(20.20 hodin)
(pokračuje Marek Novák)
Boj proti daňovým únikům vždy pomáhá zajistit spravedlivé zdanění všech občanů a firem a také samozřejmě vytváří dodatečné příjmy pro státní rozpočet, právě ty, které vám dnes chybí. A co je důležité, hlavně posiluje důvěru veřejnosti v daňový systém. Podnikatelé, které dnes potkávám, mi říkají: Proč bych měl platit daně? Vždyť mě stát zdanil dost, a ještě chce víc! A slyším to čím dál častěji. Slyším od podnikatelů: Nechci už podnikat v České republice, a mám-li, možnost, jdu pryč. A to víme třeba z kryptoměnové asociace, která nemá překážky jenom v daňovém balíčku jako takovém, ale i v našem bankovním sektoru, dá se říci.
Dámy a pánové, pokud zvyšujeme daně, mělo by se tak dít předvídatelným způsobem, například u některých spotřebních daní, zejména na tabákové výrobky a tvrdý alkohol, stejně jako prosazení zdanění nadnárodních firem na evropské úrovni. Zvyšování spotřebních daní totiž nemá tak negativní dopad na hospodářský růst jako navyšování daní z příjmů. To je ta cesta, kterou jdete vy, a ta je špatně. My o navyšování daní z neřesti mluvíme skutečně dlouho, i tady, na tomto místě dlouho. Již v roce 2023 se mohly začít vybírat, nicméně ministerstvo to tak nějak nestihlo. Dalším přínosem chybějících státních financí je poslední revize daňových výjimek, která kromě pozitivních fiskálních dopadů přinese snížení administrativní náročnosti daňového systému. Tady ale samozřejmě nemluvím o těch výjimkách, které podporují rodiny, protože tyto výjimky byly první, které vás napadly, že zrušíte. To je vaše cesta podpory rodin.
Dále realizace proticyklické hospodářské politiky, prorůstových investic za plného využití národního plánu obnovy, proaktivní motivace samospráv, investování disponibilních prostředků na účtech v kombinaci s nízkými daněmi a zvyšováním životní úrovně docílit stabilního růstu HDP a dynamicky rostoucích příjmů veřejných rozpočtů. A co děláte vy? Vy peníze samosprávám naopak berete. Mají jich moc, že?
A dále pokračovat v modernizaci daňového systému a ve zvyšování efektivity takzvaného online finančního úřadu, zejména rozvíjejícím se (rozvíjením?) srozumitelného uživatelského prostředí pro všechny daně a situace. V rámci nakládání s majetkem státu důsledně postupovat jako řádný hospodář, který chrání strategické zájmy státu - vzpomeňte si, co jste před rokem, rokem a půl způsobili informacemi jako "prodáme Budvar, neprodáme Budvar", co to udělalo s trhem - a státní podniky hlavně zbavit politických trafikantů, pětikoalice především, a obnovit transparentní nominační procesy a politiku odměňování vázaného na výsledky, ne na funkce. Nedopustit privatizaci strategických společností státu.
Podporujeme také zvyšování poplatků za dobývání nerostných surovin. My v tom vidíme dodatečné možnosti získání finančních prostředků pro státní rozpočet, ale také pro samosprávu. Navíc efektivní politika poplatků za dobývání nerostů může podporovat udržitelnost využívání přírodních zdrojů, zvyšování poplatků má odrážet reálnou hodnotu surovin a podnítit firmy k odpovědnějšímu a udržitelnějšímu způsobu těžby. Zvýšené příjmy z poplatků za dobývání nerostů, ale také třeba minerální vody jako takové, mohou přispět k rozvoji konkrétních regionů, například prostřednictvím investic do regionální infrastruktury. Navíc jsou vytvářeny prostředky na obnovu a rekultivaci těžebních lokalit, ochranu vodních zdrojů a podporu udržitelného zemědělství nebo snižování dopadů těžby na biodiverzitu.
Dámy a pánové, v personální oblasti je potřeba jít cestou postupného snižování počtu zaměstnanců veřejného sektoru v důsledku digitalizace a spojování agend, protože toto opatření navíc pomůže také trhu práce. Zvýšení efektivity veřejné správy, optimalizace počtu zaměstnanců a slučování agend, revize samosprávy jako takové a nákladů na místní vlády, to je cesta.
Pokud jde o daňové příjmy jako takové, je namístě revize sazeb spotřební daně, a my mluvíme právě o těch daních z neřestí, co už jsem tady zmiňoval. Právě postupné navyšování spotřebních daní z tabáku a zdanění nových produktů, které se nám objevují na trhu s návykovými látkami, ale také se k těm návykovým látkám stavět zodpovědně. My jsme také ochotni mluvit o vyšším zdanění hazardu. Ovšem po tom, co se tady opět za poslední rok dělo, to jde asi proti zájmům této vlády, která se často snaží zdanění hazardu spíše snížit.
Efektivní výběr daní primárně omezováním šedé ekonomiky a základní nástroj EET - to je vlastně to jediné, co ODS směrem k voličům splnila, zrušila toho čerta EET, a to je skutečně jediný z vašich slibů, co jste splnili. Elektronická evidence tržeb byla již od počátku koncipována jako plošné opatření postupným náběhem v čase, jehož hlavním cílem bylo narovnání podnikatelského prostředí se současným efektem nárůstu výběru daní, a to se tehdy také stalo. Za dobu svého fungování EET vytvořila téměř 60 miliard korun dodatečných příjmů pro státní rozpočet. Nechybí vám? Nám by chyběly, ale vy jste splnili slib. Elektronická evidence tržeb jako hospodářsko-politické opatření jednoznačně splnila očekávání a skutečně došlo k narovnání podnikatelského prostředí. EET sebrala nepoctivcům možnost podstřelovat cenu, kterou vyžadovala většinová poctivá část podnikatelů. Eliminace této nekalé konkurence a vytvoření podmínek pro férové podnikatele byly i důvody, proč EET byla od počátku podporována drtivou většinou profesních a odborných asociací, komor a svazů. Plnění zákonných povinností nemůže znamenat konkurenční nevýhodu, ovšem podle ODS asi ano.
Vrátím se k návrhu, ke kterému se budu hlásit potom v podrobné rozpravě, protože na spoustu věcí, které jsem zmínil, budou předkládat a hlásit se k pozměňovacím návrhům mí kolegové. A jak jsem říkal, není těch pozměňovacích návrhů málo, protože chyb a přešlapů v balíčku je mnoho. Ale v návrhu Martina Kolovratníka, Marka Nováka a Jaroslava Faltýnka, ke kterému se následně přihlásím v podrobné rozpravě, navrhujeme ponechání limitu pro výši ročního časového poplatku za dálniční známku na 1 500 korunách. Vysvětlím proč. Ono by se totiž jako citlivý a možná správný krok jevilo například postupné navyšování poplatků, třeba po stokoruně ročně, ovšem s následným vyhodnocením celkové inflace a případným dalším zvýšením v dalších letech, ale také v závislosti na tom, jaké jsou příjmy našich občanů. Vládou navržené skokové zvýšení je aktuálně pro domácnosti naprosto nepřijatelné, představuje ve světle inflace a růstu výdajů domácností příliš velký výdaj. A nejenom že na to ti lidé nebudou mít, oni se budou snažit jezdit mimo dálniční síť, kde budou stylem brzda-plyn, a to máte prokázáno, více zatěžovat silnice. Ono vlastně paradoxně takto hrozí, že celkové náklady na opravy silnic a dálnic v České republice se zvýší. ***