(20.10 hodin)
(pokračuje Vlastimil Válek)

To je snad k tomu všechno. Já bych tedy ještě jednou požádal, vážené dámy, vážení pánové, o vstřícný postoj k této legislativě a o schválení zkrácení doby projednávání. Věřím, že ta diskuse - a ta vaše vystoupení mě na to upozornila - bude velmi bouřlivá. Já jsem připraven přijmout jakýkoliv smysluplný, rozumný pozměňovací návrh, který podpoří a ochrání české pacienty, protože předpokládám, že to je to jediné, o co nám všem jde. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře. Pan zpravodaj má zájem o závěrečné slovo? Nikoliv. Já bych poprosil, jestli byste se mohli ztišit v sále, za chvíli budeme hlasovat.

Takže nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro zdravotnictví jakožto výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jakožto garančnímu? Nikdo. Přistoupíme tedy k hlasování. Zagonguji.

 

Takže kdo tedy souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví jakožto garančnímu výboru?

Zahajuji hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 21, přihlášeno bylo 175, pro bylo 159, proti nikdo. Přijato. Konstatuji tedy, že návrh byl přikázán k projednání výboru pro zdravotnictví jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru či výborům k projednání? Nevidím.

 

V tom případě budeme hlasovat ještě o zkrácení lhůty, a to na 30 dní.

Zahajuji hlasování. Táži se, kdo je pro zkrácení lhůty na 30 dní?

Hlasování číslo 22, přihlášeno bylo 175, pro bylo 92, proti 4. Výsledek: přijato.

 

Děkuji všem za spolupráci.

 

Můžeme přistoupit k dalšímu bodu, číslo 10. Jedná se o

 

10.
Návrh poslance Martina Kupky a dalších na vydání zákona, kterým se mění a ruší
některé zákony v souvislosti se zrušením Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře
/sněmovní tisk 454/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Stanovisko vlády jsme obdrželi jako tisk 454/1. Já prosím, aby předložený návrh uvedl za navrhovatele pan ministr a pan poslanec Martin Kupka. Máte slovo. A prosím všechny v sále, aby se ztišili. Ještě jednou prosím všechny, aby měl pan ministr prostor pro představení návrhu. Děkuji.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, dovoluji si předložit návrh, který je vlastně poměrně jednoduchý. Souvisí se snahou zjednodušit a zrušit zbytečné úřady. V tomto případě se jedná o malý úřad, jehož agendu ale v plném rozsahu převezme Úřad pro hospodářskou soutěž. Je to tedy v tomto případě Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře. Ten úřad vznikl zákonem v roce 2016 s tím, že jeho posláním i na základě evropské legislativy je dohlížet například na férovost přístupu k drážní a letecké dopravní infrastruktuře a zároveň k jejímu užívání. Stejně tak je jeho kompetence užívání zařízení služeb na drážní dopravní infrastruktuře a přístup k těmto zařízením, taktéž cenová kontrola v oblasti užívání drážní dopravní infrastruktury a zařízení služeb a konečně poskytování podpory provozování evropské služby elektronického mýtného.

Od počátku loňského roku se snažíme vytipovat konkrétní agendy a zároveň konkrétní úřady či instituce, které v tuto chvíli nejsou nezbytně třeba a kde jejich zrušením či sloučením by bylo možné zajistit stejně kvalitní výkon veřejné služby a zároveň ale uspořit finanční prostředky. Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře patří vůbec k nejmenším úřadům svého druhu, zaměstnává 23 lidí, 23 systemizovaných míst, přičemž 6 míst, tedy jedna čtvrtina, souvisí se samotným provozem toho úřadu či s jeho řízením. A to jsou přesně místa, která je možno ušetřit, aniž by zároveň došlo k jakému ohrožení nezávislosti výkonu té agendy. To je to podstatné. Tu agendu Česká republika už z důvodu evropské legislativy musí garantovat a musí ji zajišťovat.

Na základě hledání opravdu reálných úspor v rezortu jsme prověřovali, jak zmiňuji, od počátku loňského roku možnosti, kde by bylo možné ušetřit. Navrhli jsme už v těch uplynulých měsících úsporu celé řady nadbytečných agend. V tomto případě jsme prověřovali možnosti zapojení té agendy do některého z jiných rezortních úřadů. To ale možné není, protože je třeba zachovat nezávislost na instituci Ministerstva dopravy i ministra dopravy. V tomto případě jsme se vydali vlastně jediným možným směrem, který jednak připouští evropská legislativa, jednak podobným směrem se vydala většina států, které tu agendu musejí zajistit, a to je nějaká obdoba antimonopolního úřadu.

Tady chci zároveň zdůraznit, že zapojením do Úřadu pro hospodářskou soutěž dochází kromě úspory těch provozních nákladů, úspory provozních míst zároveň k větší efektivitě rozhodování a zároveň možnosti v tomto směru zajistit to, aby se nepřekrývaly velmi podobné agendy, a to, že lidé budou moci vlastně podobné záležitosti vyřizovat na jednom místě. Jde v tomto smyslu opravdu o efektivní vyloučení překryvu těch kompetencí a provázanost zmíněné agendy. Zmiňoval jsem, že dojde k úspoře 6 míst. Celkem to může včetně odvodů představovat 6 milionů korun ročně. To jsou konkrétní dopady.

Zmíním ještě jednu podstatnou věc. Už jsem naznačil, že jsme hledali instituci, kde bychom dokázali zajistit nezávislý výkon těch agend včetně přesných nastavení parametrů té instituce. A tady chci zároveň zdůraznit, že Úřad pro hospodářskou soutěž v tomto směru je institucí, která dokonce bude mít z hlediska nastavení těch agend vyšší míru nezávislosti. Zatímco v případě Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře rozhodovala vláda o jmenování předsedy úřadu na základě výběrového řízení, tak v případě Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, abych zmínil přesně název té instituce, tak v takovém případě rozhoduje o jmenování prezident na základě návrhu vlády. V tomto směru i ten principiální parametr, požadavek nezávislosti, je plně naplněn.

Chtěl bych vás požádat o souhlas s tímto návrhem zákona, který povede k úspoře finančních prostředků, k větší efektivitě fungování veřejné správy. Nedojde k žádnému ohrožení dohledu nad férovostí přístupu k dopravní infrastruktuře. Jsem přesvědčen o tom, že stát má prostě hledat úspory na místech, kde je to opravdu namístě, a tady jsem přesvědčen o tom, že se to v podobě toho návrhu zákona opravdu potkává. Děkuji za pozornost a jsem samozřejmě připraven odpovídat na vaše otázky a doplnit to zdůvodnění, proč ta úspora v tomto případě je namístě.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Prosím, aby se slova ujal rovněž zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Tesařík. Máte slovo.

 

Poslanec Antonín Tesařík: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážení členové vlády, milé kolegyně a kolegové, dámy a pánové, dovolte mi, abych navázal na úvodní vystoupení pana ministra a krátce představil tisk č. 454, jehož předmětem je návrh skupiny poslanců Martina Kupky, Ondřeje Lochmana, Antonína Tesaříka, Jiřího Slavíka a Jakuba Michálka na vydání zákona, kterým se mění a ruší některé zákony v souvislosti se zrušením Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP