Neprošlo jazykovou korekturou, neautorizováno !


(11.40 hodin)
(pokračuje Helena Válková)

A ty opravdu bezpodmínečně nutné změny už k 1 lednu 2024. Doufám, že se to tedy stihne. Takže za mě toto vystoupení je opravdu apel na vás, kolegyně a kolegové nebo poslankyně a poslanci, abychom tuto takzvaně technickou normu, nicméně ve svých důsledcích velmi sociální a velmi potřebnou nezdržovali, abychom ji co nejrychleji projednali a abychom tedy napravili chybu, které jsme se v minulosti nechtě dopustili.

V této souvislosti upozorňuji, že je tam otevřeno ještě asi pět zákonů včetně trestního řádu. Samozřejmě vždycky jenom v těch parametrech úzce souvisejících s tou předmětnou problematikou nakládání, když to zjednoduším, s peněžními prostředky odsouzených. Já si ale myslím, že bychom této příležitosti ve vztahu k trestnímu řádu mohli využít právě proto, že jsme rezignovali na přijetí nového trestního řádu. Neříkám, že bychom tam měli dělat velké reformní změny, to by bylo asi opravdu věcným přílepkem, ale takové ty nejdůležitější změny, které se nabízejí a nejsou co do svého rozsahu zásadní reformou, tak bychom měli v rámci druhého čtení možná zvážit. Já to avizuji proto, protože o tom přemýšlím a vůbec se mi nelíbí současná situace, kdy jsme si řekli, že do konce léta připravíme nějaký návrh změn, který bude vycházet z původního návrhu nového trestního řádu a připravíme komplexní novelu trestního řádu s novelou souvisejících ustanovení v trestním zákoníku a široko daleko nikde nic. Takže si myslím, že jakmile se otevře jakýkoliv tisk, který bude mít trestní řád, potažmo trestní zákoník otevřený, tak pokud v tomto volebním období chceme ještě něco změnit, tak tu příležitost bychom měli využít.

Já rozhodně o tom vážně s některými svými kolegy, poslanci a poslankyněmi přemýšlím. Času bychom měli mít na to relativně dost, ale už ne jaksi netermínovaně, čili v rámci druhého čtení. Podívejme se i nejenom na ten samotný návrh, ale i na ty související normy, které jsou právní předpisy otevřené, zejména ten trestní řád. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Jako další je přihlášena do rozpravy paní poslankyně Iveta Štefanová. A jako další pan poslanec Igor Hendrych. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Iveta Štefanová: Děkuji za slovo, vážený pane předsedající. I já se tady krátce vyjádřím k té předložené novele, která upravuje postup Vězeňské služby České republiky při nakládání s peněžními prostředky osob, které jsou ve výkonu trestu odnětí svobody a zabezpečovací detence. Ta současná legislativa totiž rozlišuje peníze odsouzených na ty, které pocházejí z pracovní činnosti a ty, které pocházejí z jiných zdrojů. A takové finance potom podléhají různým pravidlům k jejich nakládání. Takže tady ta novela sjednocuje pravidla, aby nebyla zvýhodněná jedna skupina těch vězňů, což v tuto chvíli jsou ti pracovně nezařazení vězni. Novela sjednocuje ty peníze na účtech a vytváří jednotná pravidla tak, aby se s financemi odsouzených se mohlo nakládat bez ohledu na to, jaký je jejich původ. To znamená, pokud mu přišel důchod nebo mu je poslala rodina nebo si je vydělal prací. Takže můžou, budou moci podléhat jednotně, ať už těm potřebným, požadovaným srážkám, ale hlavně tomu systému, který vytváří možnost toho úložného. Takže ty finance budou podléhat systému srážky, kapesné a úložné. Což je ta nejdůležitější část, která zajišťuje aspoň nějaké základní finanční prostředky tomu člověku, které mu zůstanou pro jeho potřebu po tom výkonu trestu. Takže tuto novelu já bych považovala za přínosnou a jsme připraveni ji nadále projednat a ve finále i podpořit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám taky děkuji. Nyní požádám tedy pana poslance Igora Hendrycha, zatím posledního přihlášeného do obecné rozpravy. Jinak, než vám dám slovo, pane poslanče, poprosím v pravé části sálu, kolegové v pravé části sálu částečně o ztišení. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji za slovo, pane místopředsedo, vážené dámy, vážení pánové, vážení páni ministři, já už budu po mých předřečnících také stručný, protože vše podstatné tady bylo řečeno především mou ctěnou kolegyní, poslankyní Helenou Válkovou. Já jsem se snažil minulý týden shodou okolností tenhle ten tisk 509 předřadit na tehdejší schůzi. Měl jsem obavu z toho, že to bude dlouho trvat, protože byla skutečně v tom pořadí někde na nějakém pětatřicátém nebo já nevím, kterém, sedmatřicátém místě. Proto kvituji, že byla zařazena na dnešní den do prvního čtení a pokud je to zásluha pana ministra spravedlnosti Blažka, tak mu za to děkuji. Předpokládám, že jo, že asi na tom nějaký podíl má, že to máme už tady na stole dneska, že se to zrychlilo.

Je to norma potřebná, a to už tady bylo řečeno. Skutečně nikoliv vlivem změny legislativy, ale vlivem nové judikatury soudů došlo k tomu, že určitá část prostředků, které lidé do výkonu trestu dostávají, a to jsou právě starobní či jiné důchody či prostředky od svých příbuzných, tak v podstatě v případě, že ten člověk je zatížen exekucemi, tak mu nezbude ani to sociální kapesné, což je dneska 100 korun. V případě, že jsou to prostředky ze zaměstnání, tak na to nárok má. Byla to paradoxní situace, která nevznikla tím, že bychom udělali špatně nebo naši předchůdci legislativu, ale prostě vlivem nové judikatury.

Tenhle stav se napravuje, Vězeňská služba na to zareagovala poměrně pružně a začala vlastně v podstatě připravovat tuhletu novelu s Ministerstvem spravedlnosti. Trošku mě mrzí, že se to táhne. On skutečně ten nový stav nastal 1. 1. 2022, jsme někde už v poslední třetině roku 2023 a myslím si, že skutečně je načase udělat potřebné změny tady v tomhle tom. Týká se to podle i důvodové zprávy 900 odsouzených ve výkonu trestu přibližně. Já myslím, že to nějak bude oscilovat i v současné době kolem tohoto čísla, což není úplně málo. A jak bylo řečeno, může to způsobovat ve výkonu trestu určité napětí a komplikovat tu práci Vězeňské služby České republiky.

V této souvislosti bych chtěl apelovat ještě na jednu věc, abychom neotáleli s druhým a třetím čtením. Ono se může stát, že i v případě jiných norem, že se projedná nějaká věc v prvním čtení a pak to dlouho trvá, A aby ten zákon vstoupil v účinnost co nejdříve. A možná by stálo ještě za úvahu mezi prvním a druhým čtením zvážit, zdali navrhovaná účinnost toho zákona, respektive těch změn, které jsou potřebné nebo potřebnější než ty některé další, aby nebyla tři měsíce po vyhlášení, ale možná ještě dříve. A to si myslím, že ještě stojí za debatu. A já v každém případě budu navrhovat, aby se tenhle tisk probral i ve výboru pro sociální politiku. Tedy mimo jiné, předpokládám. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, poprosím, aby poté jste ten návrh načetl, až to bude v programu. Prosím, pane poslanče, hlásíte se do rozpravy? Máte slovo.

 

Poslanec Milan Wenzl: Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové, já tady jsem jak Alenka v říši divů. My tady stojíme, sedíme a my chceme obhajovat a přidávat peníze vězňům. Přitom nemáme peníze pro seniory. Já bych řekl, že proč máme lobbovat, aby měli větší kapesné? Vždyť oni spáchali trestný čin, tak si to tam musí odsedět! A zrovna ti, kteří nechodí do práce, oni tam mají jídlo, mají tam spaní, mají tam všechno, nemusí platit elektřinu, nemusí dělat vůbec nic. A takový senior, který je doma, ten musí zaplatit jak elektřinu, musí si zaplatit svoje obědy, musí zaplatit za vodu, za všechno.

Opravdu já bych doporučil všem, ať to nepustíme do dalšího čtení. Protože já osobně mám takovou zkušenost, že moji dceru napadl agresor, který jí zasadil 64 bodných ran; 64 bodných ran. Ona to naštěstí přežila. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP