(11.30 hodin)
(pokračuje Vladimír Zlínský)
A nyní budu citovat z webových stránek této organizace: "Nástroj běžící ve zkušebním provozu umí automatizovaně propojovat fotografie kohokoliv s databází fotografií občanů, které policie vytěžila ze státních registrů. Zdrojem fotografií jsou zejména dva z nich - poslouchejte dobře - evidence občanských průkazů a evidence cestovních dokladů," informuje neziskovka. "Systém by měl podle objednávky do 15 sekund poskytnout požadovaný počet jednoznačných identifikátorů z fotografií osob, u nichž je nejvyšší míra shody se zájmovou osobou na vložené fotografii. Měl by přitom pracovat až se 40 miliony fotografií, respektive s vektory, které se přidělují těm osobám na fotografiích, na jejich tvářích. V referenční databázi každá fotografie databáze je spojená s individuálním identifikátorem, přes nějž se pak policista dostane jednoduše k dalším údajům, jako je" - zatím tedy k těmto údajům - "jméno, příjmení, bydliště či datum narození osoby na vybrané fotografii." Konec citace.
Policie přitom informační systém Digitální podoba osob - tak se to jmenuje - provozuje jen na základě interního pokynu policejního prezidenta, jehož obsah z velké části policie odmítá veřejnosti zpřístupnit, nejspíš je tajný. Jistě si dokážete představit, že tento systém by mohl mít pozitivní využití k identifikaci pachatelů různých více či méně vážných násilných trestných činů, ale na druhou stranu vás jistě napadá možnost tisícerého zneužití pro sledování nepohodlných osob, kde možnosti Velkého bratra z knihy 1984 by byly pouhou hračkou. Toto se, prosím, děje pod krytím současného Ministerstva vnitra a vlády pětikoalice.
Největší obavu mám ze zavádění sociálního kreditu à la Evropská unie, který se tak ovšem nebude jmenovat, protože my jsme proti sociálnímu kreditu, který je údajně provozován v Číně. Bude to ale v podstatě to samé a bude se to týkat produkované uhlíkové stopy jednotlivců, organizací, činných skupin obyvatel, které bude schopna umělá inteligence v případě plně digitalizované společnosti sledovat a na základě dodržování či vyčerpání nějakého kreditu přidělovat občanům Evropské unie požitky, které jsou s uhlíkovou stopou spojeny, a to už jsou více či méně všechny lidské činnosti. Nakonec jsme si to vyzkoušeli v covidové době, jak na tuto hru lidi rychle a bez problémů přistoupili v podobě digitálních očkovacích certifikátů a s nimi spojených povolených požitků.
Druhou stranou mince je, že přílišná regulace může vést k zaostávání za těmito společnostmi, které systémy umělé inteligence využijí k zefektivnění fungování svých společností, a přitom se vyhnou stagnaci z důvodu nadměrné centralizace a umrtvení veškerých lidských schopností, které si mnozí ještě pamatujeme z doby nedávno minulé, cirka před více než třiceti lety.
Minule jsem s velkým úspěchem mluvil o střelném prachu a jeho vynálezu v Číně a o tom, jak se tento vynález nakonec obrátil proti svým vynálezcům z toho důvodu, že zde, na rozdíl od Evropy, nebylo vhodné prostředí a podpora pro další rozvoj této technologie. Nyní použiji příměr pana Mariana Kechlibara z jeho článku z posledního vydání časopisu Echo24 - jinak vám doporučuji přečíst ten článek, z toho jsem vycházel - o osmanském Turecku, které v 16. století zakázalo používání knihtisku jako nebezpečného ďábelského vynálezu. Ono to bylo celkem logické, protože sledovali vývoj v Evropě, kde vynález knihtisku zasel požár náboženských válek s vyvrcholením v podobě třicetileté války, která vedla k devastaci společnosti západní a střední Evropy a k masivnímu, až 50% úbytku obyvatelstva. Nicméně tento konflikt urychlil vědeckotechnický vývoj zbraní, který byl mimo jiné zapříčiněn sdílením technických informací o střelných zbraních prostřednictvím tištěného slova, osmanský náskok v kvalitě střelných zbraní vyprchal během krátkého období, vedl k jejich opakovaným vojenským porážkám a postupně ke ztrátě území. Pochopitelně, k vedení úspěšné vojenské kampaně je nutná efektivní správa území tak, aby vyprodukovala technickou a personální základnu k jejímu udržení a vedení efektivních ofenzivních válečných operací velkého rozsahu. Tady bylo tištěné slovo prostřednictvím knihtisku daleko efektivnější než psané slovo. Proto je znalost historie tak nesmírně důležitá, děkuji panu Kechlibarovi za jeho historické postřehy a přidám ještě jeden citát na závěr: "Ti, kteří neznají historii, jsou odsouzeni si ji zopakovat. " Tento citát vyslovil Edmund Burke, anglo-irský státník, 1729 až 1797.
Chtěl bych poprosit o zařazení tohoto bodu jako prvního po pevně zařazených. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Takže jako první bod po pevně zařazených? (Ano.) Ano, děkuji.
Další na řadě je pan poslanec Hendrych. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo, paní předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, vážení členové vlády, respektive vážená paní ministryně a pane ministře, já bych si dovolil představit, respektive navrhnout bod, který si myslím, že je poměrně nekonfliktní. Ten bod se jmenuje Informace o novelizaci zákona o výkonu trestu odnětí svobody. Tenhleten zákon máme tady už připravený v uvozovkách ve frontě při schvalování programu 74. schůze, nicméně je zařazen někde na nějakém cca 35. nebo 36. místě, jak jsem se nedávno díval, a já se domnívám, že by to mělo mít trošku jaksi vyšší prioritu, a moc bych se přimlouval za to, abychom se o tom pobavili dnes.
Abych vysvětlil, proč vlastně tomu tak je, proč by tenhleten zákon měl přijít na pořad trošku dříve, než je: jedná se o to, že dne 1. 1. 2022 v důsledku judikatury soudu se změnil právní stav u vymáhání exekucí u odsouzených ve výkonu trestu odnětí svobody v České republice, a to tím způsobem, že pokud pobírají jakýkoliv typ důchodu či dostanou na svůj účet ve věznici prostředky od svých příbuzných a tak dál a mají exekuce, tak se vztahují na tuto celou kompletní částku a oni nemají nárok ani na takzvané sociální kapesné, které v současné době činí 100 korun. Je to paradox, protože jiný typ příjmů, kterým je odměna ze zaměstnání ve výkonu trestu, funguje v jiném režimu. Tam i v případě, že exekuce dosáhnou v podstatě na celou vydělanou částku, tak jim nárok na sociální kapesné zůstává. Takže v podstatě je to jakási dvoukolejnost v tom, jakým způsobem se nakládá s prostředky odsouzených ve výkonu trestu, a tento zákon to narovnává. Narovnává to tak, aby i těmto lidem zůstávala minimální částka k tomu, aby si mohli nakoupit v kantýně hygienické prostředky a nějaké další věci, což momentálně není. Týká se to od 1. 1. 2022 cca 900 lidí.
Vězeňská služba poměrně pružně reagovala na tento stav a zadala v podstatě Ministerstvu spravedlnosti podnět k tomu, aby byla zpracována novela tohoto zákona. Bohužel se to všechno táhne a protahuje. Máme tady září 2023 a první čtení bude bůhví kdy, nemluvím o druhém a třetím, a je tu bohužel obava, že se nám to třeba protáhne ještě o rok a ti lidé prostě budou v podstatě bez i těch minimálních finančních prostředků. Je to paradox, ještě to zopakuji. Dokonce i lidé, kteří nepracují a nemají ani žádný jiný příjem, řekněme z toho starobního nebo jiného důchodu, nárok na to sociální kapesné mají, ale v případě, že se jedná o důchodce, kteří nepracují, tak ne. Tenhleten stav by se měl vyřešit a já apeluji na to, abychom si tuhle problematiku vzali jako prioritu, aby byla předložena co nejdříve.
Zároveň, protože je navržena jakási účinnost, logicky jako u každého jiného zákona, aby zrovna tady tahleta konkrétní věc - protože tam jsou v tom ještě jiné věci, které vstupují nebo měly by vstoupit v účinnost 1. 1. 2025 - aby to nebylo až tři měsíce ode dne vyhlášení, ale ideálně v podstatě dnem zveřejnění ve Sbírce zákonů tak, aby skutečně zamýšlená norma, platnost nebo účinnost té normy byla co nejrychlejší a aby se napravil tenhleten současný paradoxní a nevyhovující stav.
Takže já jenom zopakuji pro paní předsedající: Informace o novelizaci zákona o výkonu trestu odnětí svobody, a navrhoval bych ho jako druhý bod po pevně zařazených bodech. Děkuji vám za pozornost. ***