(23.30 hodin)
(pokračuje Zuzana Ožanová)
Ještě jsem zapomněla na jednu věc: očekávám značnou úsporu na provozu Ministerstva zahraničních věcí, pokud se inspiruje vrcholnými ústavními činiteli a při diplomatických kontaktech namísto předmětů reprezentujících Českou republiku a její výrobky a podobně bude věnovat svým protějškům trička s příslušným potiskem. Jen doufám, že na nich nebude Made in China! Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, paní poslankyně, a dalším z přihlášených je pan poslanec David Pražák.
Poslanec David Pražák: Dobrý večer. Já to vezmu hodně zkráceně, protože tady hodně už padlo, a já bych se chtěl spíš zeptat na takové dvě tři věci, asi pana ministra financí, který tady na to zůstal sám. Já jsem se předtím opravdu trošku těšil, když tady byl pan Marian Jurečka, že se zeptám jeho, protože se to týká i jeho, potažmo nového pana ministra zemědělství. Teď to nemyslím nijak špatně, ironicky, ale myslím, že se nás to týká.
Tři věci. Zvýšení daně z nemovitostí: my máme trošku strach jako zemědělci v tom, že se nám to projeví v ceně nájmu. To, že jsme loňském roce víceméně už měli problém s tím, že se zavedla redistributivní platba na první hektary, tak se zvedly veškeré nájmy v České republice, a samozřejmě se to potom ve finále promítne v cenách potravin nebo produktů, které zemědělci vyrábějí. A máme samozřejmě strach, že toto zvýšení daně z nemovitostí se promítne nějakým způsobem dál do produktů, které zemědělci dělají, a zda by nebylo na zvážení ten koeficient nějakým způsobem pro zemědělskou půdu a lesní pozemky změnit třeba v pozměňovacích návrzích. To je jedna věc.
Druhá věc by mě zajímala, co vás vedlo k tomu, že chcete měnit podmínky na dohodu o provedení pracovní práce, ta dépépéčka, protože si myslím, že to fungovalo. Za prvé to používají jak pro sezonní pracovníky, tak i různé spolky a tak dále, co už říkal kolega Kott, tak si myslím, že to fungovalo. Vlastně nemusel nikdo nikoho nikam přihlašovat, odhlašovat. Jednalo se o to, že za toho člověka zaplatil jednou za měsíc daň, dal mu nějakou mzdu a myslím si, že to bylo bez jakékoliv administrativní zátěže. V tuto chvíli ten návrh, jak tam je, si myslím, že bude zbytečně veškerý personál, ať už administrativní v té firmě, anebo i samostatně to bude mít vliv na finance, protože někteří, třeba když já to vezmu z toho zemědělského sektoru, někteří si nechávají dělat účetnictví a samozřejmě tyto operace, které bude pro ně někdo dělat, si nechá zaplatit, tak jestli to opravdu bude takový přínos, který stojí za to, abyste měnili věc, která podle mě funguje? To je druhá věc.
A třetí věc se týká trošku životního prostředí. Proč jste dali do zvýšené sazby DPH palivové dřevo, štěpku a peletky, když z jedné strany tady podporujeme kotle - ať už naše vláda, nebo vaše vláda - kotle šetrné k životnímu prostředí, a na druhé straně jim zdaníme to, co do toho kotle sypeme, aby ho nakrmili a fungoval? Myslím si, že pro normální rodinu to může být docela zásadní, protože když si vezmete, že - nevím, jestli dneska peletka stojí 10 korun kilo plus minus, ať se to dobře počítá, při spotřebě 50 metráků za rok v rodinném baráku, máte to 5 000 ročně, které z nich dostanete navíc na zvýšení DPH, než kdyby to bylo v té snížené sazbě. To je další věc.
A poslední taková asi drobnost: proč jsou kytky v květníku s jiným DPH než kytky řezané? Děkuji. Netvrdím, že bych odpověď očekával hned, ale třeba v průběhu nějakých dalších hodin i zítra, pokud budete na něco odpovídat, tak bych docela rád, kdybychom nějakou odpověď dostali. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a já zde vidím reakci - s faktickou pan ministr Stanjura.
Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Odpověď na otázku číslo tři je, že jeden z těch druhů je klasifikován jako potravina.
Odpověď na otázku číslo dva. Problém je, že to, o čem vy mluvíte, to znamená standardní dohoda o provedení práce, se nijak nemění, dokonce ten limit se zvyšuje. My směřujeme k jednotnému inkasnímu místu, a abychom mohli mít jednotné inkasní místo, budeme muset individualizovat všechny platby za firmu. Jinými slovy, abychom to byli schopni rozúčtovat, nebude stačit jako dneska, když firma pošle například sociální pojištění nebo daň ze závislé činnosti jako sumu, a bude se to muset psát: Novák Jan tolik, Novák Petr tolik, Novák Karel tolik a podobně. Dohody o provedení práce jsou v této chvíli hlášeny i pro ukrajinské uprchlíky, takže to není nový prvek. Bavme se ještě o byrokracii. Já si umím představit, že to upravíme. Můj názor je, že by stačilo měsíční hlášení, že bychom je nemuseli přihlašovat a odhlašovat. Problém je takový, že objem DPP je obrovský, několik desítek miliard, a naprostá většina je osvobozena od platby sociálního a zdravotního pojištění. Jsou nemalé případy, kdy ti lidé mají příjem 50 až 60 tisíc měsíčně, a přitom neplatí žádné pojištění. To se samozřejmě netýká toho, co vy jste popisoval. Tam je dneska 10 tisíc a ten limit bude přibližně, ono to bude navázáno na průměrnou mzdu, zhruba 12 v této chvíli, takže tam dojde k mírnému navýšení.
Dotaz číslo jedna v této chvíli nejsem schopen odpovědět, zda se daň z nemovitostí promítne v nájemních smlouvách. K tomu nemám dostatek informací, abych vám na tento dotaz odpověděl, ale buď se poradím s kolegy, nebo během příštích dnů tu odpověď dodám.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. S faktickou už nechce reagovat pan kolega, takže můžeme jít k dalšímu, a to je paní poslankyně Monika Oborná.
Poslankyně Monika Oborná: Děkuji za slovo, pane místopředsedo, tak už se blížíme do finále. Vezmu to velmi svižně a začala bych - dalo by se říct - již dneska legendární větou pana premiéra Fialy: "Nebudeme zvyšovat žádné daně. Tečka." Na tuto větu lákal pan premiér Fiala své voliče, a jak to dopadlo? Dopadlo to tak, že máme na stole vládní návrh na nejvyšší zvýšení daní v novodobé historii České republiky, a to o 73 miliard korun ročně.
Všichni vidíme, že česká ekonomika nevzkvétá. Ekonomika naší země nevykazuje žádné známky růstu. Klesají příjmy domácností a jejich spotřeba. Ekonomika tak stále výrazně pokulhává a vláda namísto stimulačního balíčku předkládá balíček, který bychom spíše mohli nazvat stagnačním, neboť negativně ovlivní jak podnikatelské, tak i spotřebitelské nálady i chování v příštích letech.
Očekávala bych, že vláda bude mít snahu zvýšit důvěru v ekonomiku. Místo toho servírujete jenom škrty, zvyšujete daně, ceny a odvody. Slibujete škrtat desítky miliard dotací, které ale stát buď vůbec nemá, nebo na ně mají jejich příjemci nárok ze zákona. Jako příklad lze uvést dotace na podporované zdroje elektřiny. V konsolidačním balíčku je novela zákona o podporovaných zdrojích energie, která státu umožní podporu snížit, už se ale neříká, že by se jednalo o retroaktivní krok, který by byl okamžitě napaden u soudu nebo mezinárodních arbitráží, neboť by došlo k porušení principu ochrany již nabytých práv a porušení závazků státu. Ještě horší než v případě dotací na podporované zdroje elektřiny je to s dotacemi v ostatních rezortech a výsledkem je chaos na ministerstvech a zděšení všech příjemců dotací, kteří nyní absolutně nevědí, s čím mohou počítat.
Tvrdíte, že navrhujete přehledný, srozumitelný a jednoduchý systém, na kterém lidé vydělají, protože, cituji, "celkově se vybere na DPH méně, lidé budou platit méně". Tak to je snad pravda, ale možná jenom z té první poloviny. Zatímco zvýšení DPH o 2, respektive o 6 % většinou dodavatel promítne do ceny hned, v případě snižování sazeb to zdaleka jisté není. Potravináři mají přijít o dotace, takže si výpadek budou chtít kompenzovat. Zemědělci budou navíc platit vyšší daň z nemovitostí, respektive zemědělské půdy, ať už ji vlastní, nebo ji mají propachtovanou. Do cen potravin budou muset promítnout též zvýšené náklady práce z dohod o provedení práce, které balíček také zavádí. I kdyby tedy obchodníci chtěli snížení DPH na potraviny o 2 % do cen promítnout, půjde proti tomu zvýšení cen jejich dodavatelů. Důsledky vlastních kroků pak předpokládám, že budete zase svádět na zemědělce, potravináře, řetězce.
Na závěr bych chtěla říct, že postupná konsolidace veřejných financí je nepochybně důležitá, ale je k ní potřeba přistupovat především v době hospodářského růstu. Česká ekonomika se však nyní nachází ve stagnaci, možná přímo v recesi, a pětikoalice opakuje učebnicové národohospodářské chyby, které známe z období vlád ODS a ministra financí Miroslava Kalouska. ***