(20.10 hodin)
(pokračuje Karel Rais)

Mohl bych o tom samozřejmě hovořit velmi detailně, mám to v podstatě v popisu tady toho pozměňovacího návrhu, který je uložen jako sněmovní dokument číslo 3086, tři tisíce osmdesát šest. Ale jako závěr v podstatě - toto zákonem stanovené 50% snížení maximálního limitu tvorby sociálního fondu, maximálně 1 %, považuji za neodůvodněný a neodůvodnitelný zásah do správy, samosprávy vysokých škol. Snad by měl ponechat na veřejně vysokých školách, které nejsou organizačními složkami státu ani nejsou jeho příspěvkovými organizacemi - to jsou pouze dvě univerzity, a to Univerzity obrany a Policejní akademie, kde se tvoří fond kulturních a sociálních potřeb, to je snad výjimka - ale jinak ostatní univerzity jsou ze zákona samosprávné a měl by stát ponechat na nich, v jaké výši sociální fond vytvoří. Tento postoj jsem v podstatě konzultoval s Radou vysokých škol, což je oficiální a zákonem stanovená reprezentace vysokých škol, a v podstatě tato reprezentace to podporuje. Čili přihlašuji se tímto k tomu mému pozměňovacímu návrhu tak, jak jsem říkal, že je veden v informačním systému pod číslem 3086. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Přihlásit prosím potom v další rozpravě, ano? (Ano.) Děkuji.

Žádná faktická poznámka zde není, takže poprosím nyní pana poslance Marka Nováka.

 

Poslanec Marek Novák: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já už jsem tady něco k tomu řekl v prvním čtení, následně přišla změna 1 toho návrhu a potom přišla změna 2. Říkal jsem si - super, konečně se chytli za nos a uvědomili si, že to není úplně tak dobře. Ale on vlastně i poslední komplexní návrh nechal ten balíček balíčkem daňovým. Zůstal nám z toho soubor změn, které zhorší podnikání v České republice, ztíží život seniorům i mladým a hlouběji do kapsy budou mít všechny rodiny.

Vláda se hájí tím, že je tento krok nutný, aby se tady žilo lidem lépe, a možná právě teď na tomto místě je vhodná příležitost požádat předkladatele, jestli by nám nepředal seznam těch lidí, kterým po tom schválení balíčku bude lépe. Návrhu konsolidačního balíčku se obává 81 % lidí. Nejvíce se bojí navyšování DPH u některých produktů, strach z něj mají tři čtvrtiny lidí. S odstupem následuje obava z vyšší daně z nemovitosti a nižší podpory stavebního spoření. To nám říká průzkum Generali Investments, a nejen ten.

Dnešní druhé čtení není možností tuto cestu do chudoby českého národa zvrátit nebo zastavit. Jsme v situaci, kdy koalice tvrdohlavě navzdory odborným stanoviskům respektovaných ekonomů trvá na svém. A jak jsme si v tomto volebním období zvykli u pětikoalice, když to nejde prosadit silou, prosaď to ještě větší silou. Naštěstí druhé čtení nám dává možnost ty největší rány, které se ženou na obyvatelstvo, zmírnit pozměňovacími návrhy, kterých jsme jako hnutí ANO podali téměř čtyřicet. Jenom jejich prostřednictvím, samozřejmě pokud budou v závěrečném hlasování přijaty, můžeme zmírnit negativní dopady návrhů, které tato vláda připravila.

Chtěl bych tady také velmi ostře odmítnout velmi časté prohlášení některých vládních politiků, kteří současný stav veřejných financí svádějí na vlády předešlé. Už jste tam dva roky. Dámy a pánové, nejste Majka z Gurunu? Nespadli jste po volbách v roce 2021 "z oblakov"? Zejména politici ODS si jistě vzpomenou, jak v komplikované covidové a postcovidové době navrhovali ještě dramatičtější uvolňování finanční pomoci a obviňovali vládu, že dělá málo. Není to tak dlouho, abyste si to nezapamatovali a nevzpomněli si na to. Pokud vlády hnutí ANO mohou za období covidu, tak podle tohoto vzorce vlády pětikoalice mohou za sucho, povodně, požáry, výskyt komárů a tak podobně. Situace, ve které jsou nyní veřejné finance, byla odhadnutelná již na začátku tohoto volebního období, a na tomto místě férově říkám, že by je musela řešit jakákoliv vláda vzešlá z těchto voleb.

Ještě jedno připomenutí. Předali jsme několikrát nové vládě souhrn doporučení a nástrojů, jak valící se krizi zmírnit, a hlavně zamezit historicky nejvyšší inflaci. Byli jsme velkopansky odmítnuti a místo toho se konal půlroční mejdan s názvem "hurá, bez Babiše". Výsledky a kocovinu vidíme dnes ve vašich navržených daňových opatřeních.

Dámy a pánové, už jsem říkal, že jsme předložili téměř čtyřicet pozměňovacích návrhů, které tu postupně zaznívají. Pokusím se ještě jednou zopakovat principy, podle kterých bychom na vašem místě postupovali my s ohledem na veřejné finance a současně také na občany a firmy České republiky. My jsme již jednou dokázali, že umíme konsolidovat. I navzdory bezprecedentní pandemické krizi jsme odcházeli z Ministerstva financí s mnohem nižším zadlužením, než když jsme na Ministerstvo financí nastupovali.

Stát se pod vedením současné Fialovy vlády zbavil fungujících opatření nezbytných pro efektivní výběr daní a ty zbylé nerozvíjí. Výsledkem je, že ztrácí kontrolu nad příjmovou stránkou rozpočtu, selhává v čerpání evropských peněz a už vůbec nedělá prorůstové investice, a k tomu vesele podporuje šedou ekonomiku. V rozporu s deklaracemi naopak zvyšuje provozní výdaje státu, zřizuje nová ministerstva a posiluje drahý aparát státních úředníků.

Řešením stavu veřejných financí je navázání na pozvolný plán rozpočtové konsolidace představený vládou již v roce 2021. Ten počítá se snižováním strukturálního deficitu o 0,5 % ročně. Mezi hlavní pilíře patří snižování objemu peněz na platy úředníků prostřednictvím spojování agend v důsledku rozumné digitalizace státní správy, slučování a rušení agend a snížení provozních výdajů kapitol o 5 až 10 %. Kde to v tom návrhu najdu? Stejně tak musí dojít ke zrušení nepotřebných ministerstev, právě těch, které vy jste si založili, protože je vás holt hodně. Ale proč byste šetřili na sobě, když můžete šetřit na našich občanech a firmách?

Důraz je třeba klást - a říkám to tady již potřetí - na efektivní čerpání 962 miliard z programového období 2021 až 2027. Co z toho výše uvedeného obsahuje ten váš konspirační, tedy omlouvám se, daňový balíček? Nic, skutečně nic.

Dalším důležitým momentem, na který tato vláda úplně rezignovala, není navyšování daní, ale navázání na úspěšný boj proti daňovým únikům. I toho jste se vzdali. My jsme daně nemuseli zvyšovat právě proto, že jsme je uměli efektivně vybírat. To je v praxi osvědčená filozofie hnutí ANO - vybrat více daní, aniž by se musely zvyšovat jejich sazby. A toho jsme se celou dobu svého vládnutí drželi. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP