(12.00 hodin)
(pokračuje Jana Mračková Vildumetzová)

A určitě se budeme snažit některé věci předložit a ty nesmysly, například, aby nebyla daňová výjimka na dary politickým stranám a tak dále, tak některé se budeme snažit narovnat v rámci připomínkového řízení. Ale znovu říkám, že to, co se tady předkládá, je pouze daňový balíček, ohledně výdajové stránky tady není vůbec nic a budeme to vědět prakticky až při projednávání rozpočtu na rok 2024.

Ale pokud se všichni podíváte, a já bych vám to všem doporučila, abyste si prošli všechny stránky jednotlivých ministerstev, podívali jste se na jednotlivé organizační struktury a opravdu se přesvědčili o tom, o kolik došlo k navýšení jednotlivých lidí na jednotlivých rezortech, a já jsem to tady včera říkala, že je úplně strašné, že když se tento konsolidační daňový balíček schvaloval, tak došlo zároveň i k navýšení počtu úřednických míst na - teď od 1. 7. už jich máme 75 887 a od 1. ledna už se navýšilo skoro o více jak 360 míst.

Takže uvidíme, jakým způsobem se to bude dál vyvíjet, jestli třeba ta rodná čísla se v tomto dokumentu objeví, a především by tam měly být věci nezbytné a především by tam měly být věci, které se dotýkají této vlády. Ty jsem v tomto materiálu v žádném případě nenašla. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, paní poslankyně. Eviduji dvě faktické poznámky. Jako první vystoupí pan ministr Zbyněk Stanjura, poté pan poslanec David Kasal. Prosím, pane ministře, vaše faktická poznámka.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Já nebudu popisovat, v jakém stavu jsme převzali implementace druhého pilíře dohody OECD o zdanění nadnárodních firem, protože to jsme museli vyjednat v rámci předsednictví. Nám se to povedlo, Francouzům se to nepovedlo, a byla to priorita francouzského ministra financí. A musím vám říct, že nebylo vůbec jednoduché zlomit Viktora Orbána, protože čtyři a půl měsíce nám dohodu, na které se shodlo ostatních 26 zemí, blokovalo Maďarsko, ale nakonec jsme to na posledním Ecofinu a na poslední Evropské radě, která byla v prosinci, to tam předkládal Petr Fiala, se nám povedlo to zlomit, takže jsme to schválili na evropské úrovni. Bylo to kvitováno velmi dobře, protože my jsme vyrobili takový balíček, známe to ze Sněmovny, spojili jsme několik věcí, třeba jako náš ozdravný balíček, a pak jsme přesvědčili Maďary. Budeme to implementovat, včera jsem podepsal materiál do vlády. Není to vůbec jednoduché. Nakonec po dohodě i na základě toho, co říká opozice delší dobu, tak jsem navrhl, aby to bylo podle § 90, aby to bylo v prvním čtení, protože to je absolutně čistá implementace. Je to připraveno, to znamená, v okamžiku, kdy to projde vládou, tak někdy na podzim bychom to mohli v prvním čtení schválit.

Ten náběh bude postupný a budou to spíš nižší jednotky miliard. Ale dobrá zpráva, že tento týden byla uzavřena dohoda v rámci OECD na pilíři jedna, což je - v uvozovkách - něco, co by nahrazovalo digitální daň. To má ale charakter mezinárodní smlouvy, takže by přijetí mělo být jednodušší, nebude se muset k tomu udělat směrnice Evropské unie a pak implementace. Tohle se týká minimálního efektivního zdanění právnických firem ve výši 15 %. A jak říkám, pokud se dohodneme, já budu moc rád, že to projde i v devadesátce, tak aby od 1. ledna 2024, což je první možný termín implementace v rámci Evropy, to v České republice platilo.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Akorát vypršel čas, děkuji. Nyní vystoupí s faktickou poznámkou pan poslanec Kasal. A já vám přeji hezké poledne, vystřídali jsme se v řízení schůze. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec David Kasal: Děkuji, pane předsedající. Já budu velmi krátký a zareaguji na ta rodná čísla. Tady padla částka 54 miliard, nicméně já si myslím, že ta částka je výrazně vyšší, protože se bavíme... nevím o tom rozboru, který by počítal jenom se zdravotnictvím, protože u všech ostatních úřadů se podle rodného čísla vyhledá, nicméně ve zdravotnictví jsou všechny softwary na rodná čísla, veškerá, každá jedna zpráva obsahuje rodné číslo a archivace hospitalizačních pobytů je 50 let. To všechno by se muselo přearchivovat. Takže si to znásobte - a rozhodně to není 54 miliard.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: To byla poslední faktická poznámka, vracíme se do rozpravy. Vystoupí pan poslanec Kubík, připraví se pan poslanec Černý.

 

Poslanec Jan Kubík: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte, abych se také krátce vyjádřil k projednávanému konsolidačnímu zákonu veřejných rozpočtů. Již několik dní zde diskutujeme nad takzvaným konsolidačním balíčkem. Přitom můžeme v médiích sledovat názory různých odborníků a komentátorů. Řada z nich vládu chválí, že se snaží dělat alespoň něco. I přes to něco však můžeme očekávat obří schodky rozpočtů, a tím další neuvěřitelné zadlužování naší země. Vláda totiž neřeší to podstatné a to jsou výdaje státního rozpočtu, ty dál vesele rostou.

Od představení balíčku uběhly přibližně dva měsíce a za tu dobu se neměnný balíček různě měnil a další změny můžeme očekávat po návrzích tripartity. Vláda počítá s tím, že zvyšování daní a rušení různých výjimek zlepší v letech 2024 a 2025 saldo státního rozpočtu o 147 miliard. Ale bude tomu tak skutečně? Obávám se, že nebude. Jedná se pouze o odhad a projekci za situace, že bychom nedělali vůbec nic. Ale ono se dít bude. Budeme valorizovat penze, přidáváme peníze na obranu a na školství. Přitom jak přesně je vláda schopna odhadovat, se přesvědčujeme při windfall tax. Pokud toto vše zohledníme, tak je všem jasné, že i v příštích letech můžeme očekávat schodky dosahující 200 miliard.

Ale dobře, takový balíček by mohl mít alespoň protiinflační efekt. Přece jen žijeme v době rekordní inflace, která každý den ukrajuje z rodinných rozpočtů nemalou část, a tak krocení inflace by mělo být jednou z priorit nás všech. Opatření, o kterých diskutujeme, však přinesou spíše zdražení. Dojde ke zvýšení DPH, a tím cen u vodného a stočného, léků, služeb a dalších. Ale ano, může to mít částečně proinflační efekt, protože oberete lidi o část úspor a oni nebudou mít dost prostředků, aby mohli uspokojit veškeré své potřeby. Ale zároveň tím podkopáváme domácí poptávku, která nás v posledních letech táhla dopředu. Nakonec i ODS a Petr Fiala vždy říkali, že prosazují nízké daně, aby si lidé o svých penězích rozhodovali sami. To je však v přímém kontrastu vůči tomu, co nám zde bylo předloženo a o čem tady jednáme. Toto opatření tak povede ke zpomalení české ekonomiky a v důsledku ji více poškodí než jí pomůže.

Shrnu to. Soubor opatření, který je zde zejména o zvyšování daní, rezignaci na šetření, bohužel problémy Česka vůbec neřeší, nebo je řeší nedostatečně. To nás odsoudí k tomu, že zase neuděláme nic a zůstaneme přešlapovat na místě. Vláda musela něco udělat, tlak opozice, odborníků a obří schodky těchto let ji donutily. Přesto si myslím, že rezignovala na řešení problémů a spokojila se jen se zvyšováním daní s nejistým výsledkem. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Další v pořadí vystoupí pan poslanec Černý, připraví se pan poslanec Kolovratník.

 

Poslanec Oldřich Černý: Děkuji za slovo, pane předsedající. Dobrý den, vážené kolegyně a kolegové. Nechci tady někoho kopírovat, ale na tomto místě už tady včera stála sklenice medu. Při té příležitosti chci konstatovat, že plně podporuji všechny připomínky k úpravám a změnám v tomto balíčku. Je velice smutné, že těm, co se starají o včely, které udělají pro stát - ano, pro stát, protože ty opylené produkty vytvoří státu prakticky zdarma hodnoty v miliardách, které má z potravin, drogerie a dalšího zboží. A místo aby se včelařům za jejich státu prospěšnou činnost poskytly nějaké výhody, vymýšlíte pořád, jak jim tak nelehkou práci ztížit a znevýhodnit. Nový pan ministr Výborný chce prý naslouchat všem skupinám, a proto jej tímto vyzývám, že má nyní skvělou příležitost proměnit svoje slova v činy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP