Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(10.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Nyní tedy otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásili v tuto chvíli dva poslanci. Poprosím paní poslankyni Lesenskou.

A předtím, než dorazí, mluva pana vicepremiéra Jurečky od 10.30 z pracovních důvodů.

Máte slovo, paní poslankyně.

 

Poslankyně Vladimíra Lesenská: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážení zástupci vlády, vážené kolegyně, kolegové, Rejstřík trestů je v současné době jednou z organizačních složek státu. Novela zákona řeší jeho začlenění do struktury Ministerstva spravedlnosti a tím ruší jeho postavení jako samostatného subjektu. Tato úprava má za cíl racionalizaci státní správy a zefektivnění vedení evidence trestů a přestupků. Tento návrh pouze mění subjekt, který zodpovídá za vedení uvedených záznamů a poskytování informací v souladu se zákonem, ale pravidla pro vedení a poskytování záznamů z těchto evidencí zůstávají beze změny. Co ale nové, je to, že se nově umožňuje poskytování anonymizovaných dat z Rejstříku trestů pro vědecké a výzkumné účely. Tato úprava dále sjednocuje postup pro vykazování informací o odsouzeních z jiných členských států Evropské unie nebo Spojeného království. Současný přístup, který rozlišuje mezi občany České republiky a státními příslušníky jiných členských států Evropské unie, není odůvodnitelný. Výhodou návrhu je tedy především přenesení agendy Rejstříku trestů na Ministerstvo spravedlnosti, což by mělo vést právě ke zvýšení efektivity a k úsporám nákladů na vedení a správu této evidence. Jaká bude realita a skutečné úspory? Uvidíme.

Jsem ráda, že v případě Rejstříku trestů a změny jeho organizačního začlenění šla vláda cestou normálního legislativního procesu a předložila návrh do celého legislativního běhu, což se v případě závažných organizačních změn v oblasti zákona o veřejných výzkumných institucí říci nedá. Tady vláda využila otevření zákona v rámci prvního čtení konsolidačního balíčku a ve druhém čtení je předložený materiál na změnu kompetencí orgánů výzkumných institucí bez jakéhokoliv předcházejícího legislativního procesu. Nedej bože, aby se připustila diskuse s odbornou veřejností.

Cesta přílepku se pro tuto vládní pětikolku stává obvyklým způsobem předkládání legislativních změn, proto znovu hodnotím, že změna začlenění Rejstříku trestů do organizační struktury Ministerstva spravedlnosti je předkládána v normálním legislativním procesu. SPD nemá k předložené novele námitky a nebudeme předkládat žádné pozměňovací návrhy. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, paní poslankyně, a dalším z řádně přihlášených je pan poslanec Feranec.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane místopředsedo. Vážení členové vlády, dámy a pánové, pan ministr, když uváděl zákon, byl superstručný. Já jenom připomenu pár základních bodů, o co v tomto zákoně jde, a potom mám dotaz, na který bych rád slyšel nějakou odpověď od pana ministra. Jak už tady bylo řečeno, podstata toho zákona je, že se ruší Rejstřík trestů jako organizační složka státu a bude to začleněno pod Ministerstvo financí (spravedlnosti?). To určitě není nic, s čím bychom měli problém. Na druhé straně, jak jsem se dočetl ve zprávě, dneska se jedná asi o 12 lidí, pokud si to správně pamatuji, takže s tím nemáme problém. Další věc je, že tento rejstřík pod ministerstvem bude vést i seznam přestupků, což je určitě správná věc.

A potom je tam ještě jedna celkem důležitá změna, a právě na to se chci zeptat, a to je u zaznamenávání odsouzení u českých občanů, pokud byli odsouzeni v jiném státě v opisu, respektive výpisu z Rejstříku trestů. Dnešní stav je takový, že pokud náš občan spáchá někde trestný čin, je odsouzený, a než se to zaznamená do jeho opisu nebo výpisu, tak to projednává, jde to přes Nejvyšší soud. Je pravdou, že vlastně je to jinak, než je u občanů EU, tam se to zapíše automaticky. Ta změna bude v tom, že odpadne ta kompetence Nejvyššího soudu, to zaznamenání, a proces bude zautomatizován, když to řeknu takhle. A můj dotaz je v tom, jestli se nemůže stát - protože, jak víme, trestní právo není harmonizováno v Evropské unii, to je jasné - jestli se nemůže stát, že český občan bude odsouzen v nějakém státě, tedy včetně Británie, je to EU a Británie, bude mu tento trest, objeví se v opisu, ve výpisu z Rejstříku trestů, což pochopitelně může mít dopady, může mu ztížit přístup k některým funkcím, anebo například jako záležitosti, myslím, že zbrojní průkaz, tam se využívá na beztrestnost, ale může se stát, že ten trestný čin, který spáchal někde jinde, není trestný u nás, což nepochybně je, jak jsem říkal, trestní právo není harmonizováno, to je naprosto v pořádku, a já si teď vymyslím jenom nějaké případy, teoreticky - já nevím, jestli ve Velké Británii je urážka majestátu trestným činem, to nevím, u nás nepochybně není, nebo si vymyslím, nevím, jestli náhodou ve Španělsku není trestným činem, když vyjdu na náměstí a budu tam provolávat sláva nezávislému Katalánsku, nevím, ale mohou být jiné případy. A mně se jedná o to, že rozumím tomu, když je český občan odsouzený v jiném státu, jasné, jsou tam pravidla, ale potom to může mít dopady na jeho uplatnění v Česku. Tak se jenom ptám, jaký je postup a jestli ta automatizace takzvaně nemůže vést k tomu, že skutečně někdo by byl postižený při dalším uplatnění za trestný čin, který u nás trestným není. Tak jenom rád bych to...

Jinak co se týká stanoviska klubu, my jsme to probírali na klubu, a teď mluvím za klub ANO, my s tímto zákonem problém nemáme, myslím, že jde správným směrem. Jen bych rád dostal vysvětlení k tomuto dotazu, který skutečně může nastat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Poprosím paní poslankyni Válkovou.

 

Poslankyně Helena Válková: Děkuji, pane místopředsedo. Milé kolegyně a milí kolegové, i když ten můstek mezi návrhem novely zákona o Rejstříku trestů a tím, co řešíme teď aktuálně jako reakci na to, co se děje, a v našem prostoru v oblasti lepšího zajištění ochrany před sexuální delikvencí, která je páchána na našich dětech, není úplně přímý, tak přece jenom mně to nedalo tady nevystoupit a nevyužít této příležitosti.

Já jsem na Twitteru napsala jenom takový kraťoučký příspěvek, kdy jsem si povzdechla nad tím, a teď to udělám tady za řečnickým pultíkem, že Ministerstvu spravedlnosti tak dlouho trvá - a hned přejdu k tomu, proč to souvisí s touto novelou - tak dlouho trvá vytvořit dětský certifikát neboli rejstřík, registr sexuálních delikventů, spíše bych řekla přesněji, pachatelů sexuální trestné činnosti ve vztahu k zvlášť zranitelné kategorii dětských obětí. A když už tady máme novelu, ke které není žádný pozměňovací návrh, taky ani těžko může být v této souvislosti, protože ty základní předpoklady pro to, aby vznikl registr sexuálních delikventů, zatím splněny nejsou. Velice ráda si poslechnu, že nemám pravdu a že už jsou ty legislativní práce před ukončením. Tady předsedkyně podvýboru pro problematiku sexuálního násilí a její prevence, neříkám přesný název našeho ústavně-právního výboru, Táňa Malá by mohla povídat, jak se snaží už od jara tohoto roku velmi intenzivně, aby něco takového, jako je dětský certifikát, vzniklo, a jak naráží ne na neochotu, to bych neřekla takhle brutálně, nicméně na řekněme pasivitu a nedostatek zájmu toto téma legislativně postavit jako téma prioritní, navíc je to dílčí novela. Opravdu si nemyslím, že by to dalo takovou práci, ale musí tady být - a pan ministr mně jistě odpoví - snaha opravdu odpovědět na to, co veřejnost chce. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP