Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(10.50 hodin)
(pokračuje Helena Válková)

Víte, že jsem velmi zdrženlivá, pokud jde o kriminalizaci, protože si myslím, že má platit vždycky ta zásada ekonomie, trestní represe a opravdu trestní právo má být prostředkem ultima ratio nejzazším. Nicméně pokud jde o tu novelu rejstříku trestů, tak já, když jsem si to přečetla, tak jsem si říkala, výborně, po tomhle jsme dlouho volali. Bude to jednodušší, bude to automatizované. Také mě zaujal dotaz pana poslance Ferance, který s tím včera přišel, vaším prostřednictvím, pane místopředsedo, a já jsem mu nedovedla odpovědět, protože jsem si říkala, aha, tady by byl možná dobrý malý pozměňovací návrh, který by tam doplnil větičku, kde se v těchto případech stejně dává možnost obrátit se na soud. Zřejmě ta větička by tu pochybnost o tom, zda je to teď v bezvadném stavu ve vztahu k činům, které u nás trestné nejsou, ale v zahraničí trestné jsou. Já budu opravdu odsouzená třeba zrovna, že budu vykřikovat něco ve prospěch samostatnosti Katalánska. U nás se tu těžko bude subsumovat pod nějakou skutkovou podstatu našeho trestného činu, a přesto to tam v rejstříku budu mít. Takže asi budu mít nějaký problém, protože nemůžu chtít od každého zaměstnavatele, který není právník, aby rozlišoval, co je trestné a co není trestné, co je trestné třeba ve Španělsku a co u nás není trestné. Takže to si ráda nechám vysvětlit. Je to velmi legitimní a dobrý dotaz, já za něj panu kolegovi poslanci Ferancovi děkuji, ale opravdu zdvihám tu kartu.

Když už mluvíme o registrech, o rejstřících trestů, tak ten povzdech, proč jsme s tím nemohli už spojit i ten registr sexuálních delikventů alespoň v rámci těch úvah a debat o tom, jakým způsobem potom, jestli tedy opravdu to omezíme na dětský certifikát pro účely práce s dětmi, to znamená jedině ten, který nebude mít ten záznam určitého typu v rejstříku trestů, bude smět pracovat s dětmi anebo jestli jdeme tou druhou cestou paralelní. Byla by to asi škoda. A možná že i na to pan ministr rád odpoví a moje pochybnosti rozptýlí a já mu za to předem děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. A vidím, že s přednostním se hlásí pan ministr.

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Děkuji za slovo. Tak moc toho nerozptýlím, protože v téhle věci zkrátka a dobře není politická shoda, ďábel je v detailu. Já jsem vlastně myslím dvakrát - s kolegyní Malou v koordinaci jsme svolali všecky politické strany nebo kluby ve Sněmovně. Nenašla se shoda na tom, jak ten certifikát jednoduše má vypadat, bohužel. Zabýval se tím hodně příslušný podvýbor a ta shoda není dodnes. To znamená, tady je varianta, že buďto předložím něco, o čem si vůbec nejsem jist, jak to dopadne, a já se kloním k tomu, že předložím nakonec nějakou variantu řekněme minimalistickou a uvidíme, jakým způsobem to proběhne Sněmovnou. To je ten důvod toho nepředložení v zásadě.

K tomu, co říká pan kolega Feranec - ano, je pravda, že pokud tento zákon nabude účinnosti, tak se nám na výpisu a opisu jako trestu objeví i trestné činy, které u nás trestné nejsou. Ale tady jsou dvě různé věci, a to je tak zvaný pojem bezúhonnosti, a to je, co je na výpisu. Bezúhonnost u nás, to je docela zajímavé a málo se to ví, ta je snad definována v nějakých dvaceti pěti nebo kolika předpisech a tam se bude teprve posuzovat, například bude-li chtít někdo živnostenský list, tak jestli tento trestný čin u nás trestný je, bude posuzovat ten konkrétní úředník, který bude například vydávat koncesi, třeba teď řeknu, jiná cesta není.

Výhodou toho systému bude to, že náš stát bude teď vědět, což tak doposud není, když se dopustí nějaký náš občan nějaké závažné trestné činnosti v jiném státě, bude za to odsouzen, tak už to budeme vědět. Že ta praxe je taková, že nám to nehlásí ty státy, když je odsouzený náš občan, že nám automaticky posílají, máte tam občana odsouzeného za tak nějaký závažný trestný čin a my to nevíme, stejně jako to neví třeba Němci o nás.

Dnes třeba jsem byl informován, a to já jsem nevěděl, když jsem se na to ptal, že třeba dneska, když chcete nějaký rybářský lístek a příslušný úřad ví, že jste byl dlouho v Německu, tak už dnes ta praxe je taková, že žádají od německého státu vyjádření, jestli tam jste neporušoval třeba tenhle zákon. Jo, že ona ta spolupráce mezistátně jakási existuje a může dojít - to já nepopírám - k nějakým případům, kdy bude zapsán v našem výpisu z rejstříku trestů, ale to neplatí jenom u nás, to se týká i jiných států, nějaký trestný čin, který u nás trestný není a můžou z toho být právní spory, aby ten občan při nějakém zjišťování bezúhonnosti, což je ta druhá věc, dosáhl toho, že bezúhonný není. To se může stát, to je pravda.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane ministře. S faktickou paní poslankyně Malá.

 

Poslankyně Taťána Malá: Dobré dopoledne. Budu jako kolega Nacher, já jsem určitě nechtěla vystupovat, protože si myslím, že to úplně nepatří k tomuto bodu, nicméně vystoupení pana ministra mě k tomu trošku donutilo.

Pane ministře, já si dovolím v tomto směru oponovat, protože to setkání předsedů klubů a všech zástupců politických stran bylo ke změně definice znásilnění, nikoliv k dětskému certifikátu, k tomu jsme se společně nesetkali. A domnívám se, že naopak je tady velká shoda v rámci ostatních politických stran, ten problém je skutečně spíše na straně ODS. Myslím si, že tohleto bude předmětem debaty dalšího podvýboru, ale já jsem na to musela zareagovat, omlouvám se.

Ten problém je, že Ministerstvo spravedlnosti navrhuje to řešení ochranným opatřením. A ochranné opatření je opatření, které může působit odteď do budoucna. To znamená, že my ty děti neochráníme před těmi pachateli, kteří už byli odsouzeni, dneska mají zápis v rejstříku trestů a třeba za pět nebo za deset let tam budou mít ten výmaz. To znamená, že bychom lidem řekli: Vaše děti, přijímáme ochranné opatření, které bude upravovat vlastně zákaz práce sexuálních delikventů s dětmi, ale vaše děti budou ochráněny až za patnáct až dvacet let. Ne ty, ne ty teď, které chodí do těch školek a do škol a do kroužků, a to je ta zásadní věc, která mi na tom vadí. Mně prostě vadí, že musíme zajistit tu bezpečnost u těch dětí, které chodí do školy, do školky, do mimoškolních aktivit dneska, a ne za patnáct let. A je to určitě debata, kterou povedeme.

Já jsem ráda, že Úřad vlády se konečně chopil tady tohoto tématu a 9. 10. je schůzka. A já si myslím, že to řešení je jednoduché. Vytvořit zvláštní část rejstříku trestů, kde budou, který bude nazván tak zvaným dětským certifikátem a bezúhonnost člověka, který bude mít pracovat s dětmi, bude rozšířena o to, že musí mít čistou tuto zvláštní část rejstříku trestů. Vešla jsem se do faktické. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Přesně jste se vešla. Máme zde ještě dvě faktické. Vy pane ministře chcete faktickou anebo... (Ministr Blažek: Počkám s faktickou.) Tak s faktickou pan poslanec Feranec a poté paní poslankyně Válková a poté pan ministr.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, pane místopředsedo, já budu reagovat na slova pana ministra. No, pane ministře, moc jste mě nepotěšil tou odpovědí a já za ni děkuji. Chápu, tak je to tak, jak to je, ale trošku, trošku tím, že jste potvrdil, že vlastně je to automatizovaný proces, tak tam skutečně můžou nastávat problémy.

To, co jste říkal ve vysvětlení, že vlastně státy nám budou zasílat informace - no a to není záležitost, jestli rejstřík trestu je organizační složka státu, anebo je to - toto je věc, věc jiná, a to úplně jako argument neberu, já se omlouvám.

No, já se bojím totiž jedné věci. My jsme si - účelem bylo zjednodušit ten proces, ať to nemusí řešit Nejvyšší soud. Chápu, zjednodušili jsme, ale neudělali jsme to dvakrát, třikrát složitější pro toho občana, který náhodou bude potřebovat bezúhonnost a bude na nějakém úřadu vysvětlovat, že vlastně to, co je ve výpisu z rejstříku trestů, že skutečně - a bude tam - a já si neumím představit tu situaci - a bude tam skutečně vysvětlovat úřadu, že - použiji ten příklad, že skutečně u nás křičet na náměstí někde v Barceloně za svobodné Katalánsko není trestný čin, jo? Možná jsme to zjednodušili tomu státu na začátku, ale obávám se, jestli jsme to neudělali třikrát složitější pro toho občana, který tím může být - možná to budou jednotky případů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP