích vůbec zvažovali bezhotovostní platby, bylo povinné zavedení EET, a tím vynucený krok nějaké úrovně digitalizace." Připomínám, že digitalizace je rovněž vlajkovou lodí této koalice. "Nejen dle mé osobní zkušenosti, ale také dle zkušenosti mého okolí především v pohostinství existuje část podnikatelů odmítajících platby kartou. O tom ostatně hovořilo hodně mých kolegů přede mnou. Ostatně má osobní zkušenost je taková, že již nyní v českých a moravských lázeňských městech nepoobědvám bez pohotovosti. Po zrušení EET lze předpokládat, že se tato chytrá podnikatelská praxe přesune i do dalších obcí a měst. Jenže tyto podniky se neobejdou bez širší sítě bankomatů v jejich okolí a právě to se týká především menších obcí, kterým se snažíme pomoci." Takto situaci nekomentuji já, ale Ondřej Kozák, výkonný ředitel společnosti Euronet ČR. "Podle nedávného výzkumu společnosti STEM/MARK pro poskytovatele bankomatů Euronet vyplývá, že pro 60 % lidí je hlavním důvodem platby v hotovosti to, že obchodník nebere platební karty. Denně právě v hotovosti platí jeden člověk ze čtyř, čtvrtina Čechů ji také preferuje před platební kartou. Přitom polovina osob by uvítala více bankomatů v místech, kde se pohybují, 31 % oslovených ale uvedlo, že mají bankomat velmi daleko od svého bydliště." Připomínám, že již v druhém čtení návrhu tohoto zákona jsem se vyjadřovala právě k problematice bezhotovostních plateb. "Koalice měla dne 23. 6. letošního roku" - připomínám, že je to text z loňského roku - "jeden výborný argument, a to prudké zvýšení objemu bezhotovostních plateb, kdy v loňském roce to bylo zhruba 60 % a během dvou až tří let experti odhadují, že podíl bezhotovostních plateb údajně vystoupá až na 80 % všech tržeb. Ne, nejsem odborník, ale dovoluji si tvrdit, že předpokládaný růst bezhotovostních plateb, jak jej odhadují odborníci na 80 %, je chimérou, nebo prostě jen zbožným přáním. Jestliže už teď nemohu v Luhačovicích, Karlových Varech" - a jak jsem slyšela kolegu Havlíčka, i v jiných turistických destinacích - "platit kartou za oběd, zcela jistě se situace zrušením EET nezlepší. Pokud budu chtít opět trávit dovolenou v naší krásné zemi, tak nejprve budu muset do bankomatu vyzvednout velký obnos nebo mít řádně zmapovánu síť bankomatů v místě rekreace. Myslím si, že zrušení EET plateb bezhotovostní styk nejen přibrzdí, ale i zastaví, nebo dokonce obrátí opačným směrem." Konec citace.

Ano, souvisí to s daňovým balíčkem. Asi jsem prognostikem nebo vědmou - anebo používám pouze zdravý selský rozum. Budu citovat ještě jednu větu ze svého loňského projevu. Citovaná věta: "Očekávám totiž příklon k šedé ekonomice, zvýšenému počtu hotovostních, nikde neevidovaných transakcí, z nichž však je zcela zřejmé, (že) daně fakt odváděny nebudou." Já jsem si na toto vzpomněla především, když jsem četla různé tiskoviny v poslední době, například po filmovém festivalu v Karlových Varech se z internetu dozvídáme, že tam nešlo platit kartou. Na Twitteru jsme se dozvěděli, že velká taneční show v Ostravě Beats for Love - nikde se nedalo platit kartou. Pardon, pouze ve VIP zóně, takže jenom VIP mohli platit kartou, ale ostatní museli stát fronty u bankomatů. Dále se z novin dozvídáme, že kempy v České republice přijmou platbu ještě tak maximálně za ubytování, jinak si bez hotovosti nikdo nic nekoupí.

Navíc dnes na mě vyskočil sice včerejší komentář Istvána Léka s titulkem Cash is king. Návrat plateb v hotovosti vypovídá o snaze obchodníků opět okrádat stát na daních. Nevím, co z toho vyvozujete vy, ale já vyvozuji expanzivní rozvoj šedé ekonomiky a opravdu to na rozvoj bezhotovostního styku, jak si malovalo v loňském roce Ministerstvo financí, nevypadá. Místo účinného výběru daní tak daně zvyšujete a navíc přispíváte k růstu šedé ekonomiky.

Kapitola dvě, ta bude velmi krátká - nazývá se digitalizace ano, ale ne pro všechny stejně. Přivítala jsem návrh na digitalizaci listinných příkazových bloků. Většinou to znáte pod pojmem bloček, co vám dá policista za sklo. Ale možná digitalizace se dotýká pouze policie a celní správy. Proč nepřipravujete v této oblasti digitalizaci listinných příkazových bloků také pro kterékoliv jiné orgány, které je využívají? Když jsem si četla znění zákona s vyznačenými změnami, je samozřejmě možno používat i papírové bloky, protože ne vždycky bude možnost využití těch elektronických, nicméně domnívám se, že by všechny orgány, které využívají toto příkazní řízení, měly mít tu možnost, a nejenom policie a Celní správa - takže digitalizace jenom pro někoho. Navíc je tam samozřejmě odložená účinnost do roku 2025, protože se na to stát musí připravit. Kvitovala jsem s povděkem toto zrychlení, ale nicméně opět polovičatě.

Kapitola tři - už budu končit, kolegové, už se můžete těšit - kážou vodu, pijí víno. Dle důvodové zprávy je navrhováno snížení objemu finančních prostředků na platy ve správě o 2 % v návaznosti na snižování agend státu včetně organizačních složek státu a příspěvkových organizací a v souladu se strategií konsolidovat veřejné finance vláda sníží výdaje na provoz jednotlivých ministerstev, centrálních vládních institucí, čímž se demonstruje závazek začínat sami u sebe. Dojde k celkovému snížení užších provozních výdajů o 5 % na každém rezortu.

Po přečtení těchto informací z důvodové zprávy jsem si vzpomněla na budovatelské období této vlády - mnoho požadavků na funkce, ale málo míst. Tato vláda od začátku svého vládnutí deklaruje, jak bude na státní správě šetřit. Přitom je to právě ona, která od prvního dne ve funkci zřizuje bezhlavě další a další místa pro své věrné. Ihned po převzetí moci touto vládou došlo například na Úřadu vlády k navýšení počtu o 74 osob. Jednalo se o nové ministry a jejich osobní aparát. Vyvstává otázka, což takhle konsolidovat zrušení ministerstev nově vzniklých na základě nutnosti uspokojit koaliční partnery? Jen si vzpomeňte na minulý rok, kdy koalice protlačila novelu zákona o státní službě. Proč o tom mluvím? Protože opět došlo k navýšení počtu manažerských pozic - ne těch výkonných, které potřebujete na Úřadu práce a jinde, ale těch manažerských. Dříve bylo v zákoně o státní službě omezení možnosti každého ministra mít pouze dva náměstky člena vlády, tehdy takzvané politické náměstky. Jak je tomu nyní po úspěšné novele a odmítnutí jakéhokoliv zastropování počtu pozic náměstků? Ministr může mít ze zákona svých politických náměstků, kolik chce a kolik rozpočet unese. Ano, slyšela jsem o gentlemanské dohodě, že budou maximálně tři, ovšem zastropování skutečně není a tato dohoda se může kdykoliv změnit. To však nemění nic na faktu, že zadarmo to dělat fakt nebudou, a v dalším volebním období se s nějakou dohodou na počtu náměstků asi všichni rozloučí. Opravdu nešlo předejít hospodářským ztrátám a zastropovat počet náměstků? V důvodové zprávě říkáte, že začnete u sebe. Fakt? Fakt ne! Kážete vodu, pijete víno! Pro své věrné budujete pracovní místa i nová ministerstva. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP