(11.40 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)

Znovu bych chtěla říct, že ty titulky, které se objevily před pár dny v médiích, že daň z nemovitosti celá zůstane obcím, tak by tam měl být ještě podtitulek: Ale občané, vy zaplatíte všichni o 100 % navíc! To znamená, že to, že se zvyšuje daň z nemovitosti o 100 %, se nezmění, pouze se změní popřípadě to, a s tím přišel František Lukl a paní předsedkyně Olšanská (správně: Olšáková) z hnutí STAN, což je předsedkyně Sdružení místních samospráv, podle mého názoru chtějí z toho najít nějak cestu, protože vědí, že je to pro města velmi špatné, takže říkají, nechte celou daň z nemovitosti městům a obcím. Ale nikdo už neříká to, že pokud k tomuto kroku dojde, tak všichni lidé budou říkat, že daň z nemovitosti zvýšily ty samosprávy, ta zastupitelstva jednotlivých obcí. A za to, že to zůstane městům a obcím, ale dojde ke snížení koeficientu v rámci rozpočtového určení daní. V jaké dani, jestli to bude dépéháčko, nebo daň z příjmu právnických osob nebo fyzických osob, to se ještě neví. Ta jednání budou probíhat.

A tady zcela korektně musím říct, že s tím návrhem přišlo Sdružení místních samospráv, Svaz měst a obcí. A pan ministr financí ze své pozice říká, je to váš návrh, já jsem popřípadě ochoten mu vyhovět. Včera jsem se jasně ptala, protože daň z nemovitosti je daná, tam víme, že ten příjem, pokud se to navýší, bude zhruba 10 miliard, ale přece u daňových příjmů nikdy nevíte, jaký bude ten vývoj, můžete ho předpokládat, ale nevíte, jaký bude za rok, za dva. A pokud si necháte vzít ten koeficient v rámci rozpočtového určení daní, tak také města, obce mohou na to v budoucnosti velmi, velmi doplatit. Takže já osobně jako bývalá komunální politička bych na toto nepřistoupila. Mám informaci, že dneska k tomu samozřejmě zasedají už i primátoři, a jsem sama zvědavá, jaké bude z jejich strany stanovisko, protože si myslím, že to může být velmi nevýhodné.

Ale znovu říkám, my nesouhlasíme vůbec s tím, aby se daň z nemovitosti jako taková zvyšovala. 70 % lidí v České republice vlastní své bydlení, a protože ho vlastní, tak prakticky za to teď dostanou dvojnásobnou daň, než platili doposud. Vidíte i z těch průzkumů, že lidé toto berou nejvíce negativně a velmi jim vadí, že k tomuto stoprocentnímu navýšení daně z nemovitosti dojde.

Problém je ten, že tím, že my nevíme, jakým způsobem dojde k dohodě starostů a primátorů v této věci, tak je jasné, že my jsme absolutně proti tomuto zvyšování a určitě se budeme snažit popřípadě dát návrh, aby nedošlo k takovému navýšení daně z nemovitosti. Pokud by k tomu navýšení mělo dojít, tak aby třeba bylo postupné, ne aby to teď bylo o 100 %. Ale myslím si, že to teď bude i stát na té dohodě se starosty a primátory, protože to bude prakticky, že 10 miliard, které nechá ministr financí v rámci daně z nemovitosti městům a obcím, tak si vezme na straně druhé, a to v rámci rozpočtového určení daní. Takže uvidíme, jak to s daní z nemovitosti dopadne, jaký bude vývoj.

Ale závěr je takový: občané České republiky, s největší pravděpodobností od 1. ledna 2024 se vám zvýší daň z nemovitosti o 100 %. Města a obce to můžou ještě navyšovat na pětinásobky, takže to může být daleko větší suma, ale nepředpokládám, že by to někdo ze samospráv udělal. Naopak když má dneska někdo ten místní koeficient vyšší, tak podle mého názoru ho sníží, aby se třeba dostal právě na tu stejnou částku, nebo popřípadě jenom na tu navýšenou.

Nyní mi dovolte věnovat se dani z hazardu. Tam tedy byl ze strany měst a obcí - jak bych to nazvala? - z jejich strany obrovská nevole s tím, že tedy ten návrh, který byl, tak nebyl na přístroje, které jsou v jednotlivých městech a obcích, že by dostávaly finanční prostředky, ale mělo to být na velikost měst a obcí. Tam podle informací, které mám, došlo k vypořádání připomínek, a myslím si, že to bude správné a spravedlivé, že opět budou dostávat finanční prostředky města a obce podle toho, kolik mají přístrojů na svém území. Myslím si, a mám tady příklad například města Aš, také z našeho kraje, která (?) tím, že dojde k tomu, že pan ministr financí vezme on-line sázky, ty vezme komplexně, s tím také nesouhlasíme, myslíme si, že by také ty finanční prostředky měly dostat města a obce, a pouze se bude platit tedy za ty přístroje, tak si myslím, že určitě budeme bojovat, aby v rámci právě daně z hazardu i to přerozdělení ohledně on-line bylo nadále mezi města a obce.

Daň z příjmu právnických osob, která se má navýšit o 2 %, to navýšení tam je, ale opět to nemá jít městům a obcím, má to jít státu. Tam je určitě otázka, k jaké dojde dohodě v rámci právě zmiňované daně z nemovitosti a jednání se Svazem měst a obcí a se Sdružením místních samospráv.

Ale co mě trápí, je příspěvek na výkon státní správy. Vy moc dobře víte, že stát pořád na města, obce a kraje přenáší další a další povinnosti. To, že se před několika lety vzal příspěvek na výkon státní správy a teď jsme se snažili každý rok ho o 5 % navyšovat, tak se od příštího roku zastaví. Chtěla bych říct, že podle propočtu Svazu měst a obcí doplácejí města a obce v rámci příspěvku na výkon státní správy 10 miliard korun ze svých rozpočtů. Přesto, že to doplácejí, tak se stát rozhodl, že v příštím roce v rámci tohoto konsolidačního daňového balíčku těch 5 % vezme. Ale povinnosti budou další, jako například, a uvedu příklad, registrace ukrajinských vozidel, které musí teď udělat všechna oerpéčka, aby od 1. ledna systém byl spuštěn. Takže další povinnost, která se převedla na města. Ale stát si objednává ty činnosti, dává je do zákonů, ale bohužel městům, obcím a krajům za tyto úkony neplatí. A opravdu to považuji vůči obcím za neskutečné, neférové. A to, že se dohodlo, a já se absolutně divím, že Svaz měst a obcí a Sdružení místních samospráv nekřičí ještě více, protože ten dluh tam je, a proto se dohodlo, že každý rok se to bude o těch pár procent navyšovat, aby nedoplácely více a více. Ale jak je vidět, tak i to nebylo nějakým způsobem v rámci připomínkového řízení vyslyšeno.

Daňové výjimky. Pan ministr financí tady včera říkal, že jak je daňová výjimka, která má být zrušena, což je zrušení slevy na manžela, manželku, tak že dojde ke změně, že tam ta daňová úleva zůstane do tří let. Tak já bych ho chtěla oslovit jako maminka malého syna, že si myslím, že by ta hranice mohla být ještě o trochu vyšší. Myslím si, že určitě bychom se o tom mohli nějakým způsobem bavit, protože opravdu řada maminek má problémy v rámci úvazků sladit pracovní a rodinný život. Pane ministře, věřte mi to, není to opravdu jednoduché. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP