Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(14.50 hodin)
(pokračuje Petr Fiala)

A nemyslím si, že je úplně jako hospodárné na něco čekat. Myslím, že je naopak mnohem lepší ten postup, který zvolilo Ministerstvo obrany, to znamená, připravovat rekonstrukci, starat se dopředu o to, jak zajistit odpovídající náhradní prostory. Není to stěhování nějakého standardního úřadu, ale opravdu se jedná o organizaci, která vyžaduje vysokou míru zabezpečení a také velmi specializované prostory, ve kterých je třeba možné vést určité typy jednání. To všechno prostě vyžaduje nějaké finanční prostředky.

Já jsem přesvědčen, že - i tak, jak jsem to tady popsal - Ministerstvo obrany vlastně nemá ani jinou možnost, než postupovat tímto způsobem. Dotaz na Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových, podle jeho doporučení jednat, ověřit si ty nabídky, prozkoumat trh a nad rámec toho všeho ještě si nechat vypracovat znalecký posudek, který ukáže, jestli ta cesta, která byla zvolena, je opravdu dobrá, jestli je efektivní a jestli splňuje všechna kritéria, která tady uplatňujeme. Rozhodně souhlasím a trvám na tom, a podle toho jedná i Ministerstvo obrany, že je potřeba postupovat efektivně s péčí řádného hospodáře a jít v této věci příkladem.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. S další interpelací vystoupí pan poslanec Oldřich Černý, připraví se pan poslanec Síla. Pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Oldřich Černý: Dobrý den. Pane premiére, tato interpelace je za tisíce občanů České republiky, voličů napříč politickým spektrem, kteří nám píší, diskutují na sociálních sítích, v komentářích, na ulici, ale i v práci a opravdu nechápou. Cítí se podvedeni vašimi sliby. Cituji z programového prohlášení vlády, bod Stabilizace veřejných financí: Naše země potřebuje odpovědnou rozpočtovou politiku, která zabrzdí nesmyslné rozhazování peněz daňových poplatníků, nalezne úspory a stanoví dlouhodobé směřování veřejných financí a v co nejkratší možné době zajistí rozumné hospodaření státu. Cesta ke stabilitě je v reformě výdajů státu a efektivním nakládání s penězi, nikoliv ve zvyšování daňové zátěže.

Bohužel naše titulky a noviny mluví jinak. Ministři mají víc náměstků než za Babiše. Nejvíc jich přibylo na zemědělství. Armádní rozpočet roste, o 50 miliard více dá vláda na munici, tanky nebo zbraňové systémy. Úředníci létají jako diví, někdy dráž než prezident. Vládo, děkujeme za Michelin, píše Pohlreich, Kašpárek a spol v dopise premiérovi. Úsporný balíček naruby. Vnitro kupuje 300 vozidel Škoda Kodiaq s útočným rámem za půl miliardy korun. Pekarová slibovala úspory ve Sněmovně, ale výdaje vzrostly o desítky milionů. Kde se utrácelo nad plán? Bartošova milionová cesta do východní Asie, sto tisíc jen za fotografa. Za občerstvení ministerstva platí miliony. Ministři utratili 145 milionů za poradce a právníky, nejvíc se rozšouplo vnitro. Sedm set tisíc za jediné zasedání, podivují se auditoři nad výdaji ve vědecké instituci. (Předsedající upozorňuje na čas.) A já se ptám, jak se díváte na rozpor v tom, co jste slíbili a co činíte? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Čas vám vypršel. Když tak v dodatečné otázce. Slovo dostane pan premiér. Prosím, máte slovo.

 

Předseda vlády ČR Petr Fiala: Děkuji, pane místopředsedo. Já myslím, že číst titulky a argumentovat titulky z médií může být nebezpečné. Ty titulky jsou často zavádějící a i řada článků, která se objevuje v médiích o tom, jak se někdo někde chová nehospodárně, se pak ukáže jako ne úplně pravdivá. Ukáže se to vždycky hned poté, co se srovnají ta čísla, co se mohou vyjádřit příslušné instituce. Na první pohled to zní všechno hrozně děsivě a když se potom podíváte, co se za tím skrývá, tak to zas tak děsivé není. Já tady jenom připomenu, abych ukázal na to, že titulky nemusí být úplně korektní, ani ty články, třeba tu aféru 65 milionů za koberec na Ministerstvu pro místní rozvoj, kterou na sociálních sítích dokonce šířili i někteří poslanci. Možná je mohlo napadnout, že koberec za 65 milionů je asi nějaký nesmysl. A poté se ukázalo, že jsou tam v tom článku překlepy v desetinné čárce a že místo 65 milionů je řeč o 65 tisících, a tak vznikají některé zaručené kauzy, které proběhnou mediálním prostorem, které se dokonce sdílejí i mezi třeba členy Poslanecké sněmovny a pak se ukáže, že to žádná pravda není. (Poznámka paní poslankyně Schillerové mimo mikrofon: My to známe...) Ano, vůbec nepochybuji o tom, že s tím máme zkušenosti nejenom my, ale máte s tím zkušenosti i vy. Takže tady bych si myslel, že je potřeba být opatrný.

Pokud jde o to jádro vašeho sdělení, že je potřeba šetřit a že stát má šetřit a že se máme chovat úsporně, a citoval jste i z našeho programového prohlášení, to všechno je pravda a my to také děláme. Já jenom tady připomenu, že jsme snížili počet úředníků tak, jak jsme slíbili, dostali jsme se na úroveň někde roku 2015, 2016, snížili jsme počet úředníků zhruba o tisíc míst a v těchto krocích pokračujeme.

Nemusím připomínat návrhy státního rozpočtu. Hned po nástupu jsme snížili jeho deficit o 100 miliard korun, toho původně připraveného, po nástupu naší vlády. Připravili jsme úspory ve výši 80 miliard korun a pokračujeme v konsolidaci veřejných financí.

Jak může někdo říct, že nešetříme, když zcela prokazatelně, a dá se to doložit, máme, připravujeme na příští rok dvouprocentní úspory v objemu platů v kapitolách, 5 % provozních výdajů jde dolů. to jsou prostě konkrétní peníze. Budeme snižovat velmi významně a škrtat spoustu dotačních titulů. Na to neměla žádná vláda před námi odvahu, abychom se konečně zbavili dotačního byznysu a začali se chovat efektivně. A jak už jsem říkal, snížili jsme počet úředníků státní správy.

Zrušili jsme i některé úřady, to je také potřeba říct. Například byl zrušen Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře. A nejenom to, nám je jasné, že nemůžeme jenom snižovat pošty úředníků a nemůžeme rušit úřady, ty příklady jsem vám tady uvedl, ale že musíme také rušit zbytečné agendy, zatěžující agendy pro občany a nakonec i pro státní aparát.

Kdybych měl pokračovat v těch zefektivněních činnosti státu a snižování počtu pracovišť a úředníků, tak mohu připomenout redukce na Ministerstvu financí, finanční správa zrušila 77 z 200 nepotřebných územních pracovišť finančních úřadů, z celkového počtu tedy 200 územních pracovišť. Cílem je větší efektivita státní správy a samozřejmě také úspora. Generální finanční ředitelství a další zrušily během roku 2022 celkem 925 míst a tím jdou příkladem i dalším orgánům státní správy. Mohl bych tady připomenout zefektivnění České pošty, zase problém, který tu byl řadu let a s kterým nikdo nic neudělal. Děláme i antibyrokratická opatření. Máme už připraveny dva antibyrokratické balíčky, které mají konkrétní dopad na to, co především malí podnikatelé, občané musí vykazovat. A samozřejmě to má efekt i na to, že se tím pak nikdo nemusí zabývat ve státní správě, a i tím šetříme.

Mohl bych tu uvádět i příklady digitalizace, které jsou také ve výsledku významnou úsporou, ale na to se třeba dostanu v nějakém dalším vystoupení.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Zeptám se pana poslance, zda chce položit dodatečný dotaz. Ano, vaše minuta, pane poslanče.

 

Poslanec Oldřich Černý: Děkuji. Pane premiére, ten příklad, který jste uváděl, ten já jsem opravdu nezmiňoval. Já vím, že tam byla chyba MMR posunem té desetinné čárky, ale chcete nám a tedy všem občanům tvrdit, že ta média, z kterých já jsem citoval, že to není pravda, že to jsou dezinformační média? Jak si to vysvětlujete? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Prostor pro odpověď pana premiéra. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP