(10.00 hodin)
(pokračuje Karel Havlíček)
Včera vyšly další aktuální tabulky, které každý měsíc představují společnosti, které jsou zřízeny regulátory evropskými, čili ověřené. Víte, jak jsme dopadli s elektřinou? Za prvních osm měsíců jsme v šesti měsících měli nejvyšší cenu elektrické energie přes kupní sílu a pouze ve dvou měsících jsme byli druzí nejhorší, jednou jsme byli druzí nejhorší v lednu a podruhé v červenci. Z tohohle důvodu jste se dostali do totální pasti. A pak už nezbylo než tedy zadotovat tu regulovanou složku. Ano, dneska jste v situaci, kdy nevíte co s tím, máte tam 80 miliard. Protože jste se rozhodli, že cenu za distribuci a za přepravu pustíte zpátky, to znamená, je to nějakých 38 miliard korun, a zbývá tam ještě podpora obnovitelných zdrojů, to je ten takzvaný dotační byznys, o kterém jste hovořili, jak ho ukončíte, tak ukončení dotačního byznysu rovná se to, že to přehodíte zpátky na spotřebitele a na firmy. Výsledek bude ten, že nám poroste cena regulované složky energie. Takže na jednu stranu klesá neregulovaná, na druhou stranu nám poroste složka regulovaná.
Mohli bychom jít dál a dál, ale já se zpátky vrátím k té výzvě těch podnikatelů. Já to zkrátím. Vláda neudělá nic a vysvětlím, proč neudělá nic, a je to pragmatický pohled. Za prvé proto, že v rámci hospodářské strategie k tomu, k čemu vás vyzývají oprávněně podnikatelé, nemáte ve vládě jediného člověka. To je realita. Jediný, kdo by možná měl šanci to zvládnout, má k tomu fundament, je pan ministr Síkela, jenomže ten to nezvládne za prvé proto, že už se dneska vidí někde jinde, za další proto, že si nechce dělat problémy, má svých starostí v rámci rezortu dostatek, a za další proto, že i kdyby se rozhodl, že se obětuje a že to začne řídit napříč jednotlivými rezorty - protože to není o tom, že to bude dělat v rámci pouze Ministerstva průmyslu - tak on na to nemá ten politický mandát. Vždyť vy ho nepustíte ani na ta klíčová jednání v rámci hospodářské politiky, rozhoduje se to někde na úrovni 5K, možná devítka, možná patnáctka, já už ani nevím, co tam všechno máte, ale v každém případě pan ministr Síkela na té vládě - a to musíte velmi dobře vědět - nemá to slovo. On není schopen to uřídit, protože když přijde na rezorty ostatní a začne jim říkat, co mají dělat, jak mají dělat v rámci hospodářské strategie, tak se mu vysmějí. To je prostě realita. Hospodářská oblast ve vládě je dneska otloukánkem. Takže nemáte člověka, který by to v té vládě udělal. Pan premiér Fiala na to nemá ani kapacitu časovou, a nemá k tomu ani kompetence, a ostatní lidé v té vládě - řekněte mi, prosím vás, kdo by to asi dělal? Jenom si to uvědomte. To není teď, že bych na ty lidi nějakým způsobem nasazoval - ti lidé k tomu nemají vybavení ani to nechtějí dělat. Takže nehrajme si na to, že zde dotáhneme nějak hospodářskou strategii. A za druhé proto, že vláda už na to, je mi líto, nemá čas. Ono to letí všechno, ale už máme téměř dva roky vládnutí a tyhle věci se mají dělat v prvních měsících. Za prvé proto, že máte slušnou podporu veřejnosti, za další proto, že ještě táhnete koaličně jakžtakž za jeden provaz. To jsou prostě reality, tak to je, a v dané chvíli se dá měnit. Vy jste první rok a půl, skoro dva roky prošvihli v tomto, prostě jste to nepředstavili, neudělali jste to a dneska nemáte ani jedno. Že byste táhli za jeden provaz, tak to se akorát tváříte, ale parta Rychlých šípů už skončila, to je realita, bude to čím dál tím horší před volbami a velmi dobře to víte. A co se týká podpory veřejnosti, ta je nejhorší za posledních třicet let, co tady kdo měl, čili tady už také žádnou hitparádu neuděláte.
Takže co z toho vyplývá? Není možné už na nic čekat. My jsme začali jednat s byznysem, my jsme začali jednat s vědci, my se začínáme potkávat s jednotlivými svazy, asociacemi a tak dále, na nic nečekáme a začínáme dávat dohromady - ano, novou strategii, říkejme tomu Země pro budoucnost II. Aktualizujeme to, co jsme už připravili na úrovni podpory investic do přidané hodnoty, na úrovni financování výzkumu, na úrovni vyhodnocování výzkumu, na úrovni infrastruktury start-upového a spin-offového prostředí, prostě to, co jsme už tady měli. A jako nadstavbu na to připravíme strategii průmyslovou, energetickou, dopravní a tak dále, pochopitelně vzdělávací. Něco z toho, co už zde bylo, něco z toho třeba i co jste udělali vy, ale v každém případě, kdo bude mít šanci tohleto spustit a začít realizovat, už nebude tato vláda, ať zde bude jakákoliv vláda, tak to bude v každém případě vláda příští, a protože my v té příští vládě chceme být, tak to začínáme dávat dohromady a věřím, že konečně snad i těm podnikatelům vyjdeme vstříc.
Toliko asi před tím, než začneme projednávat konsolidační balíček. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců hnutí ANO.)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Abych si to ujasnila, nezaznamenala jsem ty návrhy bodů, ale možná jsem jenom nedostatečně dávala pozor.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Moje opomenutí, jak jsem se dostal do ráže. Takže poprosím, paní předsedkyně - první bod: Specifikace dotačního byznysu. (Předsedající: Ano.) Druhý bod: Výhled regulovaných cen energií. Třetí bod: Financování Ministerstva dopravy.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ještě k tomu výhledu. Výhled...
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Výhled regulovaných cen energií. Třetí bod: Financování Ministerstva dopravy (Předsedající: Ano.) a čtvrtý bod: Financování aplikovaného výzkumu.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: A máte zájem i o pevné zařazení?
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Pevné zařazení po pevně zařazených bodech. Děkuju.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano, děkuji. Nyní pan poslanec Růžička a následuje pan poslanec Kubíček. Prosím, máte slovo.
Poslanec Pavel Růžička: Děkuji, paní předsedkyně. Já bych si dovolil navrhnout bod Modernizace nadzvukového letectva a dovolím si ho navrhnout jako první bod po pevně zařazených bodech. Mrzí mě, že diskuse o tak závažném nákupu F-35 nebyla vedena před podpisem smlouvy na půdě Poslanecké sněmovny. Tak se to dnes pokusme napravit i vzhledem k tomu, že tento závazek bude muset plnit i následující vláda a vlády.
Víte, je neuvěřitelné, že místo politické diskuse se k vedení války vyjadřují vojáci. Já tady budu citovat jeden rozhovor z Práva a potom následně z Novinek, kde to asi někoho trklo do očí a radši to stáhl: "Kdybychom měli bojovat nad Ukrajinou nebo v případě napadení nad územím spojenců Pobaltí nebo Polsku, tak by měl gripen už dnes problémy, a to nemluvím o tom, jak bude zastaralý za deset let, řekl Právu pilot gripenu major Aleš Svoboda." Podle pana majora "má Rusko při hranicích s Polskem umístěny rakety dlouhého doletu, které v případě války mohou bezprostředně ohrožovat Českou republiku. Když budeme chtít ochránit náš vzdušný prostor," říká pan major, "tak v případě válečného konfliktu budeme muset v prvé řadě zničit tyto prostředky, a to s gripenem jistě nedokážeme," podotkl. Tak pan major asi zapomněl, že i Polsko má své letectvo, a jestli se nepletu, tak si také kupuje F-35. Rozumím, že pan major se chová jako obchodní zástupce Lockheed Martin, protože - a on to určitě dobře ví - má gripen schopnost nosit stejnou výzbroj proti pozemním cílům jako zmíněný letoun F-35. Ano, je pravda, že letoun F-35 je technologicky dál, pokud tedy jde o fúzi dat, ale tu stejně v současné době armáda nemá jak F-35 poskytnout a zpracovat. Je zajímavé, že pan major tady veřejně jde zcela proti plánům armády, protože předpokládá preventivní úder na území Ruska. Ano, jedná se o ten rozhovor, který poskytl Právu. Vojáci tedy veřejně hovoří o možné útoku na Rusko. Jen bych připomenul panu majorovi, že NATO je pořád obranný pakt, a o politických aspektech nerozhodují vojáci, jak to vidíme dneska, ale pořád politici. Tedy doufám, že to pořád platí. ***