(15.20 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)
Zmíněná smlouva NATO SOFA stanoví, že přednostně má právo stíhat trestný čin ten stát, na jehož území byl tento trestný čin spáchán, s výjimkou situace, kdy se takový čin odehrál mezi vojáky téhož státu. Jasně. To je podle mě naprosto správně. Na konkrétním příkladu to znamená, že pokud by dnes americký voják zavraždil na našem území českého vojáka či civilistu, stíhaly by ho naše orgány. Pokud ovšem zavraždí jiného amerického vojáka, stíhají jej orgány americké. Myslím, že to je správně. V této nové česko-americké smlouvě se ovšem naše vláda zcela dobrovolně vzdává práva stíhat veškeré trestné činy amerických vojáků spáchané na území České republiky. Názornější příklad vzdání se státní suverenity a rovnosti postavení vůči smluvnímu partnerovi si lze stěží představit. Nehledě na to, že tím česká vláda naprosto pošlapává práva případných obětí trestných činů spáchaných Američany na Češích a práva pozůstalých po nich nejen v právní rovině, ale také v rodině morálky a etiky.
Mimochodem i neslavná a naprosto potupná československo-sovětská smlouva o pobytu sovětských vojsk u nás z roku 1968 uváděla, že trestné činy sovětských vojáků na československých občanech stíhají příslušné československé orgány. Byla to potupná smlouva, ke které by se nikdo z nás nechtěl vrátit, ale tato česko-americká je pro naši suverenitu v některých věcech ještě horší, než byla ta z roku 1968. To je katastrofa. Ani československá vláda a komunistické vedení státu v srpnu roku 1968 se tohoto práva nevzdaly servilně a paušálně dopředu.
Paní ministryně Černochová na to v prvním čtení reagovala tím, že příslušný článek smlouvy hovoří o tom, že v konkrétních případech zvláštního významu pro Českou republiku mohou české orgány toto vzdání se práva stíhat veškeré trestné činy amerických vojáků spáchané na území České republiky odvolat písemným prohlášením zaslaným příslušným orgánům ozbrojených sil Spojených států, nejpozději do 30 dnů od obdržení oznámení o spáchání tohoto trestného činu. Já jsem o tomto ustanovení smlouvy samozřejmě věděl, ale minule jsem jej raději nezmínil, protože jeho další smluvní upřesnění je opravdu tragickou vizitkou vyjednavačů dohody a snad ještě větším ponížením České republiky, než kdyby zde tato doložka ani nebyla. Zcela pominu hypotetickou možnost, že nám Američané nějaký trestný čin vůbec neoznámí, anebo jeho pachatel rychle zmizí z naší republiky, protože podle jiného článku této smlouvy může vycestovat zcela volně, bez jakékoliv hraniční kontroly.
Ale pojďme dále. Připusťme, že česká strana požádá o to, že bude trestný čin příslušníka americké armády skutečně vyšetřovat. Jaká bude situace v trestním řízení? Upravuje ho příslušné ustanovení smlouvy, že i kdyby šlo o onen případ zvláštního významu a trestní řízení budou provádět české orgány, tento americký trestně stíhaný voják zůstane pod kontrolou amerických sil až do skončení odvolacího řízení, tedy nebude moci být umístěn do naší vyšetřovací vazby se vším, co to může znamenat.
Další bod smlouvy říká, že americká strana sice zajistí přítomnost tohoto trestně stíhaného vojáka u českého soudu, ale jen do jednoho roku od zahájení trestního řízení. Pokud bude toto trestní řízení delší, závazky americké strany zanikají a prodloužit tuto lhůtu lze jen se souhlasem Spojených států amerických. No, tak víme, jak to chodí. Takže co bude následovat? No nic, sbohem a šáteček. Všichni dobře víme, jak dlouho trvá trestní řízení zejména u závažných trestných činů. Vyšetřování, soudní proces včetně odvolacích řízení několik let, nikdy ne jeden rok nebo méně. Myslím si, že s vědomím toho, co jsem teď řekl, to do té smlouvy bylo napsáno, aby to nebylo až tak do nebe volající. Takže toto je ta rovnost smluvních stran. Toto je ta suverenita. Takže pro mě něco strašlivého.
Zcela zásadní a nepřijatelné je i ustanovení smlouvy o tom, že americká strana má právo volného vstupu vojenských letadel, vozidel i plavidel na naše území s možností tankování a přistávání bez možnosti kontroly z české strany. Smlouva nijak nerozlišuje nebojové lety a průjezdy, bojové akce vázané na kolektivní obranu proti napadení a útočné akce Spojených států amerických. Minule jsem uváděl známou analogií s hanebným bombardováním tehdejší Jugoslávie Spojenými státy v roce 1999. Pokud tato smlouva projde, můžou si to Spojené státy teoreticky zopakovat a jako základnu použít - pardon, nesmí se tomu říkat základna, je to jako letiště nebo jako nemovitost, ve které se budou pohybovat - a zneužít české území proti komukoliv a se všemi veskrze negativními důsledky a dopady pro Českou republiku.
Vláda Petra Fialy se ve smlouvě rovněž dobrovolně vzdává práva na spolupodpis rozkazů o přesunu vojáků, který je v rámci pravidel nyní platné a funkční smlouvy NATO SOFA umožněn přijímajícímu státu, a zbavuje se tedy dopředu jakéhokoliv vlivu na to, kdo konkrétně na našem území bude pobývat.
Tato smlouva je pak také naprosto neskutečná v tom, že prostřednictvím přílohy A dává Armádě Spojených států amerických neomezeně k dispozici letiště Čáslav, Náměšť a Pardubice, letiště a logistické centrum Mošnov, vojenské újezdy Hradiště, Libavá, Boletice, Březina a posádky Vyškov, Rančířov a Stará Boleslav. Tak já se s vámi vsadím, za jak dlouho tady budou v těch ne základnách, ale v těch nemovitostech. Uvidíme. Myslím, že to bude hodně brzy a pak vám to přijdu říct na mikrofon. Ale nejsou to základny, prosím vás, zapamatujte si to. Přičemž všechna tato zařízení poskytuje Česká republika Spojeným státům bez povinnosti platit nájemné či další náklady s jejich užíváním spojené. Je to absolutní rezignace na povinnosti řádného hospodáře a správce státního majetku a veřejných financí. Je to plivnutí do tváře občanům, všem poctivým daňovým poplatníkům, kteří pětikoaliční vládnutí většinou nedobrovolně financují. Zeptejte se důchodců. Je to drzost!
Paní ministryně Černochová se minule divila, proč bychom měli po Američanech požadovat nájemné. Já se naopak ptám - a proč ne? Copak vláda dává českým firmám a občanům k dispozici jakýkoliv státní majetek k pronájmu a dlouhodobému užívání běžně zadarmo? Kromě toho jde i o to, že některé pozemky a zařízení, které chce vláda věnovat Američanům, jsou ve vlastnictví krajů a obcí, což je nepřípustný zásah do práva na územní samosprávu garantovaného českou ústavou. Jsem přesvědčen, že toto je jeden z bodů, proč to vládní poslanci a poslanci hnutí ANO ve výboru nenechali prozkoumat ústavně-právním výborem i Ústavem státu a práva Akademie věd.
Projednávaná dohoda je tedy mezinárodní smlouvu nadřazenou české národní legislativě. Navíc jde o smlouvu, která je 10 let nevypověditelná, což je naprosto nestandardní - ještě se k tomu dostanu podrobněji - přičemž případná výpověď ze smlouvy pak nabývá účinnosti až po dalším roce od jejího podání.
České republice tato dohoda ukládá rozsáhlé a nákladné povinnosti. Spojeným státům naopak neukládá povinnosti žádné nebo jen minimální a spíše formální. A to jsou u nás. To jsou v České republice! Takže my máme povinnosti vůči nim, ale oni vůči nám nic.
Smlouva jasně předpokládá, že to je její základní obsah a také základní důvody jejího vzniku, že na českém území vzniknou prostory a zařízení - znovu opakuji, nikoliv základny - prostory a zařízení, které budou pod výlučnou kontrolou amerických ozbrojených sil, kam nebude mít nikdo jiný přístup, ani české orgány. Budou to i dikcí smlouvy vojenské prostory a vojenská zařízení, kde se nacházejí americké zbraně, americký vojenský materiál pod výlučnou kontrolou amerických sil. Ale kdyby si někdo na základě tohoto popisu příslušných zařízení myslel, že půjde o vojenské základny, hluboce se mýlí. Hluboce se mýlí! Tato smlouva je totiž rezignací na výkon státní svrchovanosti a ničím jiným. Jak už jsem uvedl, americká letadla, plavidla, vozidla, budou moci na základě této smlouvy volně vstupovat do České republiky a pohybovat se po ní. ***