(10.50 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)

Takže na moje víc jak tři čtvrtě roku dotazy, které tady vznáším, a dotazy mého kolegy Richarda Brabce, stínového ministra životního prostředí, kde se tam těch 50 miliard vzalo, jsme se včera dozvěděli, to si můžete každý pustit ze streamu Poslanecké sněmovny, že z Ministerstva financí, když putoval rozpočet na vládu, tak těch 50 miliard příjmů v příjmech nebylo. To já vím z eKLEPu. Nebylo. Taky bych se divila, kdyby některý z úředníků se pod to byl ochoten podepsat. No nebyl. Znám je dobře, ty experty, ti by se pod to v životě nepodepsali. Takže těch 50 miliard v příjmech se tam objevilo na vládě. Ale pan ministr nám řekl: Já to nenavrhl, to navrhl jiný vládní kolega. Já jsem to nebyl. Ještě dodávám, že to tam navrhli jak do rozpočtu roku 2023, tak do střednědobých výhledů 2024 a 2025. Takže třikrát 50 miliard, které najednou spadly z nebe bez legislativy, bez notifikace. Nikdo neví, jak se tam dostaly. A pan ministr říkal: Já to nebyl, to byl ten, nebo ten, nebo tamten. Jméno neřeknu. No ale pro rozpočet jsem hlasoval, protože pro rozpočet jsem prostě ruku zvednout mohl.

To je něco neuvěřitelného. Neuvěřitelného. Já jsem byla v šoku včera. V absolutním šoku. Já jsem nepoznala nikdy podobného ministra financí, zaplať pánbůh. Doufám, že tato epizoda skončí výhledově a už se nebude nikdy opakovat. Každý jeden ministr financí, který v novodobé historii byl v našich vládách, ať už byl v jakékoli straně, měl jakékoli politické preference a samozřejmě tu politiku promítal do rozpočtů, tak dělal poctivě svoje řemeslo. Poctivě. To znamená podle rozpočtových pravidel, podle zákona, tak jak se to dělat má. Toto je první, dovoluji si říct neuvěřitelný případ, který se v naší novodobé historii prostě objevil. Těch věcí je tam víc. Chybí tam přes 20 miliard na sociální oblasti, to je mimořádná valorizace, plus ještě na nějaké sociální dávky, samozřejmě všechno na mandatorní výdaje, to tam taky není. SFDI se teď vezme půjčka 24 miliard, takže si deficit uděláme v SFDI, abychom ho neměli ve státním rozpočtu. Jo, že nám to vstoupí do dluhu a do dluhů sektorů veřejných financí, no tak co? To už pana ministra netrápí.

A to tady vůbec nemluvím o té plánované půjčce 137 miliard, kterou si chce vláda vzít, kde si schválila ten záměr a chce to podepsat do konce roku. My nevíme, za jaký úrok. Deset let se budou splácet jenom úroky, má to jenom na úrocích dělat kolem 50 miliard, nám řekl předminule expert, který to má na starosti. Po deseti letech se začne splácet jistina. A co kurzové riziko? Kurzové riziko? Tato vláda, dámy a pánové, šla do voleb s tím, že bude konsolidovat veřejné finance a že bude šetřit, a bude šetřit tak, že zatíží generace, které se narodí v roce 2040. Tak to je teda pecka! Opravdu pecka. Včerejší rozpočtový výbor vstoupí podle mě do dějin.

A zpátky k tomu propojení s cash only. V několika kontroverzních výrocích, protože to jednání trvalo poměrně dlouho, ministra financí se však úplně vytratila informace, kterou vyčteme z tvrdých čísel, že predikce inkasa daně z přidané hodnoty se snižuje o téměř 16 miliard. Takže to, co predikovalo Ministerstvo financí, když se sestavoval rozpočet, teď snižuje o 16 miliard - a to se tam odbylo jednou větou: no ona se snižuje spotřeba. Určitě logicky se spotřeba snižuje, to vidíme. Bodejť by se nesnižovala, když lidi nemají, za co utrácet. Ale hlavně bych já na místě ministra financí už dávno bila na poplach a nechala si dělat podrobnou analýzu.

To se nedá odbýt jednou větou. To je velmi, velmi alarmující signál. Máte rádi to slovo signál, tak já ho použiju a jenom to tak porovnám. První dvě vlny EET přinesly prokazatelně 13-14 miliard korun. Teď máme propad o 16 miliard. Nepřipadají vám ta čísla podobná? Mně tedy určitě ano. A to nemluvím o třetí a čtvrté vlně, která by podle odhadů Ministerstva financí, to nejsou moje čísla, vytvořila dalších necelých 8 miliard. Takže zkrátka na jedné straně snižujeme, snižuje Ministerstvo financí predikci inkasa daně z přidané hodnoty o 16 miliard korun, nemám důvod nevěřit expertům Ministerstva financí, a na druhé straně by nám EET přinesla, jenom ty první dvě vlny, 13-14 miliard. Ty přinesly prokazatelně. Takže pokud zohledníme inflaci a jistou pravděpodobnost, protože nechci tvrdit a nikdy nebudu tvrdit, že každý podnikatel přejde do šedé zóny, nepřejde, ale ponese tu tíhu konkurenceschopnosti, je zcela jasné, že zrušení EET má výrazný dopad na nižší inkaso daně z přidané hodnoty.

Jenže tady to nekončí. Dominový efekt pokračuje. Kvůli tomu, že ministr financí není schopný zabezpečit efektivní výběr stávajících daní, tak musí zvyšovat daně. To je logické. Naše logika hnutí ANO byla zajistit, aby daně platili řádně všichni. Proto kontrolní hlášení, proto konec karuselových miliardových podvodů na DPH. Proto EET, proto boj s transferovými cenami, proto Daňová Kobra a tak dál bych mohla pokračovat. Toto se vytratilo. Naopak shodila se řemenice, zavedl se klientský přístup na Finanční správě, což si bezesporu oni vyložili tak, že mají zůstat v klidu, no a zrušilo se EET. Daňová Kobra - kdypak nám zasyčela naposled? Čísla, která nedávno prezentovalo Ministerstvo financí, jsou čísla, když my jsme končili, naše vláda. Tam není posun ani o centimetr.

Tak jsme to viděli minulý týden, když jsme zde diskutovali o daňovém balíčku a návrhu ministra financí Stanjury a celé vlády zvýšit daně o 73 miliard. To je natolik výmluvné, že právě tento ministr financí chce vzít daňovou slevu studentům, rodinám s dětmi, zvyšovat nebo rušit školkovné, zdvojnásobit daně z nemovitosti pro majitele nemovitostí a zároveň navrhuje zvyšovat ceny dálničních známek, ale nedokáže efektivně vybírat stávající daně. To je přece úplně jasné jak facka: nevybírají se daně, budeme je zvyšovat.

Bohužel jeho přístup k daňovému výběru je takový, že absolutně nedokáže - nebo nechce, protože EET bylo přece vlajkovou lodí vlády Andreje Babiše, vlajkovou lodí Andreje Babiše jako ministra financí - takže nechce zajistit tato vláda, tento ministr financí rovné podmínky na trhu. Takže pod záminkou proklientského přístupu se Finanční správa nejprve zbavila těch nejfunkčnějších nástrojů, aby se následně ten systém pomalu pokládal. Místo toho, aby aktivně řešila problémy způsobené ideologickou zatvrzelostí, tak ministr financí systematicky buduje pasivní a latentní organizaci, která zapomíná na to, že její hlavní klienti jsou poctiví občané a poctiví podnikatelé. Takže místo aktivního využívání dat z kontrolního hlášení, boje proti daňovým podvodům, řešení poklesu deklarovaných tržeb, nebo, znovu opakuji, projektu Daňová Kobra se věnuje Finanční správa oslavě propouštění svých vlastních, dobře fungujících kontrolně-analytických týmů.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, já vás opětovně žádám, abyste zajistili provedení důkladné analýzy fenoménu cash only a jeho dopadů na veřejné rozpočty v České republice, protože podle informací, které nám poskytl sám ministr financí, je tento problém stále závažnější, než jsem původně ještě minulý týden, když jsem vystoupila poprvé na toto téma, předpokládala. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk poslanců ANO.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP