Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(11.40 hodin)
(pokračuje Jan Hrnčíř)

Samozřejmě tato implementace dává nové možnosti České národní bance, aby i nad tímto trhem dokázala efektivněji dělat svůj dohled, takže v podstatě to považujeme za prospěšnou věc a nemáme s tím problém a podpoříme. Děkuju.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Nikoho dalšího neeviduji - ano, hlásí se pan zpravodaj. Prosím.

 

Poslanec Michael Kohajda: Já bych si dovolil jenom zareagovat, byl jsem k tomu vyzván. Z mého pohledu se jedná o prospěšnou věc, je to pilotní režim, který vlastně vzhledem k rozvoji kryptoaktiv a blockchainů a jeho používání je pro nás nutné v tom - obecně teď, protože je to unijní úprava, aby Evropská unie byla schopná reflektovat v té regulaci vývoj trhu a té technologie. Je to pilotní režim, je to zkušební režim. V různých státech se to řeší různými způsoby. Existují takzvané sandboxy, to znamená speciální ověřovací režimy, které orgán dohledu povolí konkrétnímu subjektu, aby ověřil nějakou technologii. To jsou způsoby, kterými jdou řekl bych trošku progresivnější státy. A je to vlastně systém, kdy nechceme v určité službě nebo do určitého sektoru pustit z nuly na sto, ale chceme nechat ověřit ten postup pod orgánem dohledu, pod nějakou kontrolou průběžnou. A až se vyhodnotí, jestli ten postup je vhodný nebo ne, poskytování těchto finančních služeb v moderní technologii, tak se třeba přistoupí k celé regulaci.

Já za sebe musím říct, že tohle je samozřejmě dobrá věc jak z hlediska unijního, protože jsme schopni konkurenceschopní vůči Spojeným státům, vůči třeba asijským zemím, tak z hlediska České republiky. Je samozřejmě otázka, kolik subjektů u nás ten pilotní režim využije. To těžko dopředu odpovídat. Ale věřím tomu, že když tady ta možnost bude, která samozřejmě je vyžadována i tou unijní úpravou, takže my z tohoto pohledu nemáme jinou cestu, tak že to bude možnosti pro české subjekty, které v rámci blockchainů jsou dosti dopředu. Víme, že u nás například těch trezorů na blockchainové měny jsme jednou z hlavních zemí, která vynalezla a produkuje a komerčně uplatňuje tyto věci, tak myslím si, že objeví se jednotky firem, které tuto možnost využijí.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. A mám zde faktickou poznámku pana poslance Ferance. Pane poslanče, prosím.

 

Poslanec Milan Feranec: Děkuji, paní předsedkyně. Já děkuji panu zpravodaji za vysvětlení. Myslím, že to... A já se zeptám na rovinu, nebo respektive, mluvil jste tady o kryptoměnách. Já jsem člověk konzervativní, já těmto věcem absolutně nevěřím a nehovím a tak dále, ale ten dotaz zní: Toto opatření, když to zavedeme, ulehčí obchodování (nesrozumitelné) s kryptoměnami (?), nebo zavede nějaký prvek kontroly tady do těchto operací? Ptám se... Asi jste pochopil ten dotaz.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. A znovu pan zpravodaj. Prosím.

 

Poslanec Michael Kohajda: V každém případě ten pilotní režim bude pod dohledem České národní banky. To znamená ta kontrola tam bude dostatečná. Podle mě i vzhledem k tomu, že to bude řekl bych případně individuální případ, ta kontrola bude dostatečně podrobná. Já bych se toho nebál. A ulehčí to to, že jakmile je to obchodováno v rámci kryptoaktiv, tak samozřejmě i ty vypořádací systémy by měly odpovídat tomu, s čím se obchoduje, což tohle by mělo umožnit, protože v rámci toho DTL budou i vypořádací systémy.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Tak děkuji. A zeptám se, zda ještě někdo má zájem vystoupit v obecné rozpravě? Nikoho nevidím, obecnou rozpravu tedy končím. Zeptám se na závěrečná slova. Má zájem pan zpravodaj. Prosím.

 

Poslanec Michael Kohajda: Já bych rád ještě v podrobné rozpravě... (Ozývají se hlasy, že je obecná rozprava.)... v obecné.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Teď jsou závěrečná slova k obecné. Takže není zájem o závěrečná slova v obecné rozpravě. Otevírám tedy podrobnou rozpravu a hned dávám slovo panu zpravodaji. Prosím.

 

Poslanec Michael Kohajda: Omlouvám se, že jsem to uspěchal. Tady bych jenom zopakoval svůj návrh, abychom dle § 94a odst. 4 našeho jednacího řádu již rozhodli o tom, aby se garanční výbor tímto návrhem nezabýval nadále, protože nebyly předloženy žádné pozměňovací návrhy.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Děkuji. Během vašeho vystoupení jsem už gongovala pro kolegy, aby se dostavili do sálu.

Zeptám se, zda ještě někdo má zájem o vystoupení v podrobné rozpravě? Nikoho nevidím, podrobnou rozpravu tedy končím.

Opět se zeptám na závěrečná slova? Nevidím zájem. Padl tedy návrh na to, aby se garanční výbor návrhem zákona nezabýval podle § 94a odst. 4.

Ano, vnímám zájem o odhlášení. Všechny jsem vás odhlásila, ještě znovu zagonguji pro kolegy. Prosím, abyste se znovu přihlásili svými identifikačními kartami. Počkáme, protože kolegové stále dochází do sálu.

 

Jenom při příchozí opakuji, že se budeme zabývat návrhem, aby se garanční výbor návrhem zákona nezabýval podle § 94a odst. 4. Počkám, až se ustálí počet přihlášených.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování číslo 178, přihlášeno 118 poslankyň a poslanců, pro 115, proti nikdo. Návrh byl přijat.

 

A já končím druhé čtení tohoto návrhu. Dostáváme se k bodu číslo

 

12.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 301/2000 Sb., o matrikách,
jménu a příjmení a o změně některých souvisejících zákonů,
ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 431/ - druhé čtení

Z pověření vlády předložený návrh zákona uvede místopředseda vlády a ministr vnitra pan Vít Rakušan a já ho prosím, aby se ujal slova. Prosím, pane ministře. (V sále je hluk.) Omlouvám se, pane ministře, ale je velký hluk v sále. Kolegyně, kolegové, prosím, abyste své případné hovory přesunuli do předsálí. A my vám za to moc děkujeme. A pane ministře, prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr vnitra ČR Vít Rakušan: Děkuji, paní místopředsedkyně. Velmi stručné shrnutí, kratší než v prvním čtení. Návrh se zaměřuje na dvě oblasti. Za prvé elektronizaci matrik, zavedení matričního informačního systému eMatriky. Tady se účinnost předpokládá až v lednu 2027. Druhá oblast se týká změny v oblasti rodinného práva a dalších změn reagujících na poznatky z matriční praxe. Tady v tom případě se účinnost předpokládá už od 1. 1. 2024. Součástí návrhu jsou navazující novely dalších zákonů, zejména občanského zákoníku, přičemž toto bylo bezesporně projednáno s Ministerstvem spravedlnosti. Daným návrhem se zabývaly dva výbory, a to výbor pro veřejnou správu a regionální rozvoj, dále také ústavně-právní výbor. Oba výbory doporučily návrh zákona schválit. První zmíněný výbor k němu přijal pozměňovací návrhy, jehož obsah byl s ministerstvem konzultován a s jeho zněním se ztotožňuji.

I vůči některým poslaneckým návrhům a za součinnost poslancům i z opozice děkuji. Posléze ve třetím čtení za Ministerstvo vnitra vyjádřím pozitivní stanovisko. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Klára Dostálová: Také děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj jako výboru garančnímu. Iniciativně tento návrh projednal také ústavně-právní výbor. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 431/1 až 3. A prosím, aby se ujala slova zpravodajka výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj paní poslankyně Eliška Olšáková a informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím, paní zpravodajko. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP