(16.40 hodin)
(pokračuje Robert Stržínek)

Dalším bodem, u kterého bych se rád zastavil, je zvýšení finančních limitů pro majetkoprávní jednání vyhrazená zastupitelstvům územních samosprávních celků. Cílem je aktualizace úpravy na současnou vyšší cenovou hladinu. Dosud platné limity nastavené k 12. listopadu 2000 již neodpovídají dnešní realitě. Pro představu, navýšení u obcí je následující: věcné a peněžité dary od 100 000 korun, dotace 250 000, vzdání se práv a prominutí dluhu 100 000 korun, zastavení 100 000 korun a postoupení pohledávky 100 000 korun. Kraje mají také nové limity a jistě budou předmětem následné diskuse. Věcné a peněžité dary - zastupitelstvo od 500 000 korun, dotace 1 milion, vzdání se práv a prominutí dluhu 1 milion, zastavení taktéž 1 milion a postoupení pohledávky 1 milion korun. Zastupitelstvu hlavního města Prahy je vyhrazeno rozhodování o těchto právních jednáních: majetkové účasti hlavního města Prahy na podnikání jiných osob s výjimkou právnických osob založených nebo zřízených hlavním městem Prahou o hodnotě vyšší než 25 milionů, přijetí a poskytnutí úvěru nebo zápůjčky větší než 50 milionů, převzetí dluhu a ručení nad 25 milionů korun, dále poskytování dotací a návratných finančních výpomocí nad 1 milion korun v jednotlivých případech, bezúplatném postoupení pohledávek vyšších než 50 milionů korun, peněžitých i nepeněžitých vkladech do obchodních společností, nadací a obecně prospěšných společností a svazků obcí v hodnotě vyšší než 25 milionů korun, darování movitých věcí včetně peněz v celkové hodnotě vyšší než 10 milionů korun ročně jedné fyzické nebo právnické osobě v jednom kalendářním roce, vzdání se práva a prominutí dluhu vyšším než 25 milionů, no a na závěr zastavení movitých věcí nebo práv v hodnotě vyšší než 25 milionů. Tolik k novým limitům, které budou jistě předmětem diskuse.

Dále se zákon o obcích doplňuje o speciální pravomoc starosty obce přijmout rozhodnutí v záležitosti takzvané zbytkové pravomoci rady obce, je-li to nezbytné k operativnímu řešení určité mimořádné situace. Obdobná kompetence je svěřena v poměrech kraje hejtmanovi a v hlavním městě Praze primátorovi hlavního města Prahy. V souvislosti s nově zakotvenou pravomocí starosty rozhodovat v případě mimořádné události podle zákona o integrovaném záchranném systému, nebo, je-li to nezbytné, k zabránění jejího vzniku nebo k odstraňování jejích následků, anebo jestliže se na území obce vztahuje vyhlášený krizový stav, se upravuje též ustanovení o zkrácení doby pro zveřejnění pozvánky pro jednání zastupitelstva. U hlavního města jsou dále upraveny pravomoci městských částí obdobně jako u obcí.

Navrhují se dále opatření pro případy, kdy příslušné obecní orgány nevykonávají přenesenou působnost dostatečně. Doplňují a zpřesňují se převody výkonu přenesené působnosti mezi obcemi, zejména se doplňuje opatření pro případy, kdy neplní přenesenou působnost v základním rozsahu orgánu obce s pověřeným obecním úřadem. Dále se upravuje opatření pro případy, kdy nevykonává přenesenou působnost některý z orgánů obce s rozšířenou působností. Konečně se navrhuje ze zákona o obcích jako nesystémovou vypustit právní úpravu, podle níž je možné provést delegaci určitého rozsahu výkonu státní správy vykonávané v přenesené působnosti z obecního úřadu obce s rozšířenou působností na pověřený obecní úřad. Navržená opatření pro případy nedostatečného výkonu přenesené působnosti jsou nově vztažena na některé z orgánů obce s rozšířenou působností. Výslovně se tedy rozšiřuje dopad dotčeného ustanovení na jakýkoliv orgán této obce. Až dosud se možnost přijetí opatření týkala jen obecního úřadu.

V dalších novelizačních bodech je navrhováno mimo jiné zpřesnění některých otázek odměňování členů zastupitelstev územních samosprávních celků, doplnění právní úpravy v zájmu zefektivnění dozorového procesu vykonávaného Ministerstvem vnitra a krajskými úřady nad vydáváním a obsahem aktů orgánů obcí samostatné a přenesené působnosti, tedy ty dobře známé obecně závazné vyhlášky, nařízení usnesení, rozhodnutí a jiná opatření, a dále zpřesnění právní úpravy kontroly výkonu samostatné působnosti obce, které by mělo odstranit určité výkladové nejasnosti stávající právní úpravy. Předmětem navrhovaných změn je dále úprava některých lhůt, jejichž dodržování v praxi objektivně činilo potíže. Sjednocuje se systém proplácení nevyčerpané dovolené končícím uvolněným členům zastupitelstva, bez ohledu na to, zda se po ukončení výkonu uvolněné funkce vrací, či nevrací k uvolňujícímu zaměstnavateli. Nově tedy nebude třeba žádat zastupitelstvo obce.

V praxi bylo dosud nevyjasněnou otázkou to, co novelizace zavádí do textu zákona výslovně, tedy že bez návrhu tajemníka bude jmenování nebo odvolání vedoucího odboru obecního úřadu neplatné. Obecní i krajské zřízení je obohaceno o ustanovení o činnosti dosavadních orgánů do zvolení nových. Institut kohabitace nového starosty a původní rady se naštěstí příliš nepoužíval, bylo potřeba totiž zvolit celou radu, aby mohla být ta původní nahrazena. Nyní stačí zvolit starostu, případně místostarostu, nadpoloviční většinu rady a vedení obce se pak tito chopí současně. Obdobně u krajů se za zvolení nové rady nově považuje zvolení alespoň nadpoloviční většiny počtu členů rady, který má být zvolen, jestliže došlo ke zvolení hejtmana nebo náměstka hejtmana.

Poslední zdánlivá drobnost, kterou ale v praxi jako starostové potřebujeme, je zlepšení ochrany postavení obce při získávání věci ve veřejné soutěži nebo dražbě. Omezují se žádosti o informace, které by obec mohly při této činnosti poškodit.

Dámy a pánové, doporučuji tento sněmovní tisk propustit do druhého čtení tak, aby se jím mohl detailně zabývat výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj. A děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji panu zpravodajovi a otevírám obecnou rozpravu, do níž mám přihlášené následující poslance. Jako první vystoupí pan poslanec Lukáš Vlček, poté se připraví paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová.

Jen načtu v mezičase došlé omluvy. A sice omlouvá se paní poslankyně Margita Balaštíková od 21.15 hodin z pracovních důvodů, pan poslanec Milan Wenzl od 18.15 hodin ze zdravotních důvodů a paní ministryně Helena Langšádlová od 17 do 18 hodin z pracovních důvodů.

Prosím, pane poslanče, ujměte se slova.

 

Poslanec Lukáš Vlček: Paní místopředsedkyně, já vám děkuji za slovo. Páni ministři, milé kolegyně, kolegové, dovolte, abych tedy krátce navázal na své předřečníky a krátce svými poznámkami argumentoval, proč předkládané normy jdou tím správným směrem. Já asi nepůjdu do nějakých technických detailů, abych hovořil o tom, co bylo nutné nebo co je vhodné v patřičných normách měnit, přece jenom zákon o obcích, zákon o krajích, zákon o hlavním městě Praze byly přijaty v roce 2000 a z těch technických hledisek je vhodné, že prochází určitou změnou. Ale já se s dovolením zaměřím na jedno téma, které je relevantní především pro novelu zákona o obcích a obecních zřízeních, a to je posilování prvků meziobecní spolupráce.

Hnutí Starostové a nezávislí má ve svém genotypu samostatnost obcí a jejich unitárnost, jejich řekněme velký přínos pro demokracii v České republice, a k tomu tedy budou směřovat i mé poznámky, které bych chtěl rozdělit do dvou hlavních oblastí. Tou první, proč si osobně myslím, že daná norma jde správným směrem - a je to často i ve veřejném prostoru kritizováno, viděli jsme, že například i Národní ekonomická rada vlády kritizovala, že Česká republika má velký počet samostatných obcí. Ano, je to pravda, v tom evropském kontextu na zhruba 10,8 milionu obyvatel má skutečně Česká republika 6 250 samostatných obcí a můžeme najít podobné případy například na Slovensku nebo třeba ve Francii. Ale já osobně si myslím, i naše hnutí, že to není na škodu, že je to velký přínos pro rozvoj demokracie jako takové, protože chápejme, že máme 6 250 legitimně zvolených zastupitelstev, skupin lidí, kteří jsou ochotni, a často ve svém volném čase s vlastními prostředky, vkládat svoji energii a čas do veřejného dění jako takového. Já jsem třeba viděl některé výzkumy v minulosti, například co prováděla Masarykova univerzita. Mám rád čísla, tak když se podívám například na výzkumy z roku 2017, tak i kdybychom škrtli veškeré provozní výdaje u obecních úřadů na odměny zastupitelů a fungování úřadů, kterých je zhruba u obcí pod 200 obyvatel 1 400, tak budu-li počítat s čísly za rok 2017, tak by ta úspora byla necelá půlmiliarda. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP