(11.10 hodin)
(pokračuje Karel Havlíček)
Pár čísel. V roce 2010 šlo ještě do dopravy z mého pohledu dobrých 96 miliard korun, v roce 2011 až 2013 to bylo ročně mezi 62 až 65 miliardami korun. A víte, kolik se tehdy zahájilo - ne kolik se dodělalo, kolik se tehdy zahájilo stavět nových dálnic? Protože to je indikátor aktivity vlády. Mezi lety 2011 až 2014 jste zahájili, dobře poslouchejte, 800 metrů nových dálnic. No to bylo logické, protože jestliže se z 90 miliard stáhlo na 60 miliard, tak se muselo okamžitě ukončit to, čemu se říká příprava a zahajování nových staveb. Dojížděly se pouze ty staré. Ano, to byla skutečně doba temna. Byla to doba vaší vlády. Ministři dopravy se tam střídali tenkrát jak na orloji a ministr financí si s nimi do slova a do písmene vytíral podlahu. Osm set metrů jste zahájili! A logicky to byl důsledek škrtů, škrtů, škrtů.
Změna nastala na dopravě až po čtyřech letech. Ano, nemohla tak nastat první, druhý nebo třetí rok, protože ty stavby nebyly připravené, ale poté jsme rozjeli výstavbu tak jako nikdy v historii. Víte, kolik jsme zahájili v letech 2018 až 2021, to byly ty čtyři aktivní roky naší vlády, nových dálnic? Myslím tím zahájili výstavbu? Sto sedmdesát osm kilometrů. Ještě jednou zopakuji, pane premiére, vy jste zahájili 800 metrů, vaše vláda. To není desetinásobně víckrát, to není stonásobně, to je dvousetnásobně víc, dvěstěkrát víc jsme zahájili my stavět nových dálnic než vy.
Víte, kolik jsme zvedli investice do dopravní infrastruktury? Z vašich 65 miliard na 130 miliard během několika let. Zahájili jsme první PPP projekt - 32 kilometrů Strakonické. Nikdo se tady k tomu neodhodlal dvacet let dozadu. A ten, který se o něj pokusily tehdejší vlády, dopadl fiaskem. Stavěli jsme rekordní množství železničních přejezdů - 150 až 200. Ročně jsme rekonstruovali přes stovku železničních nádražních budov, stavěli jsme rekordně obchvaty. A vy jste se negativně vyjádřil k tomu, že se nezačaly připravovat VRTky. No tak víte, kdo je začal připravovat? Právě naše vláda. Naše vláda zahájila studie proveditelnosti a připravila ty první projekty k tomu, aby se vůbec VRTky mohly začít v současné době už ve větším detailu dávat dohromady.
Vaše vláda, a teď myslím vaše vláda skutečná, čili tato vláda, nemyslím ta, ve které jste byl a která zde udělala to dopravní Waterloo, tak jste si namalovali rozpočet na dopravu na 151 miliard korun, což si myslím, že je dobré číslo. My jsme dávali 130 miliard, vy jste to zvedli během dvou let. Jenomže už neříkáte to B, že jste odmítli dát Ministerstvu dopravy peníze. Nechali jste jim jenom 120 miliard korun a zbytek, nakonec to tedy bylo 24 miliard korun zatím předběžně, si musí Ministerstvo dopravy půjčit. Musí si je půjčit na úrok. Skvělé hospodaření! Takže vy vlastně říkáte, investujeme, ale my vám ty peníze nedáme a ty peníze si napůjčujte. Takže to je stejné asi tak, jako když řeknete, zvyšujeme výdaje na školství, ale musíte si ty peníze půjčit. Nebo stejné, jako kdyby tady moje ctěná kolegyně, paní ministryně Černochová, potřebovala investici do nějakých armádních produktů, řekli byste ano, můžete si je koupit, ale vezměte si na to úvěr, ale dejte si ho s desetiletým odkladem. Sice to bude na čtyři, na pět procent, a pak se uvidí. No, pak se uvidí. Někdo to bude muset splácet. A to je to, co mi na tom vadí. Buď na to mám, a pak to tedy investuji, anebo na to nemám, pak to musím přiznat.
Nicméně i tak já musím pana ministra Kupku ocenit, protože on opravdu má snahu pokračovat v investicích, které jsme zahájili. A kdybyste se nechystali Ministerstvo dopravy odrbat, a dokonce neodrbali už v tomto roce a nezadlužili, tak já v zásadě nemám větších výtek ani k tomu takzvanému desetiletému plánu, který pan ministr Kupka připravil v zásadě věcně logický.
Problém je jiný. Víte, že budete potřebovat na ten desetiletý plán, který jste včera představili, 300 miliard korun ročně na dopravu? Tři sta miliard korun ročně. Dnes dáváte 120 miliard korun a zbytek, těch 24, si Ministerstvo dopravy nebo SFDI musí půjčit. Takže mě by zajímalo, z čeho tento ambiciózní plán budeme - a dopravně správný, věcně - z čeho ho budeme financovat? Mě to zajímalo. Ale už příští rok - z čeho budeme financovat, kde na to vezmeme ty zdroje? Víte, že VRTky nás budou stát skoro jeden bilion? To je navíc. Musíme budovat silnice, dálnice, obchvaty, musíme budovat koridorové tratě, musíme dát dalších 100 miliard do bezpečnosti, což je opět výdaj navíc. A navíc nás budou čekat VRTky skoro za bilion. Je pravda, že v následujících možná dvaceti letech, ale to znamená, že to někdo bude muset začít financovat. A mě by zajímalo tedy z čeho? Říkáte PPP. No, možná něco z PPP, ano. A bude dobře, když navážete na PPP, my to podporujeme. Ale z PPP neodfinancujeme to, co vám chybí, to je 180 miliard navíc k rozpočtu, který lze předpokládat, že minimálně bude zopakován, alespoň to, co jste dali letos. Takže navíc ty PPP projekty, dá-li pánbůh, tak ty budou nejdříve v roce 2025, možná dokonce o rok později. A co do té doby? Takže vy holíte Ministerstvo dopravy a současně se chlubíte plánem, který nemáte krytý, a ještě máte tu drzost, že říkáte, že v minulosti my jsme neinvestovali. Je to přesně opačně. Takže toliko k té dopravě.
Dále, co tam zaznělo včera. Neuvěřitelné. Prosím, dobře poslouchejte, co teď budu citovat: "Musíme změnit i energetickou politiku, jinak zde také nebudeme konkurenceschopní. Budeme definovat překážky, které musíme zastavit, abychom mohli efektivněji investovat." Prosím vás, kdo vám to píše? To myslí fakt vážně? Přečtěte si to prosím někdy po sobě! Jako hlavní překážku máte v tom průmyslu, a to je v ministrovi průmyslu. Já bych možná mohl mít radost, že se mu tam příliš nedaří, ale my už vám fakt nepřejeme nic špatného. Já už jsem v situaci, že my jakožto opozice vám přejeme úspěch, což je úplně šílené, ale my se fakt obáváme, že tohleto nemůže dopadnout dobře. O čem to zde mluvíme? Efektivněji investovat v energetice. To je fakt jak ze školy. To pokračuje ta vydařená tiskovka, Česko ve formě. Jako kdybyste něco udělali pro to, tak já to beru, ale vy jen mluvíte a možná se ještě navíc jenom chlubíte cizím peřím.
Proč neřešíte prosím pěkně Temelín, další dva bloky? Jste ve vládě jeden a půl roku. My jsme za dva a půl roku kompletně připravili Dukovany se vším všudy. Vše - investiční plán, finanční model, dodavatelský model, zákon jsme prosadili, prodiskutovali jsme to na úrovni Evropské unie, taxonomie a tak dál. Nechci se k tomu vracet. Já bych chtěl vidět, kdyby toto nebylo připraveno, co byste s tím dělali vy? Vy jste udělali jednu jedinou věc, a to že jste to odeslali třem předem připraveným partnerům. Ale já to říkám proto, že už ta zadávací dokumentace - byla možnost zapojit se a zapojit toho dodavatele do dalších dvou bloků v Temelíně. To nevidíme, co se zde odehrává poslední rok a půl? To nevidíme ten průšvih, že to jádro budeme potřebovat? Proč se to nevytáhne? Proč neřeknete jako vláda, budeme či nebudeme ten Temelín budovat? A když ano, tak to bude tehdy a tehdy. Ono to víceméně časově nevychází jinak, než že to bude po tom pátém dukovanské bloku, to znamená někdy ve čtyřicátých letech, a pak se bude muset přejít na ten šestý dukovanský blok. Ale proč se o tom nemluví? Vy hovoříte o tom, že chcete dělat efektivní energetické investice. Tady máte jednu před sebou, tak to prosím pěkně aspoň rozhodněte. Třeba i negativně. My se budeme hádat, my budeme říkat, že to je třeba, vy možná, že ne. Ale já mám ten pocit, že se tady na tom shodneme. Tak proč se o tom nemluví? Nebo na co čekáme? Vy jste tam rok a půl. Otázka, jak dlouho tam ještě budete? Tak aspoň to ať za vámi zůstane. Jen kritizujete, vysmíváte se. Sami jste neudělali vůbec nic!
A co třeba se podívat na to, že je možnost investovat dneska do společnosti, která je přepravcem plynu NET4GAS. Ano, je výhodná doba na to, investovat do této společnosti nebo do GasNetu, který vypadá, že by mohl být na prodej. To je distributor zase. Kdybyste nevěděli, ten jeden je přepravce, druhý je distributor, největší distributor plynu. To se vůbec nebavím o zásobnících. Co jsme pro to udělali? Aspoň hrajte tu hru, diskutujte, zkoušejte to. Nebude jindy lepší příležitost to koupit než nyní. Z mnoha důvodů. I s ohledem na mezinárodní situaci.
Vy jste nezpůsobili to, že plyn je dneska komplet v rukou privátních hráčů, to vám nepodsouvám, to se stalo někdy před dvaceti lety. Pokud bych vám neměl podsunout to, že to tenkrát bylo v době oposmlouvy, ale nad tím se povznáším. Prostě se to prodalo tehdy tuším za 120 miliard korun a nemáme v ruce nic z toho plynu. Vůbec nic. Říkáte, chcete investovat. Tak já jenom nabádám, tady máte tu příležitost, tu možnost.
ČEZ - úplně stejné. Co jsme udělali? Co jste udělali za poslední rok a půl? Já vím, že můžete říct: vy jste taky neudělali s ČEZem to, že byste tam získali sto procent. Máte pravdu. My jsme připravili nějaké modely, nebyla tehdy energetická krize. A já jsem vám ani nevyčítal to, že jste řekli: my si na to musíme vzít nějaký čas. ***