Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(10.30 hodin)

 

Ministr spravedlnosti ČR Pavel Blažek: Děkuji. Já nejsem geolog, vůbec tomuhle tématu nerozumím, ale v návaznosti na kolegyni Peštovou a některé další bych rád připomněl jednu pravdu, kterou kdysi napsal jeden z největších myslitelů politologických nebo politických, bych raději řekl, Edmond Burke a ten napsal větu: Je-li někdo zvolen v obvodu Bristol, tak má prosazovat zájmy Anglie, nikoliv obvodu Bristol. A když kolegyně Peštová mluvila o tom, jak se spousta věcí omezuje a tak dál, my tu nejsme proto, a já to porušuji často, já se k tomu hlásím, abych já tu hájil zájmy Brna, kolega Adamec jenom Trutnova a tak dál. Vláda má mít tu odvahu - a my také - rozhodovat za Českou republiku, ano a občas naštvat některý region. Ale to je o odvaze, o ničem jiném a o aktivitě, kterou jsem říkal. My tu jsme proto, abychom tvorbou obecných norem, to je zákonů, hájili zájem celé České republiky, nikoliv jenom nějakých regionů, z kterých pocházíme, byť se hlásím k tomu, že to také porušuji. (Potlesk.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane ministře. Již se nikdo nehlásí s faktickou poznámkou, ani do rozpravy, končím tedy podrobnou rozpravu. Táži se, zda je zájem o závěrečná slova. Pan ministr. Prosím, máte slovo a já předávám řízení schůze.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Děkuji, paní předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych vám všem chtěl poděkovat za velmi konstruktivní diskusi a chtěl bych poděkovat i svému ministerskému kolegovi za velmi precizní shrnutí toho, jak já tu problematiku vidím. Jádro je a bude jedním z pilířů české energetiky a právě zajištění konce palivového cyklu je jedním z předpokladů využívání jaderné energetiky a mým úkolem jako ministra průmyslu a obchodu, zodpovědného podle kompetenčního zákona i za energetiku, je zajistit co nejrychlejší, ekonomicky co nejefektivnější a zároveň co nejbezpečnější rozvoj jaderné energetiky, pokud vycházíme z toho, že bude jedním z pilířů české energetiky i do budoucna.

Zazněla zde spousta názorů a konkrétních pozměňovacích návrhů. Právo s absolutní povahou jednostranně staví nositele tohoto práva nad jiné osoby, jejich práva a oprávněné zájmy. A právo veta nemá žádnou analogii u podobně významných staveb veřejného zájmu. Není jenom finský model, je i francouzský model nebo německý model. V podobném duchu se vyjádřil i Nejvyšší správní soud v Brně pod číslem jednacím 2AS 377/2018/61 ze dne 29. května 2020. A já teď nebudu citovat celý nález, ale možná jednu větu: Nikdo nemá právo prosazení veřejného zájmu, například vybudování trvalého úložiště, zabránit jenom proto, že jeho případné negativní dopady nechce ve své blízkosti, takzvaný not in my backyard koncept. Je nutné zdůraznit, že principy nepřijetí práva veta vycházejí i ze schváleného věcného záměru předchozí vládou a byly naší vládou doplněny o další posilující prvky transparentnosti a informovanosti.

Pokud se jedná o SÚRAO a problematiku minulých let. Naši slovenští přátelé říkají: Čo sa stalo, už sa neodstane. Já nemohu změnit chování SÚRAO v minulých letech. To, co mohu změnit, je budoucnost. Proto došlo i k výměně vedení této organizace a dalším personálním změnám, proto došlo i ke změně komunikace i ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu a my uděláme všechno pro to, abychom tu vzniklou nedůvěru co nejdříve odstranili. Na druhé straně, naslouchat je možno s cílem pochopit, anebo s cílem odpovědět nebo nepochopit. To znamená, k odstranění nedůvěry bude potřeba snaha obou stran.

Pokud se jedná o otázky nějaké výjimky, tady zřejmě došlo k jednomu velkému nedorozumění. My jednáme s Komisí o tzv. kritériích taxonomie, která zahrnují mít zprovozněné úložiště do roku 2050, což jsme připraveni a musíme splnit, ale zároveň Česká republika od počátku říká, že termín by neměl být stanoven arbitrárně, nýbrž dle potřeby každé členské země. Zajištění radioaktivního odpadu vychází z mezinárodních závazků i národní legislativy, jako je atomový zákon, a hlubinné úložiště je zatím jediným technickým a bezpečným řešením, což uvádí i komise v dané směrnici. Pokud se jedná o taxonomii a technická kritéria, ta mají být každé tři roky revidována a pozice České republiky bude konzistentní s tím, co jsme zatím prosazovali.

A na závěr jedna nabídka, kde se ještě vracím k dotazu paní poslankyně Peštové, prostřednictvím paní předsedající. Nám se podařilo vyjednat a chci vám nabídnout pozvání zástupců parlamentu na exkurzi do prvního vybudovaného úložiště radioaktivního odpadu na světě před zahájením zkušebního provozu. Jde o možnost nahlédnout pod pokličku. Finská společnost Posiva, která je soukromým provozovatelem a bude soukromým provozovatelem jaderného úložiště ve Finsku, nabízí zástupcům Parlamentu České republiky exkurzi. Akce je omezena počtem účastníků z důvodu bezpečnosti. Nám se podařilo vyjednat i velmi příznivé finanční podmínky takovéto exkurze a já se obrátím společně s ředitelem SÚRAO na předsedy jednotlivých poslaneckých a senátorských klubů s návrhem o vyslání jednoho zástupce za každý klub na tuto exkurzi. Děkuji vám za pozornost. To je všechno z mé strany.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, přeji pěkné dopoledne. Vystřídali jsme se v řízení schůze. Chci se zeptat, zda paní zpravodajka chce také vystoupit se závěrečným slovem. Není tomu tak. Vzhledem k tomu, že žádné další návrhy, včetně návrhu na zkrácení lhůty, nepadly, a je tomu tak, tak já končím druhé čtení tohoto návrhu. Děkuji vám.

 

Budeme pokračovat ve schváleném programu a já tedy otevírám

 

130.
Vládní návrh zákona, kterým se mění některé zákony v oblasti krizových stavů a státních hmotných rezerv
/sněmovní tisk 403/ - třetí čtení

Prosím, aby i v tomto případě místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela a zpravodaj garančního výboru pan poslanec Tomáš Müller. Garančním výborem je hospodářský výbor. Návrh na zamítnutí ani pozměňovací návrhy nebyly ve druhém čtení předneseny. Pan ministr se chystá vystoupit před otevřením rozpravy. Prosím, pane ministře, máte slovo.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, na základě úspěšného prvního čtení v Poslanecké sněmovně, které proběhlo dne 30. 5. tohoto roku na 65. schůzi a na základě souhlasného projednání v garančním hospodářském výboru 22. 6. a 31. 8. tohoto roku byl návrh společné změny tří základních zákonů v oblasti krizových stavů a státních hmotných rezerv postoupen do druhého čtení, kde jej Poslanecká sněmovna kladně projednala bez pozměňovacích návrhů. Já pro pořádek zopakuji hlavní cíle předkládaného návrhu, kterými jsou lepší příprava na krize, lepší flexibilita při využití hospodářských opatření při zvládnutí krizí, lepší zdrojové zajištění hospodářských opatření a zavedení rezervačního systému státních hmotných rezerv. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP