(16.00 hodin)
(pokračuje Jana Pastuchová)

A hodně mě také překvapuje, ale pan ministr to tady asi nějak vysvětlil, že zrovna KDU, které já znám z minulých volebních období, jako strana, která se bije za rodiny, tak teď tady prostě ten kompromis pro ty rodiny neudělá a prostě spokojí se s tím, že těm rodinám dáme 50 000 v této době, kdy opravdu 50 000, a ještě dětem narozeným 1. 1. 2024, a ne vlastně pomoc těm rodinám, které teď se ocitly v téhle situaci a stále v ní jsou, že jako KDU, které opravdu se tady, kdo tady je déle nebo je zná, teď už myslím, že to vůbec není pravda, se za ty rodiny tady bil.

Takže já dám pozměňovací návrh, avizuji to dopředu, aby se to týkalo těchto dětí rok a rok a půl, alespoň, když už ne všech, aby to nebyla taková rána jenom pro ty od 1. 1. 2024. A znovu, znovu opakuji, vaším prostřednictvím, budu ráda, když paní poslankyně Richterová opráší svůj pozměňovací návrh, můžeme ho oprášit i my a navrhne i valorizaci rodičovského příspěvku do budoucna. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. My jsme se v mezičase vystřídali při řízení schůze. A vzhledem k tomu, že už není nikdo další přihlášený do obecné rozpravy, tak obecnou rozpravu končím a požádám pana ministra, popřípadě paní zpravodajku, zda máte zájem o závěrečná slova. Prosím.

 

Místopředseda vlády, ministr práce a sociálních věcí ČR Marian Jurečka: Děkuji, vážená paní místopředsedkyně. Kolegyně, kolegové, já si dovolím velmi stručné závěrečné slovo k té debatě, která tady zazněla. Byla opakovaně zmiňovaná otázka podpory rodičů, rodin v souvislosti s demografií a podobně. Já si myslím, že nejde dělat takovou jednoduchou rovnici, že absolutní výše rodičáku rovná se přímý vliv na porodnost. Když se podíváme na vývoj v České republice i na tu reálnou hodnotu rodičovského příspěvku a podíváme se na aktuální míru porodnosti v těch daných letech, tak tam přímá korelace spolu není. Tím ale rozhodně neříkám, že výše rodičovského příspěvku by nebyla důležitá. Je důležitá. Ale zároveň chci připomenout, že Česká republika je vlastně svým způsobem unikátní zemí nejenom v srovnání se zeměmi EU nebo v srovnání se zeměmi OECD nebo obecně s dalšími zeměmi světa. Máme opravdu velmi výjimečnou pozici v tom, že ten český systém vlastně podporuje nejdelší možnou dobu, kdy mohou být rodiče s malými dětmi, podporuje i poměrně významnou částkou, ale zároveň i umožňuje i velkou flexibilitu v tom, že tuto částku ti rodiče mohou vyčerpat prakticky během jedenácti měsíců. Mohou navazovat také v dalších čerpáních v případě dalších narozených potomků. Takovouto míru flexibility většina zemí opravdu nemá ani náhodou. A vlastně i když tady upravujeme tu dobu maximálního rozsahu čerpání na tři roky, tak stále zůstává ta možnost, že ten rodič zůstává se souhlasem zaměstnavatele samozřejmě i ten čtvrtý rok do věku dítěte s tím daným dítětem v domácnosti, pokud to potřebuje.

Já jsem byl před měsícem na jednání česko-polské vlády (?) a paní polská ministryně práce a sociálních věcí říkala, že pro ně je třeba celý ten český systém podpory rodičů, včetně i toho systému daňových slev a daňových bonusů, velmi inspirativní. A Polsko nemá zdaleka, ani za poslední čtyři, pět, šest let nemělo zdaleka takovou porodnost jako Česká republika. A to je země, která třeba na oblast právě podpory rodiny se snaží klást velký důraz především v té rovině rétoricko-mediální, ale z hlediska těch ekonomických nástrojů třeba v tom Polsku opravdu nejsou zdaleka tak daleko, jak jsme v České republice.

Já jenom připomenu, že to byla KDU-ČSL, která historicky vlastně do českého systému přivedla daňové slevy a slevy na děti a bonusy. Já když jsem byl před pěti lety na návštěvě v Rakousku, tak tehdejší kandidát na právě kancléře, tehdejší ministr zahraničních věcí, mi říkal, že pro ně je to jeden z headlinů kampaně vlastně zavést slevu na děti jako efektivní nástroj podpory pracujících rodičů. A Česká republika toto má velmi dávno. My jsme v posledních letech přispěli k tomu, že jsme vlastně udělali určitou diferenciaci, vlastně podporujeme tou rozdílnou výší, která narůstá na to druhé, třetí a další dítě, právě ty pracující rodiče v těch vícečetných rodinách.

Takže já myslím, že není možné nahlížet na podporu rodin a rodičů jenom optikou zvýšení rodičáku. To zvýšení tady je, je o 50 000 korun jako daný kompromis v dané situaci. A ani v minulosti to zvýšení rodičáků nebylo plošné pro stoprocentně všechny děti do čtyř let věku. Tu debatu jsme si tady prošli v minulosti. A to stejné platí i u mnoha jiných typů podpor, kdy je rozhodné datum, které platí prostě od půlnoci toho konkrétního dne, kdy se zvyšuje ať už životní existenční minimum, nebo nárok na přídavek na dítě a podobně.

Je potřeba se na to dívat opravdu tou optikou mnoha dalších opatření, kdy nejčastějším pohledem rodičů na to, jestli jsou schopni založit rodinu, tak je především otázka bydlení a otázka sladění rodinného a pracovního života. V oblasti sladění rodinného a pracovního života jsme udělali poměrně velký posun za posledních zhruba tři čtvrtě roku rozjezdem částečných úvazků, kdy podporujeme zaměstnavatele, a vidíme, že to funguje, že ty počty nám narůstají. V oblasti bydlení je to samozřejmě téma, které tady řešíme na úrovni i politické reprezentace mnoho volebních období, a tady se snaží každá vláda podle možností a podle finančních limitů podporovat i tuto výstavbu. Určitě i v těchto věcech i naše vláda má ambici udělat další kroky pro mladé rodiny a rodiče v České republice víc. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a táži se paní zpravodajky, zda je zájem vystoupit? (Není.) Děkuju. My se tedy nyní budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Já přivolám kolegyně a kolegy z předsálí.

Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Předsedkyně Poslanecké sněmovny svým rozhodnutím navrhla přikázat předložený návrh k projednání výboru pro sociální politiku jako výboru garančnímu. Táži se, zda někdo navrhuje přikázání jinému výboru jako garančnímu? Nikoho nevidím.

 

Přistoupíme tedy k hlasování. Budeme hlasovat, kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru.

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 12 bylo přihlášeno 174 poslanců a poslankyň, pro 154, proti 0. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro sociální politiku jako garančnímu výboru.

 

Předsedkyně Poslanecké sněmovny nenavrhla přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru k projednání? Není tomu tak. Dále zazněl v obecné rozpravě návrh na zkrácení lhůty o 30 dní. Je tomu tak, paní zpravodajko? Je tomu tak. Takže to je návrh... (Ťukání do lavic pro odhlášení.) Ano, zaznamenala jsem, odhlásím každého. Prosím, opět se přihlaste svými identifikačními kartami.

 

Zopakuji, o čem budeme hlasovat - o zkrácení lhůt o 30 dní.

A já jsem zahájila hlasování. Kdo je pro zkrácení? Nechť zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 13 bylo přihlášeno 158 poslankyň a poslanců, pro 155, proti 0. Konstatuji, že jsme zkrátili lhůty.

 

Tímto jsme se vypořádali s projednáváním tohoto bodu. Já končím první čtení novely zákona o státní sociální podpoře a děkuji panu ministrovi i paní zpravodajce. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP