(16.50 hodin)
(pokračuje Lukáš Vlček)

Vyváženo je to podle mě socioekonomickými dopady, tak to nejsou náklady, které by byly podle mého názoru nějak významně relevantní za tu hodnotu, kterou tento velký počet lidí je ochoten pro samosprávy a obecně pro rozvoj demokracie v České republice přinášet. To znamená posilování prvků meziobecní spolupráce v situaci, kdy zároveň norma neruší jakékoliv jiné formy. Obce můžou vstupovat do mnoha různých forem, ať je to klasický dobrovolný svazek obcí podle zákona o obcích, ale zároveň mohou být členy družstev, mohou zakládat akciové společnosti, společnosti s ručením omezeným. To znamená, daná norma, předkládaný bod, podle mého názoru výrazně rozšiřuje možnosti, jakým způsobem spolu obce mohou spolupracovat.

Ten další bod, který si osobně myslím, že je velmi pozitivní a je potřeba ho připomenout, tak jsou opravdu významné socioekonomické dopady. To je to, že když obcím umožníme efektivnější spolupráci, budeme motivovat k tomu, aby... a nebudeme je násilně slučovat, násilně rušit, ale umožníme jim formu, jak spolu efektivně spolupracovat - tak i z vlastní zkušenosti, přece jenom tomu tématu se osobně věnuji mnoho a mnoho let -, tak dokážeme dosahovat úspor z rozsahů, dokážeme sdílet personální kapacity, obce dokážou společně například soutěžit dodavatele silové elektrické energie, dokážou sdílet personální kapacity v oblasti, řekněme, systému veřejných zakázek, účetnictví a tak dále, a tak dále. To znamená, tady osobně vidím opravdu i celkem významné socioekonomické dopady, které tato norma přináší.

Když se podíváme například, a vezmeme si docela zajímavý dokument Strategie regionálního rozvoje České republiky 2021+, tak podíváme-li, se, kde nám řekněme nejpozitivněji bují řekněme spolupráce obcí, tak ona je často v těch regionech, které SRR 2021+ definuje jako regiony, které jsou sociálně, ekonomicky ohrožené. To znamená, pozitivní motivace pro spolupráci obcí tak má pozitivní vliv i na taková témata, jako je téma koheze a řešení problémů v sociálně-ekonomicky postižených regionech. Neřkuli, uvedu ještě jeden bod, který si myslím, že je velmi důležitý a nebyl tady zmíněn a měl by být zmíněn, je, že dané normy, daný bod naplňuje programové prohlášení vlády České republiky, která si vytkla to, že bude podporovat spolupráci samospráv v České republice. Takže děkuji za slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Jako další vystoupí paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová. Připraví se paní poslankyně Marie Pošarová. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyně, kolegové. Ráda bych se vyjádřila k předkládané novele zákona o obcích, o krajích a o hlavním městě Praze. Já určitě vítám, že pan ministr vnitra přináší tento sněmovní tisk, který opravdu přináší mnoho změn z praxe od starostů, od primátorů, hejtmanů a zastupitelů. Opravdu starostové se dostávali každý rok do situace, že museli popřípadě čekat na nařízení vlády ohledně jejich odměňování. Takže pokud se to tímto způsobem nastaví, a vy jste samozřejmě i reagovali na některé skutečnosti, tak určitě všichni budou rádi, že se to nebude muset schvalovat tím daným nařízením.

Musím určitě říct, že pan Lukáš Vlček, který tady hovořil o meziobecní spolupráci, on dlouhou dobu byl starostou, byl i členem Svazu měst a obcí, který realizoval projekt meziobecní spolupráce. Otázkou je, jestli tedy v tuto chvíli, když tedy zavedeme to do zákona, tak zda to bude funkční, určitě se o to pokusíme. Myslím si, že to může těm obcím pomoci, že budou mít takzvaného, jak se říká, létajícího úředníka a opravdu že mohou být... ta forma té meziobecní spolupráce může být u mnoha obcí funkční.

Musím říct, že když tady se hovoří o stanovení zákonných pravidel distančního jednání zastupitelstva, rad obcí a krajů, tak u té rady, která je neveřejná, já osobně to dokážu pochopit. Ale u zastupitelstva? Já osobně si myslím, že když někdo je zastupitelem, tak na ta zastupitelstva má chodit. Ano, může se dostat do situace, že je v karanténě nebo má nějaké zdravotní důvody, ale to - v tuto chvíli vy tady navrhujete, že uplatnění distančního jednání bude na jednání zastupitelstva. Já vím, vždycky jsme v nějaké roli, buď jsme v koalici, anebo jsme v opozici, ale někdy jsou ta zastupitelstva opravdu nastavená tak, že je to o jeden hlas, někdy se v tom zastupitelstvu řeší velmi důležitá věc, a já bych se nechtěla dostat do situace, že někdo bude, v uvozovkách, na dovolené a na ten daný bod rozhodující, kde bude chybět ten jeden hlas, tak někde distančně řekne: jsem pro. Já si myslím, že takto by to být v žádném případě nemělo a mělo by to být ošetřené, že může se ten daný zastupitel přihlásit distančně, ale měl by k tomu být nějaký jasný, relevantní důvod. Tím důvodem vidím právě zdravotní důvody, popřípadě nějakou karanténu nebo že se nemůže na to zastupitelstvo dostavit. Já doufám, že to nebudeme chtít dostat do situace, že zastupitelé se budou pak ve větší míře přihlašovat distanční formou. A řekněme si, že prezenční forma je přece ta forma, kde se ty věci rozdiskutují daleko lépe a ve větší míře, byť distanční forma je určitě také velmi flexibilní a je velmi jakoby dobrá v určitých věcech. Ale znovu říkám, jestli se někdo podle mého názoru stal zastupitelem, tak má na ta zastupitelstva docházet a ne se přihlašovat distanční formou.

Zároveň, a z toho jsem úplně v naprostém šoku a vůbec si to nedokážu vysvětlit, protože pan ministr vnitra dneska i řekl, že tento zákon, že asi nebude mediálním trhákem a že tam jsou nenápadné změny. No, pane ministře, pro mě nenápadná změna ohledně finančních limitů v rámci finančních darů a věcných darů a dotací, o kterých rozhoduje rada a zastupitelstvo, tak mi tedy v žádném případě nenápadné nepřipadají. A hlavně to, co tam předkládáte, mně hlavně připadá, že je velmi netransparentní. Uvedu to na praktickém příkladě. Rada je neveřejná, v radě sedí pouze koalice, nikdo tam nesedí z opozice. Takže dneska rada kraje mohla rozhodnout o finančním a věcném daru do 100 000. Nad 100 000 už muselo rozhodnout zastupitelstvo, které je veřejné, kam můžou přijít všichni občané, všechny spolky a mohou se k tomu vyjadřovat. A vy navrhujete, aby se toto navýšilo na 500 000, aby se o 500 000 finančních a věcných darů rozhodovalo za zavřenými dveřmi. A do toho o dotacích pro sportovce, na kulturu a na všechno ostatní. Tak o tom dneska rada kraje rozhoduje do 200 000 a nad 200 000 rozhoduje zastupitelstvo. A vy předložíte, aby tato částka byla navýšena na milion korun? Takže rada kraje bude rozhodovat o milionu korun na dotacích za zavřenými dveřmi bez opozice a bez veřejnosti? To opravdu myslíte vážně? Toto vám odsouhlasila Česká pirátská strana a transparentní organizace? Já se ptám. Já chápu, že můžete hovořit o tom, že doba se změnila, že všechno je dražší, ale nezlobte se na mě, dotace zvýšit z 200 000 na milion korun? To znamená, že o všem bude rozhodovat jenom ta rada a jenom ta koalice bez jakékoliv veřejnosti za zavřenými dveřmi? Fajn, udělejte rady veřejné a nebudu s tím mít problém. Ale takto to přece není možné.***




Přihlásit/registrovat se do ISP