(9.40 hodin)
(pokračuje Ivan Bartoš)

My spolupracujeme s Evropskou investiční bankou, která řeší projekty spíše větší, ale i třeba s Evropskou rozvojovou bankou, a naším cílem je i v rámci reformy bydlení mít skutečně možnost samosprávám pomoci s hledáním shodného modelu financování, s nastavením spolupráce s bankou či developerem. Obce budou mít možnost v realizaci v Národním plánu obnovy spolupracovat s Housing Investment Advisory Hubem, expertním panelem pro bydlení, pro investice, do kterého chceme přizvat - a ten zájem i z té naší roční přípravné fáze a spolupráce je významný - skutečně experty na bydlení z privátní sféry i výzkumného sektoru, ostatně třeba na ekonomické efektivitě a energetické efektivitě staveb, což je důležitý vklad do uvažování o budování bytů, vstoupilo třeba i ČVUT.

My bychom skutečně chtěli - já jsem tady hovořil o těch 330 bytech a 275 smlouvách - abychom nestavěli s pomocí státu desítky bytů, jak je tomu teď, ale aby obce mohly stavět a renovovat stovky a postupně tisíc nájemních bytů za rok. Proč je to důležité? Ukázalo se - a když se podíváte na jiné státy, kde ten nárůst třeba i cen nemovitostí a nájmů je výrazně nižší, když porovnáte Prahu s Vídní, tak ten podíl bytového fondu nebo způsobu bydlení, čím vyšší je podíl obecního nájemního bydlení, které bohužel podlehlo všem těm privatizačním krokům od roku 1990 do roku 2000 - jsem rád, že ve většině měst se ta privatizace zastavila - tak obnovení těch fondů ředí čistě komerční nabídku a umožňuje obcím mít efektivní vliv na situaci s bydlením lidí na jejich území. To jsou naše cíle.

Takže říkám, fond má nastavený program, druhý notifikujeme, abychom měli ten vehikl, který mohou využívat obce a města. Zároveň řešíme s Ministerstvem financí další obchodní modely zapojení soukromého sektoru, který multiplikuje investice. A pokud bych to měřil pouze na připravené peníze v následujících dvou letech, míříme zhruba na 21 miliard, které by mohly jít tímto směrem, kdy polovice z toho jsou investice soukromého segmentu v této věci.

Já bych možná zde chtěl poděkovat ještě Svazu měst a obcí. My s nimi úzce spolupracujeme na tom, jaké jsou možnosti a připravenost těch obcí v realizaci projektů. V tuhle chvíli projekty, které jsou jisté a jsou připraveny k realizaci, jsou zhruba za 20, 30 miliard investic, které do tohoto směru mohou jít, a ta celková absorpční kapacita, respektive potenciál do roku 2025, je zhruba za 90 miliard, což si myslím, že je poměrně ukázka toho, že o výstavbu dostupného nájemního bydlení a posílení obecních fondů je zájem, a já věřím, že tato vláda na to bude mít odpověď a tuto potřebnou změnu podpoří. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní je přihlášena s přednostním právem paní místopředsedkyně Dostálová. Pan poslanec Štolpa ještě může posečkat, protože dále je přihlášený pan premiér, také s přednostním právem. Takže, prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Já vám moc děkuji, paní předsedkyně, za slovo a předem se velmi omlouvám panu ministrovi, protože jsem si vědoma toho, že jsme trošku mimo téma, a proto bych moc ráda vyzvala - a schválně jsem to neudělala faktickou poznámkou, protože na to jenom dvě minuty: Pane ministře, my jsme si slíbili, dělali jsme jeden kulatý stůl, řekli jsme si, že ho zopakujeme, a možná by stálo za to, opravdu ten kulatý stůl udělat znovu, pobavit se tam o těch věcech, protože spoustu věcí, o kterých vy jste tady mluvil, je možné i podchytit v legislativě, ale zatím to tam takto není.

Já s vámi naprosto souhlasím, že MMR má dávat nástroje, ať už legislativní, nebo finanční, také jsem o tom včera hovořila. Jenom bych se pozastavila nad tím, jak vy tady hovoříte plamenně o týmu odborníků na MMR na bydlení, tak hned po nástupu jste zrušil sekci a teď od 1. 7. i odbor, tak úplně nevím tedy, kde ti odborníci visí na tom MMR. Pak bych se chtěla zeptat - ale nechme si to, prosím, na ten kulatý stůl, protože já fakt, mně to je úplně trapné teď tady vůči panu ministrovi financí - ta notifikace, vy tady hovoříte, 8 miliard, jenom aby prosím nějaká panika, že mají všichni předkládat projekty. Ty peníze jsou z Národního plánu obnovy, zatím notifikovány nejsou. Je potřeba si uvědomit, že i mě trošičku vyděsilo stanovisko na rozpočtovém výboru zástupce CzechInvestu, který říkal, že nelze použít finanční nástroje v Národním plánu obnovy, což je tedy velký problém pro to čerpání, ať už přes banku, nebo přes fondy a tak dále, tak je taky otázkou, jestli se to povede v reálném čase naplnit, protože tam to musíme všechno vyčerpat, uzavřít do konce roku 2026. V rámci Ministerstva pro místní rozvoj tento rok není vyhlášeno, kromě toho programu dostupné bydlení za 800 milionů, 500 pro obce, 300 pro podnikatele, nic, nejsou vyhlášeny ani komunitní domy pro seniory, ani pečovatelské domy, byly vyhlášeny výtahy v budovách, kde nejsou.

Já jenom ještě jednu poznámku. Já jsem nikdy neřekla, že za bydlení může tato vláda. Já jsem jenom polemizovala s tím, že vláda nedělá dost pro to, že se opravdu nacházíme ve velké krizi bydlení, a že spíše hází klacky pod nohy. A jmenovala jsem to tady, byť samozřejmě mně pak pan ministr řekl, že za drahé hypotéky nemůže úplně vláda, ale že to je nástroj národní banky, s čímž samozřejmě souhlasím. Na druhou stranu je ale potřeba také říci, že MMR má v šuplíku dotační program na podporu úroků například z hypotéky, pokud se dostanou nad 5 %, takže nějaká možnost, jak pomoci mladým lidem, by tady určitě byla. Dáváte sankci za splacení hypotéky, zrušíte stavební spoření, stavební zákon, byť se upravil, ale je nefunkční, bude funkční až od července příštího roku. Prostě zdražujete náklady na bydlení jako takové, zrušujete nějakým způsobem výhodné půjčky právě pro mladé, na družstevní bydlení a tak dále.

A jenom poslední poznámku k zákonu o bydlení. Pane ministře, já jsem se musela až usmát, protože zejména Piráti byli ti, kteří hrozně tlačili na sociální bydlení. Já jsem strašně ráda, že jste prozřel, že opravdu bydlení není jenom o sociálním, ale o dostupném. My potřebujeme do toho dostupného bydlení - a také jsme o tom tady včera hovořili a jsem ráda, opravdu jsem ráda za to, co tady řekl pan ministr Stanjura, že se Ministerstvo financí snaží o prolomení pilotních projektů, a já budu fakt první, pokud se to podaří, kdo tomuto zatleská. Pokud mě vezmete do party, budu se ráda na tom nějakým způsobem podílet, protože to bydlení mě opravdu trápí.

A vy moc dobře víte, že my jsme předložili jak zákon o sociálním bydlení, ale dali jsme tam povinnost 5 % pro obce, což bylo nepřijatelné, pak jsme rychle udělali právě program Výstavba, abychom nějakým způsobem mohli točit ty peníze. Pak se připravil další zákon o dostupném bydlení, ten už byl po prvním čtení v minulém volebním období tady ve Sněmovně. Měli jsme tam ale i princip neziskových společností. To je to, o čem hovoří i Česká bankovní asociace, Low-Profit Organisation, zapojit i soukromý sektor. Pojďme prosím toto řešit na kulatém stole, pojďme se zapojit - koalice, opozice - do tvorby i tohoto zákona, já myslím, že to dobře dopadne. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: S faktickou poznámkou je nyní přihlášena paní poslankyně Mračková Vildumetzová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, vážený pane ministře pro místní rozvoj, já bych jenom chtěla říct, že já prostě vidím, že vy rezort Ministerstva pro místní rozvoj absolutně nezvládáte. Myslím si, že je to taky tím, že jste nikdy nebyl v pozici žádného komunálního politika, jenom jste v minulém funkčním období vedl jako předseda výbor pro veřejnou správu, tam jsem měla možnost být i místopředsedkyně, takže jsem viděla, jakým způsobem jste to vedl.

A já musím říct, že já opravdu s úsměvem musím říct, že vy máte několik politických náměstků, jeden z nich je pan Sršeň, který je zároveň v předsednictvu Sdružení místních samospráv, a Sdružení místních samospráv dalo zásadní připomínku, že by se měly konkretizovat dotační tituly a úspory, které tedy budou v částce 54 miliard. Já se vždycky nad tím velmi pousměji. Tak si říkám: je to vůbec možné? Člověk, který sedí na Ministerstvu pro místní rozvoj jako politický náměstek a zároveň je ve vedení Sdružení místních samospráv, jak vůbec může takovouto zásadní připomínku dát?

A ohledně nájemního bydlení a toho, co už vám tady řekla paní bývalá a velmi šikovná ministryně pro místní rozvoj, chci říct, že mě velmi překvapilo, s čím jste přišel asi před týdnem, že nájemní smlouva na jeden rok dvakrát a dost. To znamená, že kdo bude pronajímat byt, bude moct dát pouze dvakrát na rok nájemní smlouvu a pak že ji bude muset dát na dobu neurčitou. Ale já si myslím, že tady máme nějaký občanský zákoník, a že i když máte dneska smlouvu na dobu určitou, tak vám přece nájemce může dát výpověď podle občanského zákoníku, i když jste tam popřípadě rok. Takže já si myslím, že vaše nápady jsou úplně mimo, a myslím si, že je to asi tím, že nemáte zkušenosti.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní se hlásí s faktickou poznámkou pan ministr Bartoš. Prosím. (Hlas mimo mikrofon.) Ne? Tak nakonec ji stahuje, dobře. Proto se vracíme do rozpravy, kde je přihlášen s přednostním právem pan premiér Petr Fiala. Prosím, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP