(20.20 hodin)
(pokračuje Antonín Tesařík)

Jak už uvedl pan ministr, tak tato navrhovaná právní úprava navazuje na záměr vlády zrušit Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře a přenést výkon jeho působnosti a kompetence na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který vláda vzala na vědomí svým usnesením č. 143 ze dne 22. února 2023. Ke sněmovnímu tisku 454 vydala následně vláda souhlasné stanovisko, které bylo rozesláno poslancům 27. června 2023 jako sněmovní dokument (tisk) číslo 454/1. Řekl bych, že pokud jde o působnost a kompetenci Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, tak pan ministr toto velmi podrobně popsal, co je jeho úkolem. Jenom bych zdůraznil, že vznikl na základě evropské legislativy, čl. 55 směrnice 2012/34/EU v tom dle zákona roku 2016.

Přijetím navržené právní úpravy se očekává především ekonomická a personální úspora v rámci soustavy ústředních správních orgánů, tedy efektivnější využití lidských i finančních zdrojů ve státní správě. Pro tento účel se předpokládá také výhoda využití právního a administrativního zázemí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, tedy silného etablovaného úřadu v rámci Evropské unie. Rád bych zdůraznil také to, co zde již zmínil pan ministr, že varianta zřízení této agendy v rámci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže byla zvažována již v době zakládání Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře v roce 2016. Na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže bude převedeno 17 zaměstnanců ÚPDI. Řeknu to teď zkráceně, celkově má Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře 23 zaměstnanců. Tato pracovní místa budou zrušena. Dále se sloučením obou správních orgánů odstraní riziko překrývání kompetencí, bude zajištěna jednotnost výkladu soutěžních předpisů a naváže se na dosavadní blízkou spolupráci obou úřadů, a to bych také zdůraznil, která je již nyní zakotvena v § 7 rušeného zákona o ÚPDI.

Pokud jde o shrnutí, navrhovaná právní úprava tedy obsahuje zejména zrušení zákona č. 320/2016 Sb., o Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře, změnu zákona o působnosti Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. 273/1996 Sb., ve znění pozdějších předpisů, a změny některých dalších zákonů, ve kterých je činnost Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře regulována a které jsou obsaženy právě v tomto sněmovním tisku.

Účinnost navrhované právní úpravy je stanovena již na 1. ledna 2024. K tomuto datu účinnosti bylo přistoupeno proto, že vláda ve výše zmíněném usnesení ze dne 22. února 2023 vzala na vědomí záměr zrušit ÚPDI již do konce roku 2023. Z toho důvodu bylo původně předkladatelem navrhováno, aby Poslanecká sněmovna vyslovila s předmětným návrhem zákona souhlas již v prvním čtení dle § 90 odst. 2 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. V případě dvou přechodných ustanovení - a už směřuji k závěru - která jsou obsažena v návrhu zákona, je předvídáno provedení nezbytných kroků ze strany Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ještě v závěru tohoto roku. Jsou to ta přechodná ustanovení týkající se nové systemizace služebních míst a změn organizační struktury tohoto úřadu, tak mají nabýt účinnosti dříve, a to dnem následujícím po dni vyhlášení navrženého zákona.

Tolik tedy k mojí zprávě zpravodaje. Doporučuji tisk k projednání. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane zpravodaji. Tímto otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil pan Karel Sládeček. A vidím zde jedno přednostní právo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo. Pane místopředsedo, pane ministře, dámy a pánové, budu velmi stručná. Jak jsem avizovala, jménem klubu hnutí ANO dávám veto podle § 90 na projednání tohoto návrhu zákona v prvním čtení. Odůvodňuji ho tak, že v podstatě tento úřad, který byl zřízen, tak se kdysi zřizoval po nějaké debatě v době našeho vládnutí. My rozumíme některým argumentům, ale chceme, aby se to prodiskutovalo ve všech třech čteních včetně příslušných výborů. Takže podávám toto veto. A doplním ho, pane místopředsedo, hned vám to doručím, doplním ho 55 podpisy poslanců hnutí ANO. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano. Děkuji. Čili pokračujeme v běžném režimu. V tuto chvíli jenom opakuji, že jsme v obecné rozpravě a máme zde dva přihlášené, a to je pan poslanec Sládeček a poté pan poslanec Kolovratník. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Karel Sládeček: Děkuji, pane předsedající. Milé dámy a pánové, předkládaný návrh zákona si dává za cíl zrušení Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře a přechod jeho působnosti na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. Přijetím navržené právní úpravy má dojít především k ekonomické a personální úspoře v rámci soustavy ústředních správních orgánů, tedy k efektivnějšímu - to je hrozné slovo - využití lidských i finančních zdrojů ve státní správě. Chtěl bych říct, že hnutí SPD je pro, avšak rovněž požadujeme, aby byl návrh projednán v řádném legislativním procesu, tedy se připojujeme k vetu projednávání ve zkráceném režimu. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano. Děkuji. A nyní pan poslanec Kolovratník.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Dobrý večer. Děkuji za slovo. Tady k tomu tématu svoje vystoupení asi uvedu takovými dvěma příslovími. Jedno říká: Cesta do pekla je nebo může být dlážděna dobrými úmysly. Druhé přísloví, které mě napadá: Ďábel je ukryt v detailu.

Navážu na to, co zmínila před malou chvílí paní předsedkyně Schillerová, že tohle je úřad, který vznikl za našeho vládnutí, za předchozí vlády, za té první vlády s účastí ANO, tedy v roce 2016. Bylo to volební období 2013 až 2017. Úřad vznikl v roce 2016. Mně je to téma velmi blízké, protože jsem v té době byl zpravodajem toho zákona, takže velmi dobře si pamatuji debaty i uvnitř tehdejší koalice a i s vámi, nebo aspoň s některými z vás, pana předsedu Adamce, i ten tu v té době byl, tehdy tedy v roli opozice, když jsme na hospodářském výboru vznik tady toho úřadu diskutovali. A potvrzuji to, co zaznělo od pana zpravodaje, že opravdu v tom roce 2016 byla diskutována mimo jiné i varianta zřídit nebo začít organizovat, realizovat tyto agendy právě pod Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. To potvrzuji.

V té debatě byla ještě druhá varianta, nebo vlastně třetí, a to pověřit těmito agendami stávající Drážní úřad - po vzoru Slovenska, tam je to nazváno Dopravný úrad - a rozdělit stávající agendy Drážního úřadu tak, jak je známe dnes, kdy spadají do rezortu dopravy s tou nezávislou částí výkonu ústředního orgánu státní správy. Při znalostech tehdejších jsme dovozovali, že by to mělo být možné.

Nakonec tehdy padlo rozhodnutí pro zřízení nového úřadu. Jedním z argumentů byla právě ta jeho malá velikost, 20, 23 zaměstnanců, něco kolem 20 do 25 milionů rozpočet. A ten úřad vznikl, začal fungovat. Dnes již tedy minulý předseda, pan Kodym, se ujal funkce, byl jmenován 17. února 2017 na dobu šesti let. A tohle je jeden z mých prvních argumentů, proč nemohu souhlasit, proč ten návrh zatím nemá moji podporu. Pan ministr argumentuje úsporami. A jakkoliv vždycky vás jako opozice - byli bychom sami proti sobě, byli bychom nekonzistentní, kdybychom říkali ne. To znamená, jakkoliv vás jako opozice vždycky podpoříme s vytvářením úspor nebo se spořením, tak ale prosím, buďme zde upřímní, pane ministře a kolegové, bavíme se ani ne v tom letošním roce, ani v příštím, možná od roku 2025, jak jsem pochopil, postupný převod agend vycházel z vámi dodaných materiálů o úspoře nějakých zhruba 6 milionů korun. Šesti milionů proti celkové robustnosti státního rozpočtu ve výši 2 bilionů, tak si sami zkuste vynásobit, jak malinké, mizivé promile, možná malá část promile v tom celkovém rozpočtu ta úspora je.***




Přihlásit/registrovat se do ISP